خانه / مقالات حجاب / عفت و پاکدامنی (۲)

عفت و پاکدامنی (۲)

عفت و پاکدامنی (۲)

مرتبه دوم؛ عفت در اعضاء و جوارح

۱٫ عفت چشم:

عفت چشم آن است که به آن چیزی که شایسته دیدن نیست چشم ندوزد و چشم بر چیزهای حرام فروبسته و خیره نشود. حضرت علی† نیز یکی از ویژگی‏های پرهیزکاران را چشم پوشی از حرام دانسته، می‏فرماید: «(پرهیزکاران) چشمان خود را از آنچه خداوند آنها را حرام کرده می‏پوشانند.»۱

 

احکام و آداب نگاه کردن:

۱٫ نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است. و نگاه کردن به صورت و دست‏ها اگر به قصد لذت باشد حرام است، ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد. و نیز نگاه کردن زن به بدن نامحرم حرام می‏باشد. و نگاه کردن به صورت و بدن و موی دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد.۲

۲٫ مرد و زنی که با یکدیگر محرمند، اگر قصد لذت نداشته باشند می‏توانند غیر از عورت به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.۳

۳٫ مرد نباید با قصد لذّت به بدن مرد دیگر نگاه کند و نگاه کردن زن هم به بدن زن دیگر با قصد لذت حرام است.۴

۴٫ نگاه به نوشته‏های دیگران: نگاه به نامه یا دفتر خاطرات و آنچه که حکم راز دارد، حرام است. پیامبر اسلامˆ فرمود: «هرکه بدون اجازه برادرش در نوشته او بنگرد گویی در جهنم نگریسته است.»۵

۵٫ نگاه به خانه دیگران: پیامبر خداˆ فرمود: «کسی که بدون اجازه، چشم به خانه‏ای بدوزد، سزاوار است اهل آن خانه، چشم او را کور کنند.»۶ و در جای دیگر فرمودند: هر کس به خانه همسایه‏اش نگاه کند تا نامحرمان را ببیند، خداوند او را همراه منافقان به آتش افکند».۷

۶٫ نگاه تند به پدر و مادر: دین اسلام در مورد حقوق والدین، سفارش‏های زیادی کرده است و تا جایی که حتی نگاه خشم آلود به آنها را منع کرده است. امام صادق† فرمود: «از موارد عاق والدین این است که انسان به پدر و مادرش تند نگاه کند.»۸

۷٫ نگاه تند به مؤمنان: پیامبر اسلامˆ فرمودند: «هرکس به مسلمانی نگاه تندی کند که به ناحق او را بترساند خداوند روز قیامت او را می‏ترساند.»۹

۸٫ نگاه‏های مفسده‏انگیز: تماشای فیلم‏ها و عکس‏های مبتذل و نگاه کردن به آنچه که ایجاد مفسده می‏کند از نظر اسلام ممنوع و حرام است.

 

راه‏های کنترل نگاه

الف) ایمان به خدا و قیامت:

ایمان به خدا و قیامت از بهترین و قوی‏ترین عوامل رشد عفت در انسان است. شخص با ایمان، خداوند متعال را همه جا حاضر و ناظر می‏بیند و باور قلبی دارد که همه کارهای او بوسیله فرشتگان در گاه الهی (کرام الکاتبین)، در پرونده‏ای ثبت می‏شود و روزی باید پاسخگوی تمام اعمال و کردار خویش باشد پس سزاوار است که انسان در حین انجام کارها به سرانجام آن نیز توجه کافی داشته باشد. امام خمینی„همواره می‏فرمودند: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنیم».

 

ب) توجه به آگاهی خدای از اعمال‏ها:

هیچ کس در برابر دیدگان شخص دیگر ولو اینکه یک بچه نابالغ باشد از ترس آبرویش به خودش جرأت گناه و عمل منافی با عفت را نمی‏دهد، چطور ممکن است در برابر خداوند متعال که حتی از افکار و اندیشه‏های خلائق با خبر است مرتکب گناهی شود.

شخصی از حضرت علی† سؤال کرد: «به چه وسیله‏ای می‏توان چشم را از نگاه‏های حرام بازگرفت؟ حضرت فرمودند: باتوجه به اینکه تو در قبضه قدرت خدایی هستی که از همه اسرارت آگاه است.»۱۰

 

ج) توجه به زیان‏های چشم چرانی:

خطرناک‏ترین و قوی‏ترین آفت چشم، چشم‏چرانی و تماشای مناظر شهوت‏انگیز و یا نگاه کردن به نامحرم به قصد لذت است. این عمل تا اندازه‏ای خطرناک است که در دستورات اسلامی، حتی با ایمان‏ترین افراد نیز از آن نهی شده‏اند. و آنها نیز برای حفظ ایمان خود باید از آن پرهیز کنند. به فرموده امام علی†: «چشم‏ها دام‏های شیطانند»۱۱ و دام‏های شیطان، چیزی نیست که بتوان به راحتی از این دام‏ها که همانا چشم‏ها و نگاه‏های آلوده ما هستند، دوری جوییم و بدین ترتیب خود را از بندگی و اسارت دل رها سازیم؛ چرا که انسان، اسیر دل است و دل در گرو دیده؛ که گفته‏اند: از دل برود هر آنچه از دیده برفت. باباطاهر این مضمون را چه خوش سروده است:

 

ز دست دیده و دل هر دو فریاد

 

که هر چه دیده بیند دل کند یاد

بسازم خنجری نیشش زفولاد

 

زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

 

۲٫ عفت در شکم:

یکی از اقسام عفاف، عفت در خوردن می‏باشد، به این معنی که علاوه بر اجتناب از غذاهای حرام و شبهه ناک، در خوردن غذاهای مباح و پاک نیز، جانب اعتدال رعایت شود نه افراط و نه تفریط.

خوردن غذاهای حرام و شبهه ناک علاوه بر اینکه بر روح انسان تأثیر منفی می‏گذارد و انسان را در گناه و نافرمانی خدا غوطه‌ور می‏کند، بر جسمش نیز اثر منفی گذاشته و موجب قساوت قلب وی می‏گردد و کسی که به قساوت قلب گرفتار شود کم کم ایمان از دلش خالی می‏شود و سرانجام به هلاکت و بدبختی می‏رسد. در خوردن غذاهای حلال و مباح نیز چنانچه افراط و تفریط شود، بی عفتی را در وجود انسان به ارمغان می‏آورد. زیرا سنگینی معده مانع عبادت و تحصیل علم می‏شود و گرسنگی زیاد نیز قلب و فکر انسان را به خود مشغول می‏سازد. چنانچه حضرت علی † می‏فرمایند: «قِلَّهُ الأَمَلِ مِنَ العفافِ وَ کِثرَتُهُ مِنَ الاسرافِ»۱۲ کم خوری از عفاف است و پرخوری از اسراف.

نه چندان بخور کز دهانت برآید

نه چندان که از ضعف جانت برآید

 

از حکیمی پرسیدند، هر روز چه مقدار طعام باید خورد؟ گفت: به مقداری که غذا تو را حمل کند نه تو آن را حمل کنی، زیرا اگر غذا به اندازه نیاز باشد موجب قدرت و تحرّک انسان است و اگر بیش از آن باشد نه تنها جذب بدن نمی‏شود بلکه موجب کاهش فعالیت انسان نیز خواهد بود.۱۳

 

فواید کم خوردن:

کم خوری فواید زیادی دارد یکی از آنها، سلامتی بدن می‏باشد. پیامبر خداˆ فرمود: «مَنْ قَلَّ طَعَمُهُ صَحَّ بَطْنُهُ»۱۴ کسی که کم خوراک باشد بدنش سالم خواهد بود. علاوه بر سلامتی بدن، کم خوری دل را نورانی و روشن می‏گرداند و موجب صفا و رقت قلب می‏شود. و ذهن را تند می‏کند و قدرت درک مطلب را افزایش می‏دهد.

آدمی بواسطه کم خوری از مناجات با پروردگارش لذت برده و ذکر و عبادت، باعث سرور و شادمانی وی می‏شود. شکسته نفسی در او ظاهر می‏شود و گرسنگی روز قیامت را متذکر می‏گردد و به خاطر همین حالات، مواظبت بر واجبات و طاعت خدا برایش سهل و آسان می‏شود.۱۵

کم خوری شهوت معصیت را کم می‏کند تا جایی که پیامبر گرامی اسلامˆ گرفتن روزه را به جوانانی که توانایی ازدواج ندارند، توصیه کرده و می‏فرماید: «ای جوانان! هریک از شما اگر توان انجام ازدواج را دارد، ازدواج کند و کسی که توان آن را ندارد، پس روزه بگیرد که (روزه و کم خوری) میل جنسی را کاهش خواهد داد.»۱۶

آری هر کس که به جایی رسیده و به مرتبه و مقام عفت و پاکدامنی دست یافته بی زحمت گرسنگی نبوده است و خلاصی از چنگ شهوات و اخلاق فاسده و نائل شدن به مقامات عالی، بدون تحمل آن میسر نیست.

 

۳٫ عفت دست:

عفت دست به این است که از انجام کار حرام بوسیله آن خودداری کرده و انجام اعمال شایسته را از آنها طلب نماید؛ همچون مصافحه (دست دادن) با دوستان، دفاع در برابر دشمنان، نوشتن مطالب مفید، اعطای صدقات و انفاق در راه خدا و… امام سجاد† فرمودند: «حق دستت این است که آن را بسوی آنچه بر تو روا نیست نگشایی».۱۷

لمس، دست دادن و همین طور روبوسی زن و مرد، هرچند فامیل و آشنا باشند، گناه بزرگی محسوب می‏شود. همه مراجع تقلید، دست دادن با زن بیگانه و نامحرم را جایز نمی‏دانند. کوچک شمردن این گونه گناهان باعث می‏شوند زشتی و قبح آنها از بین برود و انسان کم‏کم رو به گناهان بزرگتر بیاورد و فساد، دامنگیر افراد شود.

 

۴٫ عفت در زبان:

یکی دیگر از ابعاد عفاف، عفت در کلام و گفتار است. قرآن کریم در این زمینه می‏فرماید: «به گونه‏ای هوس‏انگیز با مردان سخن نگویید مبادا بیماردلان در شما طمع کنند، بلکه متین و درست سخن بگویید.»۱۸

ویژگی‏های عفت در کلام:

عفت در کلام به این است که دارای ویژگی‏های زیر باشد:

الف) عاری بودن زبان از گناه: زبان، منشأ بسیاری از گناهانی چون؛ دروغ، تهمت، سخن چینی، غیبت، فحش و ناسزاگویی می‏باشد که هریک از این گناهان می‏تواند عامل گناهی بزرگتر باشد. پس یک انسان مؤمن می‏تواند از طریق عفت کلام و حفظ زبان، ریشه بسیاری از گناهان را در خود بخشکاند.

ب) زبان خوش: داشتن زبان خوش در اسلام بسیار سفارش شده است و از بزرگترین موفقیت‏های پیامبر و امامان دین ما، همانا زبان خوش داشتن با مردم حتی؛ کافران است. حضرت علی† می‏فرماید: «زبانت را بر خوب سخن گفتن عادت بده تا از سرزنشها در امان باشی.»۱۹

ج) کم گویی: حضرت علی† می‏فرماید: «خوشا به حال کسی که اضافی مالش را (در راه خدا) انفاق کند ولی گفتار اضافی خود را نگه دارد.»۲۰

سقراط حکیم کم سخن می‏گفت و کم غذا می‏خورد. یکی از فلاسفه هم عصر او به وی نوشت: تو می‏گویی رحم و مهربانی به هر جانوری واجب است ولی تو به خودت رحم نمی‏کنی، کم می‏خوری، کم می‏گویی و غالبا در سکوت به سر می‏بری. سقراط در پاسخ نوشت: مرا به کم خوری ملامت و سرزنش کردی، در حالی که من غذا می‏خورم تا زندگی کنم ولی تو زندگی می‏کنی تا غذا بخوری! و اما در مورد خاموشی و سکوت من، خدای تعالی مرا دو گوش داده و یک زبان؛ و این به این معنی است که دو برابر بشنو و یک برابر حرف بزن.»۲۱

د) سنجیده گویی: انسان عاقل، قبل از اینکه سخن را بر لب جاری سازد، باید چند بار آن را در دهان مزه کند و بسنجد و از درستی آن مطمئن شود. حضرت علی† در این باره می‏فرماید: «زبان انسان عاقل، پشت قلبش پنهان است، ولی قلب انسان نادان در پس زبانش است.» ۲۲

 

همیشه به خاطر بسپاریم:

ایمان به خدا و روز قیامت، از بهترین و قوی‏ترین عوامل رشد عفت در انسان است.

 

یادآوری:

۱٫ خطرناک‏ترین و قوی‏ترین آفت چشم، چشم چرانی و تماشای مناظر شهوت‏انگیز است.

۲٫ هر کس آگاه باشد، از انجام گناه باز ایستد.

۳٫ انسان اسیر دل است و دل در گرو دیده.

 

من هرچه دیده‏ام زدل و دیده دیده‏ام

 

گاهی زدل بود گله، گاهی زدیده‏ام

من هر چه دیده‏ام زدل و دیده تا کنون

 

از دل ندیده‏ام همه از دیده دیده‏ام

 

بیندیشید و پاسخ دهید؟

۱٫ تا چه اندازه‏ای آثار عفت را در زندگی خود تجربه کرده‏اید؟

۲٫ به نظر شما، آفتهای چشم، چه چیزهایی می‏تواند باشد؟

۳٫ برای رسیدن به مقام عالی عفاف ـ علاوه بر موارد مذکور ـ چه راهکارهایی را مناسب می‏دانید؟

 

پی نوشت درس چهارم:

۱٫ نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲٫

۲٫ توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۴۱۵، مسئله ۲۴۳۳٫

۳٫ توضیح المسائل مراجع، ج ۲، مسئله ۲۴۳۷٫ (توضیح المسائل دوازده مرجع)

۴٫ توضیح المسائل مراجع، ج ۲، مسئله ۲۴۳۸٫

۵٫ مروارید عفاف، ص ۱۳۴ به نقل از نهج الفصاحه، ص ۵۸۶، ح ۲۸۴۶٫

۶٫ مروارید عفاف، ص ۱۳۵، به نقل از تفسیر منهج الصادقین، ج ۶، ص ۲۹۲٫

۷٫ وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۴۱٫

۸٫ بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۶۱٫

۹٫ مروارید عفاف، ص ۱۳۵، به نقل از نهج الفصاحه، ص ۵۹۲٫

۱۰٫ میزان الحکمه، ج ۱۰، ص ۸۱٫

۱۱٫ همان، ص ۷۰٫

۱۲٫ همان، ج ۱، ص ۱۱۷٫

۱۳٫ مروارید عفاف، ص.

۱۴٫ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۶۷٫

۱۵٫ اقتباس از معراج السعاده، ص ۲۳۷٫

۱۶٫ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۰٫

۱۷٫ تحف العقول، ص ۱۸۳٫

۱۸٫ احزاب، ۳۲٫

۱۹٫ میزان الحکمه، ج ۸، ص ۴۵۱٫

۲۰٫ مستدرک، ج ۹، ص ۳۵۹ و الکافی، ج ۸، ص ۱۶۸٫

۲۱٫ مروارید عفاف، ص ۱۴۴ به نقل از مجله پاسدار اسلام، شماره ۷، ص ۸۲٫

۲۲٫ تحف العقول، ص ۴۵٫

۲۳٫ نهج البلاغه، خطبه ۱۵۷ و ۱۸۳٫

۲۴٫ میزان الحکمه، ج ۶، ص ۳۸٫

۲۵٫ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۵ و وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۵۶٫

 

نویسنده: حجه الاسلام و المسلمین دکتر یاسین کمالی وحدت

 

 


.[۱] توصیه می‏شود متن کامل حدیث را از کتاب بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۵ و وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۵۶ مطالعه فرمایید.

همچنین ببینید

حد و مرز آزادی

آزادی کمله مقدسی است ولی هر چیزی دارای حد است. مثلا آیا انسان آزاد است ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *