خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / چه تفاوتی بین حجاب و عفاف وجود دارد؟

چه تفاوتی بین حجاب و عفاف وجود دارد؟

چه تفاوتی بین حجاب و عفاف وجود دارد؟

۱) حجاب و عفاف هر دو به معنی مانع و بازدارنده هستند؛ اما حجاب مانع و بازدارنده ظاهری است؛ ولی عفاف مانع و بازدارنده باطن است.

۲) بین حجاب و عفاف تاثیر متقابل وجود دارد؛ به این ترتیب که هرچه عفاف درونی و باطنی انسان بیشتر باشد، باعث رعایت حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‌شود و در مقابل نیز هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، موجب تقویت و افزایش و دستیابی انسان به مراتب بالاتر عفاف می‌گردد.
۳) همانطور که برخورداری از حجاب و پوشش ظاهری به معنای برخورداری از همه مراتب عفاف نیست، عفاف بدون حجاب و پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. لذا نمی‌توان خانم یا آقایی که عریان و یا نیمه‌عریان در انظار عمومی ظاهر می‌شود را عفیف دانست.
۴) رعایت حجاب و پوشش ظاهری بر اساس ویژگی تاثیر ظاهر انسان در باطن او، حد اقل یکی از علامت‌ها و نشانه‌های عفاف است.
۵) ممکن است برخی افراد حجاب و پوشش ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش به طور کامل ایجاد نکرده باشند. از سوی دیگر ممکن است افرادی بدون رعایت حجاب ظاهری ادعای عفیف بودن نمایند و بگویند\”آدم باید قلبش پاک باشد\” ولی باید بدانند که قلب و درون پاک، ظاهر پاک را می‌پروراند و هرگز قلب پاک، میوه تلخ و ناپاک بدحجابی و یا بی‌حجابی نمی‌رویاند.
۶) بنابراین می‌توان گفت رابطه بین حجاب و عفاف مانند رابطه ریشه و میوه است. یعنی:
عفاف ریشه حجاب و حجاب میوه عفاف است.

برای مطالعه مطلبی دیگر در این خصوص می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید

http://www.effat.ir/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=1222422:1390-04-23-12-48-07&catid=62:1389-05-07-09-25-10&Itemid=75

پایگاه خبـری انصارنیوز

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *