خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / سایه سنگین بلوغ زودرس بر سر دختران

سایه سنگین بلوغ زودرس بر سر دختران

 فناوری‌های ارتباطی بر رفتار جنسی افراد اثر گذاشته است افزایش آگاهی و کانال‌هایی که اطلاعاتی را در مورد حقایق و واقعیت‌های زندگی، بدون کنترل در اختیار لایه‌های مختلف سنی می‌گذارند در شکل‌گیری بلوغ زودرس تاثیرگذار است.

«دکتر محمد علی الستی»، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در مورد پدیده بلوغ زودرس گفت:حذف دوران کودکی و نوجوانی و انتقال ناگهانی فرد به دوران بلوغ، یکی از آسیب‌های جدی عصر اطلاعات و ارتباطات است. یعنی در کنار تغذیه و امکانات کاملتر نسبت به نسل‌های گذشته،شیوه‌های زندگی مدرن به گونه ایست که عوامل محرک نوجوانان بسیار بیشتر شده است.عواملی که بیشتر در مد و مصرف گرایی و شخصیت سازی‌های تلویزیونی و ستاره پردازی‌های سینمایی خودش را نشان می‌دهد.

این جامعه‌شناس ارتباطات در خصوص عوامل شکل‌گیری بلوغ زودرس افزود: در دنیای مدرن ارتباط‌‌‌ها گسترده‌تر هم شده،به علاوه افزایش آگاهی و کانال‌هایی که اطلاعاتی در مورد حقایق و واقعیت‌های زندگی، بدون کنترل در اختیار لایه‌های مختلف سنی می گذارند سبب این مساله شده است که در بین کودکان و نوجوانان با پدیده بلوغ زود رس مواجه شویم. طبیعی است که بلوغ زود رس به عنوان یک آسیب مطرح است.

این استاد دانشگاه با اشاره به آسیب‌های بلوغ زودرس تصریح کرد:با توجه به این که  میزان تمایلات و گرایشات یک فرد در رفتارهای جنسی باید متناسب با رشد فکری اش  باشد تا دست به رفتار و اعمال خطرناک نزند، هر نوع بلوغ زود رسی می تواند منجر به رفتاری بشود که از فردی دارای گرایش اما فاقد قدرت تشخیص عقلانی سر بزند،

وی خاطر نشان کرد: بنابراین یکی از اصلی‌ترین آسیب ها در این زمینه اتفاق می افتد. از طرفی وجود این گرایش‌ها و عدم پاسخگویی مناسب در شرایط اجتماعی، مشکلات مضاعفی را برای فرد،خانواده و اجتماع ایجاد می‌کند.مسلم است که وقتی این پدیده اتفاق می افتد آسیبش شامل هر دو جنس می شود، منتهی چون دخترها در جامعه ما آسیب پذیرتر هستند،میزان بروز اختلالات و آسیب‌ها  در این قشر شدید تر است.

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *