خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / گام اول ترویج حیاء در فضای مجازی، تثبیت و تبیین ارزش‌های فرهنگی است.

گام اول ترویج حیاء در فضای مجازی، تثبیت و تبیین ارزش‌های فرهنگی است.

شبکه‌های اجتماعی مثل شمشیر دو لبه هستند. مخاطبین می‌توانند با عملکرد خود نقش مخرب یا سازنده به این پدیده بدهند. مثلا می‌توان از این ابزار در جهت ترویج حجاب و حیا در جامعه و یا ارتقای جایگاه فرهنگی کوشید و یا در مسیر تخریب بنیان‌های فرهنگی گام برداشت. این مسئله حقیقتی انکار ناپذیر است، اما امروزه بر اثر همان نبود فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده صحیح از فضای مجازی، به جای توسعه حجاب، حیاء و عفت به تخریب همه این مسائل در قالب شبکه‌ای اجتماعی پرداخته شده است.

« محمد هادی بیات»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه فناوری و اطلاعات که از کارشناسان ارتباطات در حوزه فضای مجازی است، می‌گوید: امروزه شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی در زندگی آدم‌ها نقش اثرگذاری دارد، همه افراد با گوشی‌های هوشمند خود در این فضا‌ها حضور دارند، اما مسئله اینجاست که در چنین شبکه‌هایی مسئله حجاب و حیا معنایی ندارد و اغلب افراد عکس ها و آلبوم‌های خانوادگی خود را در این فضاها منتشر می‌کنند.

وی بر این باور است که مسئولان حوزه فرهنگ نتوانسته‌اند با ورود اثرگذار خود در شبکه‌های اجتماعی مروج عفاف و حجاب و حفظ حیاء و عفت در جامعه باشند، به همین علت در شرایط فعلی به جای راهنمایی مسئولان فرهنگی برای استفاده صحیح مردم از این فضاها، غرب با هجمه‌های خود به افراد جامعه برای بهره‌مندی از فضاهای مجازی خط می‌دهد و این مسئله موجب شده تا اغلب بانوان از مقوله حجاب و مردان از موضوع حیا دور و دورتر شوند.

خیلی‌ها می‌گویند، بی‌حجابی در فضای مجازی غوغا می‌کند چون بسیاری از آدم‌ها، زندگی‌شان تماشاگر ندارد و کسی آنان را نمی‌بیند. برای همین با هجوم در شبکه‌های اجتماعی و انتشار عکس‌های بدون حجاب حس دیده شدن را پیدا کرده و از این قضیه لذت می‌برند.

برگرفته از گفت و گوی رامین صاحبی با آقای محمد هادی بیات که در فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف به چاپ رسیده است.

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *