خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / کشورهای مدعی رشد زنان؛ جزء ناهنجارترین کشورها به لحاظ وضعیت خانوادگی

کشورهای مدعی رشد زنان؛ جزء ناهنجارترین کشورها به لحاظ وضعیت خانوادگی

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه کشورهایی مانند سوئد، نروژ و دانمارک در زمینه شاخص‌های رشد زنان جزء کشورهای برتر دنیا هستند گفت: زمانیکه به وضعیت خانواده در این کشورها نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که در ردیف ناهنجارترین کشورها به لحاظ وضعیت خانوادگی هستند در سوئد ۶۳ درصد افرادی که در حومه استکهلم متولد می‌شوند جزء فرزندان نامشروع هستند.

جامعه ایرانی از تربیت جنسیتی مورد نظر دین فاصله گرفته است

حجت‌الاسلام زیبایی نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون جامعه ایرانی از تربیت جنسیتی مورد نظر دین فاصله گرفته است گفت: شعارهای برابری طلبانه، افراد را از عینیت زندگی دور کرده است

به گزارش خبرگزاری زنان ، حجت‌الاسلام زیبایی نژاد امروز در نشست تخصصی طلاق که در تالار تلاش مجموعه فرهنگی و هنری وزارت کار برگزار شد اظهار داشت: هم‌اکنون دختران با فضایل زنانه برای زندگی مشترک آشنا نیستند و در بسیاری از خانواده‌ها با وجود اینکه سطح سواد کلاسیک بالا رفته است اما بسیاری از اصول مهم تربیتی فراموش شده است.

وی افزود: خانواده‌های جدید تکالیف خود را به نهادهای اجتماعی واگذار کرده‌اند و این نهادها نیز مسئولیت‌های خود را به درستی ایفا نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام زیبایی نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون جامعه ایرانی از تربیت جنسیتی مورد نظر دین فاصله گرفته است گفت: شعارهای برابری طلبانه، افراد را از عینیت زندگی دور کرده است؛ در طول تاریخ بشریت برای اولین بار در قرن اخیر دختران و پسران به صورت مشابه تربیت می‌شوند از این رو زمانی که وارد زندگی مشترک می‌شوند با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان ادامه داد: نهاد خانواده مهمترین بنیان اجتماعی است و افزایش طلاق حاکی از سست شدن پایه‌های این بنیان مهم است؛ هم‌اکنون خانواده‌ها به چه میزان برای تربیت فرزندان خود دغدغه دارند بیشترین مشغله فکری آنها اشتغال و تحصیلات عالیه فرزندانشان است.

وی با طرح این پرسش که مناسبات اجتماعی تا چه حد هماهنگ با موضوع خانواده است عنوان کرد: زنان شاغل که ساعات طولانی در محیط کار حضور دارند نمی‌توانند خانواده را اولویت نخست خود قرار دهند حتی اگر خودشان چنین قصدی را داشته باشند محیط اجتماعی اجازه را به آنها نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام زیبایی نژاد بیان کرد: هم‌اکنون این نگرانی وجود دارد که کارشناسان طلاق را به عنوان یک مشکل رصد نکنند و از آن به عنوان یکی از لوازم توسعه و مدرن شدن جامعه یاد کنند اگر به طلاق این چنین نگاه شود از آن قبح‌زدایی شده و این موضوع به افزایش آمار آن در جامعه دامن می‌زند.

کشورهای مدعی رشد زنان؛ جزء ناهنجارترین کشورها به لحاظ وضعیت خانوادگی

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه کشورهایی مانند سوئد، نروژ و دانمارک در زمینه شاخص‌های رشد زنان جزء کشورهای برتر دنیا هستند گفت: زمانیکه به وضعیت خانواده در این کشورها نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که در ردیف ناهنجارترین کشورها به لحاظ وضعیت خانوادگی هستند در سوئد ۶۳ درصد افرادی که در حومه استکهلم متولد می‌شوند جزء فرزندان نامشروع هستند.

غفلت از اشتغال صدها نفر دور از خانواده در عسلویه

حجت‌الاسلام زیبایی نژاد گفت: هم‌اکنون صدها نفر در عسلویه به دور از خانواده مشغول به کار هستند در حالیکه از مضرات آن غافل هستیم.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به اینکه آستانه تحمل‌پذیری افراد برای پذیرش مشکلات خانوادگی پایین آمده است افزود: در گذشته زن و مرد آستانه تحمل بالاتری را برای پذیرش مشکلات خانوادگی داشتند.

وی ادامه داد: کم شدن آستانه تحمل‌پذیری در برابر مشکلات و غلبه تفکر مدرن عقلانیت طلاق را در جامعه افزایش داده است یعنی قضاوت‌ها در رابطه با درست یا نادرست بودن طلاق متحول شده است.

حجت‌الاسلام زیبایی نژاد با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها در حوزه زنان پیوست تحلیلی ندارد تصریح کرد: مشخص نیست که این برنامه‌ها براساس چه تحلیلی پیشنهاد می‌شوند و نتیجه‌ای می‌شود که بسیاری از سیاست‌ها در حوزه زنان معطوف به نکات ریز بوده و بجای نتیجه‌گرایی صورت گرا شده‌ایم یعنی قوانینی تنظیم می‌کنیم که ظاهر آن در جهت دفاع از زنان و خانواده است نه نتیجه آن.

وی بیان کرد: باید به جوانان آموخت که انتظارات خود را از زندگی تعدیل کنند هم‌اکنون جوانان تصویر آرمانی از زندگی مشترک را در ذهن خود ساخته‌اند و وقتی در جریان زندگی وارد می‌شوند متوجه می‌شوند که واقعیت با آرمان‌های آنها فاصله بسیاری دارد.

در بحث‌های حقوقی راه خطا می‌رویم/طولانی‌تر شدن روند طلاق در دادگاه‌ها درست نیست

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان گفت: هم‌اکنون در بحث‌های حقوقی راه خطا را پیش گرفته‌ایم و بجای کاهش طلاق برای آن مانع تراشی می‌کنیم طولانی کردن روند طلاق در دادگاه‌های خانواده نتیجه‌ای جز افزایش اضطراب و تنش افراد ندارد این درست نیست که  در دادگاه‌ها طلاق رسمی را تبدیل به طلاق عاطفی کنیم.

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *