خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر روانی / «مشاوره» برای روز مشکلات نیست

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل آن، با مشاوران مربوط مشورت می‌کنند؛ ولی برای اصل زندگی حاضر به مشاوره نیستند.

همسرانی که در پی برقراری روابط سالم و سازنده هستند، نه تنها هنگام نیاز، بلکه برای افزایش محبت اولیه خود، به افراد با تجربه یا مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند.در منابع اسلامی و در سخنان مشاهیر جهان، به موضع مشاوره خواستن از دیگران بسیار سفارش شده است. در قرآن کریم سوره‌ای به نام «شوری» وجود دارد که نمایانگر اهمیت مشاوره است.

مشاوره، مشارکت یک یا چند عقل دیگر برای یافتن راه صحیح است؛ در حالی که پس از مشاوره متوجه می‌شوند که در اشتباه بودند و همین جهالت‌ها گاهی مشکلاتی در زندگی ایجاد می‌کند که به راحتی قابل جبران نیست. امام علی فرمودند: «مشورت، باعث تشخیص صحیح از خطا می‌باشد».

متأسفانه برخی افراد برای امور زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل آن، با مشاوران مربوط مشورت می‌کنند؛ ولی برای اصل زندگی حاضر به مشاوره نیستند و باید پذیرفت که همه مشکلات‌ها را نمی‌توان با اتکا به نظر خویش حل کرد. اگر کسی بنای چنین کاری را دارد؛ زندگی خود را در معرض خطر انداخته است.

رسول اکرم(ص) فرمودند: ‌«مشورت کردن با عاقل خیرخواه، مایه برکت، رشد و توقیفی از جانب خداوند عز و جل می‌باشد، همچنین باعث حفظ انسان از پشیمانی و ملامت‌شدن است.»

همسرانی که زندگی خود را بر اساس عقل و منطق پایه‌گذاری کرده‌اند، همان گونه که در آستانه ازدواجشان از مشورت دیگران بهره برده‌اند؛ در ادامه زندگی نیز به منظور ارتقای کیفیت روابط زناشویی خود، از مشاوره مدد می‌گیرند تا محبت بین آنها فزون‌تر شود.

امام صادق(ع) فرمودند:« شخصی از پیامبر اکرم(ص) پرسید: حزم و دوراندیشی در امور چیست؟ آن حضرت فرمودند: مشاوره با صاحبان اندیشه و پیروی کردن از نظر آنها.»

 آیت الله سبحانی می‌گوید:‌«از اصطکاک دو سیم مثبت و منفی، برق می‌جهد، تقابل و مشاوره دو اندیشه فروغ می‌بخشد، البته گاهی پیش پای انسان را روشن می‌کند و احیاناً افق وسیعی را منوی می‌سازد.

علاوه بر اینکه هنگام بروز مشکلات، استمداد از یک مشاور توانمند با توجه به اینکه او از بیرون به وقایع و مشکلات می‌نگرد و موجب قضاوت عادلانه‌تر به دنبال آن پذیرش ساده‌تر زوجین می‌گردد، راه حل مناسبی در بهبود رابطه عاطفی و کاهش اختلافات همسران است.

رجوع به مشاوره قبل از بروز مسائلی که محبت اولیه زوجین را در معرض تهدید قرار می‌دهد، موجی می‌شود عشق نخستین به محبتی باثبات تبدیل شود.

برخی همسران از قدرت تأثیر مشاور ناآگاهند و مشاوره کردن را راهکاری برای افزایش محبت و یا راه حل کلیدی برای رفع مشکلات نمی‌دانند. اما شواهد حاکی از آن است که در موارد متعددی که همسران قادر به مذاکره اصولی نبوده‌اند، به کمک یک مشاور زبردست به تفاهم قابل توجهی رسیده‌اند و از این‌رو، یافتن مشاوری مناسب در راستای افزایش محبت زناشویی لازم و ضروری است. امام علی (ع) مشورت را مطمئن‌ترین پشتیبان و یاری‌رسان و مایه راهنمایی و هدایت می‌داند.

منبع: کتاب «افزایش محبت بین همسران (راهکارها و شیوه‌ها از منظر اسلام و روان‌شناسی)»، اثر بتول زاهدپور

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *