خانه / از منظر اسلامی / احکام حجاب / احکام مجلس مردانه عقد و عروسی۱

احکام مجلس مردانه عقد و عروسی۱

احکام مجلس مردانه عقد و عروسی
 دست زدن در مجلس عقد و عروسی مردانه ویا در دیگر مجالس جشن ها اگر به نحو لهوی نباشد اشکال ندارد.
امام، اراکی و گلپایگانى: استفتاء.
اراکى: با استفاده از توضیح المسائل، ص ۵۹۸٫
بهجت، تبریزى، خامنه ای و فاضل: (۱).
در نتیجه: اگر دست زدن به نحو لهوی باشد اشکال دارد و اگر بطور متعارف باشد مانند دست زدن برای تشویق کسی اشکال ندارد.

 

اگر در مجلس مردانه عقد و عروسی بچه ها برقصند و مردان دیگر دست بزنند جایز است.
جواب: بچه ها تکلیف ندارند و حکم دست زدن هم اگر به نحو غنائی نباشد اشکال ندارد.
امام، اراکى، خامنه ای و گلپایگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج ۱، با استفاده از سؤال ۱۷۳۴٫
بهجت و تبریزى: (۲).

 آمدن عروس و یا خانمهای نامحرمِ دیگر به مجلس مردانه جایز نیست مگر آنکه پوشش کافی داشته باشند.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
در نتیجه: باید وجه و کفین خودشان را هم اگر زینت دارد از نامحرم بپوشند ولی بهتر است از ورود به مجلس مردان خودداری کنند.

اگر داماد بداند در صورتی که به مجلس خانمها برود به نامحرمی که زینت کرده است نگاه خواهد کرد، نباید به مجلس خانمها برود اگر چه این نگاه بدون قصد لذّت و ریبه باشد.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
در نتیجه: ورود داماد به مجلس زنانه حتی اگر برای یک لحظه باشد، مثلًا برای عکس گرفتن یا حلقه دست کردن و یا … در صورتی که مستلزم نگاه به نامحرم زینت کرده باشد حرام است. بله اگر خانمها کاملًا خود را بپوشانند و داماد هم بتواند نگاه نکند اشکالی ندارد.

نگاه کردن به عروس در حالی که پوشش کافی ندارد یا وجه وکفین او زینت داشته باشد برای مردان نامحرم جایز نیست.
امام، فاضل و مکارم: عروه، (نکاح)، با استفاده از مسئله ۳۱٫
امام: تحریر، (نکاح)، مسئله ۱۸٫
اراکى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۴۴۷ و استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده ازمسئله ۱۹۳۱٫
تبریزی و خامنه اى: استفتاء.
سیستانی و گلپایگانى: (۳).
در نتیجه: نگاه کردن به عروس حتی بدون قصد لذّت و ریبه نیز جایز نیست حتی اگر برای تبریک گفتن و یا خداحافظی کردن باشد …

اختلاط زن و مرد درمجلس عقد و عروسی اگر مستلزم نگاه کردن نامحرم به عروس یا خانمهای دیگر، در حالی که پوشش کافی نداشته و یا زینت کرده اند، باشد، حرام است و باید از آن اجتناب کرد.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.

 تراشیدن ریش و یا ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست و در این حکم تمام مردان یکسانند و حکم خدا بواسطه مسخره مردم یا جوّ حاکم بر جلسه تغییر نمی کند. پس تراشیدن ریش برای کسی که اولِ تکلیف اوست یا اگر ریش نتراشد مردم او را مسخره می کنند و یا شب اولِ دامادی اوست و یا … چنانچه ریش بتراشد و یا طوری ماشین کند که مثل تراشیدن ریش باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
امام: توضیح المسائل، مسائل متفرقه ص ۲۶ و با استفاده از استفتائات، ج ۲، ص ۲۱ و ۳۰٫
تبریزى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۸۳۳٫
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج ۱، با استفاده از سؤالهای ۹۵۵، ۹۵۶ و ۹۵۷٫
اراکى، بهجت، سیستانی و گلپایگانى: (۴).

تراشیدن بعض ریش حکم تراشیدن تمام ریش را دارد.
امام: استفتائات، (مکاسب محرمه)، سؤال ۸۴٫
بهجت: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۴٫
خامنه اى: استفتاء.
اراکى، فاضل و گلپایگانى: (۵).
در نتیجه: آقایان بنابر احتیاط واجب نمی توانند قسمتی از ریش خود را بتراشند مگر به مقداری که برای مرتب کردن ریش باشد.

 آیا تراشیدن موی زیر گلو و روی گونه ها جایز است.
جواب: اگر به مقداری باشد که صدق تراشیدن ریش نکند بلکه صدق مرتب کردن آن را بکند اشکالی ندارد.
امام، اراکى، تبریزی و خامنه اى: استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۴٫
فاضل: جامع المسائل، ج ۲، با استفاده از سؤال ۷۵۵٫
گلپایگانى: با استفاده از ارشاد السائل،، ۳۶۹ و استفتاء.

مقرر بفرمایید که حد ریش چه اندازه است که از آن کوتاهتر نباشد.
جواب: به قدری باشد که عرفاً بگویند ریش دارد، کافی است.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، فاضل و مکارم: استفتاء.
گلپایگانى: مجمع المسائل سؤال ۱۷٫

تراشیدن سبیل اشکالی ندارد.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
امام: استفتائات، (مکاسب محرمه)، با استفاده از سؤال ۸۲٫ (۶).
 

اینجانب کارم با گرد و غبار است و مجبور هستم ریشم را بتراشم زیرا اگر ریش خود را نتراشم باعث جمع شدن گرد و غبار و خاک در لابلای آن می شود. آیا کارم حرام است (۷).
جواب: ریش تراشی حرام است علی الاحوط و عذر مزبور مجوّز ریش تراشی نیست و شما در این حکم با دیگران فرقی ندارید.
امام: استفتائات، (مکاسب محرمه)، سؤال ۸۷٫
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج ۱، سؤال ۹۵۹٫
 بازی کردن با آلات قمار مثل پاسور، تخته نرد، و یا وسایل دیگر قمار در صورتیکه قصد برد و باخت درکار نباشد و فقط بازی کردن باشد چه صورت دارد.
جواب: جایز نیست. (۸).
امام: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، ص ۲۷٫
تبریزى: صراط النجاه، سؤال ۱۰۲۹٫
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج ۱، با استفاده از سؤال ۹۵۱٫
گلپایگانى: مجمع المسائل، با استفاده از سؤال ۲٫
اراکى، بهجت و سیستانى: (۹).

همچنین ببینید

آرایش زنان و حضور در اجتماع

تبعات منفی عدم رعایت مدیریت صحیح آرایش زنان در جامعه امروز مشهود است که چه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *