خانه / از منظر اسلامی / حقوق زن / آیت الله مصباح یزدی:برخی به تفریط طالبانی گرفتارشده‌اند
IMAGE6340322407626562502

آیت الله مصباح یزدی:برخی به تفریط طالبانی گرفتارشده‌اند

     
  برخی در زمینه حقوق  بانوان به تفریط طالبانی افتاده‌اند و محدودیت‌های عجیب و غریبی برای زنان قائل شده‌اند . IMAGE6340322407626562502

آیت الله مصباح یزدی در همایش ملی «جنسیت از منظر دین و روانشناسی» با اشاره به گرایش های مختلف حاکم بر جامعه جهانی درباره تفاوت و حقوق زن و مرد، گفتند: یکی از شبهات و اشکالاتی که همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، غربی ها علیه ایران مطرح می کنند، مسئله حقوق زنان است.

 
ایشان افزودند: غربی ها با در مطرح‌نبودن چند سوژه، دائم از آنها به عنوان سنگرهایی برای مبارزه علیه اسلام استفاده می کنند که یکی از این سنگرها، حقوق زنان است و با طرح تساوی حقوق زن و مرد در غرب، مخالفت اسلام با تساوی دیه، ارث و … در دین اسلام را اجحاف در حق زنان می دانند.

 

معظم له با اشاره به سفرهای متعدد به بیش از ۴۰ کشور آسیایی و اروپایی، اظهارداشتند: در اکثر بحث های علمی و غیر علمی که به صورت مناظره و گفت وگوی طرفینی در این کشورها مطرح بود، مسئله حقوق بانوان و اشکالاتی به نظام جمهوری اسلامی ایران در این باره را بیان می کردند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: شبهاتی که در زمینه حقوق زن و تفاوت های زن و مرد از دیدگاه اسلام مطرح است در چند سطح قابل تفکیک است، برخی از این شبهات در سطوح پایینی مطرح می شوند و پاسخ های کوتاه و غیر فلسفی دارند.

*پاسخ به دو شبهه غربی در مورد حقوق زنان

ایشان با اشاره به برخی از شبهات غربی ها، بیان داشتند: برخی می گویند چرا قرآن کریم در اکثر آیات مردان را مورد خطاب قرار داده و با آنها سخن گفته است؛ بنابراین اسلام از همان ابتدا به مردها بها داده و زنان را به حساب نیاورده است؛ در حالی که پاسخ این شبهه بارها داده شده است.

معظم له در پاسخ به این شبهه گفتند: زمانی که پیامبر اکرم (ص) مبعوث شدند، در جامعه آن روز به دلیل شرایط و فرهنگ حاکم بر آن زمان، مستقیماً به سراغ مرد ها رفته و شرایط اجتماعی آن روز ایجاب می کرد ایشان ابتدا مردهای قبائل مختلف را فراخوانده و به اسلام دعوت کنند و نمی توانستند از همان ابتدا خواستار تجمع زنان هم باشند.

ایشان افزودند: پیامبر (ص) آرام آرام در میان سخنان خود به وظایف زنان و دیدگاه دین اسلام نسبت به آنها اشاره می کردند و بارها فرمودند، در دین اسلام فرقی میان زن و مرد نیست، شایسته ترین ها، باتقوا ترین ها هستند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به شبهه دیگری در زمینه حقوق زنان از دیدگاه اسلام، اظهارداشتند: برخی می پرسند چرا خطاب های قران کریم اکثراً جمع مذکر است و به زن ها در جامعه بها داده نشده و آیات الهی منحصر در مرد های جامعه اسلامی است.

ایشان ادامه دادند: افرادی که با زبان ادبیات عرب آشنایی دارند می دانند که عرب در اجتماعی که زنان و مردان حضور داشته باشند، با ضمیر جمع مذکر همگان را مورد خطاب قرار می دهد و یقیناً در همه جاهایی که قران از این ضمیر استفاده کرده آحاد جامعه اسلامی را شامل می شود، به عنوان مثال آیه ای که درباره روزه وارد شده با همین ضمیر به کار رفته، ولی شاهدیم آحاد زنان و مردان جامعه اسلامی همگی روزه می گیرند و منحصر در مردان جامعه نیست.

*تفاوت میان زن و مرد را نباید نادیده گرفت

عضو خبرگان رهبری، با بیان این‌که به طور قطع یک سری تفاوت ها میان احکام مربوط به زن و مرد در اسلام با دیدگاه های غربی وجود دارد، گفتند: چه از نظر عبادی که وظایفی میان انسان و خدا است و چه از نظر اجتماعی که حقوق و تکالیفی مطرح است، میان زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد.

ایشان افزودند: خداوند در زمان های مشخص نماز را از عهده زنان برداشته، ولی این مسئله هرگز در مردان وجود ندارد، همچنین در بحث حدود و دیات و ارث نیز تفاوت هایی میان زن و مرد قائل شده که همگی بر اساس عقل و فطرت و حکمت الهی است.

معظم له ادامه دادند: متاسفانه امروز با بروز نهضت های فمینیستی و طرح مسئله حقوق زنان در محافل بین المللی، موج وسیعی از حقوق غیر واقعی زنان را در سطح جهانی مطرح شده است که موج آن کشورهای اسلامی را فراگرفته است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که عکس العمل مسلمانان در برابر این شبهات متفاوت است، گفتند: برخی در داخل کشور هنوز هم به خیال خود برای دفاع از اسلام و پاسخ دادن به شبهات، احکام فقهی و جزایی و کیفری اسلام را منقضی شده و از تاریخ گذشته می‌دانند!

ایشان تصریح کردند: عده‌ای معتقدند احکام اسلام خوب است، ولی برای زمان خود، امروز با توجه به فرهنگ های جدید این احکام تاریخ گذشته است و مورد مصرفی ندارد؛ یعنی احکام الهی برای دوران خاصی وارد شده‌ است و به درد امروز نمی خورند، مردم باید خودشان دوباره قانون وضع کنند!

*دیدگاه‌های به ظاهر اعتدالی

عضو خبرگان رهبری با اشاره به دیدگاه های به ظاهر اعتدالی در این زمینه، اظهارداشتند: برخی که به ظاهر معتدل تر هستند، همین سخنان را با زبان شیرین تر و رنگ و لعاب بهتری مطرح می کنند و می گویند این احکام و حقوق بیان شده از احکام اولیه اسلام است و امروز احکام ثانویه جای آنها را می گیرد؛ بنابراین تساوی میان زن و مرد برقرار است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه دادند: این تفکر که احکام اسلامی بنا به شرایط جدید باید تغییر کنند، در کشور ما طرفدارانی دارد و چه بسا در سطح برخی مسئولین نظام نیز این تفکر وجود دارد و حتی آنها معتقدند که احکام اسلامی تاریخ مند است و زمان عمل به آنها گذشته است.

ایشان اضافه کردند: این افراد معتقدند در اسلام ویژگی هایی برای مردان و زنان از نظر حقوقی و کیفی بیان شده ولی امروز قابل اجرا نیست، این لحن کلام با گرایش های افراطی قبلی تفاوتی ندارد و در روح واحد و در ظاهر متفاوت است.

*اعتقاد تفکر اصولگرایی

عضو خبرگان رهبری با اشاره به گرایش و تفکر سومی در جامعه، تاکید کرد: سومین تفکر، اصولگرایی است که معتقد است اسلام با دستوراتش ثابت است و اسلام واقعی همین است؛ البته برخی در این زمینه به تفریط طالبانی افتاده و محدودیت های عجیب و غریبی برای زنان قائل شده اند که در هیچ روایت و حدیثی دلیلی بر این تفکرات خشک و طالبانی پیدا نمی شود و همگی بافته خرافات و فرهنگ های غلط و انحرافی است که باید جلوی آنها گرفته شود.

ایشان اظهارداشتند: همه این گرایش های غلط آثار فرهنگ غربی است که موجش کشورهای اسلامی را فراگرفته است و در این زمینه رسانه ها و تجهیزات ارتباطی بی تاثیر نیستند، این بلای عامی است که به مرد و زن مربوط نیست، بلکه فرهنگ اسلامی را به فراموشی می برد و وضع چنین می شود که در مسائل فرهنگی وضعیت خوبی نداریم.

*دستورات اسلام را توجیه نکنیم

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان داشتند: موضع مسلمان واقعی در برابر این هجمه ها این است که دستورات اسلام را توجیه نکنیم و به بهانه حفظ اسلام، این مسائل را از اسلام حذف نکنیم، باید خرافات و آداب و رسوم دروغینی که به اسلام چسباندند را از اسلام جدا کنیم.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: نباید از حقایق اسلام دست برداشت و مسلمات اسلام را خدشه دار کرد، همه باید با خرافات و مسائلی که به اسلام چسبیده باید جدا مبارزه کرد.  

       منبع: خبر حوزه       

برای مطالعه بیشتر در مورد حقوق زن در اسلام و شبهات پاسخ داده شده توسط آیت الله مصباح یزدی بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.effat.ir/fa/index.php?option=com_content&view=category&id=60:1389-05-07-09-23-48&Itemid=71&layout=default

همچنین ببینید

مدیریت در خانواده

آیا در اسلام اجازه تنبیه بدنی زن به مرد داده شده است؟ با توجه به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *