خانه / از منظر اسلامی / احکام حجاب / راهبردهای نهادینه کردن حجاب در بین عموم جامعه

راهبردهای نهادینه کردن حجاب در بین عموم جامعه

الگوسازی نه تخیل‌پردازی

حجاب به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. حجاب یعنی از زشتی‌ها گذشتن و درون را پاک سازی کردن، دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهرآلود دشمن.

دشمن با جملات فریب‌دهنده و به ظاهر زیبای خود از قبیل: دلت پاک باشد، حجاب یعنی چه؟ چادر یعنی چه؟ جلو می‌آید و جوانان ساده لوح ما را فریب می‌دهد، چادرها را از سر آنها خارج می‌کند و حیا را از وجودشان پاک می‌سازد. به آنها تلقین می‌کند که اگر بحث حجاب است، مانتو و مقنعه هم حجاب است، چادر که فقط حجاب نیست؟ بعد جلو می‌آید و می‌گوید اگر روسری کمی عقب‌تر باشد، گردی صورت بیرون باشد که اشکال شرعی ندارد، قدم قدم جلو خواهد آمد تا چادر و حجاب را از زنان و دختران و ناموس مسلمان بگیرد و آزادی‌هایی را برای پسران بیان می‌کند که اصلاً در صلاح آنها نیست و با حیله و ترفند، بذر بی و بند و باری و بی‌غیرتی را در جوانان می‌کارد و آن وقت در یک فرصت مناسب ضربه‌ کاری را وارد می‌کند، که دیگر هیچ زمانی قابل جبران نخواهد بود.

مضرات بد حجابی

بدحجابی بزرگ‌ترین عامل فساد در جامعه و بین جوانان است و این مسئله به اجتماع آسیب بزرگی وارد می‌سازد. به فرموده حضرت علی (ع) وقتی محیط اجتماع آلوده و ناپاکیزه باشد، سجایای انسانی و فضائل اخلاقی بی‌رونق و زیان‌آور می‌شوند (و بر عکس)، رذایل و ناپاکی در جامعه رایج و سودبخش می‌گردد.

تربیت دینی فرزند، یک ضرورت است، کسانی که تربیت کودکان و نوجوانان خود را از وظائف خویش به حساب نمی‌آورند و بیشتر به امور روزمره خود می‌پردازند، باید منتظر پیامدهای این بی‌توجهی‌ها باشند.

عمق بخشیدن به آموزه‌های دینی در کودکان و نوجوانان، آنان را از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی مصون می‌دارد، چرا که بسیاری از شرارت‌های افراد ناشی از نداشتن تربیت دینی و اخلاقی است و درونی شدن ارزش‌های دینی مانند حجاب، باعث می‌شود آنان در برابر این انحرافات مقاومت بیشتری داشته باشند. والدین و مربیان اگر بخواهند کودکان را با حجاب آشنا کنند و این امر را در آنان نهادینه سازند، باید از سنین کودکی و نوجوانی شروع کنند، چرا که فردا دیر است. در نظام تربیتی اسلامی آغاز تعلیم و تربیت با استفاده از روش‌شناسی و بررسی شیوه‌های صحیح تربیتی جایگاه ویژه‌ای دارد. درخت پر ثمر تربیت، آنگاه به بار می‌نشیند که نظریه‌های تربیتی در قالب شیوه‌های صحیح و درست به اجرا درآید. روش‌های الگوآفرینی، محبت، تشویق و روش قصه‌گویی مؤثرترین روش‌هایی هستند که والدین و مربیان را در درونی کردن حجاب در کودکان و نوجوانان یاری می‌دهند. ابتدا خانواده در نهادینه کردن حجاب بین فرزندان نقش چشمگیری دارند.

برگرفته از مقاله محمد خجسته در فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف – شماره اول – بهار ۱۳۹۵٫

مطالب مرتبط

نقش خانواده در نهادینه کردن حجاب

هنجاری کردن تشویق

روش الگویی

روش محبت

روش قصه‌گویی

مکانیزم هنجاری

مکانیزم اجبار

جوانان و چالش پذیرش حجاب

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *