خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / سیری در کتاب «زن در اسلام، مسیحیت و یهودیت»

سیری در کتاب «زن در اسلام، مسیحیت و یهودیت»

کتاب «زن در اسلام، مسیحیت و یهودیت» با قلم شریف عبدالعظیم محمد و ترجمه مهدی گلجان از سوی نشر هاجر با سفارش دفتر مطالعات زن و خانواده به چاپ رسیده است. دکتر عبدالعظیم محمد از پژوهشگران مشهور مسلمانِ مقیم کانادا است که مقاله‌های بسیاری در حوزه اسلام دارد و در این کتاب نیز به یکی از مهم‌ترین مسایل اجتماعی روز، یعنی مساله زنان پرداخته است. وی در این کتاب به طور خلاصه به این نکته پرداخته که نگاه اسلام به زن، با توجه به قرآن به هیچ روی با نگاه کتاب مقدس مسیحیان برابر نیست. آنچه امروز در جهان به نام اسلام می شناسیم، رفتار پیروان دین اسلام یا مسلمانان است که می تواند با اصالت دین اسلام متفاوت باشد. بنابراین از روی رفتار پیروان یک دین نمی توان درباره اصالت و عقیده های آن، اظهار نظر قطعی کرد.

در این کتاب دکتر عبدالعظیم محمد اشاره داشته است که اسلام برای زن امروز پیشنهادهایی دارد: وقار، بزرگی، احترام، امنیت در همه جنبه ها و مراحل زندگی از تولد تا مرگ؛ پس چندان عجیب نیست که در کشوری مانند انگلستان، بیشتر کسانی که مسلمان می شوند، زن هستند.

همچنین در این کتاب نویسنده کوشیده است تا با مقایسه‌ی قرآن و سنت اسلامی، عهد عتیق و عهد جدید تصویر شخصیت و جایگاه زن، تعلیم و تعلم زنان، موقعیت حقوقی و اقتصادی زن در خانواده و اجتماع، امتیازات دین اسلام را نسبت به مسیحیت و یهودیت تبیین کند و شبهات مطرح شده در فضای مسیحی نسبت به چند ‌همسری، حجاب و طلاق را پاسخ گوید.

طرح روی جلد این کتاب توسط مهدی نقوی طراحی شده که طراح با در هم آمیختن نماد ادیان مختلف و شکل لاتین واژه “زن” (Woman) ترکیبی جالب به وجود آورده و ظاهر جذابی به این اثر بخشیده است .

بخشی از پیشگفتار این اثر گران‌بها

ادیان الهی، در علم و حکمت و رحمت بی کران الهی دیشه دارند و همگی به هدفی واحد فرا خوانند و آهنگ وحدت سر می‌دهند. بر این اساس، اختلافاتی که امروزه یهودیت، مسیحیت و اسلام را از یکدیگر متمایز ساخته است به یکی از سه علت زیر باز می گردد:

اول. تفاوت‌هایی از گونه اجمال و تبیین:

پیامبران الهی هر یک بر پایه مسئولیت خویش بخشی از حقایق را برای مردم بیان کرده‌اند و تنها اسلام است که تمام حقایق کلیدی و مورد نیاز بشر را با خود آورده است. به گفته قرآن کریم، عیسی (ع) خود را تبیین کننده بخشی از حقایق مورد اختلاف معرفی می‌کند و به گفته انجیل یوحنا، میسح هنگام جدایی از حواریان به ایشان می‌گوید رفتن من برای شما بهتر است، چون من بخشی از حقایق را به شما گفتم و هم اکنون تحمل تمام حقیقت را ندارید، اما پس از من تسلی بخش (پارکلیتوس) خواهد آمد که شما را به تمام راستی هدایت خواهد کرد.

دوم. تفاوت‌هایی از گونه تشریع:

شریعت بخشی از دین است که تبیین وظایف عملی انسان‌ها را بر عهده دارد و تفاوت اوضاع فرهنگی و اجتماعی امم مختلف، جعل احکام متفاوتی را اقتضا می‌کند. به گفته قرآن کریم، برخی از امم گذشته احکامی سخت‌تر داشته‌اند و شریعت عیسوی برخی احکامی را که خداوند برای تنبیه قوم بنی اسرائیل بر آن مقرر کرده بود، برداشته است.

سوم. تفاوت‌هایی از گونه تحریف:

قرآن کریم به صراحت بیان می‌کند که علمای یهود و مسیحیت کتاب خدا را به بازی گرفته و بخش‌هایی را از آن کاسته یا بدان افزوده‌اند و بخش‌هایی را نیز تفسیر رأی کرده‌اند. همچنین فراتر از تحریف اینکه، آنچه به نام اناجیل اربعه در کتاب مقدس مسیحیان آمده، گزارش‌هایی است که انسان‌ها از زندگی عیسی (ع) نگاشته‌اند، نه کتابی که خداوند از طریق عیسی (ع) برای هدایت مردم فرستاده باشد. این بدان معناست که کتاب الهی انجیل مفقود شده و کتاب‌های دیگری به نام انجیل نگارش یافته که به باور مسیحیان کتاب آسمانی عیسی نیست و در نگاه ما نسخه‌های بدلی است که آمیخته‌ای از آموزه‌های دین الهی و دیدگاه‌های انحرافی است به ویژه در انجیل یوحنا در هیئت الهیات عیسی خدایی نمود می‌یابد.

نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:

مایلم تأکید کنم که هدف من از این تحقیق بدنام کردن یهود یا مسیحیت نیست. ما در مقام مسلمان، به خاستگاه الهی هر دو دین ایمان داریم. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایمان آوردن به حضرت موسی (ع) و عیسی (ع) در جایگاه پیامبرای اولوالعزم الهی، مسلمان باشد. هدف من تنها دفاع از اسلام و سپاس و قدردانی از خداوند متعال به خاطر آخرین پیام حقیقی‌اش برای نوع بشر ایت. همچنین مایلم تأکید کنم که من تنها به اصول و عقاید پرداخته‌ام. به بیان دقیق‌تر، تأکید من بیشتر بر جایگاه زن در این سه دین است آن گونه که در منابع اصلی‌شان آمده است، نه آنچه که میلیون‌ها نفر از پیروان این ادیان امروزه به آن عمل می‌کنند. بنابراین بیشتر اسناد و مدارک ذکر شده از قرآن، بیانات پیامبر اکرم (ص) انجیل و تلمود و دیدگاه‌های بعضی از بانفوذترین آبای کلیساست که آرا و نظرهایشان در تبیین و شکل‌گیری مسیحیت بسیار مؤثر بوده است.

توجه به منابع، این حقیقت را روشن می‌کند که شناخت یک دین مسلم و مطمئن از طریق دیدگاه‌ها و رفتار برخی پیروان اندک آن، گمراهی است. بیشتر مردم، بین فرهنگ و دین خلط می‌کنند، بسیاری دیگر نمی‌دانند که کتب دینی‌شان چه می‌گویند، و بسیاری دیگر حتی اهمیت هم نمی‌دهند.

نویسنده این اثر ارزشمند با طرح مباحثی از قبیل خطای حوا، میراث حوا، ننگ دختر‌دار ‌شدن، تعلیم و تربیت زنان، ناپاکی زن حائض به تبیین مواضع خود که این مواضع را برگرفته از احکام اسلام می‌داند پرداخته است. همچنین گفتنی است موضوعاتی از قبیل شهادت یا گواهی زن، زنای محصن یا محصنه، نذر و پیمان، دارایی زن، طلاق، مادران، میراث‌ بَری زن، مشکلات بیوه‌زنان، چندهمسری و حجاب در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

این کتاب در سال ۸۹ با ۹۶ صفحه از سوی نشر هاجر با تیراژ ۳۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۸۰۰۰ ریال به چاپ رسیده است.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

یک نظر

  1. سلام
    مطالب مفیدی اند.
    ممنون که سر زدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *