مساله روسرى در ترکیه؛ شکافى بین دولت و قوه قضاییه
تشکیل پرونده براى آموزگار «آیتاچ کیلینچ» به علت استفاده از روسرى در مسیر مدرسه و صدور حکم علیه وى در دادگاه کارکنان دولت، سبب شده تا خانم کیلینچ مصمم به مراجعه به دادگاه حقوق بشر اروپا (MHIA) شود. حکم صادره علیه خانم کیلینچ واکنشهاى تندى را در عرصهء سیاسى در پى داشته؛ چنانکه نخست وزیر و وزراى دادگسترى، امور خارجه و آموزش ملى در برابر حکم مذکور موضعى انتقادى گرفتهاند. حکومت را باید منشا قدرت و اعمال مدیریت دولت به حساب آورد. اگر چه در گذشته حکومت همواره عامل پیش برندهء برنامههاى دولت به حساب مىآمده، رژیمهاى دموکراتیک از سه قوهء مستقل تشکیل مىشوند. تفکیک قوا عاملى است براى کنترل قدرت سیاسى و مقابله با زورگویىهاى خارج از چارچوب قانون. تامل در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون استفادهء زنان از روسرى در ترکیه نشان مىدهد بخشى از این مباحث روى محور تقابل قوا بنا شده است. در مقولهء استفادهء زنان از روسرى، قوهء قضاییه و دولت هر دو قصد دارند در برابر اقتدارگرایى طرف مقابل ایستادگى کنند.
دولت کنونى ترکیه خارج از مسالهء رعایت آزادىهاى فردى، از جنبهء سیاسى طرفدار استفاده از روسرى به حساب مىآید. دولت نه تنها مانعى بر سر راه استفاده از روسرى در مکانهاى عمومى نمىبیند، بلکه اغلب به دفاع از آن نیز مىپردازد. استفادهء قضات، معلمین، مهندسین، پزشکان، کارمندان و کارکنان بخشهاى خدماتى از روسرى خللى در اقتدار سیاسى «حزب عدالت و توسعه» (PKA) ایجاد نمىکند؛ چرا که جهان بینى حزب مذکور نیز به استفاده از روسرى تاکید کرده است. به خاطر علاقهء حزب عدالت و توسعه به استفادهء زنان از روسرى، این حزب نه تنها به حکم صادره علیه خانم کیلینچ اعتراض کرده، بلکه پیش از آن نیز همواره اعتراض خود را نسبت به احکام و پروندههاى مشابه اعلام کرده است. در مقابل، سازمان آموزش عالى ترکیه و ستاد نیروهاى مسلح این کشور که از نظر حقوقى داراى استقلال نسبى از قوهء قضاییه هستند، با در نظر گرفتن روسرى به عنوان یک نماد سیاسى، به کاربردن آن را در مکانهاى عمومى مغایر با بنیانهاى لاییسیته مىدانند. دادگاه قانون اساسى و دادگاه کارکنان دولت نیز درست بر اساس همین بینش اقدام به صدور حکم علیه زنان محجبه مىکنند.
دقت دربارهء مباحث مطرح شده پیرامون مقولهء روسرى، وجود شکاف بین دیدگاههاى دولت و قوهء قضاییه ترکیه را به خوبى نشان مىدهد. بحث فوق نه صرفائ یک بحث سادهء حقوقى، که در عین حال بخشى است از یک مناقشهء سیاسى سابقه دار. منشا شکاف موجود را باید در برداشتهاى مخالفى جستوجوکرد که از عبارت «جهمورى دموکراتیک، لاییک» صورت مىگیرد. مدافعان استفاده از پوشش اسلامى در مکانهاى عمومى، عنصر «لاییک بودن» را در ساختار «جمهورى ترکیه» به مفهوم «آزادى مذهبى» تلقى کرده و معتقدند این عنصر مدافع حضور قواعد دینى در همهء عرصههاى زندگى است. اما درست عکس این برداشت، مخالفان حضور نمادها و قواعد دینى در عرصههاى عمومى استدلال دیگرى را مطرح مىکنند، این عده عقیده دارند «عنصر لاییک بودن» در ساختار «جمهورى ترکیه» به معناى جدایى امور دینى از امور دولتى به کار رفته و به همین علت قواعد و نمادهاى دینى اجازهء حضور در ساختار دولتى را
ندارند. مدافعان این دو تفسیر مخالف، از روز تاسیس جمهورى ترکیه تا به امروز همواره در برابر یکدیگر صف آرایى کرده اند. هر یک از دو طرف نیز نه براى رسیدن به دموکراسى و آزادى، که براى تحقق اهداف سیاسى خود تلاش مىکند. در واقع مسالهء هدف- وسیله، همچنان مسالهء اصلى است.
نوشته: فکرت بیلا/ ملیت
ترجمه: آیدین فرنگى/ این ترجمه روز هفده اسفند در ویژه نامه زنان روزنامه سرمایه منتشر شده بود.
نوشته شده توسط آیدین فرنگى در ساعت ۲۹: ۰
حجاب در ترکیه
خیلى از اوقات ما خیلى از مسائل را مى بینیم اما بدون تعمیق در انها از کنارشان مى گذریم
اما من سعى مى کنم که صرفا یک رهگذر بى تفاوت نباشم و در مسائل اجتماعى با نگاهى عمیق سعى مى کنم به ریشه ها و حقایق برسم
پیش از سفر به ترکیه تصور دیگرى از آن کشور داشتم برنامه هاى ماهواره اى ترکیه سعى داشتند اینطور نشان دهند که همه در ترکیه بى حجاب هستند و به ندرت با افراد با حجاب رو به رو مى شویم اما در بدو ورود به آن کشور شاهد بودم که تعداد زنان محجبه در مواردى بیشتر از بى حجاب ها است و نمونه اش در سوپرمارکتى بود که در اولین توقفمان در ارزروم با این زنان رو به رو شدم که در انجا نقش فروشنده را داشتند
پس از آن در بازار آنتالیا و در خیابانها شاهد زنانى بود که حجاب کاملى داشتند و و از طبقات بالاى اجتماعى نیز بودند و این از طرز لباس پوشیدنشان مشخص مى شد.
در چندین مورد با آنها صحبت کردم و در مورد انتخاب حجاب از آنها سوال کردم و پاسخ همگى یکى بود.
من از روى اعتقاداتم و عشقم به خدا و وفادارى به همسرم حجاب سر مى کنم و هیچ کس نه در خانواده و نه در اجتماع مرا مجبور به این انتخاب نکرده است و هنگامى که حجاب بر سر دارم آرامشى عمیق را در وجودم حس مى کنم و دنیا را محل ازمون الهى مى کنم
و دوباره که از خانمى دیگر این سوال را داشتم جوابى مشابه را مى شنیدم و همه اشاره به قلبشان مى کردند و عشق به خدا و تعلق خاطر مذهبى را دلیل آن مى دانستند
یکى از این خانم ها گله اى از ایرانى ها داشت که در انجا پایبند به اصول نیستند و من نیز در مقابل از او پرسیدم آیا اگر روزى این حجابت اجبارى مى شد چه حسى پیدا مى کردى؟
در جوابم گفت این رابطه من و خدایم است من باید خود به این شناخت برسم و با زور هیچوقت حاضر نبودم حجاب سر کنم مگر مى شود بدون شناخت اصلى را پذیرفت و نتیجه معکوس مى دهد
و من نیز به او گفتم خودت جواب خودت را دادى و این برخوردهایى که شما از زنان ایرانى مى بینى نوعى عکس العمل منفى به اجبار است شاید هم اگر این چنین فشارى بر سرشان نبود آنان نیز مثل شما مى شدند
از یک دختر خانمى که در بازار به برادرش در اداره یک فروشگاه صنایع دستى کار مى کرد پرسیدم تو چرا حجاب ندارى؟؟؟
و گفت راجع به این موضوع خیلى فکر کرده ام اما من هم رابطه ام با خدایم عمیق است و نماز هم مى خوانم کمى برایم حرفش عجیب بود اما در جریان صحبت کردن با او متوجه شدم که در بیان عقایدش صادق بوده است
او در دانشگاه استانبول درس حسابدارى خوانده بود و از او در مورد منع حجاب در ان دانشگاه پرسیدم و در پاسخم گفت قانون یک چیز مى گوید و اعتقادات مردم چیز دیگرى آنجا نیز به عقاید احترام مى گذارند و مى توان انطور که مى خواهى لباس بپوشى و در آخر هم از دخترى که مسئول رسپشن هتل بود پرسیدم که تو چرا اصلا ارایش نمى کنى؟؟؟
در جوابم گفت من زندگى ساده اى دارم و از صبح تا شب کار مى کنم ولى نمى دانم چرا ایرانى هایى که به هتل مى ایند تصور مى کنند که مى توانند با پولشان مرا بخرند؟؟؟ من شرافت کار کردن و حقوق کم را ترجیح مى دهم به آن مسائل و برخلاف تصور شما مردم ترکیه زندگى سالمى دارند و همه چیز وجود دارد اما نه در همه جا و من نیز متوجه شدم که در نگاهش صداقت موج مى زند و در آخر گفت اگر یک روز نماز نخوانم آن روزم تلخ خواهد بود و احساس گناه مى کنم.
این سخنان و بحثها براى من خیلى تازگى داشت و شاید بتوانم بگویم ناباورانه بود ولى چون خود دیدم و از زبان خودشان شنیدم باور کردم
و نکته مهم دیگرى هم که خود به آن رسیده ام این است که من جوان ایرانى هم دنبال یک دختر بى بند بار نمى روم و حاضر نیستم که همسرم با لباس هاى جلف ببینم و بخاطر همین نتوانستم با آن دختر خانم ……… کنار بیایم و ننگ بى غیرتى را بر پیشانى خود نچسباندم
فکر کردم این عقیده فقط من است اما وقتى با دوستانم صحبت مى کنم مى بینم که هیچ کدامشان دلشان نمى خواهد با دخترى ازدواج کنند که لباس باز بپوشد و پاها و سینه هایش را دیگران ببینند و باز هم متوجه شدم که آنها نیز مثل من تعصبى در گذاشتن روسرى نداشتند اما در مورد رعایت پوشش حساسیت دارند و این دوستانى که من از آنها یاد کردم هیچ یک افرادى خشکه مقدس و تند نیستند و ادمهایى هستند از همین مردم و پایبندى به حجاب صرفا داشتن روسرى نیست حجاب درونى و داشتن این حجاب درونى باعث مى شود که خیلى مسائل پیش نیاید و حجاب اجبارى باعث نوعى عناد مى شود و نتیجه منفى در پى دارد من مشکل اصلیم با م (همسر سایقم) بى بند و بارى اخلاقى او بود و نتوانستم تحمل کنم او هر طور که دلش مى خواهد لباس بپوشد و زنى که از روى قلبش و عقاید درونیش حجاب را انتخاب کرده باشد قابل اعتماد تر است چرا که در طول سفرم دیدم که آقایى که همسرش محجبه بود و اتفاقا افرادى روشن فکر هم بودند و متوجه آرامشى شدم که در زندگى این آقا مستولى بود و در خیلى از این صحبتهایى که با آن زنان ترکیه داشتم همسر ایشان نیز حضور داشتند و برایم از پاکى مى گفت و باز هم از جو عمومى جامعه ترکیه بگویم که نگاهشان به زنان محجبه توام با احترام بود
اما در جامعه ما چند زنى که با تعصب در تظاهرات ضد بدحجابى شرکت مى کنند و چهرهاى خشنى هم دارند الگوى حجاب براى بقیه مى شوند و هیچگاه این خانمى که عکسش زا هم دیدید و نمونه یک زن پاک بود و آرامش نگاه و چهرهاش بعنوان یک زن محجبه مطرح نمیشود او روسرى سفیدى بر سر داشت که نشانى از آرامش داشت اما چهره آن زنان انصار حزب الله بوى نفرت و خشونت مى دهد تا زمانى که این برخورد هاى خشن و زشت وجود داشته باشد هیچگاه حجاب ارزش و منزلت خود را پیدا نخواهد کرد و باز هم شاهد دهن کجى دختران به آنها خواهیم بود و متاسفانه در عکسى که روزنامه شرق ماه گذشته از راهپیمایى آن ۳۰۰ نفر داشت زنانى بسیار خشن را مى دیدید که به روش نیروهاى طالبانى خود را پوشانده بودند و بوى خشونت مى دادند
چگونه توقع دارید که این حجاب مورد پسند قرار گیرد؟
این خانم از زنان ایرانى گله داشت که چرا اینجا از اروپاییها هم اروپایى تر شده اند؟
این آقا برادرش است
این خانم ها هم در بازار آنتالیا فروشگاه داشتند و آن خان روسرى ابى از عشق به انتخابش و زندگیش و هویتش مى گفت و از اجبار نفرت داشت و دختران بى حجاب را هم سرزنش نمى کرد
ایشون هم به من گفت هر تعداد که دوست دارى از من عکس بگیر و بگو که کسى مرا به اجبار با حجاب نکرده است
در نگاهش آرامش مى بنى و آرایش هم ندارد و از نماز خواندن مى گوید و آرامش در نماز و از بى بند و بارى گله مى کند اما دلش نمى خواهد کسى او را به کارى مجبور کند
[نوشته شده توسط فریبرز:
[ ( ۱۴ )stnemmoC MA 00 :07 2004 ,2 rebotcO
خرداد- قبل از ظهر:
کد خبر:
ایالت نورد راین وستفالن در آلمان که پرجمعیت ترین ایالت این کشور اروپاى مرکزى محسوب مى شود هشتمین ایالتى است که قانون ممنوعیت حجاب را براى آموزگاران مدارس دولتى را تصویب کرد. به گزارش” مهر” به نقل از اسلام آنلاین، پارلمان منطقه اى این ایالت که در آن دمکرات مسیحى محافظه کارداراى اکثریت جایگاهها هستند قانونى تصویب کردند که پوشیدن حجاب آموزگاران مدارس دولتى را ممنوع مى کند.
این قانون مورد مخالفت احزاب سبز و سوشیال دمکراتها قرار گرفت.
ایالت نورد راین وستفالن هشتمین ایالت از ۱۶ ایالت فدرال آلمان است که حجاب را در مدارس دولتى ممنوع مى کند. این در شرایطى است که اسلام حجاب را به عنوان یک اصول واجب پوشش براى زنان در نظر گرفته و به هیچ وجه نمى توان آن را با نمادهایى که نشان دهنده تعلق دینى فرد است مقایسه کرد.
اقلیت مسلمان آلمان ممنوعیت حجاب در مدارس را مخالف قانون اساسى اعلام کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد.
شوراى مرکز مسلمانان آلمان اظهار داشت: اعمال این قانون جدید نشان دهنده آن است که حقوق مسلمانان با دیگرگروههاى دینى مساوى نیست. طى چند سال گذشته موضوع ممنوعیت حجاب در مدارس دولتى به موضوع مطرح چندین کشور اروپایى از جمله آلمان تبدیل شده است.
در حدود ۴/۳ میلیون مسلمان در آلمان زندگى مى کنند که از این تعداد ۲۲۰ هزار نفر آنها در برلین زندگى مى کنند. اسلام پس از مسیحیت پروتستان و کاتولیک سومین دین این کشور اروپاى مرکزى محسوب مى شود.
موج فشارهاى خارجى آمریکا نتوانسته زنان عربستانى را به دنبال خود بکشد.
به گزارش سرویس بینالملل «بازتاب»، «واشنگتنپست» در گزارشى مىنویسد: بیش از پانصد نفر از زنان عربستانى براى شنیدن یک سخنرانى، بعدازظهرى را در مرکز «مایمونا» ى ریاض گرد هم آمده بودند.
سخنران که یک زن عرب است، مىگوید: «چه کسى را دوست داریم؟» زنان با اتحاد جواب دادند: «خداوند». او گفت: پس باید از او اطاعت کنیم.
او از حاضران خواست تا پوشش خود را کامل رعایت کرده و دخترانشان را هماینگونه بار بیاورند.
این گروه از زنان عربستانى، بر این باورند که ارزشهاى سنتى این سامان، در حال از بین رفتن بوده و جایگاه خطرناکى را براى زنان ایجاد کرده است.
«ایساء» یک اینترنتنویس جوان مىگوید: «زنان عربستانى، خوشبختترین زنان دنیا هستند، چراکه به چهره واقعى و ناب اسلام نزدیکترند. ما ارزشهاى وارداتى غربى را براى تخریب سنن خود نمىخواهیم».
تغییراتى که باعث عصبانى شدن ایساء و زنان دیگر شده، به دنبال فشارهاى شدیدى است که پس از ۱۱ سپتامبر بر عربستان وارد شد. زمانى که مشخص شد پانزده نفر از نوزده هواپیماربا عربستانى بودهاند. نبود آزادىهاى فردى در عربستان (یک پادشاهى واقعى که شکلى بسیار سخت از اسلام را اعمال مىکند) به عنوان یکى از اساسىترین دلایل این ایدئولوژى افراطگرایانه به شمار مىرفت.
در مدت زمان کوتاهى، پس از این اتفاق، سانسور رسانهها تا حد زیادى از بین رفت و بحثهایى که سالها ممنوع بود؛ مانند رانندگى زنان، کار در کنار مردان و … مطرح شد. زنان که تا پیش از این، قشر مخفى جامعه بودند، به تدریج در تلویزیون و رسانهها ظاهر شدند.
امیرعبدالله که در آگوست پادشاه عربستان شد، خواستار افزایش شانسهاى کار براى زنان شده و در سفرهایش روزنامهنگاران، اساتید و مدیران تجارى زن را با خود همراه کرد.
«کاندولیزا رایس» و «کارن هیوز» نیز در سال گذشته، طى سفرهاى منطقهاى خود به این مناطق، خواستار حقوق سیاسى گستردهتر براى زنان شدند.
اما این فضاى جدید، باعث احساس خطر زنانى شده که نسبت به مداخله آمریکا مشکوکند و اعلام کردهاند که این تغییرات، باعث تخریب قالب اسلامى کشور خواهد شد. هرچند آمار دقیقى در دست نیست، اما به نظر زنان محافظهکار و مذهبى، بخش چشمگیرى از جمعیت زنان کشور را تشکیل مىدهند.
اما به طور کاملا برعکس، روبندههاى مشکى و ممنوعیت رانندگى زنان توسط بسیارى از زنان عربستانى به عنوان شکلى از حمایت از آنها، مورد استقبال قرار گرفته است.
بسیارى از زنان سلفى عربستانى که چنین اعتقاداتى دارند، از قشر تحصیلکرده هستند. آنان با استفاده از اینترنت و روزنامهها تلاش کردهاند تا با این پیشرفتهاى منفى مقابله کنند و در برابر این پرسش که آیا آنان در برابر حقوق زنان مبارزه مىکنند، مىگویند: اتفاقا در جهت حفظ حقوق اسلامى زنان است.
اما کار در کنار مردان، داشتن پستهاى ردهبالا و یا برداشتن روبنده، گزینههایى هستند که زنان عربستانى از آن استقبال نمىکنند. مؤسسه llop pullaG، امسال نظرسنجى را در هشت کشور مسلمان انجام داد و به این نتیجه رسید که تنها در عربستان است که بیشتر زنان، مخالف تصدى پستهاى سیاسى هستند. تابستان گذشته، حدود پانصد زن در نامهاى به امیرعبدالله از او خواستند تا از غربى کردن کشور جلوگیرى کرده و ممنوعیت رانندگى و کار با مردان را براى آنان حفظ کنند.
«واشنگتنپست» در پایان گزارش خود مىنویسید: هومیدى، یکى از سخنرانان براى انتقاد از کار زنان با مردان مثال بیل کلینتون را مطرح مىکند که منجر به اتهام روابط او با «مونیکا لوینسکى» شد و رسوایى کمسابقهاى را براى مرد اول آمریکا به بار آورد.
اعتراض به بدحجابى در نماز جمعه
امام جمعه مشهد: مردم براى خرید مانتوهاى پوشیده با مشکل مواجهاند ۱۳۸۵/۰۲/۳۰: ۰۷ ۰۹
سرویس فرهنگى- بد حجابى
جمعى از نمازگزاران تهرانى بعد از برپایى نماز جمعه در اعتراض به رواج بىبند و بارى و بدحجابى در سطح جامعه، راهپیمایى کردند.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران «ایونا» نمازگزاران تهرانى در حالى که شعارهاى” اصلاحات اسلامى سرلوحه ارشاد است، ارشادات اسلامى وظیفه ارشاد است”” صدا و سیماى مامبلغ معروف باش”، حزبالله بیدار است از بىحجابى بیزاراست” و” حجابو پوشش زن ضرورت دین ماست، منکر پوششزن، دشمن مذهب ماست” سر مىدادند اعتراض خود را به روند افزایش فساد و بدحجابى در جامعه اعلام کردند. راهپیمایى کنندگان پلاکاردهایى با مضامین” حزبالله بیدار است از بىحجابى بیزار است”،” خواسته ملت ما، امنیت اخلاقى”،” وظیفه نیروى انتظامى حفاظت امنیت اخلاقى” و” مانکن بىحیایى، در شهر انقلابى، لکه ننگ مایى” با خود همراه داشتند. به گزارش ایونا امام جمعه مشهد نیز بر ضرورت برخورد قاطع فیزیکى با مظاهر” بىحجابى” و” بدحجابى” در جامعه تاکید کرد.
حجتالاسلام والمسلمین” سیداحمد علمالهدى” در خطبههاى نماز جمعه مشهد در جوار حرم مطهر رضوى افزود: بىحجابى، عفت عمومى جامعه را بهخطر مىاندازد.
وى گفت: مسوولان ذیربط باید با برخورد قاطع با مظاهر بىحجابى و بدحجابى نگذارند عفت عمومى جامعه به خطر بیفتد.
وى اظهار داشت: همانطور که تامین امنیت، جان و مال مردم داراى اهمیت است، صیانت از عفت عمومى جامعه نیز از اهمیت بسزایى برخوردار است.
به گفته وى، مساله حجاب ارتباط مستقیم با امنیت شخصى، خانوادگى و اجتماعى افراد دارد و فرد بىحجاب و یا بدحجاب بههیچعنوان از امنیتشخصى و خانوادگى برخوردار نیست.
وى گفت: هر زمان سخن از اهمیت حفظ حجاب در جامعه به میان مىآید، عدهاى عنوان مىکنند که باید در این زمینه کار فرهنگى صورت بگیرد اما این اشخاص بعد از پیروزى انقلاب تاکنون چه عملى در این زمینه انجام دادهاند.
حجتالاسلام علمالهدى تصریح کرد: براى توسعه فرهنگ حفظ حجاب باید هنجارسازى را از سطح خانوادهها شروع و از کودکى دختران را به حفظ حجاب تشویق کرد.
وى گفت: در فیلمها و سریالهاى صدا وسیما افراد بىسواد را چادرى و با حجاب و اشخاص تحصیل کرده و یا مثلا” دکتر را بىحجاب نشان مىدهند و این مصداق واقعى فعالیت ضد فرهنگى و هنجارسازى علیه حجاب است.
وى گفت: این جاى تاسف است که در بازار، مانتوهاى پوشیده بسیار کمتر از مانتوهاى کوتاه و جلف که یکى از مصادیق بىحجابى است، وجود دارد و مردم براى خرید مانتوهاى پوشیده با مشکل مواجهاند.
خطیب نماز جمعه مشهد با اشاره به فرامین قرآن مبنى بر اهمیت حفظ حجاب افزود: هر فردى واجب بودن حجاب را انکار کند به منزله آن است که قرآن را منکر شده است.
کد خبر: ۸۵۰۲۰۹۰۱
چهارشنبه اسفند: شمارهخبر: ۴۵۳۴۳
یک استاد معمارى و شهر سازى: آیه حجاب در معمارى اسلامى و ایرانى تبیین مىیابد
گروه هنر: معمارى ایرانى و اسلامى، درخشش مفاهیم آسمانى در رعایت حرمت انسانها است. به گزارش خبرگزارى قرآنى ایران (ایکنا)، دکتر «مهرداد قیومى بید هندى» عضو هیأت علمى گردهمایى بینالمللى مکتب اصفهان که آذرماه سال آینده برگزار مىشود، این موضوع را در گفتوگو با خبرنگار هنرى ایکنا گفت و افزود: «تأثیر قرآن بر معمارى ایرانى با تأثیر ادیان دیگر نظیر بودا و هندو که دستورات مستقیم براى ساخت مکانهاى مقدس خود دارد، متفاوت است. اگر چه در احکام اسلامى دستورات اصولى براى ساخت مکانهایى مثل مسجد مبنى بر غصبى نبودن یا پاک بودن مکان ارائه شده است اما دستور مستقیم در قرآن وجود ندارد.»
وى با اشاره به ژرفا و عمق تأثیر قرآن بر معمارى اسلامى افزود: «قرآن، فرهنگ اسلامى را پدید آورده است و معمارى اسلامى، نمود درخشان این فرهنگ است. معمارى به دلیل در هم تنیدگى با زندگى مردم کاملاتحت تأثیر نحوه زندگى آنها پس از دوره اسلام بوده است.» دکتر «قیومى» تجلى آیه حجاب در سوره نسا و تفسیر آن را بخشى از تأثیر عمیق آیات الهى در معمارى اسلامى عنوان کرد و اظهار داشت: «مراعات اصل حجاب در سطوح مختلف معمارى اسلامى به طور کامل لحاظ مىشده است، چنانچه در طراحى و ساخت بناها به حجاب دیدارى، حجاب صوتى و حجاب رفتارى توجه ویژه شده است.» وى افزود: «براى رعایت این قانون الهى بنا طورى ساخته مىشد که هرگز هیچ غریبهاى نمىتوانست تا قلب خانه را ببیند. در حوزه هاى رفتارى نیز طراحى طورى انجام مىشد که بخشهاى مختلف و خاص کاملا تفکیک مىشد.
عضو هیئت علمى فرهنگستان هنر
تجلى آیه حجاب در سوره نسا و تفسیر آن بخشى از تأثیر عمیق آیات الهى در معمارى اسلامى است.
رعایت حریم امن در معمارى اسلامى و ایرانى
در معمارى اصیل ایرانى و اسلامى، تفکیک خانهها یه دو بخش اندرونى وبیرونى براى حرمت محرم و نامحرم بودن مهمانهاانجام مى شد.
عضو هیأت علمى گروه «معمارى و شهرسازى» گردهمایى بینالمللى مکتب اصفهان به عنوان نمونه اى دیگر در این بخش به وجود دو کوبه مختلف بر در ورودى خانههاى قدیمى اشاره کرد و گفت: «شکل و صداى این کوبهها معلوم مىکرد که مهمان خانه، زن یا مرد است تفکیک خانهها یه دو بخش اندرونى وبیرونى براى حرمت محرم و نامحرم بودن مهمانها نیز به همین منظور رعایت مىشد.» دکتر «قیومى» با ابزار تأسف از سست شدن پایههاى معمارى اصیل و ارشمند ایرانى و اسلامى گفت:” آن چه که امروز در معمارى شهرها مىبینیم، هیچ سنخیتى با فرهنگ ایرانى و اسلامى ندارد و اسباب تأسف است که پایههاى ارزشمند هنر والاى معمارى اسلامى را به فراموشى بسپاریم و با روى آوردن به معمارى بى تناسب که امروز در شهرهایى مثل تهران مىبینم به بهانه نوآورى چشم برگنیجه ارزشمند معمارى اصیل ایرانى ببندیم.” وى ابراز امیدوارى کرد براى احیاى معمارى سنتى ایرانى که متکى بر تعالیم آسمانى و فرهنگ اسلامى است، عزم ملى راسخ شود. دکتر” مهرداد قیومى بیدهندى” عضو هیئت علمى فرهنگستان هنر است که تا کنون ۹ اثر تالیف و ترجمه داشته و بیش از ۳۰ مقاله درباره معمارى اسلامى در بولتن ها و نشریات تخصصى داخلى و خارجى به قلم وى به چاپ رسیده است. وى براى ترجمه کتاب” هندسه و تزیین در معمارى اسلامى” که به قلم” طومار توپقاپى” تالیف شده است، در سال ۱۳۸۱ برنده جایزه کتاب سال شده است.
سهشنبه فروردین: شمارهخبر: ۴۷۲۱۹
عفاف در قرآن در همایش «عفاف و حجاب» بررسى مىشود
گروه اندیشه: جلوههاى عفاف در قرآن کریم، از جمله محورهاى اصلى نخستین همایش «عفاف و حجاب» است که خردادماه سال جارى در شهر فردوس برگزار مىشود. به گزارش خبرگزارى قرآنى ایران (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاعرسانى حوزه علمیه قم، نخستین همایش «عفاف و حجاب» خردادماه در شهر فردوس باهمکارى مدرسه علمیه خواهران فردوس برگزار مىشود. عناوین فراخوان مقالات این همایش عبارتند از: فلسفه حجاب، عفاف و آزادى، جلوههاى عفاف در قرآن کریم، عفاف و امنیت اجتماعى روانى، عفاف و آفات اجتماعى بد حجابى، نقش برهنگى در انحطاط تمدن غرب، عفاف در سایر ادیان، عفاف در کلام امام و رهبرى، عفاف از منظر قرآن و سنت، اسلامگرایى و حجاب. علاقهمندان مىتوانند مقالات خود را تا ۳۱ فروردین ماه به دبیرخانه ستاد واقع در فردوس، حوزه علمیه الزهرا (س) و یا به مرکز عالى تربیتمدرس قرآن فردوس ارسال نمایند. گفتنى است، شماره
اخبار، ص: ۹۴
تلفنهاى ۲۲۲۴۲۷۲ و ۲۲۲۲۲۹۹- ۰۵۳۴ آماده ارائه اطلاعات بیشتر درباره این همایش است.
جمعه اردیبهشت: شمارهخبر: ۴۸۱۰۴