خانه / از منظر اسلامی / ریشه های فرهنگی برای ریش های غیر فرهنگی

ریشه های فرهنگی برای ریش های غیر فرهنگی

چه اتفاقی در فرهنگ جامعه ما رخ داده که مردان ما به دنبال جذابیت بخشی به چهره خود دست به عمل حرام سه تیغه کردن صورت می زنند و آن قدر این عمل حرام برای مردم عادی شده است که هیچ کس آن را به عنوان یک منکر مصداقی برای نهی از منکر نمی داند.


آیا محاسن به عنوان نمادی از تقید فرد به اجرای احکام الهی حتی در چهره و ظاهر، تاثیری در روابط و تعاملات اجتماعی افراد دارد؟ آری. استفاده از محاسن، به معنای دقیق آن ـ که ریشه لغوی اش از حسن به معنی خوبی و نکویی گرفته شده ـ باشد، در تعاملات اجتماعی این حس را در طرف مقابل ایجاد می کند که شما همان گونه که خود را در ظاهر مقید به رعایت شرع می دانید، در عمل و کردار نیز به حقوق دیکران تجاوز نکرده و از عدالت تخطی نمی کنید.
مطالب بسیاری درباره فایده ها و اثرات مفید پزشکی ریش آقایان برای سلامت دهان و دندان گفته شده است.  مطالبی همچون مفید بودن ریش برای سلامتی دندان و غده های لعابی، جلوگیری از امراض دهان و گلو، و نیز گرفته شدن رطوبت اضافه دهان توسط ریش ها. و یا در بررسی های روانی به این نتیجه رسیده اند که مو و ریش در مردان باعث می‌شود تا آقایان در شرایط بحرانی کم‌تر عصبانی شده و خودشان را بهتر کنترل کنند. اما آیا ما به عنوان یک مسلمان برای رعایت احکام شرعی خود نیازمند توجیهات پزشکی و روان شناسی هستیم؟ چرا که این حکم الهی قبل از کشف این مطالب وجود داشته و بعد از این نیز با پیشرفت بیشتر علم همچنان خواهد بود.
مطلب نگران کننده اینجاست که بعضی مردان ما به خاطر آراستگی و جذابیت بیشتر و یا تنوع بخشیدن به چهره خود صورت خود را سه تیغ می کنند و یا از مدل های ریش متفاوت استفاده می کنند. جالب است بدانید در استفتائی که از مراجع راجع به ریش پروفسوری شده تمامی مراجع به جز آیات عظام تبریزی و مکارم که فرموده اند تراشیده شدن تمام صورت به جز یک چهارم آن(چانه و اطراف آن) به طوری که در وقت مواجهه صدق ریش کند کفایت می کند[۱]، ما بقی مراجع تراشیدن قسمتی از ریش را در حکم تراشیدن تمامی آن دانسته و حرام می دانند[۲].
حال چه اتفاقی در فرهنگ جامعه ما رخ داده که مردان ما به دنبال جذابیت بخشی به چهره خود، دست به عمل حرام سه تیغه کردن صورت می زنند و آن قدر این عمل حرام برای مردم عادی شده است که هیچ کس آن را به عنوان یک منکر مصداقی برای نهی از منکر نمی داند؟ ریشه این تحول فرهنگی را باید در پذیرش تام و تمام فرهنگ غربی توسط جامعه دانست. فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، مردانگی را قرین تهور، شجاعت، جوان مردی و دلاوری می داند حال آن که در جامعه غربی ملاک برتری از خصلت ها و فضیلت های والای انسانی به جذابیت و زیبایی های ظاهری تبدیل شده است. واژه جنتل من را شاید آن ها هیچ گاه برای رستم دستان ما و یا امیرالمومنین علی علیه السلام که اسوه شجاعت و جوان مردی بود به کار نبرند. بلکه آن را اطلاق به مردی با چهره ای زیبا و خوش مشرب می کنند.
نمی توان نقش صدا و سیما را در عادی سازی این حرام الهی نادیده گرفت. جدای از بعضی فیلم های سیما که خود رواج دهنده این منکر شرعی هستند، صدا و سیما با معرفی برخی چهره ها مرزی را شکست که تا قبل از آن همچون خط قرمزی نامرئی بر فضای برنامه سازی ها در سیما حاکم بود. تا قبل از ظهور مجریانی همچون فرزاد حسنی، مردم پذیرفته بودند که تفکر انقلابی و حزب الهی باید با چهره ی اسلامی و شرعی ـ چهره ای با رنگ و نشان رزمندگان حزب الله ـ همراه باشد. حال مجریانی این چنینی با صورت های سه تیغ کرده و بعضا ابروان برداشته در مقابل دوربین قرار می گرفتند و از امام و انقلاب حرف می زدند. این که چهره‌های این چنینی این گونه دلبسته به امام و انقلاب باشند و شجاعانه از آن سخن بگویند فی نفسه بد نیست، بلکه نشان دهنده جامعیت تفکر انقلابی برای جذب همه اغشار است. نکته منفی در استفاده کردن از این افراد در سیما است که خواه ناخواه به عنوان یک الگو در جامعه مطرح می شوند که یکی از تبعات آن در جامعه القای این مفهوم است که می توانی داعیه اسلام داشته باشی ولی در ظاهر فاقد فاکتورهای احکام اسلامی باشی و گاها همین تناقض ظاهر و عقیده می تواند به عنوان یک جذابیت در بین جوانان برای رواج این تیپ ها باشد.
برگر فته از سایت باحجاب

همچنین ببینید

آیا حجاب در قرآن آمده؟

این سوالی است که گاهی  بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *