خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / مشکلات چادر ۳

مشکلات چادر ۳

با سلام و تشکر، البته من خانمهایی که مثال زدم چادر را کنار گذاشته اند آن دسته بودند که تهاجم فرهنگی و تبلیغات دشمن روی آنها هیچ اثری نداشته است و فقط به خاطر دست و پاگیری آن بوده، شما خیلی سریع و بدون بررسی نظر می دهید و جوابهایی می دهید که  قانع کننده نیست. من فقط صحبتم این بود که در عصر حاضر می شود حجابهای کاملتری نسبت به چادر ایجاد کرد که خیلی پوشش کاملتری ایجاد کند در عین حال سختی چادر را هم نداشته باشد، آنوقت شما علوم پزشکی که در دین هم ثابت شده و حتی این علوم پزشکی نشات گرفته از دین است را زیر سوال می برید. بهر حال من ترجیح می دهم این گفتگو رو خاتمه بدم  چون ظاهرا فایده ای ندارد و شما فقط می خواهید سریع و با سوء ظن ، جبهه گیری کنید. موفق باشید و خداحافظ

جواب:

با سلام

قبلا در پاسخ به اولین سوال شما عرض کردیم:

آنچه در اسلام سفارش شده است، پوشش کاملی است که هم امنیت زنان را تامین نماید و هم باعث ایجاد امنیت اجتماعی شود. چادر از این جهت که در ایجاد این امنیت موثر است، به عنوان حجاب برتر شناخته شده است، وگرنه پوشش منحصر به چادر نیست. در صورتی که بانوان پوشش خود را به صورت کامل داشته باشند، کافی می باشد. آن پوششى مطلوب است که خود به خود دورباش ایجاد مى‏کند و ناپاکدلان را نومید مى‏سازد. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دست‏ها تا مچ) را بپوشاند وموجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است . “ و به نقل از رهبر معظم انقلاب نیز بیان کردیم: « البته می‏توان محجبه بود و چادر هم نداشت »، همچنین در پاسخ به سوال دوم شما مبنی بر اینکه “در عصر حاضر می شود حجابهای کاملتری نسبت به چادر ایجاد کرد که خیلی پوشش کاملتری ایجاد کند در عین حال سختی چادر را هم نداشته باشد” بیان داشتیم:

همانگونه که فرموده اید: « جامعه عصر جدید جامعه فن آوری است و می توان انواع حجابهای برتر با ایجاد طرحهاو دوختهای پیشرفته هم وجود داشته باشد. » ما هم با این امر مخالف نیستیم. خوب است که روی این قضیه کار شود نه تنها چادر؛ بلکه جامع تر از آن یعنی ” مدلهای لباس اسلامی” .شاید مدل های مناسبتری نسبت به چادر فعلی طراحی شود. اگر ما چادر را به عنوان حجاب برتر می شناسیم به دلیل مقایسه آن با سایر حجابهای موجود است یعنی در شرایط موجود و با وجود پوششهای فعلی، چادر حجاب برتر است.”

نمی دانیم کجای این حرفها نادرست بوده که شما را به واکنش واداشته است؟

در مورد زیر سوال بردن علوم پزشکی(نسبتی که شما به ما داده اید) در پاسخ به سوال دوم شما برای اینکه بحث منحرف نشود خیلی کوتاه صحبت کردیم و شما را برای مطالعه بیشتر به کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری درس یک ارجاع دادیم. در اینجا هم برای روشن شدن مطلب، جملاتی را می آوریم علاوه بر کتاب فوق جهت مطالعه بیشتر در این مبحث و محدودیتهای روش علمی می توانید به کتاب “جهان بینی علمی” اثر برتراند راسل فصل مربوط به محدودیتهای روش علمی مراجعه فرمایید.

«برای رسیدن به پاسخ این سوال باید اول به رابطه بین دین و عقل پرداخت و سپس رابطه دین و علم.

در اسلام بین آموزه دین و عقل رابطه بسیار نزدیکی است تا آنجا که اصلا شناخت دین بدون عقل امکان پذیر نیست

در روایتی شریف آمده: اولین چیزی که خداوند خلق کرد عقل بود و خداوند به عقل گفت بوسیله تو نعمت می دهم و بوسیله تو عقاب می کنم. و همچنین هنگامی که در آیات قرآن دقت می کنیم در تعداد زیادی از آیات قرآن اشاره شده که چرا تعقل نمی کنید و یا فلان قوم گروهی بودند که تعقل نمی کردند و گمراه شدند.

در مورد علم و قطعیت هم همانگونه که در دین باید تحقیق کرد و بعد از قطعیت و یقین دیندار شد در هرجای دیگر هم اگر علم به معنی قطعیت حاصل شد باید آن را پذیرفت.

به تعبیری دین برای این آمده که ما از تقلید کورکورانه و تبعیت از هوای نفس ، حدس و گمان و اوهام به دور باشیم و با نگاه به حقیقت زندگی خود را پی ریزی کنیم.

تا اینجا خلاصه سخن این شد که دین نه تنها با علم و عقل مخالف نیست بلکه یکی از ارکان دین را علم و عقل تشکیل می دهد.

اما باید محدود علم را با نظریات ظنی و یا مشهورات و یا هرچیزی که هنوز به درجه قطعیت نرسیده را جدا ساخت .اینجا ست که گاهی بعضی فکر می کنند دین با علم تعارض دارد . زیرا مثلا یک آموزه دینی با یک نظریه ای که هنوز قطعیت آن ثابت نشده تعارض پیدا می کند در اینحال بعضی فکر می کنند تعارض شده یا گاهی کج فهمی و نداشتن توانایی در فهم آموزه های دینی به خاطر ندانستن مقدمات علمی است که باعث شده بعضی در فهم دین اشتباه کنند و بعد این فهم با علوم امروزی متعارض باشد که هیچگاه فهم اشتباه از دین ، دین نیست .»

ضمنا ما متوجه نشدیم سوء ظنی که به مانسبت داده اید این سوء ظن نسبت به کیست یا نسبت به چیست؟…

برای بحث و تبادل نظر پیرامون این پرسش و پاسخ می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

http://effat.ir/forum/index.php?topic=30.new#new

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *