زنان بهشتى (۱)

پیرزن، قدخمیده و نفس زنان، در حالى که عصا به دست داشت و عرق بر پیشانیش نقش بسته بود، از کوچه‌ى تنگ و خالى مى‌گذشت. ناگاه چشمش به پیامبر(ص) افتاد و چون به آن حضرت نزدیک شد، سلام کرد. سپس با امیدوارى از آن حضرت خواست دعا کند تا او وارد بهشت شود.


پیامبر(ص) بر خلاف انتظار او فرمود: پیرزنان داخل بهشت نمى‌شوند! پیرزن با شنیدن این سخن به گریه افتاد، ولى پیامبر(ص) خندید و فرمود: آیا سخن خدا را نشنیده‌اى که در قرآن درباره‌ى زنان بهشتى فرموده است:«ما آن‌ها را آفرینش نوین و جدیدى بخشیدیم و همه‌ را «بکر» و شوهر نادیده گردانیده‌ایم.»۱

هم‌چنین روزى پیامبر(ص) به پیرزن دیگرى‌از قبیله اَشجع برخورد کرد که او آهسته آهسته قدم برمى‌داشت. حضرت فرمود: پیرزنان به بهشت نمى‌روند و از کنار او گذشت. پیرزن با شنیدن این سخن سخت منقلب شد و به گریه افتاد.طولى نکشید که بلال؛ مؤذن سیاه پوست پیامبر که از آن‌جا مى‌گذشت، پیرزن را گریان دید و ناراحت شد. آن گاه به حضور رسول خدا‌(ص) رسید و داستان نگرانى و گریه‌ى پیرزن را براى ایشان شرح داد. آن حضرت فرمود: اتفاقاً سیاه پوست هم داخل بهشت نمى‌شود! بلال سیاه پوست وقتى این سخن را شنید و با پیرزن درمیان گذاشت، خود و پیرزن هر دو به گریه و زارى‌پرداختند.

پیرزن و بلال هم‌چنان گریه مى‌کردند که عبّاس، عموى‌پیامبر(ص)، وضع آنان را براى رسول خدا (ص) شرح داد. پیامبر (ص) به عباس فرمود: اتفاقاً پیرمردان هم به بهشت نمى‌روند. بدین ترتیب، عبّاس نیز ناراحت شد.

پس از چند لحظه، پیامبر‌(ص)، پیرزن و بلال و عبّاس را نزد خویش فراخواند و براى خوشحال کردن آنان فرمود:«خداوند، به افراد آفرینشى‌جدید مى‌بخشد و آنان را بهتر از آن چه بوده‌اند، مى‌گرداند. آنان داخل بهشت مى‌شوند، در حالى که جوان و سفید و نورانى‌هستند. افرادى که وارد بهشت مى‌شوند، اندام و بدن‌هاى تمیز و صورت‌هاى بى‌مو و چشم‌هاى سرمه کشیده دارند.»۲

سرگذشت هاى بالا را بدین جهت آوردیم که وقتى سخن «زنان بهشتى» و امتیازها و ویژگى‌هاى فوق‌العاده‌ى‌آنان مطرح مى‌شود، مردان نپندارند که تنها زنان داراى چنین امتیازها و برترى‌هایى هستند و «مردان بهشتى» از آن‌ها بى‌بهره‌اند. باید دانست «مردان بهشتى» نیز امتیازهاى فوق‌العاده‌اى‌دارند. هم‌چنان که زن و مرد، تکمیل کننده‌ى نیازها و لذّت‌هاى‌یکدیگرند اگر ویژگى‌هاى مثبت و لذّت‌بخشى در زنان،وجود داشته باشد، جز این که خود‌آنان از آن بهره مى‌برند، مردان نیز در این بهره‌ورى‌ها با زنان شریک هستند.

اکنون ویژگى‌ها و زیبایى‌هاى زنان بهشتى را با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث دینى‌بیان مى‌کنیم:

۱ـ جوانى و شادابى

پیش از این گفتیم که پیامبر(ص) از سوى‌خداوند متعال، درباره‌ى نعمت‌هاى بهشت فرموده است: «در آن‌جا چیزهایى‌فراهم شده است که هیچ چشمى آن را ندیده و هیچ گوشى‌آن را نشنیده و حتّى به قلب و فکر کسى خطور نکرده است»۳ و از جمله نعمت‌ها، زنان جوان و زیباى بهشتى هستند.

قرآن کریم درباره‌ى جوانى و شادابى زنان بهشتى‌که بر خلاف جوانى و زیبایى‌هاى دنیا، پژمردگى‌و فرسودگى در آن راه ندارد ( از جوانى و شادابى همیشگى‌برخوردارند)، فرموده است:« افرادى که نامه‌ى عمل آنان به دست راستشان داده شده و سعادتمندند، همسران گران‌قدرى دارند که به آنان ،آفرینش جدید (و جوانی) بخشیده‌ایم و همه‌ى آنان را بکر و شوهر به خود ندیده گردانیده‌ایم و آنان نسبت به شوهرهاى خویش، عشق مى‌ورزند و خوش سخن و فصیح‌اند و با آنان، هم سنّ و سال بوده و در خوبى و زیبایى ظاهر و باطن نیز همانند هستند.»۴

پیامبر(ص) درباره‌ى مردان و زنان بهشتى چنین فرموده است: « همه افرادى که به بهشت وارد مى‌شوند، جوانى پایدار و همیشگى دارند و سنّ و سال آنان هم، سى تا سى‌وسه سال است.»

۲ـ پاکى و پیراستگى

پاکى و پیراستگى از آلودگى‌هاى فکرى‌،اخلاقى و ظاهرى و باطنى، ارزش‌هاى لذّت بخش و دلنشینى‌هستند که همه انسان‌ها براى دست یافتن به آن‌ها تلاش مى‌کنند و اگر بدان‌ها رسیدند،لذّت کام‌یابى و سعادت را به خوبى‌احساس مى‌کنند.

این ویژگى‌ها نیز از آن زنان بهشتى‌است.خداوند در سه جاى قرآن، با عبارت:« لَهُمْ فیها أزْواجََُ مُطَّهَّره»۶ زنان پاک و پاکیزه از آلودگى‌ها و زشتى‌ها را پاداش‌ افرادى قرار داده است که ایمان و عمل صالح دارند.

خداوند در سوره‌ى بقره،این زنان را هم‌چون خود بهشت و نعمت‌هاى‌آن جاویدان شمرده است. در سوره‌ى آل عمران، رضوان و رضایت خداوندى را همراه آنان آورده و در سوره‌ى نساء، زندگى با آن زنان را زیر سایه‌هایى توصیف کرده است که همیشه دوام دارد.

به هرحال،بر اساس روایت امام صادق(ع) «زنان بهشتى جسم و بدن و جان و روحى» پاک دارند و از حسد و ناپاکى هاى دیگر اخلاقى‌(که زنان دنیا را ناراحت و گرفتار مى‌سازد) پیراسته‌اند .»۷

 

۳ـ دست‌نخوردگى و شیفتگى

دست‌نخوردگى و از هر نظر بکر و دوشیزه بودن، از دیگر ویژگى‌هاى‌زنان بهشتى است. قرآن کریم، این موضوع را در دو جا مطرح کرده است و با اندکى تفاوت لفظى مى‌فرماید:« در باغ‌هاى‌بهشتى، زنانى هستند که جز به همسران خود چشم نمى‌دوزند و عشق نمى‌ورزند و پیش از آن، هیچ انسان و جنّى با آنان تماس نگرفته است.»۸ این زنان دوشیزه و پاکند و شیفته‌و دلداده‌ى همسران خودند و طمع نگاه و لذّت‌جویى از هیچ مرد دیگرى را ندارند.

بر اساس روایت ابوذر غفّارى، زن بهشتى به همسر خود مى‌گوید:« به عزّت پروردگارم سوگند! در بهشت چیزى را بهتر از تو سراغ ندارم. سپاس مخصوص خداوند است که مرا همسر تو و تو را همسر من قرار داده است.»۹

 

۴ـ چشمان سیاه و درشت

چشم، از نظر ساختار فیزیولوژیکى و حرکت و نگاه،‌نوعى‌جاذبه و پیام دارد . بسیارى از معانى و مفاهیم انسانى و غیر انسانى در چشمان نمودار مى‌گردد و بدین وسیله بر مخاطبان،تأثیر مى‌گذارد.

قرآن کریم،به جز پاکى چشم زنان بهشتى که در بالا بیان شد،در آیات دیگر به ساختمان فیزیولوژیکى آن پرداخته و در چهار آیه با واژه‌ى حورعین از آن یاد کرده است.۱۰

حُور کسى است که سیاهى چشم او کاملاً سیاه و سفیدى‌آن کاملاً سفید و شفّاف است. حورعین گروهى از زنان بهشتى‌درشت چشم هستند که خداوند، آنان را براى مومنان در بهشت آفریده است. پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «حورالعین در بهشت براى همسران خود آواز مى‌خوانند و مى‌گویند: ما حورالعین زیبا هستیم. خداوند این زنان زیباى سیه چشم را براى مؤمنان و بزرگواران آفریده است.»۱۱

نباید فراموش کنیم که هدف عالى انسان‌هاى بهشتى‌در این جنبه‌ها خلاصه نمى‌شود، بلکه رضوان و رضایت مندى‌خداوند از بهشتیان، براى آنان نعمت و هدف بزرگى خواهد بود.بدین‌خاطر مى‌توان نغمه سرداد که:

باغ بهشت و سایه‌ى طوبى و قصر حور

با خاک کوى دوست، برابر نمى‌کنم.۱۲

پى نوشت :

۱٫ سوره واقعه، ۳۵و۳۶٫

۲٫ منهج‌ الصادقین، ج ۹، ص ۱۵۳؛ بحارالانوار، ج۱۶، ص۲۹۵٫

۳٫ بحارالانوار، ج۸،ص۱۹۱؛ کنزالعمال،ج ۱۴،ص۴۵۴٫

۴٫ سوره واقعه، ۲۷ـ۳۷٫

۵٫ کنزالعمال، ج ۱۴ ،ص۴۷۷ ؛ منهج الصادقین، ج۹، ص۱۵۳٫

۶٫ سوره بقره،۲۵؛ آل عمران، ۱۵و۵۷٫

۷٫ بحارالانوار،ج۸،ص۱۳۹٫

۸٫ سوره الرحمن ،۵۶ـ۷۲٫

۹٫ مجمع‌البیان فى‌تفسیر القرآن،ج ۹،ص۲۰۸٫

۱۰٫ سوره دخان،۵۴؛ طور،۲۰؛ الرحمن،۷۲؛ واقعه،۲۲٫

۱۱٫ کنزالعمال،ج۱۴،ص۵۱۸٫

۱۲٫ دیوان حافظ،ص۲۱۶٫

منبع :بشارت،فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۲، شماره ۳۴

همچنین ببینید

آیا حجاب در قرآن آمده؟

این سوالی است که گاهی  بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *