خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / معرفی کتاب “‏چرا با حجاب شدم؟‏”

معرفی کتاب “‏چرا با حجاب شدم؟‏”

کتاب “‏چرا با حجاب شدم؟‏”

نوشته‌های مژده بهروزی به قلم روان محمد رحمتی شهرضا

ناشر: انتشارات جوانان موفق

‏‏در این کتاب، یکصد و ده دلیل برای انتخاب پوشش اسلامی ذکر شده است که در چهار فصل شامل: فصل اول دلایل عقلی «برهان گویا، دلایل عقلی و منطقی برای انتخاب پوشش اسلامی»، فصل دوم آیات قرآن «بر ساحل وحی، حجاب در قرآن»، فصل سوم روایات اهل بیت (ع) «در محضر نور، حجاب در روایات»و در فصل چهارم داستان‌ها و وقایع عبرت آموز «چراغ راه، داستان‌ها و مطالب عبرت آموز» تدوین یافته است.

در یکی از دلایل عقلی از فصل اول می‌خوانیم: حجاب من به مردها می‌فهماند که من به آسانی پیدا نمی‌شوم و قابل دسترس نیستم. چون به هر زنی نگاه کند، او خود را پوشانده است. اگرچه در ظاهر به زنان گفته می‌شود که پوشیده بیرون بیایید، واقعیت آن است که به مرد گفته می‌شود، بهره جنسی در همه جا ممنوع! چون راه چشم که نافذترین کانال حسّی مردان است را نمی‌توان سدّ کرد.

حجاب رفتاری از دلایل قرآنی، در این کتاب است که نویسنده با استدلال به آیه ۳۱ سوره نور به آن پرداخته است. در قسمتی از این دلیل آمده است: در حقیقت آن چه مردان را تهییج می‌کند سه چیز است: زیبایی، زیور و حرکت‌های اغوا کننده، که در قرآن مجید به «تبرج» تعبیر شده است. رفتار زن می‌تواند وسیله اغوا و تهییج مرد شود، یعنی اگر زیبایی و زیور زنی دیده شود، ولی رفتار او معقول و متین باشد، مرد به ندرت اغوا می‌شود. به همین دلیل، نرم سخن گفتن زن، گاهی از بی‌حجابی و بی‌پردگی هم اغوا کننده‌تر است. امروزه بعضی لباس‌ها که مد روز نیز هستند، حجم و انحنای بدن را چنان نمایان می‌کنند که اغوای این پوشیدگی، گاهی از برهنگی نیز بیشتر است. بنابراین از نظر قرآن، زن نباید به گونه‌ای در اجتماع ظاهر شود که سبب جلب توجه و تحریک مردها شود.

از دیگر موضوعات این کتاب می‌توان به «چراحجاب فقط برای زنان باشد؟»، «پیشینه حجاب»، «تحصیل آری! اختلاط نه!»، «حجاب و امنیت»، «استعمار»، «بی‌حجابی آفت روح»، «آمارها چه می‌گویند؟»، «پاسخ به سه شبهه»، «حجاب و رضایت همسر»، «گوهرنایاب»، «حجاب و جذابیت زن»، «سقط جنین»، «حجاب و احترام به زن»، «حجابِ گفتاری»، «سنّ حجاب»، «حضرت زهرا(س)، الگوی حجاب»، «زکات زیبایی»، «حجاب در کربلا»، «در خدمت شیطان»، «حدّ حجاب در برابر محارم»، «چادر بهتر است یا مانتو؟»، «چشم برزخی»، «گرسنه شکم و شهوت»، «نتیجه پایداری در حجاب»، «اتومبیل همگانی»، «سخن بزرگان»و«سخن شهدا» اشاره کرد.

در بخشی از مقدمه کتاب آورده شده است:

چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که بسیاری از ما در معرفی مذهب و مسائل معنوی به فرزندانمان خوب عمل نکرده‌ایم. مذمت کردن از یک اخلاق و رفتار و یا تعریف از آن! اگر چه درست هم باشد، اما اثری بر آن مترتب نیست و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. باید عوامل و ریشه‌های یک رفتار بررسی شده و آگاهی مناسب در خصوص موضوع ارائه شود. از جمله این رفتارها، مسئله پوشش و حجاب دختران و زنان جامعه ماست که در وضعیت موجود فقط یک تیپ خاص نیست، بلکه تفکر خاص و نماینده یک بینش و مکتب است. موید این ادعا خبرهایی است که از برخوردهای با حجاب اسلامی در گوشه و کنار دنیا به گوش می‌رسد. آنچه در این کتاب دنبال آن بوده‌ایم انگیزه و دلایل انتخاب پوشش اسلامی است که از زبان دختری که روزی بدحجاب بوده، بیان می‌شود. معمولاً انگیزه دخترانی که نسبت به حجاب حساسیتی ندارند چنین است که مثلاً مادرم یا خاله‌ام همینطور بوده‌اند، محیطمان این گونه است، این، یک لباس سنتی است، نشانه طبقه عقب مانده و در حال مرگ و … آنچه این طرز تفکر را نشانه قرار می‌دهد، آگاهی دادن کافی در این مسئله به دخترا است تا خودشان آگاهانه حجاب را برگزینند.

دختر شهید مظلوم آیت الله سید محمد حسینی بهشتی (ره) می‌گوید: ایشان هرگز در برخوردشان با من امر به داشتن حجاب و رعایت موازین شرعی نمی‌کردند زیرا اعتقاد داشتند اجبار، موجب دوری جوانان از اسلام می‌شود و باید با شیوه مطالعه و بررسی در مسائل، انتخاب را به عهده خود نوجوان گذاشت. در اروپا (سفر آلمان) نیز هرگز مرا وادار به داشتن حجاب نکردند بلکه چون معلمی دلسوز و مهربان، ساعت‌ها در این خصوص با من به بحث پرداختند که برایم بسیار راهگشا بود، زیرا وقتی به آلملن رفتیم تازه به سن تکلیف رسیده بودم و برایم بسیار سخت بود که در آن جامعه بی بند و بار اروپا به حجاب معتقد و ملتزم باشم، اما ایشان با آگاهی دادن و ایجاد امکان مقایسه بین دین مسیحیت و اسلام و بیان وظایف و مسئولیت دختران در اسلام سبب شد که با آگاهی کامل و به رغم دشواری‌های بسیار و دشنام‌هایی که از سوی گروه هم سن خود می‌شنیدم به حفظ حجاب و رعایت دیگر دستورات شرعی بپردازم.

این کتاب حاصل گفتگوی من با سرکار خانم مژده بهروزی است که می‌خواست حجاب را آگاهانه به عنوان پوشش خویش برگزیند. ایشان پس از یادداشت مطالب بیان شده، برای استفاده دیگران تصمیم به انتشار آن گرفت. بنده نیز استقبال نموده و پس از کم و زیاد کردن مطالب، کتاب حاضر آماده شد.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *