خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / ترک استمنا و مدیریت شهوت

ترک استمنا و مدیریت شهوت

من مدتیست که استمنا را کنار گذاشته ام و برای اینکه دوباره به این کار بازنگردم میخواهم صیغه ویا ازدواج موقت کنم ولی نمیدانم چه جوری کسی را پیدا کنم که تن به ازدواج موقت دهد … .
 

پاسخ :دوست گرامی ابتدا به خاطر کار بزرگی که انجام داده‌اید (ترک خود‌ارضایی) به شما تبریک می‌گوییم. ما هم مانند شما، بسیار خوشحال شدیم. ترک خود ارضایی توسط شما نشان از اراده قوی شما دارد و حقیقتا شما باید خداوند متعال را شاکر باشید. از آنجا که به این کار عادت کرده بودید و اکنون توانسته اید آن را ترک کنید، باید بدانید که کار بسیار بزرگی انجام داده‌اید چرا که همه افراد توانایی چنین کاری را ندارند. ولی شما با اراده‌ای قوی و تلاش و پشتکاری بالا توانسته‌اید این عادت را رها کنید. امیدواریم با اتکای به عزم راسخی که در شما سراغ داریم، و توکل به خداوند قادر این روند همچنان ادامه داشته باشد وبتوانید برای همیشه از شر این عادت زشت رهایی یابید. در این صورت قطعاً روز به روز شاهد اثرات مثبت و نتایج شیرین کار خود خواهید بود. پس در این تصمیمتان جدی باشید و با استمداد از خدا این راه را ادامه دهید که حتماً موفق خواهید شد.
اما در رابطه با ازدواج موقت، در ادامه آن را مورد بررسی قرار می دهیم تا شما با آن بیشتر آشنا شوید:
ازدواج موقّت از نیازهای ضروری جامعه اسلامی است که اگر در غیاب نکاح دائم تجویز نشود، افراد برای ارضای روحی و جنسی خویش به روابط آزاد و نامشروع روی می‏آورند و بدیهی است که این روابط آزاد از هیچ انضباط و نظم و تعهدی برخوردار نیست. عدم وضع و تبیین قوانین کارآمد و در نتیجه عدم اطلاع کافی از مسئولیت ها و احکام از دواج موقت به طوری که برخی فکر می کنند با صرف خواندن یک صیغه کار تمام است ،باعث شده فرهنگ اجتماعی امروز جامعه ما هنوز پذیرای آن نباشد .
از آنجا که مسلماً ازدواج موقّت از نظر هزینه و نیازهای دیگر، همانند ازدواج دائم نیست و طبیعتاً برای اکثر جوانان قابل دسترسی خواهد بود،اگر بدون اتخاذ تدابیر و قانونمندی‏های لازم صورت پذیرد، بی‏شک عوارض نامطلوب بهداشتی و روحی برای فرد و جامعه در بر خواهد داشت. عدم آشنایی با احکام ازدواج موقت و فراهم نبودن شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز عوارضی را برای ازدواج موقت به دنبال دارد که ما در ادامه به آن اشاره می نماییم.
الف-پیامدهاو عوارض نامطلوب فرهنگی – اجتماعی
۱- متاسفانه وضعیت فرهنگی کنونی جامعه به گونه ای است که غالبا مردم به کسانی که مرتکب فحشا می گردند با دید اغماض نگاه می کنند ولی کسی را که ازدواج موقت کرده فرد بی بند وباری تلقی می کنند. درنتیجه متاسفانه ,این مساله عاملی خواهد بود برای ایجاد سوءظن نسبت به کسانی که این شیوه را انتخاب کرده‌اند و این باعث دشواریهایی در ازدواج دائمی آینده خواهد شد.
۲- بروز برخی نابسامانی‌های اجتماعی (مثلا بلاتکلیفی اولادی که از این طریق به دنیا می آیند ).
۳- عدم پذیرش این نوع ازدواج از سوی خانواده‌ها
۴- ممکن است جوانان با عدم اطلاع مناسب از فلسفه چنین ازدواجی و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی جامعه بخواهند از این راهکار برای گریز از زیر بار مسئولیت زندگی دائمی بهره جویند و در تشکیل خانواده(از طریق ازدواج دائم) که رکن اصلی جامعه است سست شوند که این اتفاق برای کسانی که غرق ازدواج موقت شده اند، فراوان رخ داده است و این تهدید کانون مهم خانواده است.
۵-ممکن است مردانی که زندگانی خود را بر پایه هوی و هوس زود گذر بنا نهادند بخواهند با متعه‌ای که با دادن مهر بسیار اندک انجام می‌دهند، پایشان را از گلیم خود خارج نمایند و زندگی دائمی خود را به جهنمی سوزان و درگیری ها و نزاع ها تبدیل کنند.
۶-مواردی زیادی نیز دیده شده که زنانی که به اصطلاح صیغه می شوند دارای شوهر بوده و یا اینکه ممکن است در میان دو ازدواج موقت، از نگه داشتن عده خودداری کرده باشند و این یعنی درگیر یک گناه کبیره شدن.
۷-گاه نیز برخی از این زنان سعی می کنند از طرقی خود را به این مردان بچسبانند و آنها را مجبور به ازدواج دایم نموده و یا از آنان اخاذی نمایندالبته در مواردی که طرفین یکدیگر را میپسندند، ازدواج دائم، اتفاق درستی است که می افتد.
ب-عوارض ازدواج موقت (صیغه) از نظر پزشکی
۱-احتمال بالای انتقال ایدز و بیماری‌های تناسلی
۲-چرخه‌ی پنهان انتقال بیماری‌ها ,از جمله مسایل نگران کننده هستند ؛زیرا عموما شناخت بسیار کمی بین طرفین متقاضی ازدواج موقت وجود دارد به طوری که پیشینه‌ی بهداشتی و پزشکی فرد برای طرف مقابل نامشخص است.
با توضیحاتی که در بالا ذکر شد، به نظر می‌رسد این راه (ازدواج موقت) فعلاً به صلاح نباشد.
بنابراین به نظر می رسد با توجه به آنچه که گفته شد بهترین کار مدیریت غریزه جنسی می باشد تا زمانی که شرایط برای یک ازدواج آسمانی فراهم گردد. به این منظور راهکارهای مدیریت شهوت را به شما ارائه می دهیم.
راهکارهای مدیریت شهوت:
به نظر می رسد فردی که به هر حال امکان ازدواج دائم یا موقت برایش فراهم نباشد برای دوری از گناه و حفظ گوهر بی بدیل و پاک روح و شرافت خویش باید، این غریزه را با روشی صحیح کنترل نماید و برای کنترل و مدیریت غریزه جنسی راهکارهایی بیان شده است که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
۱ـ پرهیز از فکر و ترسیم صحنه‏هاى محرک در ذهن و خیال:
امام صادق(ع) می فرماید: عیسى به اصحاب خود گفت:… موسى به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور مى‏دهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به این که زنا کنید زیرا کسى که خیال زنا کند مانند کسى است که در خانه‏اى نقش و نگار شده، دود و آتش به پا کند. چنین کارى گرچه خانه را نمى‏سوزاند ولى زینت و صفاى آن را مکدر کرده و فاسد مى‏کند» فکر و خیال بسیاری از مواقع فرد را به سمت گناه می کشاند. برای این کار توصیه می شود همیشه موضوعات مورد علاقه ای برای فکر کردن آماده داشته باشید. موضوعاتی علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و … . هرگاه افکار و وسوسه های شیطانی به ذهن و خیالتان هجوم آوردند، از موضوعات جایگزین استفاده نمایید.
۲ـ دورى از نگاه‏هاى حرام و مناظر تحریک‏ آمیز:
قرآن کریم در دو آیه متوالى دستور به نگهدارى چشم از نگاه حرام و هوس‏آلود داده است. در آیه اول مى‏فرماید: «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم…» به مردان مؤمن بگو دیدشان – را از نامحرمان – فرو نشانند و نهانگاه‏هاى خود را – از وقوع در حرام – نگه دارند».و در آیه بعدى مى‏فرماید: و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن..» به زنان مؤمن بگو – چشمهایشان را فرو گیرند و نهانگاه‏هاى خویش را محافظت کنند.»
جالب این است که در هر دو مورد خداوند متعال نخست به مراقبت از نگاه و سپس به حفظ عفت فرمان داده است. نگاه به نامحرم و مناظر تحریک کننده علاوه بر این که خودش گناه است، زمینه را برای بسیاری از گناهان دیگر فراهم می کند. پیامبر عزیزمان (ص) می فرماید: «نگاه حرام تیرى است مسموم از تیرهاى شیطان؛ هر کس آن را به جهت خوف الهى ترک کند، خداوند ایمانى به او مى‏بخشد که حلاوت آن را در قلب خود احساس مى‏کند»
۳- تنظیم خواب:
تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیال‌پردازی‌هایی که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشی می‌شود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خودش و یک سری مسایل و موضوعات مربوط به دوره جوانی، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشیده خواهد شد. بنابراین، یکی از روش‌های پیشگیری از انحرافات این است که برنامه خواب به صورت دقیق تنظیم شود و تا زمانی که خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نروید. وقتی به رختخواب بروید که کاملاً خسته و آماده خواب هستید. لازمه این کار این است که در طول روز مشغول فعالیت‌های مهم بوده و به اندازه کافی کار کرده باشد. طبیعی است اگر جوان با خستگی به رختخواب نرود، به ناچار مدت زمانی را در بستر بیدار خواهد ماند تا به تدریج به خواب رود و چون افکار و اندیشه‌های شهوانی و تحریک‌آمیز معمولاً در این مواقع به سراغ جوان می‌آیند، تنظیم ساعات خواب برای جوان، ضرورت خاصی می‌یابد.
۴- قطع ارتباط با دوستان منحرف:
دوستان انسان در شخصیت او نقش جدی دارند. اگر دوستانی دارید که نسبت به انجام گناه بی تفاوتند و برایشان مهم نیست که غریزه جنسی شان را از چه راهی ارضا کنند حتما از این افراد فاصله بگیرید تا از تاثیرات سوء این افراد در امان بمانید. البته چون به دوست و همدم نیاز دارید طبیعتا باید دوستان همسالی برای خودتان پیدا کنید که به همدیگر انگیزه بدهید و یکدیگر را یاری دهید.
۵-دوری از محیط‌های آلوده و ناسالم:
یکی از علل و عوامل انحرافات جنسی و به طور کل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرک‌های شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‌شود. مسایلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی و هم چنین استفاده نادرست از اینترنت و یا ماهواره در تحریک شهوت و غریزه جنسی جوان مؤثر است. اگر واقعاً می‌‌خواهید از جوانی‌تان به خوبی استفاده کنید و در راه درست و سالم گام بردارید، سعی کنید از محیط‌های آلوده فاصله بگیرید و خودتان را در معرض تحریک کننده های جنسی قرار ندهید. این کار اگر چه سخت است ولی با برنامه ریزی و تمرین می توانید این راهکار را عملی کنید.
۶-استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت:
حتماً برای اوقات بیکاری و فراغتتان برنامه ای داشته باشید. خیلی از گناهانی که انسان مرتکب می شود به علت بیکاری و نداشتن برنامه است. اگر برای تمام زمان های فراغتتان برنامه ریزی کنید خیلی راحت تر می توانید با فشارهای غریزه جنسی کنار بیایید. شرکت در فعالیت های فرهنگی، هنری، سیاسی، ورزشی و … می تواند به شما کمک زیادی بکند.
۷- اجتناب شدید از موسیقی:
برای کنترل غریزه جنسی باید از گوش دادن به آوازها و موسیقى‏هاى تحریک‏کننده و مبتذل و همچنین گوش سپردن به سخنان تحریک‏آ میز جلو گیری کرد.
۸- اعتدال در خوردن:
پرخورى و و خوردن برخی غذاها، شهوت آدمی را تحریک می کند. در حدیثى پیامبر گرامى(ص) پس از آن که جوانان را به ازدواج ترغیب مى‏کنند، مى‏فرمایند: «هر کس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگیرد زیرا روزه نیروى غریزه او را تضعیف مى‏کند» اگر می توانید هفته ای یک یا دو روز روزه بگیرید( البته به شرطی که برایتان ضرر نداشته باشد) و اگر نمی توانید میزان غذایتان را کمتر وفاصله بین وعده های غذایی تان را بیشتر نمایید.
۹- تلاوت قرآن:
بى‏شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن و پند گرفتن از آیات نورانی آن بسیار کارگشا است.
۱۰- پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش:
همه آنچه بیان شد، به نحوی می‌تواند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزه جنسی نقش داشته باشند، اما آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر است پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یک سره غرق در جاذبه‌های نفسانی و امور شهوانی گردیده است. در شرایط کنونی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشکلات انسان‌ها نیز از همین جا ناشی شده است. اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات جوان تقویت گردد، بدون شک بخشی از مشلکات وی به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی درمان می‌شود. اگر جوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا می‌بیند و بر اساس عملکرد افراد به آن‌ها پاداش می‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش می‌باشد، در این صورت احتمال اینکه مرتکب گناه نشود بسیار زیاد است.‌ یقین داشته باشید، تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد. به خصوص در وضعیت کنونی که عوامل تحریک کننده بسیار زیاد است. بنابراین قبل از هر چیزی سعی کنید نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور کنید.
نکته خیلی مهمی که در باب تقویت معنویت، باید رعایت کنید،این است که به نمازهایتان اهمیت خاصی دهید، ودر هیچ شرایطی آن را ترک نکنید، خصوصا نماز اول وقت، چرا که نماز، ضامن کنترل انسان از گناه است و نیروی که می تواند، انسان را در برابر قوه شهوت و غضب حفظ کند نماز است، همانطور که خداوند متعال در قرآن به این نکته اشاره دارد که: (اَقمِ الصلوهِ اِنَّ الصّلوهَ تنهى عَن الفحشاءِ والمنکرِ) نماز را بپا دار، که همانا نماز انسان را از پستى و پلیدى باز مى دارد.
طبق بعضی از تفاسیر فحشاء اشاره به قوه شهوت است و منکر اشاره به قوه غضب دارد، بنابراین نماز این قدرت را دارد که انسان را در برابر شهوت مقاوم کند، به شرط اینکه با حضور قلب یاشد.
در آخر توجه شما را به چند توصیه کاربردی جلب می کنیم.
– از گفتگو با جنس مخالف مگر در مواقع ضروری و در حد ضرورت اجتناب کنید.
– از پوشیدن لباس های تنگ که موجب تحریک شهوت جنسی می شود خودداری کنید.
– هر شب، اعمال خود را محاسبه کنید. رفتارهای ارادی که باید انجام می دادید را در صورت انجام یادداشت کنید و رفتارهایی که باید ترک می کردید را نیز در صورت موفقیت یادداشت کنید.
– با کسانی همنشینی و معاشرت کنید که دارای اراده قوی و نظم در انجام مسئولیت ها و تکالیف خود هستند و از معاشرت با افراد سست اراده و ضعیف الایمان که اهل معصیت اند جدا خودداری کنید.
– روزه نقش عجیبی در کنترل شهوات و تقویت اراده دارد سعی کنید در صورت امکان هر هفته حداقل یک روز روزه بگیرید.
– مواظب نگاه خود باشید و از تماشای مناظر شهوت برانگیز مثل فیلم های مبتذل و قرار گرفتن در محیط هایی که آلوده به گناه است اجتناب کنید. بسیاری از گناهان از یک نگاه ساده آغاز می شود.
– هرگاه در کنترل شهوات با شکست مواجه شدید اولا خود را جریمه کنید سپس بدون یأس و ناامیدی از درگاه خداوند توبه نمائید و آنگاه تصمیم بر جبران آن بگیرید.
– همواره با یک مشاوره اخلاقی در ارتباط باشید و در انجام مراحل فوق با او مشورت کنید.
– ورزش و کارهای فکری در کاهش امیال شهوانی بسیار مؤثرند.از این رو، ورزشکاران و یا آنها که همیشه کارهای فکری می کنند ، به امور جنسی چندان علاقه مند نیستند ؛ زیرا این گونه سرگرمی ها ، تخیّلات و کارهای یکنواخت هم مقداری از نیروی شهوانی را زایل می کند و هم مانع از این می شود که تخیّلات شهوانی به انسان دست بدهد ، بر همین اساس است که پزشکان متخصص در بیماری های تناسلی به اشخاص پر شهوت توصیه می کنند به ورزش ، سیاحت ، سوارکاری و خواندن کتابهای تاریخی بپردازند تا تخیلات شهوانی شان کاهش یابد .
-سعی کنید در طول روز با وضو باشید و از نورانیت آن استفاده کنید.
با توجه به مطالبی که ارائه شد.جای تردیدی نیست که ارضاء کردن غریزه جنسی از طریق حرام راه صحیح و مطلوبی از نظر اسلام نیست
دوست عزیز، علاقه و تصمیم شما برای دوری از گناه و نیفتادن در دام شهوات نشانه ایمان و آگاهی شماست در واقع شما شرایط لازم برای پاکی و طهارت و بنده خو ب خدا بودن را دارا هستید که همان آگاهی و ایمان است. به همین دلیل ادامه این راه برای شما کار سختی نخواهد بود. برایتان آرزوی موفقیتهای بیشتری داریم. منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.
مطالعه این کتابها نیز در این زمینه مفید است:
۱- هفت روش پیشگری از انحراف جنسی؛ نوشته هادی حسینخانی – انتشارات موسسه آموزشی پژهشی امام خمینی.
۲- جوان،هیجان وخویشنداری؛ نوشته گروه نویسندگان حدیث زندگی- موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
۳- آرامش در پرتو نیایش نوشته علی احمد پناهی – انتشارات موسسه آموزشی پژهشی امام خمینی.

 
——————————-
– وسائل‏الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۴۰
– نور/ آیه ۳۰
– نور/ آیه ۳۱
– الاخلاق، سید عبدالله شبر، قم، انتشارات بصیرتى، ص ۱۲۷
– خوردنی های پرانرژی مثل خرما، فلفل، پیاز، سوسیس و کالباس و … .
– مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۳۱
– عنکبوت: ۴۵

لینکهای مرتبط:

رابطه استمنا و باروری

عوامل عدم موفقیت در ترک استمنا

نگرانی از سختی ترک استمنا

دچار انزال سریع هستم…

آیا این ها عوارض خود ارضایی هست یا نه؟

آیا انزال زودرس قابل درمان است؟

مقاله نویس استمنا، بیمار استمنا

راه حل ترک استمنا چیست؟

عاشق جوراب زنانه ام!

چگونه با غرائز جنسی برخورد کنیم؟

رابطه استمنا و احتلام؟

آیا عوارض خود ارضایی با ترک خودارضایی بر میگردد ؟؟

خودارضایی در کودکان

استمنا و لاغری بدن (ازمنظر طب سنتی)

استمنا و لاغری بدن(ازمنظراجتماعی)

ترک استمنا و مدیریت شهوت

مضرات انحرافات جنسی و راهکارهای پیشگیری و درمان

ترک استمنا و مرض احتلام

 

 

با ترک استمنا، عوارضی مثل عقیمی بر میگرده؟

آیا درمان خود ارضایی با کافور امکان پذیر است؟

خود ارضایی و لرزش دست؟

توصیه دختر مبتلا به خود ارضایی

آیا جلوگیری از خودارضایی، برای سلامتی خطرناک است؟

خود ارضائی به دلیل دیدن خانمهای بدحجاب

ایا خودارضایی باعث حواس پرتی میشه؟

خودارضایی و آسیب دیدن پرده بکارت؟

چگونه دوست پسرم را از استمنا ترک دهم؟

درد پا و سر از عوارض خودارضایی هست؟

آیا با ترک خودارضایی کمبود اعتماد به نفس از بین میرود؟

آیا سن استمناء در مضرات استمنا تاثیرگذار است؟

با عذاب وجدان و عوارض استمنا چه کنم؟

چگونه در حمام که هستم دست ازخود ارضای بکشم؟

انتقاد از سامانه عفت بدلیل انتشار مقاله مضرات انحرافات جنسی

زندگی و آرزوهایم دارد بر باد میرود…

آیا خودارضایی مشکلاتی را برای ازدواج بوجود می آورد؟

 

 

 

 

 حیا،عفت،چادر،پوشش،حجاب وعفاف،عفاف و حجاب،جلق،عفاف وحجاب،utht, p[hf،utht, p[hf،p[hf, utht،p[hf, utht

 

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *