خانه / از منظر اسلامی / حقوق زن / چرا زن نمی تواند چندین شوهر داشته باشد؟

چرا زن نمی تواند چندین شوهر داشته باشد؟

چرا زن نمی تواند چندین شوهر داشته باشد؟

چند همسری با منافع زن مخالفت دارد زیرا زن از مرد فقط عاملی برای ارضاء غریزه جنسی خود نمی خواهد که گفته شود هر چه بیشتر برای زن بهتر ، زن از مرد موجودی می خواهد که قلب آن موجود رادر اختیار داشته باشد،حامی ومدافع او باشد برای او فداکاری نماید…

 

اشاره:

اخیرا در ادامه سلسله مباحث علامه مصباح یزدی در خصوص حقوق زن، مطلبی را با عنوان ” تجویز ازدواج موقّت و چند همسرى” نقل نموده ایم که طی آن استاد مصباح به برخی از مصالح ازدواج موقت اشاره نموده اند. یکی از کاربران سایت در قسمت نظرات، سوال زیررا مطرح نموده:

“خب همه موارد برای زن هم صادقه پس با این استدلالهای استاد باید زن هم بتواند چند همسر داشته باشد چرا که ممکن است شوهرش به مسافرت برود و ….”

برای روشن شدن ذهن این عزیز و سایر افرادی که ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید توجه شما را به نکات ذیل جلب می نماییم. هرچند یادآورى این نکته بى فایده نیست که ما مدّعى نیستیم تمام حکمت هاى «عدم تجویز چند همسری برای زنان» (یا دیگر احکام الاهى) همین مواردى است که ما مى‌فهمیم. چه بسا ده ها حکمت دیگر در این حکم باشد که ما از آن ها آگاهى نداریم.

 

مشاور:خانم نظیر؛ مدرس حوزه

درپاسخ به سوال برادر ارجمند باید گفت  چند شوهری دارای  اشکال زیادی است که عمده اشکال آن به شرح ذیل است :
۱-باعث اشتباه انساب است ،زیرا در این نوع زناشویی رابطه  پدر با فرزند عملا نامشخص است.
گروهی از زنان در حدود چهل نفر، گرد آمدند و به حضور حضرت علی (ع) رسیدند، گفتند: چرا اسلام به مردان اجازه چند زنی داده اما به زنان اجازه چند شوهری نداده است؟ آیا این یک تبعیض ناروا نیست؟ حضرت علی (ع) دستور داد ظرفهای کوچکی از آب آوردند و هر یک از آنان را به دست یکی از زنان دادند. سپس دستور داد همه آن ظرفها را در ظرف بزرگی که وسط مجلس گذاشته بودند خالی کنند. دستور اطاعت شد، آنگاه فرمود: اکنون هر یک از شما دو مرتبه ظرف خود را از آب پر کنید اما باید هر کدام از شما عین همان آبی که در ظرف خود داشته بردارید. گفتند: این چگونه ممکن است؟ آبها با یکدیگر ممزوج شده‏ اند و تشخیص آنها ممکن نیست. حضرت علی (ع) فرمود:
اگر یک زن چند شوهر داشته باشد خواه ناخواه با همه آنها هم بستر می‏شود و بعد آبستن می‏گردد چگونه می‏توان تشخیص داد که فرزندی که بدنیا آمده است از نسل کدام شوهر است.
۲-چند شوهری نه تنها با طبیعت انحصار طلبی و فرزند دوستی مرد مخالف است با طبیعت زن نیز مخالفت داردزیرا زن بیش از مرد خواهان تک همسری است.
۳-چند همسری با منافع زن مخالفت دارد زیرا زن از مرد فقط عاملی برای ارضاء غریزه جنسی خود نمی خواهد که گفته شود هر چه بیشتر برای زن بهتر ، زن از مرد موجودی می خواهد که قلب آن موجود رادر اختیار داشته باشد،حامی ومدافع او باشد برای او فداکاری نماید ، زحمت بکشد وپول دربیاورد وغمخوار او باشد لذا چند شوهری نه با تمایلات و خواسته های مرد موافقت دارد نه با خواسته ها وتمایلات زن .

همچنین ببینید

مدیریت در خانواده

آیا در اسلام اجازه تنبیه بدنی زن به مرد داده شده است؟ با توجه به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *