خانه / از منظر اسلامی / احکام حجاب / آرایش زنان و حضور در اجتماع

آرایش زنان و حضور در اجتماع

تبعات منفی عدم رعایت مدیریت صحیح آرایش زنان در جامعه امروز مشهود است که چه فسادها و حوادثی به همین دلیل در حال رخ دادن است.

زینت زنان

آراستگی و زینت زنان از ویژگی خاصی برخوردار است. معمولا زنان، نسبت به مردان تمایل بیشتری برای آراستن و زینت خود دارند و شاید ‌بتوان گفت که آنچه از کلمه زینت به ذهن متبادر می‌شود، مخصوص بانوان است. در اینجا نکته مهم این است که با توجه به اینکه به طور طبیعی، زن برای مرد از جاذبه جنسی برخوردار است و زینت، این جاذبه را مضاعف می‌کند، اگر منطقی و عاقلانه – جدای از شرع – در نظر بگیریم، به این نتیجه خواهیم رسید که حضور زن در جامعه باید عاری از هر گونه زینتی باشد که نظر مردان نامحرم را به خود جلب کند و محیط روانی جامعه را دچار اختلال سازد. حالا بماند که از نظر شرعی هم این چنین است و نهی‌هایی در این رابطه وارد شده است. چه خانواده‌هایی که به این دلیل از هم پاشیده شده و آمار طلاق را افزایش داده و مفاسد دیگری که ریشه در این عامل دارد، فضای جامعه را پر کرده است. خداوند در قرآن می‌فرماید که زنان نباید زینت خود را ظاهر کنند مگر آنچه که نمایان است.

« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها…؛و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را از نامحرمان ببندند و فروج خود را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه که آشکار است نمایان نکنند. روسرى‏هاى خود را بر سینه خود افکنند و نباید زینت خود را آشکار سازند، جز براى شوهرانشان یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیش خود، یا بردگان و کنیزانشان، یا مردان سفیهى که میل به زنان ندارند، یا کودکانى که از امور جنسى زنان آگاه نیستند.» (سوره نور/۳۱)

زینت و حضور در اجتماع

زن باید حس غریزی زینت آرایی را مدیریت کند و از مفسده‌انگیزی پرهیز نماید تا فضای روانی جامعه را متلاطم نسازد و چشم‌های نامحرمان را به دنبال خود نکشاند.

زینت کردن زن و در محیط جامعه قرارگرفتن از اموری است که در روایات با نهی جدی همراه شده است. در حدیثی از رسول اکرم نقل شده که فرمودند:

زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و معطر خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن بر می‌دارد، برای شوهرش، خانه‌ای در جهنم بنا می‌گردد. (بحار الأنوار/ ج‏۱۰۰/ ص۲۴۹)

فضیلت زینت کردن زن برای شوهر

نکته مهمی که در اینجا شایسته است به آن اشاره شود این است که برخلاف گناه و قبحی که آرایش زن در محیط عمومی دارد، زینت کردن زن برای شوهر فضیلت دارد و ثواب زیادی برای آن ذکر شده است.

در روایتی تزیین زن برای مرد از حقوق زن شمرده شده است:

«و علیها أن تطیب بأطیب‏ طیبها و تلبس أحسن ثیابها و تزین بأحسن زینتها ؛ بر زن است که برای شوهرش خوشبوترین عطرهایش را بزند و زیباترین لباس‌هایش را بپوشد و از زیباترین زینت هایش استفاده کند.» (الکافی/ج‏۵/ ص۵۰۸)

در روایتی که ویژگی‌های بهترینِ زنان بیان شده، فرمودند:

«… المتبرجه من‏ زوجها الحصان عن غیره…؛برای شوهرش زینت و تبرّج داشته باشد و خودش را از غیر شوهرش حفظ کند.» (بحار الأنوار/ ج‏۱۰۰/ص۲۳۵)

این مطلب طبیعی است که وقتی زن برای شوهرش زینت کند، هم به حس غریزی زینت کردن، جامه عمل پوشانده و هم بخشی از آرامش روانی همسرش را تأمین کرده که در استحکام کانون خانواده نیز تأثیرگذار است. علاوه بر این، کاری کرده که رضایت خدا را هم داشته است.

و اما نکته پایانی اینکه آرایش و زینت برای خود حد و مرزی دارد. زینتی دارای ارزش است که به تجمل پرستی و شهرت تبدیل نشود و حریم عفاف رعایت شود؛ ریا و خودنمایی نباشد، در برابر چشمان شیطانی نامحرمان نباشد و فرهنگ غربی را وارد فرهنگ اسلامی نکند

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *