خانه / بانک اطلاعات / سایت ها و وبلاگ ها / پیشنهادات کاربردی برای ترویج «حجاب»

پیشنهادات کاربردی برای ترویج «حجاب»

در روش ترغیبی، تشویق و آماده‌سازی افراد برای تغییر رفتار از طریق اصرار، تشویق و آموزش‌های جذاب همگانی با بهره‌گیری از گروه‌های مرجع و تاثیرگذار در جامعه با در نظر گرفتن مسایل روان‌شناختی و زیبایی‌شناختی، باید از اهمیت ویژه برخوردار باشد. حجاب امانت خدا و حقی الهی است. سبب استواری و حفظ اجتماع است و تضمین کننده سلامت اخلاقی جامعه و ضرورتی برای ایجاد جامعه‌ای صالح است. حجاب، ضرورت و تمرینی برای رشد و تکامل انسانی و مظهر مبارزه و سنگر مقاومت زن مسلمان است.

از این رو پیشنهادهایی کاربردی و نظری برای ترویج حجاب و عفاف ارائه می‌گردد.

۱- جوانان ما به فرهنگ اسلامی علاقه مند هستند. متولیان امر می‌توانند برای فرهنگ سازی در زمینه‌ی حجاب از روش‌های گوناگونی مانند روش‌های اقناعی، ترغیبی و تسهیلی استفاده کنند.

۲- در روش اقناعی باید افراد با استدلال‌های گوناگون شرعی، عقلی، اجتماعی و غیره از آثار و فواید حجاب آگاه می‌شوند.

۳- در روش ترغیبی، تشویق و آماده‌سازی افراد برای تغییر رفتار از طریق اصرار، تشویق و آموزش‌های جذاب همگانی با بهره‌گیری از گروه‌های مرجع و تاثیرگذار در جامعه با در نظر گرفتن مسایل روان‌شناختی و زیبایی‌شناختی، باید از اهمیت ویژه برخوردار باشد.

۴- در روش تسهیلی، ایجاد تسهیل برای تغییر رفتار از راه در دسترس قرار دادن زمینه مطلوب مثل توجه به الگوهای پوشش مذهبی و ملی و متناسب و سازگار با فرهنگ بومی مورد عمل قرار گیرد.

۵- حجاب تنها برای قشر خاصی مطرح نشده است و برای نهادینه کردن آن باید از ادارات دولتی گرفته تا کارخانه‌ها و اماکن عمومی، همه خود را به رعایت آن ملزم بدارند.

۶- تشکیل نشست‌های اخلاقی با موضوع حجاب در ادارات دولتی و در رسانه‌ها به خصوص صداوسیما برای ترویج عفاف و حجاب بسیار مفید خواهد بود.

۷- دشمن با تهاجم فرهنگی و رواج بدحجابی و بی‌حجابی قصد فروپاشی خانواده‌ها را دارد، بنابراین باید نهاد آموزش و پرورش از لحاظ بنیه‌ی مالی و نیروی انسانی تقویت شود تا در مقابل تهاجم دشمن مقتدرانه و پیروزمندانه ایستادگی کنیم. به هر حال سرمایه‌گذاری مادی و معنوی لازم است تا ضمن حفظ ارزش‌هایمان از متلاشی شدن نابخواست آن جلوگیری کنیم.

۸- نمونه‌های بارز تبرج و بی‌عفتی و به خصوص آرایش چهره و روش‌های غلط متداول در جامعه مورد بازشناسی قرار گیرند.

۹- به فرهنگ عفاف و حجاب با ارائه محصولات متنوع فرهنگی و هنری مناسب اصالت‌بخشی شود.

۱۰– در متون آموزشی مدارس، به منظور ایجاد رغبت دانش آموزان نسبت به موضوع حجاب، بازنگری شود.

۱۱- الگوهای موفق و مطلوب که هماهنگ و متأثر از اسوه‌های دینی می‌باشند، معرفی شوند.

۱۲- زمینه‌های ازدواج جوانان، با افزایش آگاهی آنان از آثار سوء بی‌عفتی، فراهم شود.

شما نیز می توانید پیشنهادات خود را (در قسمت دیدگاه) به ما ارائه دهید.

همچنین ببینید

برگزاری جشن فرشته های روزه اولی در یزد

همزمان با ایام خجسته ماه شعبان جشن تکلیف فرشته های روزه اولی ویزه دختران روز ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *