خانه / خبر و تحلیل / پرسمان‏ ۱

پرسمان‏ ۱

پرسمان‏

گرایش دختران آمریکایى به حجاب‏

کد مطلب: ۱۱۹ (۲۹ بهمن ۱۳۸۴)
چکیده:
خبرگزارى فارس: علاقه رو به افزایش دختران جوان نیویورکى به پوشیدن لباس‏هایى که بخش‏هاى بیشترى از بدن را بپوشاند و کمتر آن‏ها را در معرض دید دیگران قرار دهد، توجه محققان را به خود جلب کرد.

 

به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از پایگاه اینترنتى گروه تحقیقاتى GI که یک گروه تحلیل آمارى در مرکز نیویورک است، یافته‏هاى محققان این گروه نشان مى‏دهد که نسل جدید جوانان دختر نیویورکى برخلاف نسل‏هاى قبلى علاقه‏چندانى به خودنمایى و پوشیدن لباس‏هاى بدن نما ندارند.
ملسیا لاویجن از محققان این گروه در توضیح این تحلیل‏هاى آمارى گروه خود مى‏افزاید: از نظر ما آمارهاى دریافتى از نسل جوان ما دختران نیویورک حاکى از آن است که مردم به پوشیدگى بیشتر روى آورده‏اند.او مى‏افزاید: علت اصلى این امر از نظر من نگاه ساده انگارانه و بى‏بند و بارى است که در چند سال اخیر با شعار همه چیز مى‏گذرد رایج شده بود و اکنون در عکس‏العمل به آن موج بى‏بند و بارى گرایش به پوشیدگى بیشتر در میان دختران جوان و نوجوان اوج مى‏گیرید. لاویجن معتقد است که پس از چندین سال از اوج فرهنگ خودنمایى و لباس‏هاى کوتاه و بدن نمایى که افراد را در کمترین میزان پوشش قرار مى‏داد، اکنون مردم به دنبال چیز متفاوتى هستند؛ چیزى که دیگر آن قدر بدن نمایانه نباشد.
محققان این گروه دلیل دیگر این روى آوردن دختران جوان را تمایل آن‏ها به داشتن کنترل خویش و راحت بودن از آزار دیگران مى‏دانند و اضافه مى‏کنند: به طور کلى گرایش به مذهب، رفتن به کلیسا و مقابله در برابر فرهنگ عمومى بى‏بند و بارى علامت آن است که نسل جوان قصد دارد که خودش بر خود کنترل بهترى داشته باشد.
به نقل از خبرگزارى فارس‏
شریف نیوز

 

دوشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۸۴- ۰۵: ۱۰

برخورد بد نیروى انتظامى با دختر محجبه‏

دیروز، دو تن از دختران جوان و محجبه که از سوى ستاد انتخاباتى دکتر لاریجانى براى نظرسنجى درباره انتخابات اعزام شده بودند، در خیابان وصال شیرازى توسط ماموران کلانترى مورد مواخذه قرار گرفته و از ادامه کار آنها جلوگیرى شد. این اقدام نسنجیده و احتمالا مشکوک علیه خانم هاى مزبور که با چادر و مقنعه و پوشش برتر اسلامى به انجام نظرسنجى مشغول بودند در حالى صورت مى پذیرد که این روزها تعدادى از دختران و پسران با ظاهرى زننده و حرکات نامانوس براى برخى از کاندیداها دست به تبلیغات خیابانى مى‏ زنند و نه فقط هیچ کس با آنها برخورد نمى کند بلکه از آزادى عمل سؤال برانگیزى هم برخوردارند.
درنا دات کام‏

فرهنگ حجاب با شعار و کارهاى غیر معقول … تاریخ ارسال: دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۵
ایسکانیوز- حضرت آیت‏الله مکارم شیرازى گفت: بسیارى از افراد از وضعیت فرهنگى جامعه نگران هستند. باید با مسأله معضل فرهنگى به صورت ریشه‏اى کار کرد، با شعار و کارهاى غیر معقول حل شدنى نیست. به گزارش سرویس سیاسى ایسکانیوز، به نقل از رسا، حضرت آیت‏الله ناصر مکارم شیرازى عصر یک‏شنبه در دیدار نمایندگان مردم شیراز در مجلس شوراى اسلامى و اعضاى کمیسیون قضایى مجلس با اشاره به وضعیت فرهنگى کشور برنامه‏هاى فرهنگى را بهترین راه مقابله با ضد فرهنگ عنوان کرد و گفت: حجاب یک فرهنگ است. باید فرهنگ حجاب در جامعه گسترش یابد. در گذشته حجاب خیلى مورد توجه غرب نبود ولى امروز حجاب به عنوان نماد و دروازه ورود به اسلام شناخته شده است. تا حدى که در به اصطلاح مهد آزادى! یعنى کشور فرانسه یک روسرى را تحمل نمى‏کنند و از آن مى‏ترسند. این مرجع تقلید افزود: اگر خداى نکرده روزى در داخل کشور موفق بشوند جلو حجاب را بگیرند به عقیده بنده پنجاه‏درصد نظام به خطر مى‏افتد. ما لازم است بیش از یک مسأله اسلامى روى حجاب سرمایه‏گذارى کنیم. وى ضمن سفارش به پرهیز از خشونت در ایجاد فرهنگ حجاب تأکید کرد: نباید با برخى از اقدامات بهانه به دست کسى داد. خشونت بى‏دلیل نداشته باشیم. اما به خواهش هم اکتفا نکنید زیرا به این صورت مشکل حل نمى‏شود. حضرت آیت‏الله مکارم شیرازى در ادامه جوانان ایران را افرادى با استعداد و خوش‏فکر ارزیابى کرد و خاطر نشان ساخت: مسؤولین کشور مى‏بایست از نظر تسهیلات اشتغالى و رفع مشکلات و به خصوص مسایل فرهنگى توجه ویژه‏اى به جوانان داشته باشند. وى اختصاص بودجه به امور فرهنگى در جامعه را بسیار ضرورى عنوان کرد و توضیح داد: ما هنوز متوجه نشدیم چرا مسؤولان کشور براى‏ فعالیت‏هاى فرهنگى و حوزه‏هاى دینى سرمایه‏گذارى جدى نمى‏کنند. من خدمت رهبر معظم انقلاب گفتم اگر یک دهم هزینه‏هاى تبلیغاتى دیگر کشورهاى اسلامى که صرف مى‏کنند، سرمایه‏گذارى کنیم همه جا ابتکار عمل در دست ما قرار مى‏گیرد. این مرجع تقلید اضافه کرد: هزینه‏هاى فرهنگى و تبلیغات اسلامى باید در بودجه کشور گنجانده شود. علما و مراجع حوزه علمیه قم را با اندک پول‏هاى مردم متدین اداره مى‏کنند. وى توجه ویژه مسؤولین کشور به بودجه‏هاى فرهنگى و حوزه دین را خواستار شد.
عدالتخانه؛ پایگاه خبرى- تحلیلى عدالتخواهى اسلامى‏

افروغ: هیچ اعتقادى به رویکردهاى سلبى، اجبارى و تحمیلى در حجاب ندارم‏

متاسفانه در جامعه ما مردم هیچ حق و حقوق فرهنگى ندارند و دولت هم هیچ وظیفه فرهنگى برعهده اش نیست و وظیفه دولت را صرفا به مسائل معیشتى و فوق آن امنیتى تقلیل مى‏دهند . رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس امروز با حضور در جمع معترضین به بدحجابى مقابل مجلس شوراى اسلامى گفت: رویکردهاى اجبارى و تحمیلى در حجاب را قبول ندارم، اما کار فرهنگى درباره حجاب و برخورد قضایى با خانه‏هاى فساد هم صورت نمى گیرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعى فارس عماد افروغ با تشکر از حضور معترضان به وضعیت بد حجابى در جامعه افزود: در نگاه خوشبینانه به وضع موجود حجاب در کشور، مبانى فلسفى و معرفتى لیبرالیزم در کار نیست بلکه یک اقتصادزدگى غالب وجود دارد که بر اساس آن همه چیز از منظر اقتصاد دیده مى‏شود.
وى تاکید کرد: مقوله بدحجابى زیر مجموعه فساد اخلاقى و فرهنگى است. هجمه فرهنگى و تاریخى یکى از راهکارهایى بود که در طول تاریخ براى نابودى نظام هاى اسلامى به کار گرفته شد اما زمانى این هجمه آشکار و زمانى دیگر پنهان بوده است که متاسفانه همواره قشر فکرى جامعه به این فساد اخلاقى خط داده اند. وى با بیان اینکه فساد فرهنگى و اخلاقى ریشه در برخى کج اندیشى‏هاى روشنفکرى دارد، تصریح کرد: متاسفانه در جامعه ما مردم هیچ حق و حقوق فرهنگى ندارند و دولت هم هیچ وظیفه فرهنگى برعهده اش نیست و وظیفه دولت را صرفا به مسائل معیشتى و فوق آن امنیتى تقلیل مى‏دهند. افروغ گفت: فلسفه سیاسى و اجتماعى حکومت ما از یک حقوق تمام عیار فرهنگى و اجتماعى حکایت مى‏کند بنابراین دولت هم یک وظیفه فرهنگى دارد.
وى با اعلام اینکه هیچ دولتى به هیچ وجه حق ندارد حقوق فرهنگى ملت و وظیفه فرهنگى خود را با توجیهات مختلف نادیده بگیرد، تصریح کرد:
افروغ بیان کرد: مدتى است که شاهد غلبه یک نگاه اقتصادزده بر کشور هستیم که تلاش مى‏کند فرهنگ و سیاست را هم از زاویه اقتصاد ببینند و هر اقدام فرهنگى که قصد انجام آن را داریم بلافاصله مى‏گویند ناامنى ایجاد مى‏کند و حساسیت مردم را تحریک مى‏کند.
افروغ با انتقاد از پرداختن افراطى به مسائل خارجى گفت: پس کى باید به مسائل داخلى خود بپردازیم؟
وى تاکید کرد: بنده هیچ اعتقادى به رویکردهاى سلبى، اجبارى و تحمیلى در حجاب ندارم اما حجاب موضوعى ریشه دار و جزء ضرورت‏هاى ما است.
افروغ تاکید کرد: مسئله‏اى که به دیندارى همیشگى جامعه ما بر مى‏گردد مسلما با اجبار و تحمیل جواب نمى‏دهد اما نه شاهد کار فرهنگى هستیم و نه شاهد برخورد قضایى با خانه‏هاى فساد. پس چه کنیم؟
وى اضافه کرد: از روز اولى که به مجلس هفتم آمدیم با طرح ایجابى مد و لباس در این خصوص حرکت کردیم.
افروغ تصریح کرد: مانتوهاى جلف با ۳ الى ۴ هزار تومان خرید و فروش مى‏شود اما بانوان ما باید قیمت‏هاى هنگفتى براى لباس‏هاى پوشیده بدهند و یا با نبود آن در جامعه باید سفارش داده شود. وى گفت: این سئوال مطرح است که چرا باید شاهد عرضه مدهاى غربى به کشور باشیم اما در استفاده قابلیت‏هاى زیادى که در دانشگاه‏ها و گروههاى طراحى وجود دارد ناتوان باشیم.
وى تصریح کرد: مطمئن هستیم قابلیت‏ها و ظرفیت‏هایى در فرهنگ ایرانى نهفته است که مى‏تواند الگوهاى خود را به تمام جهان صادر کند.
افروغ با تشریح طرح ساماندهى مد و لباس در جمع معترضین اضافه کرد: هویت، پوشیدگى، زیبایى و تکثر در لباس‏هاى ایرانى ظهور یافته است.
وى از معترضین خواست حال که بعضا دغدغه‏هاى سیاسى، اقتصادى و بین الملى مسئولان شما مانع از به ظهور رسیدن خواسته‏هاى به حق شماست، در صحنه حضور داشته باشید و حتى علیه ما هم شعار دهید و مواخذه کنید.
افروغ افزود: ما نیاز به زمینه سازى‏هاى اجتماعى داریم تا این موج در خود مجلس نیز نفوذ کند.

ارسال شده در مورخه: سه شنبه، ۲۹ فروردین ماه، ۱۳۸۵ توسط eiazyeb
انتقاد شدید افروغ از دستور جدید رئیس جمهور … این نامه نیز بوى سیاست زدگى را به مشام مى رساند
رئیس جمهورى در نامه‏ى شتابزده‏اى که به رئیس سازمان تربیت بدنى ابلاغ کرد، قصد داشت تا فضاى به وجود آمده در مورد مبارزه با بدحجابى را تلطیف کند … فضاى جامعه ما یک فضاى اقتصادزده و سیاست‏زده است و این نامه نیز بوى سیاست زدگى را به مشام من رساند … کسى مخالف این مطلب نیست که بانوان نیز باید از فضاى ورزشگاه‏ها سود ببرند؛ اما باید این کار با مطالعات کافى و سنجیدن دقیق جوانب صورت گیرد
رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى گفت: کسى مخالف این مطلب نیست که بانوان نیز باید از فضاى ورزشگاه‏ها سود ببرند؛ اما باید این کار با مطالعات کافى و سنجیدن دقیق جوانب صورت گیرد. عماد افروغ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزارى فارس، اظهار داشت: رئیس جمهورى در نامه‏ى شتابزده‏اى که به رئیس سازمان تربیت بدنى ابلاغ کرد، قصد داشت تا فضاى به وجود آمده در مورد مبارزه با بدحجابى را تلطیف کند.وى گفت: فضاى جامعه ما یک فضاى اقتصادزده و سیاست‏زده است و این نامه نیز بوى سیاست زدگى را به مشام من رساند. وى با بیان اینکه به عنوان یک عنصر فرهنگى و کسى که دغدغه فرهنگى دارد، وظیفه شرعى و ملى خود مى‏داند که در این زمینه تذکر دهد، افزود: مردم نباید به فرم توجه کنند. جامعه ما باید در جهت محتواگرایى رشد کند. عضو فراکسیون اکثریت مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه فضا و فرهنگ موجود در ورزشگاه‏ها به هیچ عنوان قابل توجیه و دفاع کردن نیست به شعر مولانا اشاره کرد و افزود: زیبنده مسئولین جامعه ایرانى نیست که به جاى آنکه به درون و حال جامعه فکر کنند، در اندیشه برون و قال باشند.
وى با طرح سؤالى مبنى بر اینکه اگر روساى جمهور قبل چنین دستورى مى‏دادند با چه واکنش‏هایى مواجه مى‏شدند، پرداخت و تصریح کرد: نباید جامعه ما به گونه‏اى باشد که آنچه براى دیگران مذموم است، براى عده‏اى ممدوح باشد.
افروغ با بیان اینکه هر چند ممکن است پس از طرح شدن نظراتم عده‏اى را علیه من تحریک کنند، تاکید کرد: کسى مخالف این مطلب نیست که بانوان نیز باید از فضاى ورزشگاه‏ها سود ببرند؛ اما باید این کار با مطالعات کافى و سنجیدن دقیق جوانب صورت گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى افزود: نباید چشم خود را به روى ناهنجارى‏هاى اجتماعى ببندیم و این ناهنجارى ها را از لایه‏اى به لایه دیگر تعمیم دهیم. وى که دستور رئیس جمهورى را عاملى براى تلطیف جو ایجاد شده در رابطه با مبارزه با بدحجابى مى‏دانست، تاکید کرد: در مسئله مبارزه با بدحجابى نیز معتقدم که امروز نیاز جامعه ما برخورد با این آفت است. معتقدم که اگر با مسائل پیچیده برخوردى پیچیده صورت گیرد، به حل مسئله مى‏انجامد و در غیر این صورت‏ مسئله را پیچیده تر مى‏کند.
افروغ افزود: در مسئله مبارزه با حجاب نیز شاهد رفتار نامنسجم در قوه مجریه بودیم. قسمتى از قوه مجریه براى برخورد با بدحجابى وارد عمل مى‏شود و قسمتى دیگر این عمل را تخطئه مى‏کند.
وى بار دیگر به مسئله برخورد با بدحجابى اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه‏اى که میان اعضاى کمیسیون فرهنگى و نمایندگان نیروى انتظامى برگزار شد، تاکید کردیم که نیروى انتظامى با نگاهى کلان و ساختارى به ریشه‏هاى این آفت توجه کند و با مصادیق آن برخورد فرهنگى صورت دهد. البته باید در کنار برخوردهاى سلبى، کارهاى ایجابى نیز انجام دهیم.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: باید دست در دست هم دهیم تا جامعه‏اى زیبنده با تاریخ فرهنگ و تمدن خویش بسازیم و از برخوردهاى انحصارطلبانه و انتخاباتى خوددارى کنیم.
ارسال شده در مورخه: سه شنبه، ۵ اردیبهشت ماه، ۱۳۸۵ توسط ideeav
باشگاه اندیشه‏

برگزارى کارگاه بررسى حجاب در قرآن‏

کارگاه” بررسى حجاب در قرآن”، امروز، شنبه ۷ آبان ماه، در بخش بانوان سیزدهمین نمایشگاه بین‏المللى قرآن کریم برگزار مى‏شود.
هم‏زمان با این کارگاه، کارگاه هنرى تذهیب نیز برگزار مى‏شود.
در این کارگاه، کارشناسانى چون نعمتى و ام‏البنین جعفرى حضور دارند. همچنین در این روز کارگاه آموزش تجوید و قرائت قرآن در همین محل برگزار خواهد شد. علاقه‏مندان مى‏توانند، براى شرکت در کارگاه مذکور در روز یاد شده به بخش بانوان نمایشگاه قرآن مراجعه کنند.
معاون فرهنگى دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران شمال، دومین همایش (پوشش و آراستگى) را برگزار مى‏کند. خانم ابراهیمى، معاون فرهنگى واحد دانشگاهى تهران شمال، با اعلام این خبر افزود: همایش پوشش و آراستگى به منظور پیشبرد اهداف فرهنگى و اعتلاى فرهنگ و پوشش در جامعه و دانشگاه با همکارى اعضاى هیات علمى واحد تهران شمال برگزار مى‏شود که علاوه بر بحث و بررسى پیرامون پوشش ظاهرى به تبیین پوشش در عفت کلام، عفت درون، رعایت حقوق دیگران و … خواهد پرداخت.
وى محورهاى عمده مورد بحث در این همایش را پوشش در قرآن کریم، پوشش در فرهنگ دینى، پوشش از منظر ادیان، جایگاه پوشش در جامعه متجدد، پوشش از دیدگاه علمى، پوشش و هویت‏زنان، فلسفه پوشش در گذر زمان (ایران‏و جهان) عنوان کرد و افزود: یکى از مباحث این همایش پوشش در ادیان است که با توجه به تبلیغات گسترده‏اى که از سوى کشورهاى استعمارگر انجام مى‏شود، ارایه الگوهاى پوششى از ادیان توحیدى و غیرتوحیدى به نسل جوان است.
ابراهیمى با تاسى از بیانات مقام معظم رهبرى مبنى بر اینکه ما مخالف مد نیستیم، بلکه‏ما مخالف تقلید گرایى هستیم، اضافه کرد: وظیفه ما در برنامه‏هاى فرهنگى دانشگاه حول سه محور عمده تمرکز مى‏یابد، اول بخش فعالیت‏ها و برنامه‏هاى پژوهشى- فرهنگى ویژه استادان و دانشجویان است که با توجه به نیاز جامعه جوان هم در بخش فرهنگى و هم در بخش پژوهشى سیاستگزارى شده است، دوم، بخش قرآن و عترت است که شامل مسابقات قرآنى، کلاس‏هاى آشنایى با قرآن، انتشار نشریات قرآنى و ایجاد وب‏سایت قرآنى است و سوم، شامل امور فوق برنامه مى‏باشد که از جمله اردوهاى سیاحتى، زیارتى، نشریات دانشجویى، برگزارى مراسم به مناسبت‏هاى مختلف ملى و مذهبى، برگزارى نمایشگاه‏هاى مختلف، کنفرانس‏هاى دینى، پخش و نقد فیلم و اعزام به حج عمره دانشجویى مى‏باشد.
گفتنى است همایش پوشش و آراستگى در تاریخ ۱۶ دى‏ماه در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و علوم اجتماعى‏واحد تهران‏ شمال‏برگزار خواهد شد.

شرح‏

بدحجابى در بطن جامعه است جمعه شهریور

ابوالحسن داوودى مدیر خانه سینما را دستگیر کرده اند که در جشن خانه سینما شئونات اسلامى رعایت نشده اما آیا واقعا داوودى مسئول بدحجابى یا به قول این بنده خدا شل حجابى در جامعه ماست؟ کمى اگر منطقى نگاه کنیم توافق مى کنیم بر سر اینکه معمولا در جشن هاى این چنین آنچه قوانین پوشش زنان به درستى مراعات نمى شود اما آیا خانه سینما توان و اصولا مسئولیت آن را دارد که مانند ضابطین نهى از منکرات با بدحجابى برخورد کند؟
وظیفه مدیر خانه سینما این بوده که بلیط بفروشد و جشن را برگزار کند والبته مضاف بر آن کار فرهنگى هم در این باره بکند. روى بلیط هاى مربوط به جشن از خانم ها دعوت شده بود شئونات اسلامى را رعایت کنند و البته تابلوهایى در این باره هم در سطح سالن قرار داده شده بود. بنابراین اگر کوتاهى هم بوده کوتاهى مسئولین ذیربط است نه مدیران خانه سینما. اما نکته اینجاست که شاید عده اى اصولا با سینما مخالفند و خوب این مخالفت در جشن خانه سینما که از مناسبات حکومتى هم خارج است نمود پیدا مى کند که این خود سخن دیگریست.
اینکه سینماى ما در این چند ساله مراعات حال برخى دوستان را نکرده بر کسى پوشیده نیست و گمان آن مى رود که شرایط بدترى براى اهالى هنر هفتم ایجاد شود. به هر تقدیر امیدوارم که انتهاى کار به آنجا نرسد که همه بزرگان سینماى ایران همان کارى را بکنند که امثال جعفر پناهى و بهمن فرمان آرا کرده اند. (مقام ناجا مصادیق بى‏حجابى را چیزهایى ذکر کرده‏ (مثل کوتاه بودن شلوار با پاهاى برهنه، استفاده از بلوز و شلوار، استفاده از کت و شلوار و دامن، استفاده از بلوز و دامن، پوشیدن لباس نازک یا بدن نما، استفاده از شال نازک یا باریک به جاى روسرى و نمایان شدن موى سر از جلو و عقب و پوشیدن مانتوى تنگ و کوتاه بدن نما)
فردا

نماینده تبریز: سازمان ملى جوانان و تربیت بدنى مروج بدحجابى بوده‏اند

ساعت ۴۵: ۰۹ بعد از ظهر، یک شنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ کد خبر: ۱۳۲۶۲

نایب رییس کمیسیون فرهنگى‏مجلس شوراى‏اسلامى درنشست هفتگى انصارحزب‏الله گفت: براى مقابله با پدیده بدحجابى باید گسترش عفاف و حجاب را مد نظر قرار دهیم. سید محمدرضا میرتاج‏الدینى که عصر یکشنبه در نشست هفتگى انصار حزب‏الله با عنوان” مفاسد اجتماعى و لجام گسیختگى مانکن‏هاى متحرک فساد” سخن مى‏گفت، افزود: در بحث گسترش حجاب و مقابله با بدحجابى باید نگاه جامع، ریشه‏اى و فرهنگى داشته باشیم و یک سویه و یک بعدى نگاه نکنیم و با برنامه ریزى فرهنگى برنامه‏هاى گذشته را اصلاح کنیم. وى، اضافه کرد: در این بحث باید از سطحى نگرى و برخورد فیزیکى صرف و اجبارى هم پرهیز کرد. نماینده تبریز تصریح کرد: ابتذال و گسترش فرهنگ بدحجابى و تهاجم فرهنگى، یکى از راههاى دشمن براى مقابله با نظام اسلامى است.
وى افزود: مساله بدحجابى و فساد اجتماعى را باید به عنوان یک مشکل جدى جامعه تلقى کنیم و با تسامح و تساهل با آن برخورد نکنیم که متاسفانه برخى از مسوولان از جمله مسوولان فرهنگى به راحتى از کنار آن گذشته‏اند.
وى گفت: سازمان ملى جوانان و سازمان تربیت بدنى، باید به این مساله، حساس باشند اما در سالهاى گذشته نه تنها حساس نبودند بلکه خودشان مروج این کار بوده‏اند. میرتاج‏الدینى خاطرنشان کرد: مشکل بى‏بند و بارى و فساد را نباید ساده انگاریم، بلکه باید آن را جدى گرفت و با آن برخورد کرد.
وى تاکید کرد: باید یک مرکز فرهنگى متمرکز زیر نظر نهادهاى فرهنگى باشد که به صورت مستمر مسایل فرهنگى جامعه را رصد کند که آیا رو به رشد و مثبت است و یا سیر منفى دارد؟ این مرکز باید شیوه‏هاى جدید دشمن را شناسایى کرده و هشدار دهد و پس از آن راهکارهاى مناسب جهت مقابله با شیوه‏هاى جدید دشمن را ارایه کند.
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس،” تقویت بنیه اعتقادى و آگاه کردن مردم نسبت به حجاب”،” تبیین پیامدهاى مثبت حجاب”،” تبیین آموزه‏هاى دینى در خصوص ضرورت حیا و عفت متناسب با قابلیتهاو ویژگیهاى مردان و زنان”،” احیاى سنت امر به معروف و نهى از منکر”،” تربیت و جذب نیروى انسانى شایسته در مراکز فرهنگى، آموزشى و علمى”،” تشویق جوانان به ازدواج”،” اهتمام جدى مراکز فرهنگى و رسانه‏هاى کشور نسبت به ارایه الگوى مطلوب از حجاب در محصولات فرهنگى از جمله راهکارهاى جلوگیرى از بدحجابى و گسترش فرهنگ حجاب در جامعه است.
وى،” نظارت دقیق در امر تولید و نشر کتاب، مطبوعات و سینما درخصوص حجاب”،” برخورد حساب شده، هماهنگ و مستمر در برخورد با ناهنجاریهاى فرهنگى”،” حساسیت داشتن مسوولان و مدیران دستگاههاى اجرایى نسبت به فرهنگ عفاف در دستگاه مربوط به خودشان”،” تشویق نمادها و لباسهاى اسلامى و ایرانى” و” برخورد قاطع و مستمر با عوامل فساد و ابتذال و مروجان فساد و هماهنگى بین نیروى انتظامى و قوه قضاییه” از راهکارهاى دیگر جلوگیرى از بدحجابى است.

ساعت ۵۶: ۱۲ صبح، دو شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵ کد خبر: ۱۸۲۵۷

از پاریس خبر مى رسد در شعبه بانک تجارت این شهر، کارمندان زن ایرانى بى حجاب هستند. ایرانیان‏ مراجعه کننده به این بانک به بى حجابى کارمندان زن معترضند.
شرایط گروه سیدحسن ابطحى براى ورود زنان به دوره هاى تزکیه نفس‏ زنان در خانه نشینند، از شغل خود استعفا دهند و پوشیه بزنند حجت الاسلام سید حسن ابطحى پدر محمد على ابطحى معاون سابق رئیس جمهورى که گروههاى تزکیه نفس در سراسر کشور تشکیل داده و کلاسها و دوره هاى مختلفى در این باره برگزار مى کند اخیرا از مومنانى که قصد شرکت در دوره هاى تزکیه نفس گروه وى را دارند خواسته تا یک قطعنامه ۲۵ ماده اى را امضا کنند.
به گزارش خبرنگار سایت خبرى فردا، افراد علاقه مند براى شرکت در دوره هاى تزکیه نفس پس از امضا این قطعنامه باید در یک آزمون که سؤوالات آن از بین کتابهاى سیدحسن ابطحى انتخاب شده شرکت کنند و در صورت قبولى در این آزمون پس از گزینش و تایید مرکزیت این گروه در قم اجازه ورود به این دوره ها را مى یابند. در ابتداى این قطعنامه آمده است: «بدون تردید یکى از موفقیت هایى که باید بشر به آن برسد تزکیه نفس است. اگرچه این راه باید براى همه مردم باز باشد ولى چون بعضى از افراد بشر در خواب عمیقى فرو رفته اند به طورى که نه مقصد را مى شناسند و نه علت خلقت را مى دانند و نه حاضرند قدمى در راه کمالات بردارند لذا توجهى به شرایط آن ندارند و ما پس از مطالعات زیادى که در آیات و روایات داشته ایم شرایط زیر که از واجبات این راه است و اگر کسى یکى از این شرایط را نداشته باشد بداند که بدون ایجاد این شرایط وارد تزکیه نفس نشده و خود را بى جهت معطل ننماید.»
برخى از مفاد قطعنامه به شرح ذیل است:
* یک سالک الى الله قبل از ورود به مراحل تزکیه نفس باید این سه کتاب را با دقت مطالعه کنند: ۱ اتحاد و دوستى ۲ در محضر استاد (جلد یک و دو) ۳ سیرالى الله‏ (کتابهاى مذکور از تالیفات سیدحسن ابطحى است)
* زنانى که مى خواهند قدم در راه تزکیه نفس بگذارند اگر ازدواج کرده اند باید در خانه بنشینند و حسن تبعل (شوهردارى) داشته باشند و از کارمندى و کارهاى دولتى و شغل آزاد که مایه درآمد آنها باشد استعفا دهند و کارهاى بیرونى و درآمدزا را به مردان بیکار جامعه وابگذارند.
* دخترهایى که هنوز شوهر نکرده اند باید در خانه فقط علوم سه گانه فوق را یاد بگیرند و خانه دارى و تربیت فرزند و شوهر دارى را از پدر و مادر بیاموزند و اگر وقت اضافى داشتند به علوم دیگر بپردازند.
* خانمهایى که سالک الى الله اند باید حجابشان چادر باشد و اگر پوشیه نمى زنند به قدر ضرورت چشمهاى خود را بیشتر باز نگذارند و بقیه صورت را بپوشانند.
* جزوات قرآن را با دقت و توجه بخوانند (این جزوات قرآن توسط مسؤولان گروه در قبال دریافت مبلغ معین در اختیار اعضا قرار مى گیرد) و هر فردى از کسانى که اهل تزکیه نفس هستند باید داراى جزوه مستقلى باشند زیرا مبلغى که در مقابل جزوه مى دهند به عنوان صدقه است و براى پیشرفت روحى همان فرد مفید است.
* خانمهایى که اهل تزکیه نفسند به هیچ وجه نباید با مرد نامحرم مرتبط باشند تا مبادا آنان سوء استفاده کنند.
* هر زمانى امتحانى براى آنها تنظیم شد با جدیت براى جواب دادن حاضر باشند.
ایرنا

مدیر حوزه‏هاى علمیه گیلان: حفظ حجاب، منحصر به جنس مونث نیست‏

رشت، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۴/۰۲/۸۵

امام جمعه موقت رشت و مدیر حوزه‏هاى علمیه استان گیلان گفت: حفظ حجاب و پوشش تنها منحصر به جنس مونث‏ نیست.حجت‏الاسلام” سیدصفرعلى علوى” روز پنجشنبه در همایش استانى” حجاب و جوان” در سالن همایش جمعیت هلال‏احمر گیلان در رشت افزود: براساس قوانین اسلام مرد و زن هر دو باید حجاب و پوشش مربوط به خود را رعایت کنند.وى با بیان این مطلب که حفظ حجاب مقررشده در اسلام از نشانه‏هاى یک مرد مومن است، افزود: مردى که چشمش را به نامحرم مى‏دوزد، مومن نیست. وى خاطرنشان کرد زن هم باید در حفظ حجاب و پوشش خود تلاش کند و زینت زن، تنها براى همسرش است.وى خاطرنشان کرد: حفظ حجاب و پوشش یکى از بحث‏هاى مهمى است که مى‏توان در زمینه حفظ کرامت انسانى انجام داد.
علوى در بخش دیگرى از سخنانش ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد مرتضى مطهرى و هفته معلم، افزود: همه ما مرهون تلاش معلمان هستیم.
وى آموزش خیر را ملاک و معیار ارزش‏گذارى براى معلمان عنوان کرد و گفت: معلمان بایستى آن چیزى را تعلیم دهند، که جامعه از آن سود ببرد.
همچنین مدیر عامل جمعیت هلال‏احمر استان گیلان در این مراسم در سخنانى گفت: شعار روز جهانى صلیب سرخ تا سال” حفاظت از کرامت انسانها” است.
” کیوان اسدپور” با اشاره به دستورات اسلام، افزود: حجاب یک مصونیت براى زن است. وى اظهار داشت: در اسلام، قرآن کریم و فرهنگ دینى به حجاب سفارش بسیار شده‏است. همایش” حجاب و جوان” به مناسبت فرارسیدن روز جهانى صلیب سرخ و با هدف اشاعه کرامت انسانى از سوى جمیعت هلال‏احمر استان گیلان برگزار شد.

ارسال خبر: پنجشنبه، اردیبهشت‏
جمعى از بانوان اراکى دراعتراض به بدحجابى تجمع کردند

اراک، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۰۴/۰۲/۸۵

بیش از بانوى محجبه اراکى در اعتراض به گسترش بدحجابى و بى‏حجابى در جامعه در مقابل دادگسترى استان مرکزى تجمع کردند.
شرکت‏کنندگان دراین تجمع یکساعته، با سردادن شعارهاى” تهاجم فرهنگى خنثى باید گردد معضل بدحجابى بر طرف باید گردد”،” اى زن از فاطمه به تو این گونه خطاب است ارزنده‏ترین زینت زن حفظ حجاب است”،” خواهرم خواهرم حجاب تو سنگر است مقام تو در اسلام از همه بالاتر است” خواستار برخورد مسوولان با بدحجابى شدند. قائم مقام دادگسترى استان مرکزى با حضور در بین تجمعع‏کنندگان، از بد حجابى به عنوان یک معضل نام برد و گفت: همه با هم باید برا رفع بى‏حجابى و بدحجابى در جامعه تلاش کنیم.
حجت‏الاسلام” محمد تقى عزیزى” افزود: با احیاى فرضه امر به معروف و نهى از منکر مى‏توان معضل بدحجابى را در جامعه بیش از پیش کمرنگ کرد.
وى گفت: ترویج حجاب نیازمند زمینه‏سازى فرهنگى و حمایت همه جانبه مردم ومسوولان است که در این خصوص دولت آمادگى خود را اعلام کرده است.
وى افزود: تنها نیروهاى ضابط ویژه قضایى اجازه برخورد با پدیده بدحجاب را دارد و سایر افراد تنها به تذکر لسانى بسنده کنند.
حجت‏الاسلام عزیزى گفت: با راه‏اندازى بخش حفاظت اجتماعى در دادگسترى، این نهاد آمادگى کامل براى بر برخورد جدى با بانوان بدحجاب و بى‏حجاب را دارد.
درپایان این تجمع اعتراض‏آمیز قطعنامه‏اى در شش بند قرائت شد. حمایت ازمواضع دولت اسلامى در خصوص توجه به حجاب، تقاضاى برخورد جدى مسوولان با بانوان بدحجاب و بى‏حجاب، احیاى امر به معروف و نهى از منکر در جامعه و آگاهى نسل جوان از جایگاه حجاب، مهم‏ترین محورهاى این قطعنامه بود.
ارسال خبر: دوشنبه، اردیبهشت‏
تهرونى‏

قصد برخورد و بحث حجاب نداریم‏

زمان: ۰۵/۰۲/۱۳۸۵ ۴۹: ۳۷: ۰۴ بعدازظهر
فرمانده انتظامى تهران بزرگ با اشاره به فضاسازى‏هاى رسانه‏اى اخیر، طرح پلیس از اردیبهشت ماه را مبتنى بر وظایف زمانى و فصلى دانست که در این طرح واحدهاى گشت ارشاد نیروى انتظامى با هدف ارتقاء سطح سلامت و امنیت اجتماعى به فعالیت مى‏پردازند. سردار طلایى، در گفت‏وگوى اختصاصى با خبرنگار همشهرى محله ۲ با تأکید بر رعایت حقوق شهروندى گفت: «موضوع اصلى این طرح برخورد با ناامن کنندگان اجتماعى از جمله اراذل و اوباش، معتادان و هنجارشکنان اجتماعى است که به هیچ وجه به حداقل عرف جامعه پایبند نیستند.»
وى در پاسخ به این سؤال که گفته مى‏شود قصد دارید با زنان بدحجاب برخورد کنید، افزود: «اصلًا موضوع اصلى طرح پلیس برخورد با زنان نیست و ما بحث حجاب هم نداریم. بلکه واحدهاى گشت متشکل از صد نفر پلیس زن و صد نفر پلیس مرد، برنامه ارشادى براى حفاظت از امنیت اجتماعى را با رویکرد اخلاق محورى دارند.» وى ادامه داد: «موضوع حجاب یک مقوله اجتماعى با ابعاد گوناگون است که باید از نگاه‏هاى مختلف روى آن کار شود.»
سردار طلایى تأکید کرد: پلیس فقط با ناامن‏کنندگان امنیت اجتماعى برخورد مى‏کند و از عموم مردم هم مى‏خواهیم هنجارهاى اجتماعى را رعایت کنند و مطمئن باشند که پلیس مطلقاً وارد حوزه خصوصى افراد نخواهد شد. وى در سؤال دیگرى که آیا نیروها یا ارگان‏هایى غیر از نیروى انتظامى در این طرح با پلیس مشارکت دارند یا اجازه دارند که با زنان برخورد کنند، افزود: «واحدهاى گشت ارشادى با لباس‏هاى فرم مشخص در جامعه حضور مى‏یابند و هیچ فرد یا نهاد دیگرى در این طرح دخالت نخواهدداشت و خواهشمندیم عموم مردم فقط با این واحدها همکارى کنند.»
خبرگزارى قرآنى ایران (ایکنا)

حجاب، برخورد یا آگاهى‏

حجاب نشانه صبر بر طاعت است‏

گره اجتماعى: حجاب نشانه صبر بر طاعت است، طاعت زنانى که نشان بندگى خدا را با خود حمل مى کنند و لباسى است محبوب خداوند که زن را آماده رزم با شیطان مى کند.
حجاب، طاعت است‏

«محمد مهدى پورگل»، مدرس دانشکده الهیات دانشکده دانشگاه آزاد اسلامى تهران مرکز در گفتگو با خبرگزارى قرآنى ایران (ایکنا)، با اشاره به این مطلب گفت: حجاب از لحاظ اجتماعى، خانوادگى و اخلاقى داراى اهمیت فوق العاده اى است و عدم رعایت آن باعث تنزل خانواده و اجتماع مى شود.
جلباب و خمار
وى در ادامه افزود: لفظ حجاب در آیات قرآن گاهى به صورت” جلباب” به معنى پوشش و در جاى دیگر لفظ” خمار” به معنى روسرى آمده که کاربرد این الفاظ در قرآن دستورى است الهى براى حفظ صیانت زنان و مردان در جامعه.
محمد مهدى‏پورگل: لفظ حجاب در آیات قرآن گاهى به صورت” جلباب” به معنى پوشش و در جاى دیگر لفظ” خمار” به معنى روسرى آمده که کاربرد این الفاظ در قرآن دستورى است الهى براى حفظ صیانت زنان و مردان در جامعه. پور گل تأکید کرد: خداوند در قرآن در سوره مبارکه” احزاب” آیه ۵۳ مى فرماید: اگر از زنها سؤالى داشتید و متاعى خواستید از پشت پرده در خواست کنید، از این آیه بر مى‏آید که خداوند تا چه حد به مسأله عفاف، متانت و رعایت حجب و حیا به ویژه براى زنان توجه کرده است.
استاد دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامى تهران مرکز گفت: مسئولان فرهنگى در خصوص ترویج فرهنگ حجاب و آموزش و آگاهى دادن به استفاده صحیح و مناسب از حجاب نقش اساسى دارند.
وظایف مسئولان فرهنگى‏
وى تأکید کرد: مسئولان فرهنگى آموزش و پرورش، بخصوص معلمان در خصوص ترویج فرهنگ صحیح حجاب هم از نظر اخلاقى و هم از نظر فرهنگى، اجتماعى و به ویژه از نظر الهى مسئولیت دارند.
آنانکه به امر تبلیغ و تبیین امور فرهنگى مى‏پردازند باید در مسأله حجاب تلاش بیشترى داشته باشند زیرا حجاب از بسیارى از مفاسد اخلاقى و اجتماعى جلوگیرى مى کند و امنیت روانى را هم براى فرد و هم جامعه فراهم مى سازد.پور گل افزود: بنابراین آنانکه به امر تبلیغ و تبیین امور فرهنگى مى‏پردازند باید در مسأله حجاب تلاش بیشترى داشته باشند زیرا حجاب از بسیارى از مفاسد اخلاقى و اجتماعى جلوگیرى مى کند و امنیت روانى را هم براى فرد و هم جامعه فراهم مى سازد. پور گل افزود: بنابراین آنانکه به امر تبلیغ و تبیین امور فرهنگى مى‏پردازند باید در مسأله حجاب تلاش بیشترى داشته باشند زیرا حجاب از بسیارى از مفاسد اخلاقى و اجتماعى جلوگیرى مى کند و امنیت روانى را هم براى فرد و هم جامعه فراهم مى سازد.
وى در پایان اظهار کرد: بزرگان فرهنگ اسلامى، صاحبان علم به تفسیر قرآن و نیز روانشناسان و کارشناسان مسائل اجتماعى که به تعلیم و آگاهى مى‏پردازند چه در سطح آموزش اولیه و چه در سطح عالى دانشگاهى، باید با ذکر مسائل اخلاقى، فرهنگى و دینى از طریق ادله و حجتهاى مبین و آشکار جوان را آگاه کنند.
سه‏شنبه اردیبهشت-: شماره‏خبر: ۵۰۰۵۲

اخبار، ص: ۲۳۵
حجاب، برخورد یا آگاهى‏

زنان باید حجاب شرعى و مردان باید حجاب شأنى را رعایت کنند گروه اجتماعى: در دین اسلام هم زنان باید حجاب شرعى را رعایت کنند و هم مردان باید حجاب شأنى داشته باشند.
حجت السلام والمسلمین سید «محمد میرتبار»، امام جمعه بندر انزلى در گفت‏و گو با خبرگزارى قرآنى ایران (ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: در سوره مبارکه” نور” حفظ حریم براى زن و مرد، هر دو به به صورت یکسان بیان شده و این به معناى آن است که زنان و مردان باید حجاب را رعایت کنند.
وى افزود: اگر در احکام فقهى اسلام، محدوده حجاب مردان کمتر از زنان مشخص شده، به آن معنا نیست که شئون مردان در نظر گرفته نشود چون اگر مردان هم پوشش مناسبى نداشته باشند، اولًا شخصیت فردى خودشان سست خواهد شد و ثانیاً این امر مقدمه‏اى مى‏شود براى ایجاد مفسده نسبت به زنان.
امام جمعه بندر انزلى:
اگر مردان هم پوشش مناسبى نداشته باشند، اولًا شخصیت فردى خودشان سست خواهد شد و ثانیاً این امر مقدمه‏اى مى‏شود براى ایجاد مفسده نسبت به زنان.
امام جمعه بندرانزلى در ادامه تأکید کرد: به عنوان مثال اگر مردى لباس نامناسب بپوشد و یا خود را با زیورآلات طلا آراسته کند، شخصیت آنها زیر سؤال مى‏رود زیرا برخلاف حکمت و مصلحت الهى عمل کرده‏اند.
وى تصریح کرد: مسئولان باید جوانان به ویژه بانوان را توجیه کنند که حجاب براى آنها مصونیت است نه محدودیت.
زنان همچون گل‏هاى خلقتند میرتبار اظهار کرد: در روایتى از پیامبر (ص) از زن به عنوان «گل‏هاى خلقت» تعبیر شده و نه چهره‏هاى قهرمان و این یعنى از یک خانم انتظار کار سخت‏ و سنگین نمى‏رود و باید لطافت روحى آنها را در نظر گرفت و به همین علت است که گفته مى‏شود خداوند براى حفظ این گل‏ها، «ساتریت» یعنى پوشش را ایجاد کرده تا هرگز پژمرده نشوند.
حجت السلام والمسلمین سید «محمد میرتبار»: در روایتى از پیامبر (ص) از زن به عنوان «گل‏هاى خلقت» تعبیر شده و نه چهره‏هاى قهرمان و این یعنى از یک خانم انتظار کار سخت نمى‏رود و باید لطافت روحى آنها را در نظر گرفت و به همین علت خداوند براى حفظ این گل‏ها، «ساتریت» یعنى پوشش را ایجاد کرده تا هرگز پژمرده نشوند.
وى تأکید کرد: حفظ حجاب نوعى حریم گرفتن است یعنى فرد محجبه اعلان مى‏کند که داراى شخصیت و حریمى است و اجازه تعدى به دیگران را نمى‏دهد.
فواید حجاب‏
میرتبار افزود: حفظ حجاب باعث اصالت نهاد خانواده و استحکام آن مى‏شود زیرا بسیارى از تزلزل‏هایى که در نظام خانوادگى اتفاق افتاده به علت باز بودن حریم برخى از زنان بوده است.
وى در پایان یادآور شد: غیرت‏مندترین موجود در عالم وجود، خداوند محسوب مى‏شود زیرا این غیرت الهى است که براى نوامیس خلقت حجاب را طرح فرموده است.
نماینده کرج: هدف اول نظام برخورد قهرى با بدحجابى نیست‏
نماینده مردم کرج در مجلس شوراى اسلامى تاکید کرد: نظام جمهورى اسلامى به‏دنبال برخورد قهرى با بدحجابى به‏عنوان تنها راه حل موجود نیست. خبرگزارى آینده روشن‏
هدف اول نظام برخورد قهرى با بدحجابى نیست‏

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵

مرجع: خبرگزارى فارس‏

فاطمه آجرلو، در خصوص چگونگى برخورد با بدحجابى تعدادى از دختران و پسران جوان که با پوشش نامناسب موجب آلوده شدن فضاى شهرها مى‏شوند گفت: ما در زمینه مبارزه با معضل بد حجابى قوانین کاملى داریم و این قوانین هم سلبى و هم ایجابى است.
وى افزود: مهم‏ترین و موثرترین اقدامى که مى‏شود در مبارزه با بدحجابى انجام داد، این است که دستگاه‏هاى متولى فرهنگ اقدام به شناخت و گسترش فرهنگ باستانى و دینى به نسل جوان کنند. همچنین این دستگاه‏ها باید با ارائه مدل مناسب در پوشش که کیفیت مناسب داشته و هم داراى جذابیت‏هاى خاص نسل جوان باشد، اقدام کنند. آجرلو تأکید کرد: نظام جمهورى اسلامى باید پس از ۲۷ سال تلاش دیگر در این زمینه‏ها مشکلى نداشته باشد ولى امروز شهدیم که در سطح شهر و حتى دستگاه‏هاى دولتى مانند وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت بهداشت و غیره به طور کامل حجاب اسلامى توسط کارمندان و مدیران رعایت نمى‏شود. آجرلو در ادامه با تأکید بر اینکه در چنین شرایطى باید با انجام اقدامات فرهنگى به مبارزه با بدحجابى رفت اظهار داشت: هدف اول نظام در برخورد با بد حجابى انجام اقدامات قهرى نیست‏
چرا که در بسیارى موارد جواب نمى‏دهد و نظام جمهورى اسلامى نیز چنین هدفى را دنبال نمى‏کند، البته انجام اقدامات سلبى نیز نباید فراموش شود، چرا که در بعضى موارد معدود این اقدام تنها راه حل است.

کد مطلب: ۵۷۴۹
حجاب زنان مسلمان؛ نشانه‏ى وقار یا سرکوب‏بسیارى از غیرمسلمانان حجاب اسلامى را نماد سرکوب زنان مسلمان تلقى مى‏کنند، و این در حالى است که مسلمانان آن را نشلنه‏اى از وقار و عفاف مى‏دانند.
چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۵

مرجع: سایت خبرى قرآنى‏
پایگاه اطلاع‏رسانى دلاورآنلاین، در مقاله‏اى موضوع حجاب در میان زنان و دختران مسلمان آمریکا را مورد بررسى قرار داده است.
اعتدال هاشیف، دانش‏آموز فلسطینى تبار که در دبیرستان نورالایمان شهر برونزویک ایالت نیوجرسى درس مى‏خواند معتقد است حجاب نماد ایمان است و شخصیت انسان را بر زیبایى ظاهرى او برترى مى‏بخشد. اکثر دختران مسلمان ساکن آمریکا به هنگام رسیدن به بلوغ شرعى حجاب خود را با پوشیدن روسرى رعایت مى‏کنند. خانم شارون على از دانش آموزان مدرسه دارالایمان درباره مفهوم حجاب این گونه توضیح مى‏دهد: حجاب‏
اختلاف دیدگاه حجاب به عنوان بخشى از وقار زن مسلمان او را از نگاه‏هاى شیطانى مصون مى‏دارد …” در قرآن و سنت به معنى پوشش و رفتارى است که از وقار و متنانت زن صیانت کند. وى مى‏افزاید: پوشش اسلامى نه تنها محدود کننده نیست، بلکه براى زنان آزادى را نیز به ارمغان مى‏آورد. حجاب به عنوان بخشى از وقار زن مسلمان او را از نگاه‏هاى شیطانى مصون مى‏دارد. به عبارت دیگر حجاب وقار زن را حفظ مى‏کند و این امر باعث مى‏شود که شخصیت و استعداد زن متبلور شود نه اینکه تنها ظاهر او مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که مسلمانان ساکن جوامع غربى با به سر کردن روسرى پوشش خود را حفظ مى کنند، این کلمه به تدریج با کلمه حجاب هم معنى شده است.
اعتدال دانش آموز ۱۷ ساله‏اى که از او سخن گفته شد مى‏گوید: شرکت ekiN تولید کننده لباس و کفش ورزش، با همکارى سازمان ملل متحد در حال تهیه روسرى‏هاى ورزشى‏ براى بانوان ورزشکار مسلمان مى‏باشد …. روسرى بخشى از لباس زن مسلمان است و استفاده از آن به مانند پوشیدن کفش براى او جا افتاده است.
خلود شاهین، همکلاس ۱۸ ساله اعتدال مى‏گوید: به دلیل عرضه کم روسرى در بازارهاى آمریکا من بیشتر روسرى‏هاى خود را از طریق اینترنت خریدارى مى‏کنم و گهگاه نیز دوستان و اقوامى که به سرزمین مادرى ام مصر سفر مى‏کنند به عنوان سوغات سفر برایم روسرى مى‏آورند.
خلود با خنده مى‏افزاید: پس از رسیدن به بلوغ شرعى حجاب بخشى از زندگى روزمره من شده است.
عبیر کاتویچ معلم بچه‏ها نیز با گله از دشوارى یافتن روسرى در شهر برونزویک مى‏گوید بیشتر اوقات مجبورم با خرید مقدارى پارچه روسرى مورد نیاز خود را در خانه بدوزم.
زنان محجبه در آمریکا تنها در خانه و یا محافلى‏,حوادث یازده سپتامبر دامن زنان را نیز گرفته ا ست. حجاب هویت اسلامى آنها را آشکار مى‏کنند و همین امر آنها را طعمه کنایه‏ها و آزار واذیت غیرمسلمانان تندرو مى کند. …”
که فقط خانم‏ها حضور دارند روسرى‏هاى خود را کنار مى‏گذارند. بسیارى از زنان مسلمان با حفظ پوشش اسلامى در سرکار حاضر مى‏شوند و کافرمایان نیز تقریبا مشکلى با حجاب آنها ندارند.
سال گذشته شرکت سوئدى aekI براى زنان مسلمان کارمند خود در شهر ادمنتون انگلیس روسرى آبى رنگى را با آرم شرکت سفارش داد. شرکت بزرگ و معروف ekiN تولید کننده لباس و کفش ورزش، نیز با همکارى سازمان ملل متحد در حال تهیه روسرى‏هاى ورزشى براى بانوان ورزشکار مسلمان است.
با این حال هنوز حفظ حجاب در جوامع غیرمسلمان غربى به نظر دشوار مى‏آید. هر روز از گوشه و کنار غرب خبر اخراج زنان محجبه از ادارات، شرکت‏ها ومدارس و یا هتک حرمت آنها به گوش مى‏رسد.
اعتدال در این باره مى‏گوید تعدادى ازهم کلاسى‏ها به دلیل آنکه مورد تمسخر قرار مى‏گیرند قصد دارند حجاب‏ خود را بردارند. شنیدن سخنانى چون «توبه دلیل اینکه کچل هستى روسرى سر مى‏کنى» براى آنها بسیار دردآور است.
حوادث یازده سپتامبر دامن زنان را نیز گرفته ا ست. حجاب، هویت اسلامى آنها را آشکار مى‏کند و همین امر آن‏ها را طعمه کنایه‏ها و آزار واذیت غیرمسلمانان تندرو مى‏کند.پایبندى به اصول اسلامى در شرایطى اینچنین نشان از اعتقاد راسخ زنان مسلمان غربى دارد.
کد مطلب: ۵۸۶۷
آفتاب‏

یک فعال حقوق زنان در گفتگو با آفتاب: مصادیق حجاب در قانون مشخص نیست‏

آفتاب: «زهره ارزنى» فعال حقوق زنان گفت: «قانونگذار در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامى، رعایت حجاب شرعى را الزامى دانسته ولى مصادیق حجاب را مشخص نکرده است.» وى که با خبرنگار سیاسى آفتاب گفت و گو مى کرد، افزود: «با توجه به اینکه قانون بر رعایت حجاب شرعى تاکید دارد، مى توان گفت که تعیین مصادیق رعایت حجاب را بر عهده شارع و فقها گذاشته است.»ارزنى در عین حال نامشخص بودن مصادیق بدحجابى را باعث «سلیقه اى شدن برخورد ها با این پدیده» دانست و تاکید کرد: «نیروى انتظامى به عنوان ضابط دادگسترى مى تواند طبق قانون با بى حجابى به عنوان یک جرم مشهود برخورد کند ولى به هیچ عنوان حق توهین یا ضرب و جرح شخصى را در این رابطه ندارد.»
این وکیل دادگسترى با بیان این مطلب که «بدحجابى اصلا مفهوم ندارد» اظهار داشت: «به کسى که سطحى از پوشش را رعایت کرده است نه مى توان بى حجاب اطلاق کرد و نه باحجاب بنابراین به نظر مى آید باید انتخاب نوع پوشش را بر عهده عرف جامعه گذاشت.»
وى در پایان برخوردهاى فیزیکى را براى مبارزه با مقوله بى حجابى یا بدحجابى، بى تاثیر دانست.

کد مطلب: ۴۵۳۸۳ شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ ساعت ۰۳: ۲۰
سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ ساعت ۰۹: ۲۰ برخورد با بدحجابى، علت یا معلول؟
آفتاب- احسان تقدسى: هر ساله با نزدیک شدن به فصل گرما، اظهار نظرهاى گوناگونى در مورد نحوه پوشش زنان صورت مى گیرد. برخى تفسیر خود از مذهب را پایه و مبناى برخورد با پدیده بدحجابى قرار مى دهند و برخى نیز معتقدند برخورد با بى حجابى که جوانان اکثر مصادیق آن را تشکیل مى دهند، تنها برخورد با معلول است و بى توجهى به علت. چندى پیش برخى از نمایندگان مجلس در یک تذکر مکتوب خطاب به وزیر کشور برخورد قاطع نیروى انتظامى با پدیده بدحجابى با توجه به تعارض آن با «ارزش هاى اسلامى و امنیت اجتماعى» را خواستار شدند.
پس از آن سردار طلایى، فرمانده نیروى انتظامى تهران بزرگ از برخورد با زنان بدحجاب در شهر تهران از اول اردیبهشت ماه خبر داد. سردار طلایى البته «بى حجابى» را تجاوز به حقوق مردم مى داند و مى گوید: «متاسفانه شاهدیم که برخى زنان با تجاوز به حقوق دیگران اقدام به پوشش هاى نامناسب و زننده و حتى در برخى موارد کشف حجاب کرده اند.»
قانون بر حجاب نظارت کند «الهام امین زاده» عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس در این مورد معتقد است: «چون نظام جمهورى اسلامى با زیر بناى اسلامى مطرح شده بحث حجاب از مواردى است که قانون باید بر آن نظارت داشته باشد.»
البته اعتراض به بى حجابى محدود به نمایندگان مجلس نیست. برخى چهره هاى شاخص جناح راست و ائمه جمعه نیز پیش از این نسبت به رواج بدحجابى‏ ” امام جمعه همدان: دختران و زنان بدحجاب بزک کرده در خیابان هاى مختلف صف کشیده اند و باعث انحراف جوانان مى شوند. …”
و فساد در جامعه هشدار داده بودند. سال گذشته آیت الله «سید ابوالحسن موسوى همدانى» امام جمعه شهر همدان با انتقاد از رواج بى حجابى در جامعه گفت: «دختران و زنان بدحجاب بزک کرده در خیابان هاى مختلف صف کشیده اند و باعث انحراف جوانان مى شوند.» امام جمعه همدان نیز رواج بى حجابى را نوعى تهاجم فرهنگى با هدف نابودى دستاوردهاى انقلاب و ارزش هاى کشور مى داند. «آیت الله طباطبایى نژاد» امام جمعه اصفهان نیز با انتقاد از بى حجابى معتقد است فرهنگ سازى و مقابله با بدحجابى باید ابتدا از ادارات و ارگان ها شروع شود.
به گفته وى سازمان ها و ارگان ها ضمن کنترل کارمندان جهت رعایت شئونات اسلامى و مقابله با پوشش تنگ و کوتاه باید در صورتى که متوجه عدم رعایت آن توسط کارمند در خارج از اداره شوند او را توبیخ کرده و بدینوسیله سطح جامعه را نیز کنترل کنند.
جوانان زیر ۳۰ سال‏
دو سوم جمعیت کشور را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل‏ مى دهند که ۶۰ درصد آنها دانشگاهى و دختر هستند. به نظر مى رسد زنان جامعه امروز ایران پیش از هر زمانى منتقد و در پى دستیابى به حقوق برابر با مردان هستند. «هاله انورى» از فعالان سیاسى نیز معتقد است: «رویکرد کلى در جامعه امروز ایران، حرکت در جهت اصلاحات بوده و این قبیل محدودیت ها مانند گذاشتن یک سنگ کوچک در برابر یک سیلاب بزرگ است.» هر از چندگاهى وقایع‏
” این پوستر معروف رئیس جمهوردر روزهاى انتخابات هنوز از اذهان عمومى پاک نشده که: «جوانان ما با هر لباس و مد مو که باشند، عزیزان ما و سرمایه هاى این مملکت هستند و باید با آنان با ملاطفت برخورد کرد …”
جنایى نیز دستمایه سخن از بدحجابى مى گردد. سعید حنایى قاتل مشهور زنان هنگامى که خود را در چنگال عدالت دید بدون اظهار پشیمانى از عملکردش گفت: «با این کارم قصد داشتم چنان ترسى در میان زنان و دختران بدحجاب ایجاد کنم که آنها هرگز جرات نداشته باشند با لباس ها و آرایش هاى مبتذل وارد خیابان و اماکن عمومى شوند.»
برخوردهاى قهرى‏
برخورد با بى حجابى و بدحجابى علیرغم تاکیدهایى که بر لزوم کار فرهنگى پیش از برخورد قاطع مى شود، در نهایت معمولا به برخورد قهرى مى انجامد که با توجه به جوان بودن دو سوم جمعیت ایران، تامل بیشترى لازم دارد. محمد تقى رهبر، عضو کمیسیون فرهنگى مجلس، معتقد است در این باره هم باید کار فرهنگى و ارشادى و اطلاع رسانى شود و هم برخورد عملى و اجرایى.
محمد تقى رهبر اما معتقد است برخوردها باید ابتدا از ادارات، مدارس و دانشگاه ها شروع شود و بعد به کل جامعه تسرى یابد.
اشکالات قانونى‏
از سویى دیگر به نظر مى رسد کاستى هاى موجود در قانون نیز خود مزید علت شده است. اگرچه براى عدم رعایت «پوشش شرعى» مجازات هایى پیش بینى شده اما تعریف ویژگى هاى این پوشش هنوز نامشخص است. در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامى براى زنانى که بدون «حجاب شرعى» در معابر و انظار عمومى ظاهر مى شوند مجازات هایى در نظر گرفته شده اما تعریف دقیق پوشش شرعى هنوز براى جوانان روشن نیست. چطور مى توان تعریف دقیقى از پوشش اسلامى ارائه نداد و بعد از جوانان انتظار داشت پوشش اسلامى را رعایت کنند؟ عدم تعریف دقیق از «پوشش اسلامى» در نهایت به مثال معروف «هر کسى از ظن خود شد یار من» منتهى خواهد شد.
آغاز برخوردها
در این میان، پیش بینى مى شد با روى کار آمدن دولت جدیدى که شعار «اصولگرایى» سر مى دهد، برخورد با پدیده هایى چون بدحجابى افزایش یابد. اما احمدى نژاد در همان ایام انتخابات‏
” «اکرم مصورى منش» نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم: «اگر نظام ما بخواهد حجاب را توجیه کند و آن را جا بیندازد، روش القاى آن زور نیست و باید آموزش داده شود …”هم این مسأله را تأیید نکرد. چنانکه این پوستر معروف رئیس جمهور هنوز از اذهان عمومى پاک نشده که: «جوانان ما با هر لباس و مد مو که باشند، عزیزان ما و سرمایه هاى این مملکت هستند و باید با آنان با ملاطفت برخورد کرد». این در حالیست که جریان هایى چون انصار حزب الله که از حامیان رئیس جمهور هستند، نارضایتى خود را در این باره اعلام کرده اند.
به هر حال، تا اول اردیبهشت و زمان وعده سردار طلایى چند روزى باقى است اما برخى شنیده ها از آغاز برخورد با فروشندگان لباس هاى زنانه و مانتو حکایت دارد.برخوردهایى که البته در سال هاى پیش هم انجام شد و نتیجه‏ اى در برنداشت.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب

🔶🔷🔆🔷🔶دوره تربیت مربی عفاف و حجاب🔆🔅قاصدان نجابت ۳ 🔅🔆🔺🔻حضوری و مجازی🔺🔻✅باحضور اساتید برجسته کشوری 🔴عناوین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *