خانه / موسسات و تشکل ها / معرفی مرکز مشاوره موسسه امام خمینی ره

معرفی مرکز مشاوره موسسه امام خمینی ره

معرفی مرکز مشاوره موسسه امام خمینی ره

 

مرکز مشاوره مؤسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۷۸ در بخش معاونت فرهنگی‌تربیتی این مؤسسه دایرگردید. این مرکز از سال ۷۸ تا کنون، با بهره‌مندی از توان علمی دانش‌آموختگان رشته‌های روانشناسی و علوم‌تربیتی مؤسسه آموزشی‌ پژوهشی امام خمینی(ره) در دو حوزه معارف اسلامی و دانش روانشناسی، به ارائه خدمات رواندرمانی و مشاوره‌ای پرداخته است.
اهداف:

هدف اولیه از تأسیس مرکز مشاوره، تلاش در جهت ارتقاء سطح سلامت روان، سازگاری و کارآمدی و بالتبع بهره‌وری نیروهای انسانی مؤسسه (اعم از دانش‌پژوهان و کارمندان و خانواده‌ها) به عنوان رکن رکین حرکت علمی، و مقابله با معضلات و نابهنجاری‌های روانی- رفتاری بوده است. هرچند، به تدریج خدمات مرکز به سطح طلاب حوزه علمیه و خانواده‌های آنان و عموم متقاضیان خدمات روانشناختی گسترش یافته است.
از سوی دیگر، فراهم آوردن زمینه استفاده از توان علمی و مهارت‌های عملی فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی و علوم‌تربیتی، با توجه به خلأ رویکردهای بومی- مذهبی در امر مشاوره و رواندرمانی، از اهداف دیگر تأسیس این مرکز بوده است.
سیاست‌ها:‌

مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی (ره)، برای فاصله گرفتن از آسیب‌های مشاوره‌های سنتی فاقد مبانی پژوهشی و مشاوره‌های غیربومی، سیاست کلی خود را بر مبنای استفاده از رویکردهای علمی‌تخصصی و در عین حال اشراب آموزه‌های دینی در فرایند مشاوره و رواندرمانی قرار داده است. از آنجا که تولید روش‌ها و تکنیک‌های مبتنی بر دین، فارغ از کار عملی در حوزه مشاوره و درمان میسر نمی‌باشد، تشکیل مرکز گامی در جهت فراهم‌آوردن این زمینه‌ بوده است. این سیاست در تولید محصولات پژوهشی و برگزاری کارگاه‌ها نیز ساری و جاری است.
واحدهای مرکز:

مرکز مشاوره از لحاظ ساختار اداری دارای سه واحد و یک شورای علمی می باشد:
الف) واحد کلینیک تخصصی
ب) واحد آموزش‌های روانشناختی و کاربردی
ج) واحد پژوهش‌های روان‌شناختی و کاربردی
شورای علمی، به عنوان بازوی علمی مدیریت مرکز، پشتیبانی علمی فعالیت‌های آن را بر عهده دارد.
• واحد کلینیک به ارائه خدمات روان درمانی، مشاوره و روان‌سنجی (و بالتبع پذیرش و بایگانی اسناد) می‌پردازد.
• واحد پژوهش‌های کاربردی، طراحی، اجرا و انتشار متون علمی- کاربردی بر اساس نیازها و آسیب‌های روانشناختی مخاطبان (با بهره‌گیری از معارف اسلامی و دانش تجربی) را بر عهده دارد. همچنین این مرکز دارای کتابخانه تخصصی مشاوره با بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب در موضوعات روانشناسی، علوم تربیتی، حدیث و اخلاق می باشد.
• واحد آموزش‌های کاربردی، برگزاری گارکاه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی (برای دانش پژوهان، طلاب و عموم)؛ برگزاری نشست‌های علمی- تخصصی (برای دانش‌پژوهان رشته‌های مربوطه)؛ برگزاری جلسات آموزش ضمن خدمت مشاوران و تنظیم برنامه‌های آموزش غیرحضوری مشاوران را بر عهده دارد.
انواع خدمات مرکز:
رواندرمانی و مشاوره (حضوری و تلفنی و مشاوره الکترونیکی از طریق سایت)، شامل:
رواندرمانی اختلالات روانی (به طور خاص: اضطراب، افسردگی، وسواس)
زوج‌درمانی و خانواده‌درمانی
روان‌درمانی کودک و نوجوان
مشاوره ازدواج
مشاوره تحصیلی
مشاوره تربیتی
• روان‌سنجی
• گروه‌درمانی
• برگزاری کارگاه‌های مهارتی و دانش‌افزایی برای دانش‌پژوهان، خانواده‌ها و عموم مراجعان
• برگزاری کارگاه‌های تقویت مهارت‌های رواندرمانی و مشاوره برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی و شاغلین به کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
• ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به مراکز دیگر
واحد پژوهش:
واحد پژوهش‌ مرکز با تشکیل گروه‌های پژوهشی در حوزه‌های اختلالات- مهارت‌ها، کودک و نوجوان، ازدواج و خانواده، مشاوره تحصلی و شغلی به تولید تک‌نگاره و کتابچه‌‌های کاربردی می‌پردازد. تولید محصولاتی که جنبه‌های علمی، کاربردی و آموزه‌های اسلامی را با یکدیگر تلفیق نماید، هدف فعالیت این بخش را تشکیل می‌دهد.

نشانی اینترنتی:

http://moshavere.org/

آدرس :

قم-۲۰متری گلستان-کوچه دوم-پلاک۱

شماره تماس برای مشاوره حضوری:

۰۲۵۱-۲۱۱۳۶۵۳-۵

همچنین ببینید

کارگاه زن به قیمت روز

با موضوع نقش عفاف و حجاب در حفظ ارزش و کرامت زن در مناطق مختلف ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *