خانه / آیات و تفاسیر در زمینه حجاب / نگرش قرآن به تاثیر حجاب در بهداشت روانی

نگرش قرآن به تاثیر حجاب در بهداشت روانی

تأمین سلامتی اقشار جامعه یکی از مسائل اساسی هر کشور است که باید آن را از سه بعد جسمی،‌ روانی و اجتماعی مد نظر قرار داد. با توجه به افزایش بیماران روانی در سراسر جهان،‌ زیان‌های مالی و معنوی ناشی از این بیماری‌ها و همچنین کمبود تسهیلات،‌ امکانات و نیروهای تخصصی لازم برای ارائه خدمت به آنها به نظر می رسد که انجام خدمت پیشگیرانه در این زمینه ضروری است و تأمین بهداشت روانی افراد به عنوان یک قدم مثبت اجتماعی،‌ اقتصادی‌، پزشکی و بهداشتی برای تمام کشورها و ملت‌ها جنبه الزامی دارد. حال که اهمیت بهداشت روان بر همگان آشکار شد، ‌بایسته است که در تأمین بهداشت روانی، تلاش نماییم.

حجت‌الاسلام علی انتظاری، کارشناس مسائل مذهبی، اظهار کرد: حجاب وسیله‌ای است در خدمت زن تا موفقیت خویش را در جامعه تحکیم کرده و شخصیت و احترام خویش را فزونی بخشد.

وی افزود: اسلام به زن اجازه فعالیت‌های اجتماعی هر چه بیشتر را داده است و در روایات متعدد جواز حضور در بیرون از خانه، ‌منعکس شده است، البته بهتر آن است که در محیط مختلط حضور نیابند؛ ولی زن باید این فرصت را با بی عفتی و بی بند و باری به تهدید تبدیل نکرده و تلاش حداکثری و مضاعف از خود نشان دهد و جایگاه والا و حقیقی خود را بر همگان ظاهر سازد.

وی با استناد به آیه ۳۲ سوره احزاب خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای زنان پیامبر، ‌شما همانند دیگر زنان نیستید، ‌اگر از خدا بترسید. پس به نرمی سخن مگویید تا آن مردی که در قلب او مرضی هست به طمع افتد و سخن پسندیده بگویید.

حجت‌الاسلام انتظاری، از بیزاری اسلام از بی حجابی گفت و ادامه داد: اسلام از بی حجابی و بدحجابی بیزار و متنفر است؛‌ زیرا اینها هستند که با متزلزل کردن اخلاق و فضیلت، اسلام را در بین مردم، ‌ضعیف و لگدمال می‌کنند و از همه مهمتر ارزش خود را در جامعه به حراج گذارده و خود را با کالا، ‌همانند می کنند و همزمان با این خودفروشی،‌ از جاذبه جنسشان نیز کاسته می شود و از بعد دیگر این کار آنان نوعی خیانت به امنیت روانی همسرشان تلقی می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، یادآور شد: بی حجابی و بدحجابی،‌ برای زنها ایجاد مزاحمت می کند؛‌ اما هنگامیکه اهل حجاب و عفاف باشند، ‌مزاحمتی بر آنان نیست.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبراکرم(ص) می فرمایند: بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش، آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.

حجت‌الاسلام انتظاری حجاب را تنها لباس حضور در پیشگاه پرودگار دانست و تاکید کرد: حجاب بهترین و تنها لباس حضور در پیشگاه پرودگار است.

حجت‌الاسلام ابراهیم بجانی، امام جمعه تسوج نیز اظهار کرد: هر چه گرایش جامعه به حجاب شدت یابد،‌ از مفاسد اخلاقی و اجتماعی و بسیاری از ناهنجاری‌های روحی، رفتاری کاسته می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین عامل ایجاد بهداشت روان در اجتماع،‌ حجاب و عفاف است که تا حد زیادی از بیماری‌های روانی اخلاقی جامعه را می‌کاهد.

وی با استناد به آیه ۳۲ سوره حج خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانبم: و هرکس شعائر خداوند را تعظیم کند، این امر نشانه پاکی قلب و تقوای درونی اوست.

حجت‎الاسلام بجانی ادامه داد: هر فردی در برابر جامعه خود مسئول است. این مسئولیت، عام است؛‌ یعنی هم شامل زن‌ها می‌شود و هم شامل مردها. پاره ای از مسئولیت‌های زنان به حجاب آنان بستگی دارد. زن اگر حجاب داشته باشد، بار این گونه مسئولیت‌ها را بر دوش می گیرد و شخصیت و عظمتش بالا می رود؛ اما اگر جامه مقدس حجاب را از تن بدرد، از عهده انجام این گونه مسئولیت ها، ‌بر نمی آید.

امام جمعه تسوج از مهم ترین اثرات حجاب گفت و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اثرات حجاب،‌ استحکام شخصیت زن در اجتماع و در نهاد خانواده است. بدین سان سوء ظن‌ها از بین رفته و اطمینان مرد به زن بیشتر شده و با تن دادن به هر مصیبت و مشکلی،‌ سعی می کند از حریم خانوادگی خود دفاع کند.

وی حجاب را از اصلی ترین شعائر دینی دانست و تاکید کرد: حجاب،‌ به عنوان یکی از اصلی ترین شعائر دینی است که اثرات مثبت فراوانی را برای خانواده و جامعه به دنبال دارد. از جمله این اثرات،‌ تأمین بهداشت روانی اخلاقی جامعه است. بدین سان که حضور حجاب در جامعه باعث می‌شود بسیاری از بیماری‌های روانی از بین رفته و یا درمان شده و بهداشت روانی،‌ جایگزین آن شود.

منبع: حجاب نیوز

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *