خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / حیا یا خدمات پزشکی؛ یکی را انتخاب کنید!

حیا یا خدمات پزشکی؛ یکی را انتخاب کنید!

کمبود پزشک متخصص زن در برخی از استان‌ها، معضلات فراوانی را برای بسیاری از زنان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

 به گزارش رجانیوز، تمرکز خدمات پزشکی در پایتخت و یا مراکز استان‌های بزرگ موجب شده است تا اهالی بسیاری از استان‌ها از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب محروم باشند.

در این میان، یکی از مشکلاتی که موجب رنجش بیشتر مردم این مناطق می شود، نبود پزشک زن است که موجب شده تا بانوان برای درمان به پزشکان مرد مراجعه کنند. این مشکل وقتی حادتر می‌شود که موضوع درمان کاملاً مربوط به زنان باشد.

وقتی قم هم سونوگرافیست زن کم دارد

یکی از این موارد که در اکثر شهرها و شهرستان‌ها قابل مشاهده است، انجام سونوگرافی است که اگرچه مراجعین مرد را نیز در برمی گیرد اما غالب استفاده کنندگان از این خدمت پزشکی را زنان تشکیل می دهند که نبود متخصص سونوگرافی زن محسوس است.

در این زمینه می توان به مشکل بانوان چابهاری اشاره کرد چراکه نه تنها مرکز سونوگرافی خصوصی در منطقه وجود ندارد، بلکه تنها متخصص سونوگرافی بیمارستان امام علی (ع) چابهار نیز مرد است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تایید وجود این مشکل در چابهار می گوید: به سبب نبود متخصص زن، بسیاری از بانوان بیمار در شهرستان مرزی چابهار از مراجعه به پزشک و یا متخصص مرد خودداری می کنند.

اما اگر وجود چنین مشکلی در یک شهر یا شهرستان تا حدی قابل تحمل باشد، به هیچ وجه نمی توان باور کرد که در یک استان هیچ متخصص سونوگرافی زن وجود نداشته باشد!

استان خراسان شمالی اما از چنین وضعیتی برخوردار است و کل جمعیت ۸۱۱ هزار نفری آن از داشتن حتی یک متخصص سونوگرافی زن محروم هستند و این در حالی است که این استان هشت بیمارستان دولتی و ۷۱۰ تخت بیمارستانی دارد.

نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در استان نوپای خراسان شمالی موجب شده تا بیشتر بیماران زن برای انجام عمل سونوگرافی به استان‌های همجوار مراجعه یا در صورت نداشتن تمکن مالی از پیگیری مراحل درمانی بیماری خود خودداری کنند.

یکی از پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر بجنورد دی ماه سال قبل وجود این نقیصه را در استان تایید کرد و گفت: با وجود پیگیری‌های متعدد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از حدود شش سال قبل تاکنون هیچ پزشک متخصص سونوگرافی زن به این استان نیامده است.

این مشکل در شهر مذهبی قم هم وجود دارد و تعداد اندک متخصص سونوگرافی زن موجب شده است تا بانوان مقید به حدود شرعی در این شهر برای پیدا کردن سونوگرافیست خانم با مشکل مواجه باشند.

به هر حال، به نظر می رسد که حل این مشکل باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان و مدیران بهداشت و درمان قرار گیرد تا خدای نکرده بانوان متدین مجبور نباشند بین رعایت موازین شرعی و مراجعه به پزشک یکی را انتخاب کنند.

معاینه زنان باردار توسط دانشجویان پسر

اگرچه کمبود پزشک زن معضلاتی را به وجود آورده اما در یکی از زایشگاه های کشور علی رغم وجود پزشکان زن، مردان، بانوان باردار را معاینه می‌کنند.

در زایشگاه دزیانی گرگان حضور پزشک یا دانشجویان مرد بر بالین زنان باردار موجب رنجش خاطر آنان شده است.

در این زایشگاه که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اداره می شود، علاوه بر برخورد نامناسب و توهین آمیز با بیماران زن، حدود شرعی رعایت نمی شود.

در این زایشگاه در همه حالات و مراحل زایمان خانم‌ها، حتی در هنگام زایمان، پسران دانشجو به بهانه گذراندن دوران تحصیل و کسب تجربه، بالای سر خانم‌ها رفته و به معاینه آنها می پردازند، این در حالی است که پزشک و مامای زن وجود دارد و هیچ لزومی برای حضور آنها نیست.

نکته عجیب اینجاست که انجام معاینه توسط دانشجویان مرد الزامی است حتی برای خانم‌های عفیفه و با حیا. مسئولان این زایشگاه در پاسخ به اعتراض بانوانی که نمی خواهند توسط مردان معاینه شوند، می گویند: “اینها می خواهند دکتر شوند، دکتر محرم انسان است و این کار قانونی بوده و در کل کشور در حال اجراست.” در پاره ای از موارد جواب این بانوان با تمسخر و توهین داده می‌شود: “شما امل و عقب افتاده هستید”
 
حضور دانشجویان مرد بر بالین زنان باردار در هنگام وضع حمل در حالی در این بیمارستان صورت می گیرد که هیچ نیاز فوری به آن احساس نمی شود و همین امر مراجعه اجباری مردم به بیمارستان‌های خصوصی و تحمیل هزینه اضافی به آن‌ها را به دنبال داشته است.

 

 

حجاب و عفاف،حجاب وعفاف،عفاف و حجاب،عفاف وحجاب،utht, p[hf،utht, p[hf،p[hf, utht،p[hf, utht

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *