خانه / بانک اطلاعات / کتب / معرفی کتاب / معرفی کتاب “نهم ربیع جهالت‌ها، خسارت‌ها”

معرفی کتاب “نهم ربیع جهالت‌ها، خسارت‌ها”

کتاب “نهم ربیع جهالت‌ها، خسارت‌ها” آسیب شناسی انسجام اسلامی تألیف آقای مهدی مسائلی نشر یافته انتشارات وثوق می‌باشد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

واژگان « تولّی و تبرّی » در فرهنگ دینی ما شیعیان از اهمیتی خاص برخوردار می‌باشند به گونه‌ای که می‌توان تعریف شیعه را ترکیبی از این دو گزاره یافت که بدون یکی از آنها شیعه بودن دیگر معنایی نخواهد داشت.

دوستی و دشمنی‌های مقدس، در سه بعد، قلب، زبان و عمل مطرح است اما آن گاه که به آنها عمل پوشیده و ترتیب اثر داده شود ، به « تولّی و تبرّی » خوانده می‌شوند.

از این نگاه درستی و کامل بودن اعتقاد افراد هنگامی نمایان خواهد شد که آنها علاوه بر اعتقاد به اهل بیت، علیهم السلام، از اشخاص و افعالی که مورد تأیید آن بزرگواران نبوده و نیست، نیز فاصله گرفته و عملاً تبعیت از آنها رها سازند.

اما متأسفانه این اصل اساسی که پایه‌گذار نگرش صحیح نسبت به شیعه واقعی است در گذران تاریخ مورد بی‌مهری قرار گرفته و با عدول از آن، گزاره‌هایی به عنوان تولّی و تبرّی برگزیده شده‌اند که نه تنها نمی‌توانند بیانگر درستی اعتقاد کسی باشند بلکه گاه نشان از ضعف اعتقاد اشخاص نیز خواهند داشت.

امروز تولّی را فقط به ادعای دوستی و محبت به اهل بیت، علیهم السلام، می‌شناسند حتی اگر چنین شخصی فردی فاسق و فاجر باشد و بدتر آن که، تبرّی را نیز در فحش و لعن، آن هم فقط به افرادی خاص، محصور ساخته‌اند. این گونه است که ادعای دوستی، بجای دوستی نمودن نشسته و فحش و لعن، بجای بیزاری و جدائی. و به قول ملک الشعراء بهار:

خادم شمر کنونی گشته، وانگه ناله‌ها

با دو صد لعنت، ز دست شمر ملعون می‌کنند

 

بر یزید زنده می‌گویند، هر دم صد مجیز

پس شماتت بر یزید مرده‌ی دون می‌کنند

 

پیش ایشان صد عبیدالله سرپا، وین گروه

ناله از دست عبیدالله مدفون می‌کنند

دامن زدن به خرافات، بدعت‌ها، گسترش اعمال ناشایست و توهین به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی به عنوان «دوستی و دشمنی» از دیگر ثمره‌های این گونه دوستی و دشمنی‌ها است که امروزه به معزلی برای جامعه‌ی اسلامی ما تبدیل شده است.

از این رو در این نوشتار سعی بر آن داریم تا با بررسی علمی و تاریخی پیرامون این روز، خرافی و بی‌اساس بودن نسبت‌هایی را که به آن می‌دهند مشخص ساخته و گوشه‌هایی از خسارت‌های شکل گرفته از جهالت‌های این روز را به تصویر کشیم.

نظر مراجع معظم تقلید در رابطه با نهم ربیع

در بخشی از این کتاب نظر مراجع درباره نهم ربیع آورده شده است که برای نمونه نظر حضرت امام در ذیل آورده شده است.

حضرت امام خمینی:

حفظ وحدت تکلیف حتمی شرعی است

بر جمیع سخنرانان، چه در محیط های باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تکلیف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنایه، از گفتار و نوشته‌های اختلاف انگیز اجتناب نمایند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است و باید بدانند که ایجاد اختلاف در محیط حاضر، جز تبعیت از نفس اماره و شیطان درونی و خدمت به ابرقدرت‌ها خصوصاً امریکای جهان خوار، نیست و از منکرات بزرگی است که شیطان به اسم اسلام، بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری می‌کند و باید بدانند که انقلاب اسلامی تاب تحمل آن را ندارد و متخلف را مجازات خواهد کرد. دادستان کل کشور مؤظف است تا به این طریقه‌ی خطرناک خاتمه دهد. سخنرانی‌های سالم و سازنده در محیط‌های سالم غیر متشنج، برای ایجاد وحدت و تفاهم و جلوگیری از اختلاف و تشنج، مفید و موجب رضای خداست.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *