کتاب «قندان‌های همیشه پر»

این کتاب شامل ۴۰ روایت کوتاه از مقاومت مردم مقابل قانون ممنوعیت روضه و عزاداری در عصر رضاخان است و در قالب داستانک هایی از خاطراتی که به همت دبیرخانه طرح ملی گوهر شاد جمع‌آوری شده، منتشر شده است. قطره ای از دریای آن روزها، روزهای دفاع، دفاعی که شهید و زخمی و زندانی هم کم نداشت، مقابل قلدری به اسم رضاخان که آمده بود به خیال خودش مردم را از خرافات و قید و بند دینی آزاد کند، تراشیدن ریش، بهانه، علامت رمز، پذیرایی اجباری، بی حرمتی، قندان های همیشه پر، مثل قارچ، روضه، خارج از شهر، تعطیلی در اوج روضه، روضه خوان معلم، فال گوش و…. برخی از عناوین داستان های کوتاهی است که به زیبایی خاطرات ممنوعیت روضه و عزاداری را در دوران رضا خانی روایت می‌کند.

این کتاب بر اساس گفته‌ها و خاطرات افرادی همچون ملکه اسماعیل زاده، ابراهیم باغبان حقیقی، ثریا قزلی، احمد علی داوودی، محمد باقر زینلیان، محمد باقر یگانه، روایت شده است و این مصاحبه ها به همت گروه مصاحبه، مهدی عشقی رضوانی، قربان ترخان، اسماعیل شرفی و رضا پاکسیما تنظیم شده است.

علیرضا اشرفی، مؤلف این اثر در بخشی از مقدمه قندان های همیشه پر آورده است:

«سال ۱۲۹۹ با کمک سید ضیاء طباطبایی کودتا کرد، خوب می دانست که برای همراه کردن مردم باید چهره‌ای موجه از خودش نشان بدهد. برای همین، همان ابتدای کار دستور داد شراب فروشی‌ها و قمارخانه‌ها را جمع کنند. او که به دنبال جلب نگاه متدینین و علما بود با سر و صورت گلی و پای برهنه جلوی دسته‌های عزاداری حرکت کرد. ایام عزا داخل ساختمان دولت ترکیه بر پا کرد و با منور الفکرهایی که تا دیروز این کارها را در نوشته هایشان مسخره می‌کردند، به سر و سینه می‌زد. سال ۱۳۰۴ که به حکومت رسید از علماء دعوت کرد تا در مراسم تاج‌گذاری‌اش شرکت کنند اما جای پایش که محکم شد، ورق برگشت. آرام آرام چهره واقعی سردار سپه مشخص شد. اوج دین‌ستیزی او در قانون منع حجاب و تعطیلی مجالس عزا، خودش را نشان داد. از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰٫»

برای خرید کتاب کلیک کنید.

همچنین ببینید

معرفی کتاب من زنده ام

انتشار به مناسبت سالروز بارگشت آزادگان به میهن وقتی ما را داخل گودال انداختند، برادرها ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *