خانه / آیات و تفاسیر در زمینه حجاب / زن و مساله حجاب در خطابات قرآنی

زن و مساله حجاب در خطابات قرآنی

زن و مساله حجاب در خطابات قرآنی

یکى از مسائل بسیار مهم که در اسلام براى زنان به آن تأکید و سفارش شده مسئله حجاب است، حجاب براى زن به اتّفاق علما دین واجب مى‏باشد و آیات متعدّد در این باره داریم که بذکر دو تا آن بسنده مى‏شود.
آیه اوّل:
«قُل للمُؤمنات یَغُضُضنَ من ابصارهنّ و یحفُظنَ فروجهن و لایبدین زینتهنّ الّا ظهر منها، و لیضربن بخمرهنّ على جیوبهنّ و لایبدین زینتهنّ…»(۱)
همه فقها و دانشمندان اسلامى و مفسّران اتّفاق نظر دارند که این آیه دلالت دارد که بر زنان واجب است بدن و موى خود را از نامحرمان بپوشاند.(۲)
توضیح اینکه در این آیه شریفه به پنج موضوع در رابطه با حجاب و حفظ حریم عفّت تصریح شده است.
۱- زنان دیدگان خود را از نامحرمان فرو خوابانند. «یغضُضْنَ من ابصارهنّ».
۲- زنان دامان خود را از هرگونه عوامل بى‏عفّتى حفظ نمایند. «و یحفُظْنَ فروجهنّ».
۳- زنان زینت خود را جز آن مقدار که بطور قهرى آشکار است آشکار نسازند. «و لایبدین زینتهنّ الّا ماظهر منها».
۴- زنان باید روسرى خود را به سینه خود بیفکنند. «ولیضربن بخمروهنّ على جیوبهنّ».
۵- بار دیگر در قسمت پایان جمله فوق آمده. «و لایبدین زینتهنّ».
منظور از زینت چیست؟
زینت به معناى زیبایى، مقابل زشتى، و شامل هر نوع زینت طبیعى و عارضى، خواهد شد.
در تفاسیر، براى زینت معانى مختلف ذکر نموده‏اند. در تفسیر نمونه، آمده است: «حق این است که منظور از زینت‏آلاتى است که روى بدن قرار گرفته‏اند، طبیعى است که آشکار کردن چنین زینتى توأم با آشکار کردن اندامى است که زینت بر آن قرار دارد».
بنابراین، زنان حق ندارند زینت‏هایى را که معمولاً پنهان است آشکار سازند، هرچند اندام‏شان نمایان نشوند. به این ترتیب، آشکار کردن لباس‏هایى زینتى مخصوص که در زیر لباس عادى یا در زیر چادر مى‏پوشند مجاز نیست، چون قرآن از آشکار کردن چنین زینت‏هایى نهى کرده است.(۳)
آیه دوم:
«یا ایّها النّبى قل لِازْواجک و بناتک و نساء المؤمنین یُدنین علیهنّ من جلابیبهنّ ذالک ادنى ان یعرِفْنَ فلایوأذین و کان اللّه غفوراً رحیماً».(۴)
اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو جلبابها «روسرى‏هاى بلند»(۵) خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه از کنیزان و آلودگان شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.
این آیه به اصل وجوب حجاب براى زنان تصریح نموده است و در پایان به یکى از فلسفه‏هاى حجاب که عدم‏آزار از ناحیه مزاحم‏ها است اشاره کرده است.
پس مى‏توان گفت این آیه در قرآن جامع‏ترین آیه در حفظ حجاب و حریم عفّت مى‏باشد.(۶)
فلسفه حجاب
درباره لزوم حجاب و پوشش اسلامى براى زنان علّت و فلسفه ذکر شده که به بعض آن اشاره مى‏شود
۱ـ جلوگیرى از فساد
در مرد همواره غریزه جنسى فوق العاده قوى وجود دارد که او را به شدّت نسبت به زن علاقمند مى‏کند و از سوى دیگر زنان علاقه شدید به خودآرایى و نمایش خود دارد، نتیجه اگر حجاب و پوشش صحیح در جامعه نباشد هرکدام از زن و مرد همچون آتش و پنبه به سوى هم نزدیک مى‏شوند و شعله‏ور مى‏گردند، و روشن است دود سیاه چنین آتشى به چشم همگان آسیب مى‏رساند و موجب فسادهاى گوناگون و زمینه‏سازى براى جرائم و بزه‏کاریهاى مختلف خواهد شد.
۲ـ حفظ کرامت زن
زن از نظر حقوق و شخصیت انسانى با مرد یکسان است، حرمت و کرامت او به این است که به عنوان یک انسان شرافتمند به او نگریست نه به عنوان یک وسیله جنسى و وسیله تبلیغ کالا و دکور اطاقها و عاملى براى جلب سیّاحان و آن بانویى که برهنه یا بدحجاب از خانه بیرون مى‏آید تا به خانه برگردد دهها و صدها افراد سبکسر و بیماردل او را بچشم شهوت مى‏نگرند.
۳ـ جلوگیرى از بیماریهاى روانى
هرگاه پوششى براى زنان نباشد و آنها با جلوه‏گرى و عشوه‏گرى آشکار گردد، به طور طبیعى مردان بخصوص جوانان در یک حالت تحریک دایم قرار مى‏گیرند، همین موجب هیجان عصبى و اضطراب اعصاب خواهد شد، چنان‏که پزشکان روانى مى‏گویند هیجان مستمر موجب بیمارى روانى خواهد شد.(۷)
۴ـ حجاب مبازره با حربه استعمار
یکى از حربه‏هاى مهمّى که استکبار جهانى و استعمارگران تاریخ براى انحطاط و سقوط ملّت‏هاى مظلوم به کار مى‏برد تا آنها را از درون تهى کنند رواج فرهنگ بى‏حجابى است، این رواج بى‏حجابى یک سیاست است که استعمارگران براى سرکوب غیرتهاى دینى و وجدانهاى بیدار ملّتهاى آزاده و مبازر بکار مى‏برند، با از بین بردن باورهاى دینى و اعتقادات درونى قیام و مبارزه فیزیکى آنها نیز شکسته مى‏شوند و در نتیجه در دام استعمار استعمارگران درمى‏آیند.
فرانتس فانون، جامعه‏شناس مشهور، در کتاب «انقلاب الجزایر یا بررسى جامعه‏شناسى یک انقلاب»، به بررسى نقش حجاب زنان الجزایر در مقابل استعمار فرانسه پرداخته و سیاست‏هاى سرسختانه استعمار را در مبارزه با حجاب زنان الجزایر مورد بحث قرار داده است. وى در این کتاب مى‏نویسد: «سیاستمداران استعمار به این نتیجه رسیده بودند که «اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایرى هجوم بریم و استعداد مقاومت آنها را از بین ببریم، باید ابتدا زنها را تحت تسلّط خود درآوریم، و لذا هر چادرى که دور انداخته مى‏شود افق جدیدى را که بر استعمارگر ممنوع بوده در برابر او مى‏گشاید، و سپس از دیدن هر چهره بى‏حجابى امیدهاى حمله‏ور شدن استعمار ده برابر مى‏شود».(۸)
پس براى مبارزه با استعمارگران و شکست آنها بر تمام زنان مسلمان لازم و واجب است که سنگر حجاب را حفظ بکنند.
اشکال:
انسان چه مرد باشد و چه زن، آزاد آفریده شده، و آزادى مفهوم مقدّس است که همگان طرفدار آن هستند، ولى حجاب و پوشش اسلامى دست‏پاگیر است. زنان را منزوى و پرده‏نشین کرده و از مواهب آزادى محروم مى‏سازند.
جواب:
آزادى کلمه مقدّس است، ولى هرچیزى داراى حد است، مثلاً انسان آزاد است، آیا مى‏تواند غذاى مسموم بخورد، یا نصف شب همسایه‏ها را که در خواب هستند با بلندکردن صداى طبل آنها را بیدار نماید…؟
قطعاً آزادى داراى مرز و حد است، آن آزادى مقدّس است که موجب ضرر و زیان و باعث سلب آزادى دیگران نشود.

پاورقی ها:

۱٫ سوره نور، آیه ۳۱٫
۲٫ حجاب بیانگر شخصیت زن، محمد محمّدى اشتهاردى، انتشارات ناصر.
۳٫ تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۴۳۹٫
۴٫ سوره احزاب، آیه ۵۹٫
۵٫ جلباب پارچه‏اى است از روسرى بزرگ‏تر، که تمام سر و سینه را مى‏پوشاند؛ که در فارسى به آن چهارقد مى‏گویند.
۶٫ حجاب بیانگر شخصیت زن، محمد محمّدى اشتهاردى.
۷٫ همان، ص ۷۲، ۷۵ و ۷۸٫
۸٫ بینش اسلامى ۳، آموزش پرورش، ص ۱۱۵٫
۹٫ سوره آل عمران، آیه ۱۰۴٫
۱۰٫ همان، آیه ۱۱۰٫
۱۱٫ مفردات قرآن، راغب اصفهانى، ماده عرف.
۱۲٫ سوره توبه، آیه ۷۱٫
۱۳٫ همان، آیه ۶۷٫
۱۴٫ همان، ص ۴۰٫

http://www.qomicis.com

همچنین ببینید

آیا حجاب در قرآن آمده؟

این سوالی است که گاهی  بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *