خانه / مقالات حجاب / حیا و عفت در اسلام

حیا و عفت در اسلام

اطلاعات پایان نامه انتخابی

//

عنوان : حیا و عفت در اسلام مقطع :سطح۲ استاد راهنما :ابوترابی، محمود تعداد صفحات :۷۷
نویسنده : فاضلی طرمذری، لیلا شناسه :۶۸۸ استاد مشاور : کلید واژه ها : عفت ؛
برنامه تحصیلی:تمام وقت رشته :۰ استاد داور :فقیهی، حسن تاریخ دفاع :۱۳/۱۰/۱۳۷۹
چکیده راهنما

مباحث این پایان­نامه با توجه به قرآن و احادیث، در هشت فصل به قرار ذیل تنظیم شده­اند: فصل اول، تبیین، ضرورت و پیشینه­ی موضوع؛ فصل دوم تعریف لغوی و اصطلاحی حیا و عفت و واژه­های مرتبط؛ فصل سوم لزوم حیا و عفت از دیدگاه اسلام. فصل چهارم انواع حیا و عفت که شامل عفت جنسی، عفت نفس، عفت در معاشرت، حیا از خدا، حیا از مردم و … می­باشد؛ فصل پنجم آثار حیا و عفت؛ فصل ششم ارزش و اهمیت آن؛ فصل هفتم عوامل و مراتب آن و فصل هشتم آثار و عوامل بی­عفتی.

چکیده تمام نما

«عفت» به معنای پارسایی، پاکی، پاکدامنی، خویشتن­داری از گناه و پرهیز از محرّمات است، و «حیا» عبارت است از خویشتن­داری و پرهیز از آنچه با شرافت دینی و انسانی مغایرت دارد.عفت و حیا هر دو مکمّل یکدیگرند؛ «عفت» مانع پیدایش نیت زشت و «حیا» مانع ظهور آثار منفی آن در بیرون است.از دیدگاه اسلام، عفت و حیا، نه تنها در تسریع سیر تکاملی روح انسان و تأمین رفاه حال فرد و جامعه و همچنین برخورداری از انواع نعمت­ها مؤثر است، بلکه در پوشاندن زشتی­ها و انحطاط روحی و اخلاقی، در حکم یک ضمانت اجرایی می­باشد که مانع از ظهور اندیشه­های سوء در دل افراد می‌گردد و از پیدایش و گسترش فساد و انحراف، پیشگیری می­کند و رابطه­ی مستقیمی با کمالات دارد.


نگارنده این رساله، ضمن بیان انواع حیاء می­نویسد: اسلام، پیروانش را به رعایت هرگونه حیا و عفت از جمله عفت جنسی، عفت نفس در افراد فقیر، عفت در معاشرت و سخن گفتن،‌عفت در نگاه، عفت در فکر، حیا از خدا، حیا از مردم، حیا از دو ملک مراقب و حیا از نفس دعوت می­کند.در ادامه این رساله، آیات و روایاتی در آثار حیا و عفت، ارزش و اهمیت حیا و عفت و عوامل و اثرات بی­حیایی ذکر گردیده است. همچنین ازدواج، ایمان، ترس از خدا، خضاب، آمد و شد در مسجد، رضایت، قناعت و عقل به عنوان عوامل مؤثر عفاف و حیا معرفی شده است. در پایان آثار بی­حیایی ذکر شده که پی­آمدهای منفی چون عوارض فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، انحرافات اخلاقی و جنسی، فرو پاشی بنیان خانواده، دور شدن از کرامات انسانی را در بر دارد. از جمله عوامل تأثیرگذار در بی­حیایی نیز به شراب، قمار، ذکر سخنان بیهوده برای خنداندن دیگران، عیب­جویی و همنشینی با مردم بدنام اشاره شده است.

 

همچنین ببینید

حد و مرز آزادی

آزادی کمله مقدسی است ولی هر چیزی دارای حد است. مثلا آیا انسان آزاد است ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *