خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / آیا حجاب اجباری توسط حکومت حرام است؟

آیا حجاب اجباری توسط حکومت حرام است؟

آیا حجاب اجباری توسط حکومت حرام است؟

آیا پوشش برای زنان فقط در نماز واجب است یا در هر زمان و در معرض دید نامحرم ؟ در صورت امکان مستنداتی را نیز عنوان نمائید ؟

پاسخ:

 

حجاب برای زنان مسلمان مطلقا امری است واجب و بر فرد، فرد زنان مسلمان لازم است که خود را از نامحرمان بپوشانند و به زمان خاصی اختصاص ندارد، لذا وجوب حجاب در نماز یکی از مصادیق است.

“قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خیر بما یصنعون-۳۰- و قل للمؤمنان یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن -۳۱-.”

“به مومنان بگو چشم های خود را “از نگاه به نامحرمان” فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه تر است؛ خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است!

و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را “از نگاه های هوس آلود” فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را –جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایانند و “اطراف” روسری های خود را بر سینه خود افکنند “تا گردن و سینه با آن پوشانده شود” و زینت خود را آشکار نسازند.)[۱]

آثار بی عفتی و بی حجابی:

از آنجهت که امر و نهی اسلامی در جای خود.[۲] ثابت شده است که بر مبنای مصلحت و مفسده تشریع شده است، و رعایت حجاب و عفاف  هم یکی از دستورات مسلم قرآنی است لذا ترک آن موجب مفسده و رعایت آن موجب پاکدامنی)[۳] جامعه می گردد و ترک آن موجب مفسده است. زیرا اگر مثلا یک خانم زیبائی هایی را که باید بپوشاند از نامحرمان نپوشاند، مردان هوسباز را تحریک نموده و باعث ایجاد فساد می گردد. لذا در احادیث از نگاه های هوس آلود به تیر مسموم تعبیر شده است:

“قال النبی (ص) النظر سهم مسموم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفا من الله اعطاه ایمانا یجد حلاوته فی قلبه.”

“رسولخدا (ص) فرموده است: نگاه به نامحرمان تیری از تیرهای مسموم شیطان است، هر کس آنرا به خاطر خدا ترک کند خدا ایمانی عطا نماید که شیرینی آنرا در جان خود احساس نماید.)[۴]

تذکر:

بی حجابی از جهت آنکه عامل تحریک افراد هوسباز می گردد، و هوسبازی موجب اخلال در سلامت اخلاقی جامعه است، بر حکومت است که جهت حفظ نظام اجتماعی از بی حجابی یا بد حجابی جلوگیری نماید زیرا حفظ سلامت اخلاقی اجتماع بر عهده دولت است که برخاسته از آیات و روایات منجمله آیات امر به معروف و نهی از منکر.[۵] در نتیجه دستورات همان دستور اسلام است.

[۱]سوره نور، آیه ۳۱-۳۰٫ ترجمه آقای مکارم.

[۲]- در علم اصول.

[۳]- ذلک ازکی لهم، یعنی “رعایت حجاب و عفاف” برای آنان پاکیزه تر است.

[۴]- مستدرک وسائل، ج ۱۴، باب ۸۱٫

[۵] آل عمران، آیات ۱۰۴، ۱۱۰، ۱۱۴٫

 

 

منبع : سایت حوزه نت

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *