خانه / آیات و تفاسیر در زمینه حجاب / عفت ورزی، محافظت از حریم خانواده

عفت ورزی، محافظت از حریم خانواده

راه تحصیل عفت و حفظ پاکدامنی برای جوان، در اوج قدرت جنسی، چیست؟

اسلام به عنوان آیینی جاودانه و آسمانی که حاوی دستوراتی سعادت‏بخش برای بشر است، نهاد خانواده را به عنوان کانونی مقدس، پایدار، عاطفی و پاک، ترسیم کرده است تا میهمانی که به عنوان همسر، وارد عرصه زندگی می‏شود، با آرامش، عزت، محبت و شادمانی، یک مجموعه رو به گسترش را اداره کند.

قرآن مجید به پدران و مادران مسلمان دستور می‏دهد تا فرزندانشان را که هنوز از نعمت تأهل برخوردار نشده‏اند، به این امر مقدس تشویق کرده، زمینه‏های زندگی سالم و حیات طیبه را برای آنان فراهم سازند و اگر شرایط ازدواج برای کسی وجود نداشته باشد، اسلام راهکار بسیار ارزشمندی را معرفی می‏کند؛ راهکاری که هم اجرایی است و برای تحقق آن مانعی وجود ندارد و هم پشتوانه بزرگی برای ورود به عرصه حیات اجتماعی در آینده است و آرامش را برای اعضای خانواده، مهیا می‏سازد. این راهکار مهم، عفت‏ورزی است.

عفت ورزیدن برای یک انسان، ضرورت یک زندگی سالم، بانشاط و آرام است؛ ضرورتی که تنها در سایه دین به دست می‏آید و در سایه خردمندی، رشد و کمال می‏یابد. انسان امروز، نیازمند این آموزه‏هاست و پشت کردن به آنها، موجب سستی پیوند خانوادگی، نفوذ و حضور دیگران در عرصه زندگی، اختلاف، عدم اعتماد به یکدیگر، بیماری‏های روحی – روانی، وسواس، سوءظن و … خواهد شد.

لازم به یادآوری است که عفت و حجاب، دو مقوله جداگانه‏اند. در عفت ورزیدن، هم رعایت پوشش ظاهری خواهد شد و هم مراقبت از امور معنوی و روحی و این، موضوعی است که هم کسانی که رعایت پوشش دینی را می‏کنند، بدان نیازمندند و هم آنان که کمی در پوشش خویش، سهل‏انگاری می‏کنند.

۱٫ عفت دل

یکی از موارد بسیار مهمی که پیوند خانوادگی را پایدار می‏سازد، رعایت عفت دل است. خانه‏ای که تار و پود آن از عشق و محبت ساخته نشود، خانه‏ای پایدار در برابر طوفان‏های سهمگین و لرزش‏های فراوان نیست. خانه‏ای که در آن، افراد فراوانی حضور یابند و معشوق یا عاشق احساس نکند که آن خانه برای سکونت وی آماده است، ثبات نخواهد داشت.

همسر، باید حریم دل را تنها برای همسرش بگشاید و غیر از او، به هیچ شخص نامحرمی اجازه ورود ندهد؛ چه رسد به سکونت در آن. کسانی که قبل از ازدواج، این حریم را می‏شکنند و با دیگران رابطه‏ای دوستانه و محبت‏آمیز برقرار می‏کنند، پایه‏های زندگی آینده را لرزان می‏سازند.

شاید زندگی بشر صنعتی را این‏گونه ترسیم کرده‏اند و طراحان ناصالح جامعه انسانی که حضور بی‏پروای زن و مرد را در کنار هم و با برخی بی‏بندوباری‏ها و عدم رعایت حریم‏ها، رشد و ترقی بشر تلقی کرده‏اند و انسان را در برآورده کردن غرایز جنسی آزاد گذاشته‏اند، امروز، نتیجه آن راهکار را در عدم ازدواج جوانان و فراوانی گسست و طلاق خانواده‏ها – دیده باشند.

مرد شایسته، عرصه دل را در اختیار زن شایسته قرار می‏دهد و جز او را به این حرم راه نمی‏دهد و فضای اندیشه و دل را معطر به صفای او می‏کند؛ زن شایسته نیز چنین می‏کند و اگر چنین شد، خداوند، از فضل خویش، آنان را بی‏نیاز خواهد کرد و این وعده خدا، حتمی است که فرمود: زنان پاک، برای مردان پاک هستند).۱

۲٫ عفت نگاه

قرآن مجید به دین باوران دستور می‏دهد که چشمان خویش را بی‏پروا بر هر کس نگشایند. (به چشمانت بیاموز که هر کس، ارزش دیدن ندارد)؛ زیرا چشم انسان، عرصه واردات دل و فکر او را فراهم می‏سازد.

نگاه به نامحرم که زمینه فساد را فراهم می‏کند، حرام شمرده شده است؛ چه تصویر باشد و چه فردی در کنار انسان و عجیب است که انسان‏ها را می‏توان از روی چشم‏های عفیف و غیرعفیف، شناخت. چشمان عفیف، ارزشمندند و چشم دریده، ادب نگاه نمی‏دارد.

انسان موفق، بر هر آن‏چه می‏رسد، بی‏پروا، چشم نمی‏گشاید و نگاه خویش را محدود می‏سازد. اگر کسی عفتِ نگاه نداشته باشد، چه بسا که به بی‏عفتی در عرصه‏های دیگر دچار شود. این عفت، خاص مردان نیست؛ بلکه زن هم باید عفت را رعایت کند. گر چه بیماری چشم‏چرانی، در مردان بیشتر شیوع دارد و مردان، با چشمانشان به دام می‏افتند و زنان، با گوش‏هایشان.

۳٫ عفت کلام

عفت نگاه، پرهیز از نگاه‏های آلوده است که نتیجه این پرهیز، پاکی دل و اندیشه، از واردات ناشایست است؛ ولی عفت کلام، پاک ساختن عرصه صادرات دل است. آنان که بی‏محابا از هر چه بخواهند، سخن می‏گویند، هر واژه‏ای را بر زبان می‏آورند و در پردازش کلمات خویش، محاسبه دقیقی ندارند، نه ارزش خویش را حرمت می‏نهند و نه ارزش مخاطب را.

بسیاری از افراد، نمی‏توانند برخی از واژه‏های ناشایست شنیده شده را بیان کنند و با نگفتن آن، شادمان‏ترند که این، از سلامت روح و بهداشت روانشان حکایت دارد و در مقابل، کسانی یافت می‏شوند که بسیار مشتاقند تا هر واژگانی را به کار گیرند و از هر موضوعی – حتی ناشایست – سخن گویند که این، نشان از عدم تربیت درست دارد.

انسان مؤمن، حق ندارد دیگران را مسخره کند؛ لقب زشت دهد؛ تهمت ناروا زند؛ افترا بندد؛ صدای خویش را بی‏اندازه بلند کند و یا از واژگان ناشایست، استفاده کند. چنین انسانی، از عرصه دین، فرو می‏افتد و به خشم الهی، دچار می‏شود.

۴٫ عفت دامن

یکی از مؤلفه‏های مهم عفت، عفت دامن است. پاکدامنی، از نوجوانی و جوانی سرچشمه می‏گیرد و در دوران میان‏سالی و کهن‏سالی، ثمره‏اش به بار می‏نشیند. بدترین خیانت‏ها، خیانت در این عرصه است و غریزه جنسی، اگر درست در اختیار قرار نگیرد، انسان را به ورطه‏های خطر می‏کشاند. در قرآن آمده است: (به زنا، نزدیک نشوید)؛۲ نه این که زنا نکنید؛ یعنی حتی باید از لغزش‏گاه‏های این خطر مهلک، پرهیز کرد.

قرآن مجید برای جلوگیری از خطر فساد جنسی، راهکارهای زیر را ارائه کرده است:

الف) تربیت جنسی از دوران کودکی و رعایت دستورات اخلاقی خانوادگی و زناشویی، از آغاز تولد کودک تا بلوغ.

ب) رعایت حریم میان نامحرمان و پوشش مناسب.

ج) عدم اختلاط نامحرمان در هر محیطی.

د) مراقبت از لغزش‏گاه‏هایی که انسان را به عرصه بی‏عفتی می‏کشاند.

ه) محدود کردن بعد عاطفه در خانواده و عدم دل‏بستگی به نامحرم در جامعه.

۵٫ عفت شکم

یکی از عوامل بدبختی انسان‏ها، بی‏پروایی در خوراک است؛ یعنی این که انسان هر چه بیابد، بخورد و از هر راهی، کسب ثروت کند. غذای حرام موجب شد که مسلمان‏نمایان، در کربلا، در مقابل فرزند رسول خدا صلی‏اللّه‏علیه‏وآله صف‏آرایی و به کشتن او افتخار کنند. امام حسین علیه‏السلام فرمود: (اگر نبود طعام‏های حرامی که شکم‏هایتان پر از آن گشته است، چنین بی‏پروا، در قتل من تلاش نمی‏کردید).

اگر نفس انسانی را در دو بعد مادی و ملکوتی ترسیم کنیم، تلاش افرادی که فقط برای پروار جسم می‏کوشند، فربه‏سازی نفس مادی را در پی دارد. آنان، همه همتشان این است که چه بکنند، تا بیشتر ثروت اندوزند و شعله شکم افروزند و جسم خویش را در ناز نگهدارند. به قول استاد علامه حسن‏زاده آملی: (آن‏جا که شکم دایر است، دل بایر است).

امام علی علیه‏السلام فرمود: (من که امیر بر شمایم، به قرصی نان جو بسنده می‏کنم و بدا به حال کسی که به خاطر شکم به دوزخ در افتد).

عفت شکم نیز در عفت دل، تأثیر فراوانی دارد. طعام آلوده، جسم را می‏آزارد و طعام ناپاک، روح را. غذای حرام، روح را از پرواز باز می‏دارد و حریم زندگی را بر خطرها می‏گشاید؛ پس باید در غذایی که می‏خوریم، دقت کنیم.

جامعه امروز، هم در سن ازدواج، هم در نوع زندگی اجتماعی و تحصیلی، هم در بافت خانوادگی و هم در زمینه فراوانی زمینه‏های گناه، با جامعه دیروز، متفاوت است. نوجوان دیروز، می‏توانست بدون شغل و تحصیلات عالی، ازدواج کند و در کنار خانواده خویش، روزگار بگذراند. دیروز، زمینه‏های آلودگی صوتی و تصویری و… آن قدر فراوان نبود؛ شرایط دوری از خانواده و اختلاط میان دو جنس، این قدر شایع و دسترسی به نامحرم، بدین صورت آسان نبود.

دوست عزیز! انسان شایسته، در هر عصر و زمینه، باید در مقابل آسیب‏ها و خطرها، قد برافرازد و ناملایمات را هموار سازد. راهکار عفت برای جامعه امروز، دیروز و فردا، کارگشاست.

پرهیز از گشاده‏دستی در چشم دوختن، اجتناب از سخن ناروا گفتن یا شنیدن، دوری از اختلاط بی‏جا و بی‏مورد، خودداری از خودنمایی و بدن‏نمایی، مواظبت از جسم، روزه‏داری برای تقویت اراده و کنترل نفس و تربیت جنسی صحیح، راه‏کاری‏هایی هستند که غفلت از آنها، در همه زمان‏ها، انسان را به سقوط می‏کشاند.

راهکار اصلی، پرهیز از شیطان و تلاش دائمی در بندگی خداست که این، صراط مستقیم سعادت و نجات است؛ (الا تعبدوا الشیطان و ان اعبدونی هذا صراط المستقیم).۳

۱٫ نور، آیه ۲۶٫

۲٫ اسراء، آیه ۳۲٫

۳٫ یس، آیه ۶۰٫

مجله پرسمان

همچنین ببینید

آیا حجاب در قرآن آمده؟

این سوالی است که گاهی  بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *