خانه / نوشته های شاخص / قانون حمایت ازآمران به معروف وناهیان ازمنکر

قانون حمایت ازآمران به معروف وناهیان ازمنکر

23200361503838914230
ماده ۱۴ : سازمان های مردم_نهادی که اساسنامه آن ها در زمینه امربه معروف و نهی از منکر به ثبت رسیده می توانند مطابق ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری و تبصره های آن اقدام کنند .

ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری: سازمان های مردم نهادی که اساسنامه آنها درباره حمایت از اطفال و نوجوانان  , زنان , اشخاص بیمار و ناتوان جسمی یا ذهنی , محیط زیست , منابع طبیعی , میراث فرهنگی , بهداشت عمومی , و حمایت از حقوق شهروندی است , می توانند نسبت به جرایم ارتکابی در زمینه های فوق اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی جهت اقامه دلیل شرکت و نسبت به آرإ مراجع قضایی اعتراض کنند.

تبصره ۱_ در صورتی که جرم واقع شده دارای بزه دیده خاص باشد کسب رضایت وی جهت اقدام مطابق این ماده ضروری است .
چنانچه بزه دیده طفل , مجنون و یا در جرایم مالی سفیه باشد رضایت ولی یا سرپرست قانونی او اخذ میشود , اگر ولی یا سرپرست قانونی خود مرتکب جرم شده باشد سازمان های مذکور با اخذ رضایت قیم اتفاقی یا تأیید دادستان اقدامات لازم را انجام میدهد .
تبصره ۲ _ ضابطان دادگستری و مقامات قضایی مکلف اند بزه دیدگان جرایم موضوع این ماده را از کمک سازمان های مردم نهاد مربوطه آگاه کند .
تبصره ۳_ اسامی سازمان های مردم نهاد که می توانند در اجرای این ماده اقدام کنند در سه ماهه اول هرسال توسط وزیر دادگستری با همکاری وزیر کشور تهیه می شود و به تصویب رییس قوه قضاییه می رسد.
(مصوب اردیبهشت۱۳۹۴)

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *