خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / معرفی کتاب “پرسش ها و پاسخ های دانشجویی”

معرفی کتاب “پرسش ها و پاسخ های دانشجویی”

25-dokhtaropesar

کتاب “پرسش ها و پاسخ های دانشجویی” تألیف محمد رضا احمدی با همکاری جمعی از محققان از انتشارات دفتر نشر معارف است که در دفتر بیست و پنجم این مجموعه کتب پرسش هایی درباره روابط دختر و پسر پرداخته شده است. نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب بیان می دارد:

از افتخارات ایران اسلامی، آن است که از سویی، سرشار از جوانانی پاک دل، کمال خواه و پرسش گر می باشد و از دیگر سوی، از مکتبی غنی برخوردار است که معارف بلند آن، گوارانوش دل های عطشان پرسش گر و دانش جوست.

اداره مشاوره و پاسخ معاونت آموزش و تبلیغ نهاد، محفل انسی فراهم آورده است، تا “ابر رحمت” پرسش ها را به زمین “زمین اجابت” پذیرا باشد و نهال سبز دانش را بارور سازد. ما اگر بتوانیم سنگ صبور جوانان اندیشمند و بالنده ایران پرگهرمان باشیم، به خود خواهیم بالید.

در ذیل بخشی از فهرست این کتاب آورده شده است.

فهرست مطالب

بخش اول – روابط پسر و دختر

ارتباط با جنس مخالف

پرسش ۱ . ترم اول هستم و تازه با   آشنا شده ‏ام. لطفا درباره رابطه دختر و پسر در دانشگاه و شرایط آن برایم توضیح دهید.

اظهار محبت

پرسش ۲ . اگر یک دختر، پسرى را دوست داشته باشد ؛ چگونه محبت خود را به او تفهیم کند که براى پسر سوء تفاهم نشود؟

ارتباط تلفنى

پرسش ۳ . با پسرى دوست هستم که به دلیل نداشتن شرایط مناسب پسر براى ازدواج، نمى ‏توانیم با هم ازدواج کنیم و حدود دو سال است که تلفنى با هم ارتباط داریم و شدیدا نیاز جنسى داریم، باید چه کار کنیم؟

شناخت همدیگر

پرسش ۴ . آیا ممنوع بودن ارتباط دختر و پسر موجب عدم شناخت قبل از ازدواج و سرانجام جدایى نمى ‏شود؟

مخالفت خانواده

پرسش ۵ . به ازدواج با کسى سخت علاقه ‏مندم ؛ ولى خانواده ‏ام مخالفت مى ‏کنند! چگونه با او ارتباط برقرار کنم و حرف دلم را به او بگویم و خانواده ‏ام را راضى سازم؟

اطمینان به همدیگر

پرسش ۶ . اگر دختر از خودش و طرف مقابل اطمینان کامل داشته باشد و هیچ یک از طرفین از جاده عصمت و تقوا دور نشوند، ارتباط چه صورت دارد؟!

دوستى و دین دارى

پرسش ۷ . اگر دوست شدن با یک دخترى، باعث شود که او با حجاب و سنگین شود و دست از کارهاى خود بردارد، آیا شرعى است که این کار را انجام دهم؟

از من مى ‏خواهد مدتى با او دوست باشم

پرسش ۸ . دخترى هستم ۲۴ ساله، چند وقت پیش با پسرى آشنا شدم. او از من مى ‏خواهد مدتى که اینجا هستم، با او دوست باشم. از تجربه  ‏هاى زندگى ‏ام برایش بگویم. به یکدیگر در مشکلات کمک کنیم و بعد از تمام شدن درس از همدیگر جدا شویم.

چطور فراموشش کنم؟!

پرسش ۹ . دخترى نوزده ساله هستم که خصوصیت روحى عجیبم این است که به هیچ ‏کس دل نمى ‏بندم ؛ حتى به خانواده خودم تا جایى که اگر مدتى آنها را نبینم جاى خالى آنها را احساس نمى ‏کنم؟ اما از پنج ماه پیش با شخصى آشنا شدم که وجودش به من آرامش مى ‏دهد از اول با هم در این مورد صحبت کرده ‏ایم که شرایط ما براى ازدواج مساعد نیست و هر دو نیز قبول کرده ‏ایم. از طرفى فکر جدایى من را هر روز بیشتر عذاب مى ‏دهد ؛ به هیچ صورت نمى ‏توانم خودم را قانع کنم که او را فراموش کنم و این مسئله روى درس ‏هاى من اثر منفى گذاشته است…

در پى هواى عشق

پرسش ۱۰ . از آنچه که مى ‏خواهم بگویم، واقعاً خودم شرم دارم، ولى تمام چوبى که مى ‏خورم به خاطر سادگى و نادانى خودم است. درست از این تاریخ که مى ‏نویسم، یک ماهِ پیش، من از دانشگاه بیرون رفتم که بروم به خانواده ‏ام زنگ بزنم. در بین راه، پسرى دنبال من افتاد…

اشتباهم کجا بود؟

پرسش ۱۱ . دخترى نوزده ساله و دانشجوى ترم اول کامپیوتر هستم ؛ با دخترى دوست شدم که او به راحتى با پسرها سلام و علیک داشت… مدتى بعد سلام کردن به پسران هم شروع شد. آنها هم به ما سلام مى ‏کردند..

نگاه استاد

پرسش ۱۲ . دخترى ۲۶ ساله و دانشجوى سال دوم رشته زبان انگلیسى هستم. چندى قبل در کلاس کامپیوتر با نگاه ‏هاى مداوم استادمان روبه ‏رو شده، به او علاقه ‏مند شدم…

روابط دختر و پسر

پرسش ۱۳ . پسران و دختران به قول خودشان براى شناخت بیشتر، بدون اطلاع خانواده ‏ها در خلوت باهم صحبت مى ‏کنند. آیا در احکام دینى چنین چیزى وجود دارد؟ به نظر شما، وظیفه ما در این موقعیت چیست و چه باید بکنیم؟

ارتباط در تشکل ‏هاى مذهبى

پرسش ۱۴ . توى انجمن اسلامى، جلسات با جوى صمیمى و تقریبا دوستانه ولى محترمانه برگزار مى ‏شود، ولى من خیلى آدم با ظرفیتى نیستم! زود جو گیر مى ‏شوم و بعضى وقت ‏ها کنترلم از دست مى ‏رود و شاید از مرزهاى حیا مى ‏گذرم ؛ به خاطر همین دائم از شرکت در این جلسات سود مى ‏برم یا نه؟

پیش ما مى ‏ماندید!

پرسش ۱۵ . مهم ‏ترین ماجراى زندگى ‏ام را برایت تعریف مى ‏کنم ؛ به یاد یکى از دوستانم افتادم که خیلى اصرار داشت که حتماً توى این شهر غریب، یک بار هم که شده به خانه ‏اش بروم. راه خانه او را در پیش گرفتم. وقتى که به خانه رسیدم، در زدم ؛ چند دقیقه بعد خانمى پشت در آمدو گفت که برادرش در خانه نیست و چند ساعت دیگر مى ‏آید..

ما چه کنیم؟

پرسش ۱۶ . از یک طرف جوانى و اوج غرایز جنسى و از سوى دیگر نامناسب بودن فضاى اخلاقى و فرهنگى جامعه که این غرایز را شعله ‏ورتر مى ‏کند و…؟

همسریابى

پرسش ۱۷ . به نظر شما در جامعه و فرهنگ امروزى، چگونه مى ‏توان یک همسر خوب انتخاب کرد؟ راه ‏هاى عملى براى یافتن همسر مورد نظر چیست؟

بخش دوم – احکام روابط

ریبه و تلذذ

پرسش ۱۸ . مقصود از «ریبه» و «تلذذ» در رساله ‏هاى مراجع چیست؟

دختر رشیده

پرسش ۱۹ . منظور از دختر بالغ رشیده چیست؟ معمولاً در چه سنى به این حد مى ‏رسد؟

سن تمییز

پرسش ۲۰ . سن تمییز در پسر و دختر بچه در احکام نگاه و پوشش، چه سنى است؟

راه ‏هاى محرمیت

پرسش ۲۱ . به طور کلى دختر و پسر، از چند راه مى ‏توانند با یکدیگر محرم شوند؟

صیغه خواهر و برادرى

پرسش ۲۲ . آیا هیچ راه شرعى و قانونى – به جز ازدواج – وجود دارد که دو جوان روابط مشروع با هم داشته باشند؟ آیا در اسلام چیزى به نام صیغه خواهر و برادرى وجود دارد؟

پرسش ۲۳ . ما دو نفر همکار مجرد هستیم، براى آنکه روابطمان از نظر شرعى دچار مشکل نشود و به گناه کشیده نشویم ؛ مى ‏توانیم بدون اجازه پدر دختر، صیغه محرمیت بخوانیم؟

مخالفت پدر

پرسش ۲۴ . در صورتى که دختر و پسرى هم کفو باشند ؛ ولى پدر دختر مخالف ازدواج آنها باشد، آیا باز هم رضایت او لازم است (باید توجه داشت دختر بالغ و رشیده است و نیاز به ازدواج دارد)؟

پرسش ۲۵ . آیا اظهار عشق و محبت بین دختر و پسر به منظور ازدواج، گناه است؟

پرسش ۲۶ . تفریح و رفتن به گردش با نامزد خود – که هنوز عقد نکرده است – چه حکمى دارد؟

وجوب عقد موقت

پرسش ۲۷ . اگر کسى به واسطه نداشتن همسر و نبود شرایط ازدواج دائم، به گناه مى ‏افتد، آیا ازدواج موقت براى او واجب مى ‏شود؟

رابطه نامشروع

پرسش ۲۸ . با یک دخترى (رشیده) رابطه نامشروع داشتم که موجب بى ‏عفتى ایشان گردیده!! آیا بدون اذن پدر ایشان مى ‏توانم با او ازدواج کنم؟

مشروعیت ازدواج موقت

پرسش ۲۹ . آیا در قرآن مجید آیه ‏اى در باره ازدواج موقت آمده است؟

پرسش ۳۰ . نظر مراجع تقلید درباره ازدواج موقت چیست؟

صیغه فارسى

پرسش ۳۱ . آیا زن و مرد مى ‏توانند خودشان صیغه ازدواج را به فارسى بخوانند، یا اینکه باید وکیل بگیرند تا عربى خوانده شود؟

پرسش ۳۲ . اگر دختر و پسرى بخواهند خودشان صیغه عقد موقت بخوانند، کیفیت آن به چه شکل است؟

عقد موقت و زنا

پرسش ۳۳ . فرق عقد موقت با زنا در چیست؟

پرسش ۳۴ . آیا عقد و نکاح معاطاتى نیز جایز است؟ به عنوان مثال پسر انگشترى را در دست دختر کند، به قصد اینکه همسر یکدیگر شوند، بى ‏آنکه صیغه عقد بخوانند؟

نگاه ناخودآگاه

پرسش ۳۵ . با توجه به اینکه کلاس ‏هاى دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار مى ‏شود، طبعاً ناخودآگاه چشم انسان به دختران نامحرم مى ‏افتد ؛ حکم آن در صورتى که بدون قصد لذت باشد چیست؟

گفت و گوى علمى با نامحرم

پرسش ۳۶ . آیا صحبت کردن زن با مرد نامحرم که به نیت خیر و یا براى درس باشد، اشکال دارد؟

پرسش ۳۷ . آیا زن در هنگام صحبت کردن با مرد نامحرم، حتما باید صداى خود را تغییر دهد و مردانه صحبت کند؟

چت با جنس مخالف

پرسش ۳۸ . چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت ‏هاى معمولى، چه حکمى دارد؟

پرسش ۳۹ . حکم چت کردن با شخصى را که از جنسیت او بى ‏اطلاعیم، بفرمایید؟

نامه نگارى با نامحرم

پرسش ۴۰ . نامه نگارى با نامحرم و طرح مسائل شهوانى از طریق ایمیل و یا چت، چه حکمى دارد؟

ادامه دارد ….

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *