خانه / بانک اطلاعات / کتب / معرفی کتاب / معرفی کتاب “دلبستگی در آثار امام خمینی (س)”

معرفی کتاب “دلبستگی در آثار امام خمینی (س)”

%d8%af%d9%84%d8%a8%d8%b3%d8%aa%da%af%db%8cدلبستگی در آثار امام

این کتاب نوشته آقای یاسین کمالی وحدت انتشارات عروج می‌باشد. در بخشی از مقدمه این کتاب آورده شده است که: یکی از ویژگی‌های شگفت آور و برجسته آدمی” دلبستگی” است. این نیرو از عواطف انسانی سرچشمه گرفته و مرکب از تمایلات جسمانی، حسن جمال، حسن اجتماعی، تعجب، عزت نفس و … می‌باشد. شگفتی و برجستگی این پدیده از آن رو است که می‌تواند شور عظیم در انسان برانگیزد و مبداء تحمل، قدرت و جسارتی خیره کننده در وی شود و او را برای هر گونه خطرپذیری محیا سازد.

در بخشی از این کتاب میخوانیم:

  • حب نفس و عشق به خود

معنای حب نفس در اصطلاح اخلاقی این است که در طبیعت هر موجودی، عشق و محبت بقاء و دوام سرمدی، آن هم بر اتم حالاتش به ویعه گذاشته شده است. البته این تمامی نفوس، اعم از شهوانی و غضبی و ناطقه را شامل می گردد. تمامیت ابدی بودن نفس شهوانی، به این معنی است که بهره مندی از امیال و لذاتش سرمدی باشد و ابدیت نفس غضبی حیوانی به قاهر و منتقم بودن دائمی او و ابدی بودن نفس ناطقه، این است که در ادراک حقایق اشیاء و علوم و معارف، دائمی گردد.

کلام امام (ره): حب نفس، منشاء حب دنیا

حضرت امام (ره) هم منشاء پیدایش و هم زیاد شدن حب دنیا را همین حب نفس و “حب بقا” معرفی کرده و می نویسد:

فطرتاً انسان حب بقاء دارد و از فنا و زوال متنفر و گریزان است، و مردن را فنا گمان می کند، اگر چه عقلش هم تصدیق کند که این عالم دار فنا و گذرگاه است و آن عالم باقی و سرمدی است ولی عمده، ورود در قلب است.

اساس حب دنیا هم، ریشه حب دنیا هم، حب نفس است که آن هم حب دنیاست. تمام فسادهایی که در بشریت پیدا شده است، از اولی که بشریت تحقق پیدا کرده است تاکنون و تا آخر، منشأش همین حب نفس است. از حب نفس است که حب به جا، حب به مقام، حب به مال و حب به همه انگیزه های شهوانی پیدا می شود و انبیاء اساس کارشان این بوده است که این حب نفس را تا آن مقدار که ممکن است سرکوب کنند و نفس ها را مهر کنند … حقیقتاً رأس همه خطاها، خطیءت ها در بشر هست، این جنگ ها و این فسادها و این ظلم ها و ستمگری ها هست.

این بت از همه بزرگ تر است و شکستنش هم از همه مشکل تر است. تعقیب کنید که اگر نمیتوانید به تمام معنا بشکنید، که می توانید ان شا الله مشغول باشید به شکستن دست و پای یک همچو بتی. اگر رهایش کنید، شما را به هلاکت می کشاند. این طور نیست که ما را رها کند ما یک معصیتی بکنیم، ما را رها کند … درجه به درجه پیش می برد تا آن جایی که دین انسان را از دست انسان می گیرد.

در جایی دیگر می نویسد:

مبدأ همه مبادی در کمالات، معرفت الله است و ترک نفس و مبدأ همه نقایص و سیئات، حب نفس و خودخواهی است و راه اصلاح تمام مفاسد، اقبال به حق است و ترک هواهای نفسانیه.

آثار حب نفس

الف: اسارت

امام (ره) با ذکر این نکته که آزادی حقیقی، در سایه وارستگی از حب نفس است، می فرماید:

تمام وارستگی ها منشأش وابستگی ای است که انسان به خودش دارد … تمام وابستگی هایی که در خارج هم برایش پیدا می شود، منشأش این جاست. وقتی این وابستگی باشد، اگر بخواهند برایش تحمیل کنند، چون این وابستگی هست، تحمیل می کند، قبول می کند، وقتی ببیند یک چیزی با این آمالی که دارد مخالف است اگر نکند، یک وقت به هم می خورد، این خاضع خواهد شد. اگر انسان از این وابستگی وارسته شد، آزاد شد از این، این دیگر آزاد است، این دیگر از کسی نمی ترسد، همه قدرت های عالم جمع بشوند، این نمی ترسد، برای اینکه آخرش این است که من از بین می روم، دیگر بالاتر از این که نیست.

ب: خاموشی فطرت و تنفر از خدا

امام خمینی (ره) در این مورد یادآور می شود که:

اگر انسان از خود غفلت کند و درصدد اصلاح نفس و تزکیه آن برنیاید، … هر روز، بلکه هر ساعت بر حجاب های آن افزوده شود … تا آن جا که نور فطرت به کلی خاموش و منطفی شود و از محبت الهیه در آن اثری و خبری باقی نماند، بلکه از حق تعالی و آنچه به او مربوط است از قرآن شریف و ملائکه الله و انبیاء عظام و اولیاء کرام (ع) و دین حق و جمله فضائل متنفر گردد و ریشه عداوت حق جل و علا و مقربان درگاه مقدس او، در قلبش محمک و مستحکم گردد، تا آن جا که به کلی درهای سعادت بر او بسته شود … و مخلد در ارض طبیعت گردد که باطن آن در عالم دیگر چلوه کند و آن خلود در عذاب جهنم است.

خروج از نفس، نخستین شرط سیر و سلوک

امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند:

اول شرط تحقق سیر الی الله، خروج از بیت مظلم نفس و خودی و خودخواهی است، چنان چه در سفر حسی عینی، تا انسان به منزل و جایگاه خویش است، هر چه گمان مسافرت کند، بگوید من مسافرم، مسافرت تحقق پیدا نکند … همین طور این سفر عرفانی الی الله و مهجرت شهودی تحقق پیدا نکند، مگر به خروج از بیت مظلم نفس و اختفای آثار آن، تا جدران تعینان و دعوت اذان کثرت در کار است، انسان مسافر نیست، گمان مسافرت است و دعوی سیر و سلوک است.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *