بیانات رهبرى
جلو گیرى از فساد و برهنگى بهانه اى براى ضد زن وانمود کردن ایران ۰۳/۰۸/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۲، صفحه ۲۷۶
تبلیغات استکبارى و صهیونیستى، در این چند سال که سعى مىکند ایران اسلامى را ضد زن وانمود کند، بهانهیى جز این ندارد که در ایران امروز، فساد اجبارى و تحمیلىِ ساختهى دست رژیم مزدور غرب متوقف شده و رسم برهنگى و آمیزش ناسالم زن و مرد، برافتاده است.
عدم مخالفت مدعیان حقوق بشر با اجبارى کردن بى حجابى ۱۰/۰۱/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۴، صفحه ۵۳- ۵۲
شما مىبینید که در همین کشور ما، یک روز بىحجابى را اجبارى کردند؛ اما احدى در دنیا اعتراض نکرد که چرا بىحجابى را اجبارى مىکنید! در کشور همسایهى ما ترکیه، بىحجابى را اجبارى کردند و تا همین اواخر هم حتّى بعضى از دولتهاى ترکیه، همین اجبار و الزام را ادامه مىدادند- که نمونههایى در همین سالهاى اخیر دیده شد- اما هیچکس در دنیا اعتراض نکرد و اعتراض نمىکند!
بالاتر از این، در کشورهاى اروپایى که خودشان را پیشرفته مىدانند و در ادعا و تبلیغات، مسایل حقوق بشر و آراى انسانها برایشان حایز اهمیت است- یعنى فرانسه و انگلیس- اجازه ندادند که چند نفر زن یا دختر مسلمان، با حجاب اسلامى رفت و آمد کنند و به مدارس بروند! اینجا اجبار و الزام را جایز مىشمارند و در آن ایراد و عیبى نمىبینند؛ اما جمهورى اسلامى بهخاطر اینکه حجاب را در جامعه الزامى مىداند، همهى این محافل، آن را مورد اعتراض قرار مىدهند! اگر الزام زنان به شکلى از لباس و زىّ ایراد دارد، ایراد آن بیشتر از الزام به حجاب است؛ زیرا این به سلامت نزدیکتر است. حداقل این است که ایندو، با یک نظر دیده بشود؛ اما غرب اینطورى عمل نمىکند.
غرب، جمهورى اسلامى را به عنوان کشورى که در آن، لباس زنان شکل الزامى دارد، مورد انتقاد قرار مىدهد؛ اما آن دولتهایى کهبرهنگى و نبودن حجاب میان زن و مرد را الزامى مىکنند، آنها را مورد انتقاد قرار نمىدهد! این براى چیست؟ براى همین استکه این برخلاف فرهنگ پذیرفته شدهى غرب است. اینها روى این مسأله بشدت حساسند.
جنگ روسرى نشانه نفوذ اسلام در غرب ۰۲/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۲۱
آنچه در هفتههاى اخیر در فرانسه و بعضى دیگر از کشورهاى اروپایى ( (جنگروسرى)) نامیده شد، در واقع مبارزهى سراسیمه و ناشیانهیى از سوى سردمداران فرهنگ غربى با پدیدههایى است که آنان آن را جهش برقى از فرهنگ اسلام و نشانهى نفوذ روزافزون اسلام تلقى مىکنند و در مقابله با آن به قدرى صبر و متانت را از دست مىدهند که یکباره رؤساى کشور بهمبارزهجویى در برابر چند دختربچهى متعبد و چند خانوادهى مقید مسلمان ظاهر مىشوند! اینها همانهایند که فریاد دفاع ریاکارانهشان از آزادیها و تمایلات فردى، گوش دنیا را کر کرده است!
مبارزه با دختران محجبه در غرب نشانه آتش زیر خاکستر ۰۷/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۵۰
تهاجم عجیبى وجود دارد. چیزهایى که شما مىشنوید- مثل حجاب در فرانسه و مبارزه با دختران محجبه در این کشور- اینها جرقههایى است که نشان از آتشهاى زیر خاکستر مىباشد و از کار عظیمى در پشت پرده خبر مىدهد. قضیه فقط این نیست کهیک دولتِ مثلًا لاییکى بگوید که ما نمىخواهیم محجبهیى باشد؛ نه، اینها اصلًا از اسلام به شدت احساس خطر کردهاند. البته، این موضوع تازگى هم ندارد؛ از سابق نیز اینطور بوده است.
لکه دار شدن محیط ناب اسلامى با بى حجابى ۱۵/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۶۵- ۶۴
مردم ما باید چشم و گوش خود را باز کنند. برگشت به سمت فرهنگ فاسد و منحط غربى، در جامعهى انقلابى و اسلامى ما محالوممنوع است. ملت و مسؤولان انقلاب ما، ممکن نیست اجازه دهند تا مجددا رفتار و زندگى مردم به سمتى رود که فرهنگ فاسد غرب تزریق کردهبود و آن را بزور به این ملت تحمیل نمودهبود.
کسانىکه تاریخچهى ورود بىحجابى و عریانى زنان در جامعهى ما را که بهوسیلهى خاندان شوم پهلوى انجام گرفت، خواندهاند و یا کسانىکه سنشان اقتضا مىکند و آنروزها را دیدهاند، مىدانند که چگونه بىحجابى و بىحدومرزى و اختلاط زن و مرد را بهداخل کشور وارد کردند و آن را به ملت تحمیل نمودند. ملت ما به آسانى این پدیده را نپذیرفت؛ ولى متأسفانه بهدلیل گذشت دو سه نسل در زیر سایهى سنگین و شوم خاندان پهلوى تا پیروزى انقلاب اسلامى، عدهیى با این فرهنگ بهدنیا آمدند و قبح آن را نفهمیدند و سلامت و صفاى محیط ناب اسلامى را در نیافتند. دستگاههاى تبلیغاتى ما هم، توان شناسایى عیوب فرهنگ غربى را به آنان نداشتند.
فرهنگ برهنگى و فساد و مخالفت با فضایل و ارزش ها ۱۵/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۶۲
فرهنگ غرب، فرهنگ برنامهریزى براى فساد انسان است، فرهنگ دشمنى و بغض با ارزشها و درخشندگیها و فضیلتهاى انسانىاست، فرهنگى است که همچون ابزار در اختیار خداوندان زور و زر و امپراتوران قدرت است. با این فرهنگ، درصددند نسلبنىآدم را از همهى فضایل انسانى تهىدست کنند و انسانها را به موجودات فاسد و مطیع و تسلیم و غافل از یاد خدا و معنویتتبدیل کنند. منافع آنها، جز از طریق گسترش این فرهنگ تأمین نمىشود. این فرهنگ، برهنگى و اختلاط و امتزاج بىقید و شرط زن و مرد با هم است که یکى از پایههاى اصلى فرهنگ غربى مىباشد و از روز اول، براى فساد انسانها و خروج انسانیت از دایرهى فضایل انسانى بنیانگذارى شد. آنها که دلشان براى انسانیت نسوخته است.
بزرگترین ایستگاههاى تلویزیونى و رادیویى، از آنِ صاحبان بزرگترین کارخانهها و معادن و منابع وعظیمترین ثروتهاست.
حضور زن با حفظ متانت در میدان هاى گوناگون ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۶۰- ۱۶۱
به برکت انقلاب، زن ایرانى در راه بسیار خوبى افتاد
به برکت انقلاب، زن ایرانى در راه بسیار خوبى افتاد. امروز، زن ایرانى مىتواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمى را طىکند؛ در حالى که دین و عفاف و تقوا و وقار و متانت و شخصیت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ کرده باشد. الان در بین همینجمع شما، چه قدر دانشجویان و اساتید و دانشمندان زن وجود دارند؟ همچنین زن مىتواند در میدان علوم و آگاهیهاى دینىوارد بشود؛ بدون این که هیچ مانعى بر سر راهش باشد. الان در بین همین جمع شما، عدهى کثیرى از طلاب و دانشجویان و مدرّسان و اساتید علوم دینى هستند که در میدان فقه اسلامى و بینش دینى تحصیل مىکنند. امام بزرگوارمان هم به این مسألهبسیار اهمیت مىدادند و بههمین خاطر دستور دادند که این مؤسسهى قم تأسیس شود.
امروز، زن در کشور ما مىتواند در میدان سیاست و فعالیتهاى سیاسى و اجتماعى و جهادى و کمک به مردم و انقلاب و حضور در میدانهاى گوناگون، شخصیت خودش را با حفظ متانت و وقار و حجاب اسلامى نشان بدهد.
وابسته نمودن زن به زیور، لباس و مد ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۸
آنهایى که در طول تاریخ- چه در جاهلیت قدیم و چه در جاهلیت قرن بیستم- سعى کردهاند که زن را تحقیر و کوچک کنند و او را دلبسته به همین زخارف و زینتهاى ظاهرى معرفى نمایند و پایبند مد و لباس و آرایش و طلا و زیور آلات کنند و وسیله و دست مایهیى براى خوشگذرانیهاى زندگى وانمود نمایند و عملًا در
این راه قدم بردارند، منطق آنها منطقى است که مثل برف و یخ، در مقابل گرماى خورشیدِ مقام معنوى فاطمهىزهرا (علیهاالسّلام) ذوب مىشود و از بین مىرود.
علم آموزى زنان بدون اختلاط و بى بندوبارى ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۴- ۱۵۵
شما خانمها براى دنیا پیامى دارید. این پیام را دقیق و مسجل کنید و به دنیا بدهید. پیام هم فقط پیامزبانى و شفاهى و کتبى نیست؛ بلکه بیشتر پیام عملى است. زنهاى ایران، بخصوص کسانى که در رشتههاى گوناگونِ دانش و در چارچوب اسلام و احکام اسلامى و مهمتر از همه مسألهى حجاب توانستهاند حرکت بکنند، بایستى به زنان و دختران و دانشجویان زن دنیا عملًا تفهیم کنند که علم به معناى بىبندوبارى نیست و لازمهى تحصیل علم، بىقیدى نسبت بهموازیناخلاقى در مورد معاشرت زن و مرد نیست؛ بلکه مىتوان با رعایت کامل این موازین، علم را هم تحصیل کرد و به جاهاى بالایىرسید و وجود شما مىتواند به عنوان یک نمونه از پیام جهانى اسلام نشان داده بشود.
بله، من هم این را قبول دارم که گفتید امروز دنیا تشنه است تا ببیند پیام ادیان چیست. در میان ادیان عالم، آن دینى که ادعا مىکند مىتواند جامعه را به صورت همه جانبه بسازد، اسلام است. مسیحیتِ امروز و بقیهى ادیان به طریق اولى، این ادعا را ندارند؛ لیکن اسلام ادعا مىکند که ارکان بناى یک نظام اجتماعى را در اختیار دارد و مىتواند این پایهها و رکنها را بنشاند و بر اساس این پایهها، یک نظام اجتماعى و یک جامعهى سالم و پیشرفته بنا کند. ما بایستى در همهى بخشها، از جمله در مسألهىکسب دانش و همچنین در پیوند با این مسأله، مسألهى زن و دانش، نشان بدهیم که این امکان در اختیار اسلام است.
تحقیر و تمسخر حجاب در نظام پهلوى و رسانه هاى غربى ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۲
از برخوردهاى لوده و هرزهى کسانى هم که در دوران رژیم طاغوت، حجاب را مسخره مىکردند، مىگذریم. در آن دوران، افراد معدودى از خانمها و دختر خانمها در دانشگاهها حجاب داشتند که مورد تمسخر و استهزا بودند. آن برخورد، یک برخورد غیر انسانىِ جلف و غلطى بود که انسان چیزى را که خودش قبول ندارد، آن را به لجن بکشاند و به باد استهزا بگیرد؛ کارى که امروز رسانههاى غربى عیناً انجام مىدهند. در آن دوران، این گونه افراد کار اجلاف را انجام مىدادند که اصلًا محل بحث نیست؛ اما کسانى هم که اهل این جلافتها نبودند، بلکه اهل فکر و منطق و به میزان گفتن و به میزان اندیشیدن بودند، باور نمىکردند کهممکن باشد خانمى مقید به مسایل اسلامى- از جمله مسألهى حجاب- باشد و بتواند مدارج علمى را طى کند و عالم بشود؛ همچنان که باور نمىکردند چنین کسى بتواند در زمینهى مسایل سیاسى و اجتماعى کسى بشود؛ کما این که فکر نمىکردند بتواند یک عنصر فعال انقلابى باشد.
حجاب مانع اختلاط بى قید و شرط ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۱- ۱۵۲
مسألهى حجاب، به معناى منزوى کردن زن نیست. اگر کسى چنین برداشتى از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملًا غلط و انحرافى است. مسألهى حجاب، به معناى جلوگیرى از اختلاط و آمیزشبىقیدوشرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و بهضرر زن و مرد- بخصوص به ضرر زن- است.
حجاب، به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهاى سیاسى و اجتماعى و علمى نیست؛ دلیل عینیش هم شما هستید. شاید عدهیىتعجب مىکردند و هنوز هم تعجب کنند که خانمى در سطح بالاى علمى در هر رشتهیى وجود داشته باشد که خودش را با تعالیماسلامى و از جمله با مسألهى حجاب منطبق کند. این، براى بعضى باورنکردنى بود و نمىتوانستند تصورش را بکنند.
مقاومت در برابر تهاجم تبلیغاتى جهان علیه حجاب ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۶۱
تمام دنیاى غرب و مطبوعات آنها و این نویسندگان قلمبهمزد و عامل سرمایهداران و صهیونیستهاى بزرگ جهانى، دست به دستهم دادهاند تا جمهورى اسلامى را هو کنند. مسألهى حجاب را مورد تهاجم تبلیغاتى قرار دادند تا شاید ما را از میدان خارج کنند. علىرغم تبلیغات آنها، ایران اسلامى و زن مسلمان، پایبندى خود را به مسألهى حجاب و حیثیت اسلامىِ زن مسلمان و آموزشاسلام در مورد زن، با قدرت و قاطعیت و روح اعتماد و اطمینان به خود حفظ کرد و امروز دنیاى غرب است که تدریجاً به سمتحجاب اسلامى متمایل مىشود.
فعالیت در اوج زنان ایران و پر چمدارى انقلاب همراه با حفظ عفاف ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۹- ۱۶۰
اسلام و انقلاب و امام آمد و در این کشور، زن را در مرکز فعالیتهاى سیاسى قرار دادند و پرچم انقلاب را به دست زنان سپرد؛ در حالى که زن در همان حال توانست حجاب و وقار و متانت اسلامى و عفاف و دین و تقواى خود را حفظ کند. کسى حقى از اینبزرگتر بر گردن زن ایرانى و مسلمان ندارد.
حجاب، مساله مهم جمهورى اسلامى ۱۰/۰۱/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۴، صفحه ۵۲
جمهورى اسلامى، در مقابل این مفاسد ایستاد و از اول اعلام کرد که به روابط بىبندوبار زن و مرد معتقد نیست؛ معتقد به وجود حجاب و روابط اسلامى میان زن و مرد است، و بر این مسأله هم پافشارى کرد. به نظر بعضیها، این یک مسألهى فرعى و جزیىاست؛ در حالى که اشتباه مىکنند، این مسألهى بسیار مهمى است.
داعیه حجاب دختران مسلمان در غرب ۱۵/۰۳/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۴، صفحه ۲۸۹
یک دختربچهى مسلمان، چه موقع جرأت مىکرد که در قلب دنیاى کفر و فساد، داعیهى مسلمانى و حجاب مسلمانى داشته باشد؟
مد گرایى ریشه بد حجابى و فساد ۱۶/۱۰/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۶، صفحه ۱۴۳- ۱۴۲
نظر من، آن چیزى که امروز مجموعهى شما و هر مجموعهیى از زنان- که در شکلها و با هدفهاى مختلف کار مىکنند- برعهدهدارند، این است که باور غلطى را که فرهنگ غربى و اروپایى در این دهها سال اخیر در ذهن زن ایرانى وارد کرده است، بزداید. البته باور غلطى هم در گذشته بوده است؛ یعنى گرایش به برخى از شکلهاى غلط مصرف و تجمل، از گذشته هم وجود داشتهاست. با ورود فرهنگ اروپایى، این مدگرایى و نوگرایى در مصرف، به شکل عجیبى تشدید شد. این، محاسبهشده و پیشبینىشدهبود. سردمداران سیاستهاى غربى- که غالبا صهیونیستها و استعمارگران بودند- به قصدى و با نیتى این کار را کردند. این باورهاىغلط را باید بزدایید؛ و این نمىشود، مگر با ارایهى بحثها و کارهاى اسلامى. اگر این کار بشود، ریشهى این مشکلاتى که گاهىاوقات مطرح مىشود- بدحجابى و رواج فساد و فحشا و این چیزها- به خودى خود کنده خواهد شد. اینها غالبا معلولند؛ علل، همان باورها و فرهنگها هستند که باید روى آنها کار بشود.
دشمنى با حجاب ۲۲/۰۸/۱۳۷۰ چشمه نور، صفحه ۲۶۶
آنها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمنند؟ با حجاب او. آنها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمنند. چرا؟ چون فرهنگ آنها این را قبول ندارد. اروپاییها اینطورند؛ آنها مىگویند هرچه را که ما فهمیدهایم، دنیا باید از ما تقلید کند! مایلند که جاهلیت خودشان را بر معرفت عالم غلبه بدهند. آنها مىخواهند زن به سبک اروپایى را در جامعه رواج بدهند؛ کهعبارت است از سبک مد و مصرف و آرایش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسى بین دو جنس؛ مىخواهند این چیزها را به وسیلهى زنان رواج بدهند. هرجا با این هدفگیرى غربیها مخالفت بشود، فریادشان بلند مىشود.
همیارى زن و مرد در جامعه با حفظ حجاب ۲۲/۰۸/۱۳۷۰ چشمه نور، صفحه ۲۶۶
در مکتب اسلام، حفاظ و حجابى بین زن و مرد وجود دارد. این به معناى آن نیست که زنان، عالم جداگانهیى غیر از عالم مرداندارند؛ نه، زنان و مردان در جامعه و در محیط کار، با هم زندگى مىکنند؛ همه جا با هم سر و کار دارند؛ مشکلات اجتماعى را با همحل مىکنند؛ جنگ را با هم اداره مىکنند و کردند؛ خانواده را با هم اداره مىکنند و فرزندان را پرورش مىدهند؛ اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتماً حفظ مىشود. این، آن نکتهى اصلى در الگوسازى اسلامى است. اگر این نکتهرعایت نشود، همان ابتذالى که امروز غرب دچار آن است، پیش مىآید. اگر این نکته رعایت نشود، زن از پیشتازى در حرکتبه سمت ارزشها- که در ایران اسلامى دیده شد- باز خواهد ماند. غربیها مایلند با تمام توان، آن نکته را هم در جایى به نحوىنسبت به هر کسى رسوخ دهند
ثاثیر نگرفتن از تبلیغات غرب علیه چادر ۰۴/۱۰/۱۳۷۰ حدیث ولایت، جلد ۹، صفحه ۶۳- ۶۲
به نظر ما، بحثهایى که درباب پوشش زن مىشود، بحثهاى خوبى است که انجام مىگیرد؛ منتها باید توجه کنید که هیچ بحثى در این زمینههاى مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتى غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلًا بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطى است. نه اینکه من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من مىگویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانهى ملى ماست؛ هیچ اشکالى هم ندارد؛ هیچ منافاتى با هیچ نوعتحرکى هم در زن ندارد. اگر واقعاً بناى تحرک و کار اجتماعى و کار سیاسى و کار فکرى باشد، لباس رسمى زن مىتواند چادر باشد و- همانطور که عرض کردم- چادر بهترین نوع حجاب است.
البته مىتوان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همینجا هم بایستى آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار مىکنند، به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتى غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار مىکنند، به آن حجاب واقعى بدون چادر هم رو نمىآورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مىدهد!
شما خیال کردهاید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعهى کذایى و آن لباسهاى ( (و لیضربن بخمرهنّ على جیوبهنّ)) و همانهایى را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر مىدارند؟ نه، آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها مىخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً اینجا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل مىشد. در آن زمان، زن اصلًا پوشش و حجابىنداشت؛ حتّى در اینجاها وقتى نوبت به این کارها مىرسد، بىبندوبارى خیلى بیشتر هم مىشود؛ کمااینکه در زمان شاه، بىبندوبارىیى که در همین شهر تهران و بعضى دیگر از شهرهاى کشور ما بود، از معمول شهرهاى اروپا بیشتر بود! زن معمولى در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در اینجا آنطورى نبود. آنطور که دیده بودیم و شنیده بودیم و مىدانستیم و مناظرىکه از آن وقت الان جلوى نظر من هست، انسان واقعاً حیرت مىکند که چرا بایستى اینگونه بشود؛ کمااینکه در خیلى از کشورهاى متأسفانه عقبماندهى مسلمان و غیرمسلمان هم همینطور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوى و بدوناغماض، مسائل ارزشى را رعایت کرد.
حجاب، مساله ارزشى و عامل صعود به مراتب معنوى ۰۴/۱۰/۱۳۷۰ حدیث ولایت، جلد ۹، صفحه ۶۰
باید مسائل ارزشى اسلام در جامعهى ما احیاء بشود. مثلًا مسألهى حجاب، یک مسألهى ارزشى است. مسألهى حجاب، مسألهیىاست که اگرچه مقدمهیى است براى چیزهاى بالاتر، اما خود یک مسألهى ارزشى است. ما که روى حجاب اینقدر مقیدیم، بهخاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک مىکند تا بتواند به آن رتبهى معنوى عالى خود برسد و دچار آن لغزشگاههاى بسیار لغزندهیى که سر راهش قرار دادهاند، نشود.
عدم تنافى حجاب و عفاف با کسب علم ۲۵/۰۹/۱۳۷۱ روزنامه جمهورى اسلامى تبلیغ نکنند که با حفظ حجاب، با حفظ عفت، با خانهدارى و با تربیت فرزند، انسان نمىتواند کسب علم کند.
لزوم حفظ فرهنگ اسلامى در دانشگاه ها توسط بانوان ۲۵/۰۹/۱۳۷۱ فرهنگ و تهاجم فرهنگى، صفحه ۲۵۹
محیط دانشگاهها بسیار مهم است. در محیط دانشگاهها، خانمهاى دانشجو و استاد باید سعى کنند روحیه و فرهنگ اسلامى را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانى- اگر خداى نکرده در دانشگاههاى کشور هستند- که نسبت به حجاب اسلامى یا زنان و دانشجویان دختر مسلمان بىاحترامى کنند. اجازه ندهید کهاینها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند. محیط دانشگاه باید محیط اسلامى باشد؛ محیطى براى رشد انسان طراز اسلام؛ انسانى که الگویش فاطمهزهرا، سلامالله علیها، است. و این، براى آیندهکشور فوقالعاده مهم است.
حجاب عامل حفظ عفاف زن ۳۰/۰۷/۱۳۷۶ زن از دیدگاه مقام معظم رهبرى، صفحه ۹۶- ۹۵
این مساءله ى حجاب و محرم و نامحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه ى اینها به خاطر آن است که این قضیه ى عفاف در این بین سالم نگهداشته بشود. اسلام به مساءله ى عفاف زن اهمیت مى دهد. البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند؛ منتها چون در جامعه مرد به خاطر قدرت جسمانى و برترى جسمانى، مى تواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، لذا روى عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.
شما الان هم که در دنیا نگاه کنید، مى بینید که یکى از مشکلات زنان در دنیاى غرب، بخصوص در کشور ایالات متحده ى امریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندى خودشان، به عفت زن تعدى و تجاوز مى کنند. آمار منتشر شده ى از سوى مقامات رسمى خود امریکا را من دیدم که یکى مربوط به دادگسترى امریکا، و یکى هم مربوط به یک مقام دیگرى بود. آمارها واقعا وحشت انگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور امریکا صورت مى گیرد! ببینید چه قدر مساءله ى عفت مهم است.
تبریج و خود نمایى زنان ۰۷/۰۲/۱۳۷۷ دانشگاه اسلامى و رسالت دانشجوى مسلمان، جلد ۴، صفحه ۳۰
اگر ارتباط بى قید و شرط و بى بندوبارى در روابط زن و مرد وجود داشته باشد، این موجب فساد خواهد شد.
اگر این مقوله زیباسازى و رسیدن به سر و وضع و لباس و امثال اینها، مشغله اصلى زندگى بشود، انحراف و انحطاط است؛ مثل این که در دوره طاغوت، آن خانمهاى اعیان و اشراف، پشت میز آرایش مى نشستند. فکر مى کنید چند ساعت مى نشستند؟ شش ساعت! این واقعیت دارد، و ما خبرهاى دقیق داشتیم که شش ساعت مى نشستند! یک انسان، این مدت براى آرایش صرف وقت کند، که مى خواهد مثلا به عروسى برود و موى سرش را، یا صورتش را این طورى درست کند! اگر کار به این شکل دربیاید، انحراف و انحطاط است؛ اما فى نفسه، رسیدن به سر و وضع و لباس، بدون این که در آن خودنمایى و تبرج باشد، عیبى ندارد.
در اسلام،” تبرج” ممنوع است. تبرج، یعنى همان خودنمایى زنان در مقابل مردان، براى جذب و فتنه انگیزى. این، یک نوع فتنه است و خیلى اشکالات دارد. اشکالش فقط این نیست که این دختر جوان، یا این پسر جوان به گناه مى افتند- این اولیش است؛ شاید بتوانم بگویم کوچکترینش است- دنباله اش به خانواده ها مى رسد.
حجاب احترام به زن و مظهر تقوا ۱۳/۱۱/۱۳۷۷ دانشگاه اسلامى و رسالت دانشجو، جلد ۴، صفحه ۱۸۰- ۱۷۹
هر جا که هستند، با پاکى و پارسایى و دیندارى و تقوا، این نیروى عظیم جوانى را به کار گیرند.
البته گاهى اوقات هست که تقوا اقتضایى دارد. مثلًا فرض بفرمایید ما در مورد خانمها، حجاب و آن حفاظ زنانه را- که در واقع احترام به زن است- مظهر تقوا مىدانیم. البته من الان لازم نمىدانم که درباره مسأله حجاب صحبت کنم؛ چون شما همهتان باحجابید و اهل حجابید و معتقد به حجابید. حجاب چیز خوبى است؛ حالا چگونه این حجاب را تأمین کنند، البته ممکن است که سلایق و نظرها مختلف باشد.
حجاب احترام به زن و مظهر تقوا ۱۳/۱۱/۱۳۷۷ دانشگاه اسلامى و رسالت دانشجو، جلد ۴، صفحه ۱۸۰- ۱۷۹
هر جا که هستند، با پاکى و پارسایى و دیندارى و تقوا، این نیروى عظیم جوانى را به کار گیرند.
البته گاهى اوقات هست که تقوا اقتضایى دارد. مثلًا فرض بفرمایید ما در مورد خانمها، حجاب و آن حفاظ زنانه را- که در واقع احترام به زن است- مظهر تقوا مىدانیم. البته من الان لازم نمىدانم که درباره مسأله حجاب صحبت کنم؛ چون شما همهتان باحجابید و اهل حجابید و معتقد به حجابید. حجاب چیز خوبى است؛ حالا چگونه این حجاب را تأمین کنند، البته ممکن است که سلایق و نظرها مختلف باشد.
گرایش زنان جهان به حجاب ۳۰/۰۶/۱۳۷۹ روزنامه جمهورى اسلامى این که مى بینید در بعضى از کشورهاى غربى، در بعضى از کشورهاى مسلمان اما با حکومتهاى غیراسلامى این جور حجاب اسلامى مورد تهاجم دشمنان دین قرار مى گیرد، این نشاندهنده ى گرایش آنها به حجاب است. در کشورهاى همسایه ى ما، آن جاهایى که به حجاب اهتمام نمى شد، در کشورهاى اسلامى که بنده خودم از نزدیک بعضى جاها را دیدم که هرگز اسمى از حجاب در آن جا آورده نمى شد، در مدت بیست ساله ى بعد از انقلاب، زنان بخصوص زنان روشنفکر، بخصوص دختران دانشجو، به حجاب، گرایش پیدا کردند، علاقه پیدا کردند؛ رو آوردند و حجاب را حفظ کردند؛ که نمونه هایش علاوه ى بر اینها در کشورهاى غربى هم مشاهده شده است.