خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / نهادینه کردن گوهر حجاب در فرزندان – از کودکی

نهادینه کردن گوهر حجاب در فرزندان – از کودکی

در جامعه امروز یکی از دغدغه‌های مادران، آشنا کردن دختران با مفهوم حجاب است. رعایت حجاب و پوشش مناسب دختران و زنان به ‌عنوان یکی از ارزش‌های دینی و فرهنگی ما، امروز به‌عنوان یکی از راه‌های مصونیت از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بیش از گذشته مورد توجه علمای دینی، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان قرار گرفته است. کارشناسان به ارائه برخی راهکارهای آموزشی به والدین پرداخته‌اند تا با اجرای آن بتوانند حجاب و حیا را از سنین کودکی در وجود فرزندان‌شان نهادینه کنند.

با دخترتان روراست باشید!!!

درست است که طبق گفته کارشناسان، بیان محاسن و فواید حجاب و مستور بودن زیبایی‌ها، رضایت خدا، سلامت فرد و اثرات زیانبار بدحجابی می‌تواند در ترغیب فرزندان ما به داشتن حجاب مؤثر باشد، اما فراموش نکنید فرزند شما دیر یا زود و به ‌ویژه در سن نوجوانی، از سر کنجکاوی به بررسی این موارد می‌پردازد؛ پس با او روراست باشید. نقاط قوت و شرایط حجاب را برایش توضیح دهید. از گفتن اینکه حجاب داشتن خیلی راحت است، بپرهیزید؛ چون فرزند شما در مواجهه با بعضی موارد دچار تضاد می‌شود؛ به‌عنوان نمونه، وقتی می‌بیند دوستان یا همکلاسی‌هایش می‌توانند بدون چادر در محیط خارج از خانه آزادانه تردد داشته باشند و او با چادر و مقنعه بیرون می‌رود، نمی‌تواند بپذیرد که حجاب داشتن راحت است. در این موارد توصیه می‌شود پدر یا برادر بزرگتر، با مهم جلوه‌دادن پوشش او، تشویقش کنند و به‌خاطر رعایت این موازین، به او جایزه دهند. دختر شما باید بداند که با رعایت حجاب، کاری سخت‌تر و ارزشمندتر از دیگر همسن و سالانش انجام می‌دهد.

الگوهای از دوروبر

فرزندان با ورود به سن نوجوانی، از اطرافیان تأثیر می‌گیرند و درصدد‌ جلب ‌نظر‌ دوروبری‌های‌شان برمی‌آیند. تقلید و الگوبرداری از دیگران در این سنین به اوج خود می‌رسد. طبیعی است که حجاب شرعی مادر، خاله، عمه و خانم‌های نزدیک به دختر نوجوان و دوستانی که با آن‌ها روابط نزدیک داریم، می‌تواند زمینه را برای محجبه‌بودن دختران فراهم کند. از تأثیرات اطرافیان غافل نشوید. سعی کنید با کسانی بیشتر رفت‌وآمد داشته باشید که حجاب متناسبی دارند و می‌توانند برای دختر شما به‌ویژه اگر در آستانه سن تکلیف است، الگو باشند. گروه‌های همبازی‌ هم مهم‌اند. آن‌ها هم باید به حجاب تمایل داشته باشند. انتخاب مدرسه اینجا اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که دوستان دخترتان، اگر در محیطی فارغ از تقیدات مذهبی باشند، شما نمی‌توانید او را مجبور به داشتن تقیدات کنید؛ ولی مدرسه‌ای که نکات ظریف دینی را به بچه‌ها یاد می‌دهد و به رعایت آن حساس است، تأثیری به‌ مراتب بهتر می‌تواند داشته باشد.

اعتماد به ‌نفسش را بالا ببرید

در کنار نشان‌دادن اهمیت داشتن حجاب، به این ویژگی ذاتی توجه داشته باشید که غالبا دخترها تمایل به جلوه‌گری دارند. افزایش اعتماد به ‌نفس و احساس توانمندی، یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند با این خواسته مقابله کند. دخترتان را طوری تربیت کنید و به او احساس ارزشمندی و شخصیت را القاء کنید که خود را غنی از استعداد‌ها و توانایی‌ها ببیند و ناچار نباشد برای هرکسی ابراز وجود و جلوه‌گری کند. مهارت‌ها و توانایی‌هایش را پرورش دهید و به او بیاموزید که ارزش وجودی انسان، چیزی فراتر از ظاهر جذاب و زیبا است.

 

آهسته و پیوسته پیش بروید

نهادینه‌کردن حجاب در فرزندان، فرایندی است که باید از همان سال‌های ابتدایی زندگی او مورد توجه قرار بگیرد و به ‌مرور پرورش یابد؛ پس صبور باشید و قدم ‌به ‌قدم جلو پیش بروید. پایه‌های شرم و حیا در دختران‌تان باید از همان کودکی شکل بگیرد؛ از این‌رو توصیه‌شده بعد از سن پنج ‌سالگی، از خرید لباس‌های نامناسب، تنگ و کوتاه برای فرزندتان خودداری کنید. اگر فرزند شما به پوشیدن لباسی با این مشخصات تمایل داشت، به او آگاهی لازم را بدهید که فقط در محیط خانه و نه جلوی دیگران، مجاز به پوشیدن لباس‌های تنگ و کوتاه است. عادت‌دادن کودک به حجاب بسیار مهم است. دختری که تا قبل از سن تکلیف آزادانه هر لباسی را می‌پوشد، با رسیدن به این سن، قطعا نمی‌تواند حجاب را در معنای مطلوبش رعایت کند؛ پس آشنایی تدریجی به این امر ضروری است. نمی‌توان حجاب را به‌صورت فشرده و ناگهانی به فرزندتان اعمال کنید؛ بلکه پروسه‌ای طولانی است که باید با صبر، حوصله، دلیل و منطق آوردن، آن را برای فرزندتان جا بیندازید.

زیبایی را از او نگیرید

متأسفانه برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند با ورود دخترشان به سن تکلیف و لزوم رعایت حجاب، باید راه را برای نمایش زیبایی‌ها و جذابیت‌های دخترشان ببندند. میل به آراسته بودن دخترتان را درک کنید. به آزادی و شور و شوق کودکی او توجه نشان دهید. برایش لباس‌های زیبا با رنگ‌های شاد بخرید؛ مثلا از انواع چادرهای رنگی تزئین‌شده با تور و روبان یا مانتو‌های زیبا با پارچه‌ها و دکمه‌های رنگارنگ استفاده کنید تا دخترتان بداند که حجاب زیبایی‌های او را کم نکرده؛ بلکه به آن چیزی افزوده است. باید به دخترتان آموزش دهید که با حجابش می‌تواند زیبا، جذاب و گل سرسبد مجلس باشد. شیوه‌های مختلف بستن شال و روسری را اگر یاد بگیرید و آن را برای خودتان و دخترتان اعمال کنید، خواهید دید که رغبت او به حجاب بیش ‌از پیش خواهد شد.

 

تشویق!!!

نهادینه‌کردن حجاب در وجود دخترتان، همچون دیگر ارزش‌ها نیاز به تشویق مداوم دارد. یکی از روش‌های تشویق داشتن حجاب، دادن پاداش است؛ به‌طوری‌که روان‌شناسان بر این باورند که تقویت‌های بیرونی مانند جایزه، موجب ایجاد تقویت‌های درونی مانند میل به داشتن حجاب خواهد شد. بر این اساس برای رعایت حجاب فرزندتان، هدیه‌های هرچند کوچک، اما مستمر تهیه کنید؛ هرسال به هر بهانه از اینکه دخترتان به حجاب و عفاف پایبند است، او را مورد توجه و تشویق قرار دهید.

برگرفته از: نشریه امین جامعه

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *