تجویز طلاق
چرا در اسلام، طلاق و جدایى اجازه داده شده است؟ آیا بهتر نبود طلاق حرام مىشد؟
۱ در قرآن، اصلِ طلاق اجازه داده شده است;۲ از جمله در آیه ۱۳۰ سوره نساء مىخوانیم:
وَ إِنْ یَتَفَرَّقا یُغْنِ اللّهُ کُلَّا مِنْ سَعَتِهِ وَ کانَ اللّهُ واسِعاً حَکِیماً.
اگر [راهى براى اصلاح میان خود نیابند و] از هم جدا شوند، خداوند هریک از آنان را با فضل و کرم خود بى نیاز مىکند، و خداوند داراى فضل و کرم، و حکیم است.
در قرآن و اسلام سفارش هاى فراوانى براى جلوگیرى از وقوع طلاق انجام گرفته است. بخشى از این نکته ها در مسأله نشوز و داورى بین زن و مرد آمده است; امّا اگر ناسازگارى بین زن و شوهر به حدّى برسد که نه خودشان بتوانند اختلاف هاى خود را حل کنند و نه دو داورى که براى این کار تعیین مىشوند، در این صورت، محیطِ خانواده، جهنّمى خواهد بود که زندگى در آن براى هیچ یک از زن و شوهر تحمّل پذیر نیست. اسلام اگرچه طلاق را به شدّت ناخوش مىدارد و مبغوضترین حلال ها مىداند، راضى نیست که زن و مردى از روى ناچارى، عمر خود را درون قفسى با نام محیط خانواده و خانه که کانون دشمنى و اختلاف میان زن و شوهر شده است، به هدر دهند; از این رو سرانجام، طلاق را جایز مىداند.
در قرآن کریم درباره طلاق تقریباً ۲۱ آیه آمده است که سبک و سیاق این آیه ها بسیار شگفت انگیز و درس آموز است. اگرچه این آیه ها مسائل حقوقى را بیان مىدارد، سراسر از سفارش ها و نکته هاى ظریف اخلاقى آکنده است.
به هرحال، در اسلام اصل طلاق جایز است; امّا تا آن جا که مقدور است، باید از تحقّق آن پیشگیرى کرد، و در صورت خاموش شدن چراغ مودّت و تفاهم در کانون خانوادگى، ممنوعیّت طلاق از جهت قانونى چاره ساز نیست و فایده اى جز صدور رفتار خلاف اخلاق و نامشروع و افزایش درگیرى ها و مشکل هاى دیگر ندارد.
۱ ر.ک: محمّد تقى مصباح یزدى، جزوه حقوق و سیاست در قرآن، درس ۲۱۱٫
۲. براى مطالعه و دّقت بیش تر، ر.ک: طلاق (۶۵)، ۱ و ۲ و ۶ و ۷; احزاب (۳۳)، ۴۹ ; بقره (۲)، ۲۳۱ و ۲۳۲ و ۲۳۶ و ۲۳۷٫
منبع:پرسشها و پاسخها، حقوق زن،آیت الله مصباح یزدی