خانه / پرونده ها / داستان / حجاب انسانیت را، در ماجرای کشف حجاب پاره کردند

حجاب انسانیت را، در ماجرای کشف حجاب پاره کردند

خدا می‌داند که به ملت ایران چه گذشت در این کشف حجاب. حجاب انسانیت را پاره کردند اینها. علما را وادار کردند با سرنیزه که با زن‌هایشان در مجالس جشنی که با خون دل مردم با گریه تمام می‌شد، شرکت کنند.

http://snn.ir/pic/13901017053_20125045e.jpg

عکس العمل علما و امام خمینی (ره) به قضیه کشف حجاب؛

حجاب انسانیت را، در ماجرای کشف حجاب پاره کردند

حدود شش ماه، پس از واقعه مسجد گوهر شاد، رضاخان با بی‌اعتنایی به مخالفت علما و مردم مسلمان، در روز ۱۷ دی ۱۳۱۴، قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمی اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش (اشرف و شمس) که بدون حجاب بودند، در جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌سرای مقدماتی که به ابتکار علی اصغر حکمت، وزیر معارف و فراماسونر تشکیل گردید، شرکت و سخنانی ایراد کرد که آغازگر یک دوره سیاه برای زنان ایران بود و سخت‌ترین ضربه ها را بر جسم و روح زن مسلمان وارد کرد. (۱)

اولین عکس‌العمل علمای حوزه به مسئله کشف حجاب

با وضعیت اختناقی که در ایران پدید آمد، امام خمینی (ره) (که در آن زمان در سنین جوانی بود) سایر علمای حوزه علمیه را به خروش آورد و باعث شد تا علی رغم خطر انحلال حوزه نو پای قم از سوی رضاخان، مخالفت خود را با کشف حجاب اعلام کنند. از این رو فضلای حوزه و در رأس آنها، امام (ره) که به حاج آقا روح الله خمینی معروف بود به رئیس حوزه علمیه، مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم یزدی گفتند: «در هر صورت چاره‌ای جز این نیست که طی یک تلگراف رسمی به این قضیه (کشف حجاب) اعتراض شود، برای این که حجاب از ضروریات دین اسلام است و ما باید از آن دفاع کنیم. اگر هم این طاغوت قبول نکرد که لغو کند، لااقل رفع تکلیف از حوزه و مرجعیت شیعه می‌شود و این اعتراض در تاریخ می‌ماند.»

آیت الله حائری یزدی، تلگراف مختصری با این مضمون خطاب به رضا شاه نوشتند که: «حجاب از مسلمات دین اسلام است و کشف آن برای زنان نباید اجباری و الزامی باشد و ….» که با پاسخ اهانت آمیز محمد علی فروغی نخست وزیر وقت و واکنش تند رضاخان روبرو گردید. (۲)
آیت الله حائری یزدی پس از ماجرای کشف حجاب و کشتار مسجد گوهرشاد هیچ گاه حال و روز خوشی نداشت و این اندوه را تا پایان عمر در دل داشت.

امام (ره) که یکی از مخالفان سر سخت رضاخان بود و بسیاری از جنایات آن دوران را عیناً مشاهده کرده بودند، در سخنرانی‌های خود در سال‌های بعد این مسئله را چنین بیان می‌کند:

نمی‏توانیم بفهمیم رضاخان چه جانوری بود!!!

«امروز روز ۱۷ دی است. من یادم هست، (شاید این آقا هم یادشان باشد؛ هرکس سنش به سن ماهاست یادشان هست) که ۱۷ دی چه شرارتی کرد این آدم؛ چقدر به این ملت فشار آورد، چه اختناقی ایجاد کرد، چه محترماتی را هَتک کرد، چقدر سقط جنین شد در ۱۷ دی و این اطراف ۱۷ دی، چقدر مأموران این و دژخیمان این به مردم تعدی کردند و به زنها تعدی کردند و زنها را از توی خانه‏ها بیرون کشیدند. این مال پدر شما که من نمی‏توانم شرحش را بدهم. آن کارهایی که او کرده است نمی‏شود شرحش را داد. این در آن عالم معلوم می‏شود، (در) این عالم نمی‏توانیم ما بفهمیم؛ نمی‏توانیم بفهمیم چه جانوری بود. (۳)

پدر و پسر حجم جنایتشان خیلی زیاد بود، حجم خیانتشان بیشتر بود
خدا می‏داند که این پدر و پسر با این کشور ما چه کردند! خدا می‏داند که در طول تاریخ خیانت مثل اینها به ایران نشده بود. تمام سلاطین در ۲۵۰۰ سال یا بیشتر جنایتکار بودند، همه جنایتکار بودند حتی خوبانشان هم جنایتکار بودند، لکن خیانتشان به اندازۀ اینها نبود. آنها به کشور خودشان معلوم نیست خیانت می‏کردند؛ اینها علاوه بر اینکه حجم جنایتشان خیلی زیاد بود، حجم خیانتشان بیشتر بود.

این پسر به اسم «تمدن بزرگ» با این مملکت چه کرد!
در زمان رضاخان، که شاید اکثر شما یادتان نباشد، ما شاهد چه صحنه‏ها بودیم! در همین قم و نسبت به بانوان محترم این قم و در همه شهرها نسبت به بانوان محترم شهرها، او به تبع از کسانی که تعلیم به او می‏دادند به اسم «کشف حجاب» هتک حرمت اسلام، هتک حرمت مؤمنین، هتک حرمت بانوان ما را چقدر کرد! و مأمورهای او با خانمها و با مخدرات ما چه کار کردند؛ چه سلوک کردند؛ چقدر پاره کردند چادرهای آنها را، چقدر به یغما بردند چادرها و روسریهای آنها را. ما شاهد اینها بودیم، و شماها هم شاهد این پسر بودید که به اسم «تمدن بزرگ» با این مملکت چه کرد.» (۴)

»این حیوان‌های شهوتران که می‌خواهند با نام ترقی کشور با دخترهای جوان مردم به رقص و عیش و نوش بپردازند باز دست از این کشف حجاب ننگین که عفت و درستی عضو جوان حساس ما را به باد داد و از خیانتهای بزرگ رضاخان به این کشور بود برنمی‌دارند. غافل از آنکه با درخواست خدا به همین زودی دینداران با مشت آهنین مغز بی‌خرد آنها را پریشان خواهند کرد و اساس شهوترانی آنها را به سرشان خراب خواهند نمود.» (۵)
در یکی از سخنرانی‌هایشان چنین فرموده‌اند:

«من یادم هست که این ها در زمان رضاخان به اسم اتحاد شکل، به اسم کشف حجاب، چه کارها کردند، چه پرده‌ها دریدند از این مملکت، چه زورگویی‌ها کردند و بچه‌ها ساقط شدند در اثر حمله هایی که این‌ها می کردند به زن‌ها که چادر را از سرشان بکشند.» (۶)

کشف حجاب دستوری بود از خارج برای اسارت ملت ایران

«قضیه کشف حجاب یک مطلبی نبود که این‌ها می‌خواستند زن‌ها را مثلاً ده میلیون زن را بیاورند در جامعه وارد کنند، این‌ها یک دستوراتی بود که این‌ها می‌گرفتند از خارج، برای اسارت ما اجرا می‌کردند … این کشف حجابی که این‌ها کردند و اسمشان را بعداً «آزاد زنان»، «آزاد مردان» پسر رضاخان گذاشت، من تلخی‌اش باز در ذائقه ام هست و شما نمی‌دانید، چه کردید با این زن‌های محترمه و چه کردند با همه قشرها، الزام می‌کردند هم تجار را، همه کسبه جز را، هم روحانیت را، هر جا زورشان می‌رسید، به این که مجلس بگیرند و زن‌هایشان (بی حجاب) را بیاورند در مجلس، بیاورید در مجلس عمومی. آن وقت اگر این ها تخلف می‌کردند، کتک دنبالش بود، حرف دنبالش بود، همه چیزها و حرف‌ها بود و اینها می‌خواستند، زن را وسیله قرار بدهند از برای این که سرگرمی حاصل شود برای جوان‌ها و در کارهای اساسی اصلاً وارد نشوند.» (۷)

در کشف حجاب، اینها حجاب انسانیت را پاره کردند

«خدا می‌داند که به این ملت ایران چه گذشت در این کشف حجاب. حجاب انسانیت را پاره کردند اینها. خدا می‌داند که چه مخدراتی را اینها هتک کردند و چه اشخاصی را هتک کردند. علما را وادار کردند با سرنیزه که با زن‌هایشان در مجالس جشن، یک همچو جشنی که با خون دل مردم با گریه تمام می‌شد شرکت کنند. مردم دیگر هم به همین ترتیب، دسته دسته را دعوت می‌کردند و الزام می‌کردند که با زن‌هایتان باید جشن بگیرید. آزادی زن این بود  که الزام می‌کردند، اجبار می‌کردند با سرنیزه و پلیس، مردم محترم را، بازرگان‌های محترم را، علما را، اصناف را به اسم اینکه خودشان جشن گرفتند.» (۸)

زن ها در هر اداره‌ای وارد شدند، آن اداره فلج شد

«شما ببینید بیست و چند سال است از این کشف حجاب مفتضح گذشته است، حساب کنید چه کرده اید؟ زن‌ها را وارد کردید در ادارات، ببینید در هر اداره‌ای که وارد شدند، آن اداره فلج می‌شود.
چرا هفده دی را آزاد می‌گذارند؟ اینها وسیله منفوریت است، منفور نکنید سلطان مملکت را . ما نصیحت می‌کنیم این هفده دی را به وجود نیاورید، ما مفاسد را می‌دانیم، حفظ کنید این مملکت را، ترقیات مملکت به هفده دی نیست. »(۹)

منابع:

۱- مجله ۱۵ خرداد، شماره ۱۹، سال ۱۳۷۴، ص ۵۷
۲- زندگی نامه سیاسی امام خمینی، جلد۱، ص ۶۳٫
۳- صحیفه امام، جلد ۵، صفحه ۳۷۰؛ بیانات امام در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره تبلیغات فریبکارانه مطبوعات غرب؛ ۱۷ دی ۱۳۵۷
۴- صحیفه امام، جلد ۶، صفحه ۳۵۷؛بیانات در جمع بانوان قم (نقش بانوان در انقلاب اسلامی، ۱۷ اسفند ۱۳۵۷
۵- کشف‌الاسرار، ص۲۸۳
۶- سیمای زن در کلام امام خمینی (ره)، ص ۴۶
۷- سیمای زن در کلام امام خمینی (ره)، ص ۴۷
۸- بیانات امام پس از فاجعه کشتار نوزدهم دی؛ ۱۹ دی ۵۶
۹- بیانات امام در مورد شیوه‌های مبارزاتی مسلمین ۱۱/۹/۴۱
———-
منبع: دانشجو

همچنین ببینید

داستان حجاب

بهش گفتم: امام زمان (عج) رو دوست داری؟ گفت: آره! خیلی دوسش دارم. گفتم: امام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *