خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / کرامت انسان؛ مقدّم بر آزادی زنان و مردان

کرامت انسان؛ مقدّم بر آزادی زنان و مردان

غربی‌ها گفتند برای اینکه جلوی ظلم به زنان را بگیریم، آزادی زنان را زیاد کنیم. درواقع با شعار آزادی، به زنان ظلم مضاعفی کردند. اسمش آزادی زن بود؛ ولی در عمل، آزادی مردها و بهره‌کشی بیشتر از زنان بود. «ویل دورانت» در کتاب تاریخش می‌گوید: «اوّلین گروهی که از آزادی اقتصادی و حق مالکیت زنان صحبت کردند، کارخانه‌داران انگلیس بودند.» نیروی کار ارزان قیمت می‌خواستند و بعد دیدند بهترین نیروی ارزان قیمتِ کار، زنان هستند. {فکر کردند} چه کار کنیم که از زنان در کارخانه‌ها استفادۀ کامل کنیم؟ {گفتند} بیاییم حق مالکیت را به زن بدهیم. {فکر کردند} چه کار کنیم که بهره‌کشی جنسی و التذاذ از زن را در جامعه به اوج خودش برسانیم؟ گفتند از آزادی زن صحبت کنیم. به تعبیر شهید مطهری این آزادی زنان نبود؛ آزادی مردان بود در تلذّذ از زنان.

انقلاب اسلامی نیامد روی نقطۀ آزادی زنان حرکت کند؛ روی نقطۀ تعلیم و تربیت حرکت کرد. انقلاب گفت باید کاری کنیم که متوسطِ زنان ما از نظر علمی و فکری رشد پیدا کنند. اگر سطح علم و فکر بالا رفت، آن وقت زن‌ها خودشان آگاهی پیدا می‌کنند و جلوی خیلی از این مشکلات را می‌گیرند.

وقتی قشری از نظر سطح علمی و معرفتی رشد کردند، دیگر لازم نیست کسی به آ‌نها چیزی بگوید؛ چون آگاه‌یشان {افزایش یافته و نگاهشان} باز و روشن شده است و جلوی سوء استفاده از خودشان را می‌گیرند. ما در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی به وضوح می‌بینیم دخترانی که از نظر سطح فکری و مطالعاتی قوی‌ترند، میزان آسیب‌پذیریشان در جامعه کمتر است. در اوّل انقلاب، به درستی این نقطه را به عنوان نقطۀ هدف انتخاب کردند و {البته} این مهم را از پیامبر اکرم (ص) یاد گرفته بودند.

در غرب نقطۀ هدف، آزادی زن و استراتژیشان، اشتغال زن بود. در انقلاب اسلامی نقطۀ هدف، کرامت زن شد و استراتژی، تعلیم و تربیت زن. اسلام با آزادی زن مخالف نیست؛ اما آن چیزی که هدف است، «کرامت انسان» است، نه آزادی زنان و مردان.

«… وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» – سوره اسرا، آیه ۷۰

«… و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم.»

آزادی، مقدمۀ ارزش‌هاست؛ نه هدف‌گذاری ارزش‌ها. آزادی، هدف نیست. در انقلاب اسلامی، نقطۀ کرامت را هدف قرار دادند که این را هم از پیامبر اکرم (ص) آموختند:

مَا اَکْرَمَ النِّسَاءَ اِلَّا کَرِیمٌ وَ اَهَانَهُنَّ اِلَّا لَئِیمٌ.

کسی زنان را گرامی نمی‌دارد؛ مگر شخص کریم و بزرگوار و کسی به آنان اهانت نمی‌کند؛ مگر انسان پستِ فرومایه و بی‌مقدار.

زن نباید به عنوان وسیلۀ التذاذ مرد مطرح شود. زن جنس دوّم یا ابزار نیست. در غرب، زن به عنوان ابزار تبلیغات در مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی مطرح می‌شود؛ اما انقلاب اسلامی با نگاه ابزاری به زن مقابله کرد.

دکتر بانکی‌پور، تالار همایش‌های آستان قدس رضوی، ۱۸ بهمن ۱۳۹۱٫

برگرفته از کتاب «گوهر نجابت» منتخب سخنرانی‌های حرم مطهر رضوی با موضوع حیا و عفاف تهیه و تدوین: ادارۀ تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *