رعایت حیا در خرید شب عید

امروزه با وجود بازارها و مرکز خریدهای متعدد در سطح شهر و با وجود تنوع های بی شمار در کالاها، شاید بتوان گفت؛ خرید کردن به ویژه برای زنان به جزئی ضروری و جدایی ناپذیر از زندگی آنان تبدیل شده است.

حضور بیش از حد زنان در بازارها علاوه بر اینکه آسیب های مختلف مادی و معنوی را برای آنان به همراه خواهد داشت، ممکن است به کم شدن حجب و حیای زنانه نیز منجر شود.

در این نوشتار سعی شده است توصیه هایی برای یک بانوی محجبه یادآوری شود تا بتواند محجوبانه خرید کند.

برای خرید کردن دعا کنید

هنگاهی که تصمیم می گیرید برای تهیه نیاز خود به بازار مراجعه کنید، حتماً برای این کار دعا کنید و از خداوند بخواهید که در تهیه کالای مورد نظرتان شما را یاری کند تا در زمان کوتاه تر و با کیفیت و قیمت بهتر و مناسب تر این نیاز شما تأمین شود.

در حدیثی به نقل از امام صادق سلام الله علیه چنین آمده است: هرگاه خواستی کالایی بخری سه بار بگو: « الله اکبر»؛ آن گاه این دعا را بخوان:

اللَّهُمَّ إنِّی اشتَرَیتُهُ أَلتَمِسُ فِیهِ مِن فَضلکَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. اللَّهُمَّ فَاجعَل لِی فِیهِ فَضلَاً. اللَّهُمَّ إِنِّی اشتَرَیتُهُ أَلتَمِسُ فِیهِ مِن رِزقِکَ [اللَّهُمَّ] فَاجعَل لِی فِیهِ رِزقاً؛

«بار الها! من این را خریدم و در آن، فضل و احسان تو را می طلبم، پس بر محمّد و آل محمّد درود فرست و برای من در آن، برکت قرار بده. بار خدایا من این را خریدم و در آن، روزی تو را می طلبم [خدایا] در آن برای من روزی و عاش قرار بده.»(الکافی، ج۵، ص۱۵۶)

برای رفتن به بازار از چادر مناسب استفاده نمایید

اگر از پوشش چادر استفاده می کنید، بهتر است برای بازار رفتن از چادر های مدل دار که دست ها در آنها آزاد باشد، استفاده نمایید. این کار سبب می شود با داشتن چند ساک خرید در دست، به حجاب کامل شما خدشه ای وارد نشود و بتوانید با آرامش و با حفظ حجاب کامل به خرید خود بپردازید. همچنین استفاده از کیف مناسب که نگهداشتن آن در کنار حفظ چادر، راحت و آسان باشد و به رعایت کامل حجاب خدشه ای وارد نکند، توصیه می شود.

اگر از پوشش مانتو استفاده می کنید، به این نکته توجه داشته باشید که در بازارها به دلیل تردد زیاد افراد، بیش تر در معرض دید نامحرمان هستید علاوه بر اینکه افراد سودجو نیز بیشتر در محل های شلوغ رفت و آمد می کنند، لذا انتخاب یک مانتوی گشاد با رنگی که جلب نظر نکند، در اینگونه مکان ها بیش از پیش ضروری خواهد بود.

از بازارگردی در ساعات پر ازدحام بپرهیزید

محجبه بودن الزاماً آدابی را به همراه دارد، از آن جمله این است که یک محجبه باید تلاش کند در ساعات شلوغ و پر ازدحام که احتمال تنه خوردن به نامحرم در آن وجود دارد به بازار نرود. حتی الامکان باید تلاش کند در ساعات خلوت تر به بازار مراجعه کند تا از برخورد و تنه خوردن به نامحرم جلوگیری کرده باشد. ساعات صبح و روزهای بین هفته روزهای خلوت تری هستند و می توانید به راحتی خرید خود را انجام دهید.

امام علی علیه السلام خطاب به مردم عراق فرمودند: «ای مردم عراق؛ خبر یافتم که زنان شما در راه (بازار) پهلو به پهلوی مردان می زنند، آیا شرم نمی کنید؟ آیا شما (مردان) حیا نمی کنید و غیرت نمی ورزید؟» (کافی ط- الاسلامیه، جلد ۵، ص ۵۳۷)

با فروشندگان مرد، با حیا رفتار نمایید

این روزها بازار خرید کردن آنقدر داغ است که شاید برخی از بانوان در بین هیجان و شوق خرید کردن، از برخی ریزه کاری های مربوط به رعایت حریم محرم و نامحرم غافل شوند لذا برای یک بانوی محجبه شایسته است در گفتگو با فروشندگان مرد جانب حیا و عفاف را رعایت نمایند.

بهتر است برای خرید پوشاک زنانه به مغازه هایی مراجعه کنید که از فروشندگان خانم استفاده می کنند. البته در مواردی مانند مانتو و روسری قطعاً اشکالی ندارد که فروشنده آن آقا باشد. اما در موارد دیگر قطعا ضرورت ندارد. خوشبختانه مغازه ها و فروشگاه هایی که فروشندگان آنها خانم باشند بسیار زیادند و محدودیتی برای شما به عنوان یک خانم محجبه وجود نخواهد داشت.

با یکی از محارم خود به خرید بروید

برای برخی خریدها می توانید یکی از محارم خود را با خود همراه کنید تا در صورت لزوم او با فروشندگان مرد گفتگو کند. این کار برای حفظ حریم و حیای یک بانوی مسلمان شایسته تر است.

حریم خود را با چانه زدن خدشه دار نکنید

تخفیف گرفتن که اصلاحاً به چانه زدن معروف است، یکی از متداول ترین فرهنگ های خرید است. چانه زدن از نظر اسلام رد نشده است و حتی در مواردی هم به آن تأکید شده است که خواننده می بایست در مورد چند و چون آن تحقیق نماید، اما در مورد یک بانوی محجوب و با وقار شایسته است که در این عمل جانب حیا و تعادل را رعایت نماید. هر زنی بر اساس حیای دورنی و فطری خود می فهمد که در هر موردی که با نامحرم گفتگو می کند آیا در حد مجاز و تعادل بوده است یا نه، و بیش از آن اخلاقی نیست.

در مورد چانه زدن هم باید دقت کنید که چه حدی از آن را به کار می برید و شأن محجبه و مسلمان بودن خود را خدشه دار نکنید. به طور کلی بهتر است این کار به مردان سپرده شود و در صورت عدم حضور آنان اصراری برای چانه زدن نباشد.

خرید های خود را یادداشت کنید

برای اینکه از آسیب های بازار گردی در امام بمانید و در حد ضرورت برای تهیه نیازهای خود به بازار مراجعه نمایید، بهترین کار نوشتن اقلام مورد نیازتان است و حتی می توانید قیمت حدودی آن ها را نیز تعیین کنید تا بهتر بتوانبد هزینه هایتان را مدیریت کنید.

نوشتن خرید ها این مزیت را نیز دارد که خرید کالایی از قلم نمی افتد و هم به خاطر یک یا دو چیز کوچک دوباره به بازار نمی روید و هم از خرید کالاهای غیر ضروری و تکراری در امان خواهید بود.

از همراهانی محجوب و با وقار استفاده کنید

برای رفتن به بازار با کسانی همراه شوید که حجب و حیای لازم را رعایت کنند. از همراهی با کسانی که نه تنها پوشش مناسبی ندارند و نگاه های آلوده را به سمت خود جلب می کنند بلکه رفتارهایی دور از حیا و عفاف دارند که طمع بدلان را به خود جلب می کنند، بپرهیزید. چرا که همراهی با این افراد سبب می شود که شما نیز در معرض گمان بد دیگران قرار بگیرید.

منبع: تحریریه سایت با حجاب_ صفورا اکبری نژاد

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *