خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / کیش و واژه کراهت‌داری به نام حجاب!

کیش و واژه کراهت‌داری به نام حجاب!

فرنگیس حمزه یی، سواحل آرام با ماسه‌های مرجانی و آب‌های زلال دریا با شفافیت کم نظیر آن که امکان مشاهده انواع آبزیان را در عمق چند متری برایت مقدور می‌سازد، تو را به یاد خدای زیبایی‌ها می‌اندازد و تو او را شکر می‌گویی که چه خدای زیبایی داریم…



این روزها جزیره آزاد! کیش یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس پذیرای مسافران جشنواره تابستانی است، اما در سایه بی توجهی ها آنها و بعضا مسئولان وضعیت بسیار بدحجاب و نوع پوشش نامناسب و زننده بسیاری از مسافران در هتل ها و به خصوص سواحل، این زیبایی خدادادی را برای برخی ها تلخ می کند.

جزیره آزاد! کیش؛ جزیره ای با تنوع گوناگون زیست محیطی با ۹۰۴۵۷ کیلومتر مربع مساحت یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که به لحاظ مسائل فرهنگی و دینی از جمله ضعیت پوشش اکثریت زنان و مردان به خصوص مسافران و گردشگران در حد بسیار پایینی قرار دارد لذا این جزیره به لحاظ تقویت زیرساخت های مسائل فرهنگی و اخلاقی نیازمند بازسازی است.

خاک کیش دارای ساختاری مرجانی است که با رنگ نقره فام در زیرآفتاب از درخشندگی خیره‌کننده‌ای برخوردار است کارشناسان محیط‌ زیست معتقدند که مرجان ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی سواحل جزیره هستند.

شاید بگویید کیش را خودمان بهتر می شناسیم، شهر تاریخی حریره اش، قنات ها و کشتی یونانی، نمایشگاه خزندگان و دانشوارن و گذر هنرمندان را هم دیده ایم، شاید بگویید حال با این حرف ها حرف حسابتان چیست؟! ما خودمان تمام زمین های والیبال و فوتبال، استخر المپیک و آموزش غواصی ها و زمین والیبال ساحلی جنب بازارها و هتل ها را دیده ایم و نیازی به راهنمایی نیست ما هم قصدمان راهنمایی نیست.

همه دوست دارند این جزیره زیبا را ببینند، اما هستند کسانی که پولشان کفاف نمی دهد که به کیش بیایند و غواصی طبیعی از این ساحل زیبا را تجربه کنند.

اما هنگام بهره بردن از این پدیده زیبا آن هم در مجموعه های تفریحی ویژه بانوان، با حضور کارمندان آقا مواجه می شویم که این جای تامل دارد. جالب تر آنکه مجموعه های نظارتی در خصوص حضور یک کارمند مرد در مجموعه کاملا زنانه هیچ ابایی ندارند و در واقع سکوت را جایز می دانند! در کنار این موضوع، هستند باناونی که از مجموعه غواصی استفاده می کنند و حضور یک آقا در این مجموعه را مسئله مهمی نمی پندارند و فکر می کنند این جزیره آزاد تجاری برای هر کاری آزاد است.

در کنار این مسائل متاسفانه در رستوران‌های بسیاری از هتل‌ها هم بانوان مخصوصا برای صرف صبحانه با لباس‌های زننده حضور می‌یابند و در فضای هتل رفت و آمد می‌کنند! این‌ در حالی است که تعداد خانواده ها و زنان و دختران محجبه در این رستوران ها و کافی شاپ ها یا اصلا محلی از اعراب ندارد یا انگشت شمار است؛ کما اینکه سیستم‌های نظارتی نیز بر روی رفتارهای غیراخلاقی و غیر شرعی مسافران در هتل‌ها و رستوران ها چشم‌پوشی می‌کنند.

رفت و آمدهای گسترده توریست های کشورهای حوزه شرق در این جزیره آزاد زیبا! و مسئله بی اخلاقی و بعضا بیماری هایی از جمله ایدز! موضوع دیگری است که مسئولان نیز نباید از آن غافل باشند.

کنار خیابان های جزیره آزاد! کیش اسمی از یادگاران دفاع مقدس را نمی بینی، اگر هم هست به ندرت! چه یادگارانی که در خلیج فارس سوختند، پرپر شدند تا برخی آسوده و با آرامش زندگی کنند.

این سوال مدت ها ذهن برخی را به خود مشغول کرده که دستگاه‌های نظارتی به چه کارهای خلاقانه و پژوهشی مهم‌تری مشغول هستند که آزادی‌های شبانه کنار ساحل، شرب خمر در ملاء عام و این همه فساد اخلاقی در این جزیره که برخی آن را با چهار دیواری منزلشان اشتباه گرفته اند و به صرف اینکه منطقه آزاد است خود را از قید و بندهای اخلاقی رها نموده اند؛ توجهی نمی کند.

حجاب و پوشش مناسب و کامل زنان نه این حجابی که عده ای گوشه های شال هایشان را بر پشت گوش هایشان انداخته اند تا مردانی نه از جنس همسر آن را نظاره گر باشند، قبل از آنکه برای زنان یک تکلیف باشد برای آنان یک حق است، هر چند که عده ای آن را به سخره گرفته اند و شعله های آتش جهنم را برای خود به قیمتی بسیار ارزان می خرند.

در سایه بی توجهی ها خانواده ها و مسئولان و به دلیل توقعات کاذب زنان و مردان و پدیده شوم بدحجابی ها و پوشش های زننده، امروز رشد خزنده طلاق های عاطفی، سستی نهاد خانواده، سلب امنیت اخلاقی و اجتماعی، افزایش طلاق و ناهنجاری های اخلاقی و انحرافات و آشفتگی‌های اجتماعی نیز در جامعه ما سرعت خود را افزایش می دهد و این موضوع به قدری مهم است که برخی از آن غافل هستند.

برنامه ریزی برای برگزاری برنامه های فرهنگی شاد در عین حال با حفظ و رعایت شئونات دینی، برگزاری جشنواره های مختلف حجاب و عفاف، افزایش مغازه ها و مراکز تجاری با محوریت پوشش های اسلامی در سالی که رهبر معظم انقلاب با عنوان به نام «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‏ ایرانى» نامگذاری کردند در این جزیره زیبا ضروری به نظر می رسد.

امام علی (ع) در جمله ای زیبا می فرمایند: «زندگی نه آنچنان شیرین و نه مرگ آنچنان تلخ که انسان شرف خود را بفروشد» چه بسیار خوب است که با الگوگیری از این جمله های ناب مرزی برای اخلاق و آزادی افراطی گرایانه برای خود قائل باشیم.

اسلام مجموعه احکام را برای سلامت جامعه اسلامی در نظر گرفته است مباحث دینی و اخلاقی مسائل ارزشمندی هستند که از هر کدام باید در جایگاه خودش استفاده نمود.

خداوند سبحان در آیه ۲۶ و ۲۷ سوره اعراف می‌فرماید: «ای فرزندان آدم ما برای شما لباسی فرو فرستادیم بر شما باد لباس تقوی که بهترین لباس است»؛ یعنی همین لباس و پوشش ظاهری داشتن صرف هدف نیست بلکه از همین پوشش ظاهری، تقوی، ایمان و کرامت انسانی به دست می آید. پس مبارزه با برهنگی مختص به اسلام نیست بلکه همه دنیا و ادیان با آن مبارزه داشته اند.

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *