عفت و پاکدامنی (۲)
مرتبه دوم؛ عفت در اعضاء و جوارح
۱٫ عفت چشم:
عفت چشم آن است که به آن چیزی که شایسته دیدن نیست چشم ندوزد و چشم بر چیزهای حرام فروبسته و خیره نشود. حضرت علی نیز یکی از ویژگیهای پرهیزکاران را چشم پوشی از حرام دانسته، میفرماید: «(پرهیزکاران) چشمان خود را از آنچه خداوند آنها را حرام کرده میپوشانند.»۱
احکام و آداب نگاه کردن:
۱٫ نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است. و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است، ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد. و نیز نگاه کردن زن به بدن نامحرم حرام میباشد. و نگاه کردن به صورت و بدن و موی دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد.۲
۲٫ مرد و زنی که با یکدیگر محرمند، اگر قصد لذت نداشته باشند میتوانند غیر از عورت به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.۳
۳٫ مرد نباید با قصد لذّت به بدن مرد دیگر نگاه کند و نگاه کردن زن هم به بدن زن دیگر با قصد لذت حرام است.۴
۴٫ نگاه به نوشتههای دیگران: نگاه به نامه یا دفتر خاطرات و آنچه که حکم راز دارد، حرام است. پیامبر اسلام فرمود: «هرکه بدون اجازه برادرش در نوشته او بنگرد گویی در جهنم نگریسته است.»۵
۵٫ نگاه به خانه دیگران: پیامبر خدا فرمود: «کسی که بدون اجازه، چشم به خانهای بدوزد، سزاوار است اهل آن خانه، چشم او را کور کنند.»۶ و در جای دیگر فرمودند: هر کس به خانه همسایهاش نگاه کند تا نامحرمان را ببیند، خداوند او را همراه منافقان به آتش افکند».۷
۶٫ نگاه تند به پدر و مادر: دین اسلام در مورد حقوق والدین، سفارشهای زیادی کرده است و تا جایی که حتی نگاه خشم آلود به آنها را منع کرده است. امام صادق فرمود: «از موارد عاق والدین این است که انسان به پدر و مادرش تند نگاه کند.»۸
۷٫ نگاه تند به مؤمنان: پیامبر اسلام فرمودند: «هرکس به مسلمانی نگاه تندی کند که به ناحق او را بترساند خداوند روز قیامت او را میترساند.»۹
۸٫ نگاههای مفسدهانگیز: تماشای فیلمها و عکسهای مبتذل و نگاه کردن به آنچه که ایجاد مفسده میکند از نظر اسلام ممنوع و حرام است.
راههای کنترل نگاه
الف) ایمان به خدا و قیامت:
ایمان به خدا و قیامت از بهترین و قویترین عوامل رشد عفت در انسان است. شخص با ایمان، خداوند متعال را همه جا حاضر و ناظر میبیند و باور قلبی دارد که همه کارهای او بوسیله فرشتگان در گاه الهی (کرام الکاتبین)، در پروندهای ثبت میشود و روزی باید پاسخگوی تمام اعمال و کردار خویش باشد پس سزاوار است که انسان در حین انجام کارها به سرانجام آن نیز توجه کافی داشته باشد. امام خمینیهمواره میفرمودند: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنیم».
ب) توجه به آگاهی خدای از اعمالها:
هیچ کس در برابر دیدگان شخص دیگر ولو اینکه یک بچه نابالغ باشد از ترس آبرویش به خودش جرأت گناه و عمل منافی با عفت را نمیدهد، چطور ممکن است در برابر خداوند متعال که حتی از افکار و اندیشههای خلائق با خبر است مرتکب گناهی شود.
شخصی از حضرت علی سؤال کرد: «به چه وسیلهای میتوان چشم را از نگاههای حرام بازگرفت؟ حضرت فرمودند: باتوجه به اینکه تو در قبضه قدرت خدایی هستی که از همه اسرارت آگاه است.»۱۰
ج) توجه به زیانهای چشم چرانی:
خطرناکترین و قویترین آفت چشم، چشمچرانی و تماشای مناظر شهوتانگیز و یا نگاه کردن به نامحرم به قصد لذت است. این عمل تا اندازهای خطرناک است که در دستورات اسلامی، حتی با ایمانترین افراد نیز از آن نهی شدهاند. و آنها نیز برای حفظ ایمان خود باید از آن پرهیز کنند. به فرموده امام علی: «چشمها دامهای شیطانند»۱۱ و دامهای شیطان، چیزی نیست که بتوان به راحتی از این دامها که همانا چشمها و نگاههای آلوده ما هستند، دوری جوییم و بدین ترتیب خود را از بندگی و اسارت دل رها سازیم؛ چرا که انسان، اسیر دل است و دل در گرو دیده؛ که گفتهاند: از دل برود هر آنچه از دیده برفت. باباطاهر این مضمون را چه خوش سروده است:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد |
|
که هر چه دیده بیند دل کند یاد |
بسازم خنجری نیشش زفولاد |
|
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد |
۲٫ عفت در شکم:
یکی از اقسام عفاف، عفت در خوردن میباشد، به این معنی که علاوه بر اجتناب از غذاهای حرام و شبهه ناک، در خوردن غذاهای مباح و پاک نیز، جانب اعتدال رعایت شود نه افراط و نه تفریط.
خوردن غذاهای حرام و شبهه ناک علاوه بر اینکه بر روح انسان تأثیر منفی میگذارد و انسان را در گناه و نافرمانی خدا غوطهور میکند، بر جسمش نیز اثر منفی گذاشته و موجب قساوت قلب وی میگردد و کسی که به قساوت قلب گرفتار شود کم کم ایمان از دلش خالی میشود و سرانجام به هلاکت و بدبختی میرسد. در خوردن غذاهای حلال و مباح نیز چنانچه افراط و تفریط شود، بی عفتی را در وجود انسان به ارمغان میآورد. زیرا سنگینی معده مانع عبادت و تحصیل علم میشود و گرسنگی زیاد نیز قلب و فکر انسان را به خود مشغول میسازد. چنانچه حضرت علی میفرمایند: «قِلَّهُ الأَمَلِ مِنَ العفافِ وَ کِثرَتُهُ مِنَ الاسرافِ»۱۲ کم خوری از عفاف است و پرخوری از اسراف.
نه چندان بخور کز دهانت برآید
نه چندان که از ضعف جانت برآید
از حکیمی پرسیدند، هر روز چه مقدار طعام باید خورد؟ گفت: به مقداری که غذا تو را حمل کند نه تو آن را حمل کنی، زیرا اگر غذا به اندازه نیاز باشد موجب قدرت و تحرّک انسان است و اگر بیش از آن باشد نه تنها جذب بدن نمیشود بلکه موجب کاهش فعالیت انسان نیز خواهد بود.۱۳
فواید کم خوردن:
کم خوری فواید زیادی دارد یکی از آنها، سلامتی بدن میباشد. پیامبر خدا فرمود: «مَنْ قَلَّ طَعَمُهُ صَحَّ بَطْنُهُ»۱۴ کسی که کم خوراک باشد بدنش سالم خواهد بود. علاوه بر سلامتی بدن، کم خوری دل را نورانی و روشن میگرداند و موجب صفا و رقت قلب میشود. و ذهن را تند میکند و قدرت درک مطلب را افزایش میدهد.
آدمی بواسطه کم خوری از مناجات با پروردگارش لذت برده و ذکر و عبادت، باعث سرور و شادمانی وی میشود. شکسته نفسی در او ظاهر میشود و گرسنگی روز قیامت را متذکر میگردد و به خاطر همین حالات، مواظبت بر واجبات و طاعت خدا برایش سهل و آسان میشود.۱۵
کم خوری شهوت معصیت را کم میکند تا جایی که پیامبر گرامی اسلام گرفتن روزه را به جوانانی که توانایی ازدواج ندارند، توصیه کرده و میفرماید: «ای جوانان! هریک از شما اگر توان انجام ازدواج را دارد، ازدواج کند و کسی که توان آن را ندارد، پس روزه بگیرد که (روزه و کم خوری) میل جنسی را کاهش خواهد داد.»۱۶
آری هر کس که به جایی رسیده و به مرتبه و مقام عفت و پاکدامنی دست یافته بی زحمت گرسنگی نبوده است و خلاصی از چنگ شهوات و اخلاق فاسده و نائل شدن به مقامات عالی، بدون تحمل آن میسر نیست.
۳٫ عفت دست:
عفت دست به این است که از انجام کار حرام بوسیله آن خودداری کرده و انجام اعمال شایسته را از آنها طلب نماید؛ همچون مصافحه (دست دادن) با دوستان، دفاع در برابر دشمنان، نوشتن مطالب مفید، اعطای صدقات و انفاق در راه خدا و… امام سجاد فرمودند: «حق دستت این است که آن را بسوی آنچه بر تو روا نیست نگشایی».۱۷
لمس، دست دادن و همین طور روبوسی زن و مرد، هرچند فامیل و آشنا باشند، گناه بزرگی محسوب میشود. همه مراجع تقلید، دست دادن با زن بیگانه و نامحرم را جایز نمیدانند. کوچک شمردن این گونه گناهان باعث میشوند زشتی و قبح آنها از بین برود و انسان کمکم رو به گناهان بزرگتر بیاورد و فساد، دامنگیر افراد شود.
۴٫ عفت در زبان:
یکی دیگر از ابعاد عفاف، عفت در کلام و گفتار است. قرآن کریم در این زمینه میفرماید: «به گونهای هوسانگیز با مردان سخن نگویید مبادا بیماردلان در شما طمع کنند، بلکه متین و درست سخن بگویید.»۱۸
ویژگیهای عفت در کلام:
عفت در کلام به این است که دارای ویژگیهای زیر باشد:
الف) عاری بودن زبان از گناه: زبان، منشأ بسیاری از گناهانی چون؛ دروغ، تهمت، سخن چینی، غیبت، فحش و ناسزاگویی میباشد که هریک از این گناهان میتواند عامل گناهی بزرگتر باشد. پس یک انسان مؤمن میتواند از طریق عفت کلام و حفظ زبان، ریشه بسیاری از گناهان را در خود بخشکاند.
ب) زبان خوش: داشتن زبان خوش در اسلام بسیار سفارش شده است و از بزرگترین موفقیتهای پیامبر و امامان دین ما، همانا زبان خوش داشتن با مردم حتی؛ کافران است. حضرت علی میفرماید: «زبانت را بر خوب سخن گفتن عادت بده تا از سرزنشها در امان باشی.»۱۹
ج) کم گویی: حضرت علی میفرماید: «خوشا به حال کسی که اضافی مالش را (در راه خدا) انفاق کند ولی گفتار اضافی خود را نگه دارد.»۲۰
سقراط حکیم کم سخن میگفت و کم غذا میخورد. یکی از فلاسفه هم عصر او به وی نوشت: تو میگویی رحم و مهربانی به هر جانوری واجب است ولی تو به خودت رحم نمیکنی، کم میخوری، کم میگویی و غالبا در سکوت به سر میبری. سقراط در پاسخ نوشت: مرا به کم خوری ملامت و سرزنش کردی، در حالی که من غذا میخورم تا زندگی کنم ولی تو زندگی میکنی تا غذا بخوری! و اما در مورد خاموشی و سکوت من، خدای تعالی مرا دو گوش داده و یک زبان؛ و این به این معنی است که دو برابر بشنو و یک برابر حرف بزن.»۲۱
د) سنجیده گویی: انسان عاقل، قبل از اینکه سخن را بر لب جاری سازد، باید چند بار آن را در دهان مزه کند و بسنجد و از درستی آن مطمئن شود. حضرت علی در این باره میفرماید: «زبان انسان عاقل، پشت قلبش پنهان است، ولی قلب انسان نادان در پس زبانش است.» ۲۲
همیشه به خاطر بسپاریم:
ایمان به خدا و روز قیامت، از بهترین و قویترین عوامل رشد عفت در انسان است.
یادآوری:
۱٫ خطرناکترین و قویترین آفت چشم، چشم چرانی و تماشای مناظر شهوتانگیز است.
۲٫ هر کس آگاه باشد، از انجام گناه باز ایستد.
۳٫ انسان اسیر دل است و دل در گرو دیده.
من هرچه دیدهام زدل و دیده دیدهام |
|
گاهی زدل بود گله، گاهی زدیدهام |
من هر چه دیدهام زدل و دیده تا کنون |
|
از دل ندیدهام همه از دیده دیدهام |
بیندیشید و پاسخ دهید؟
۱٫ تا چه اندازهای آثار عفت را در زندگی خود تجربه کردهاید؟
۲٫ به نظر شما، آفتهای چشم، چه چیزهایی میتواند باشد؟
۳٫ برای رسیدن به مقام عالی عفاف ـ علاوه بر موارد مذکور ـ چه راهکارهایی را مناسب میدانید؟
پی نوشت درس چهارم:
۱٫ نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲٫
۲٫ توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۴۱۵، مسئله ۲۴۳۳٫
۳٫ توضیح المسائل مراجع، ج ۲، مسئله ۲۴۳۷٫ (توضیح المسائل دوازده مرجع)
۴٫ توضیح المسائل مراجع، ج ۲، مسئله ۲۴۳۸٫
۵٫ مروارید عفاف، ص ۱۳۴ به نقل از نهج الفصاحه، ص ۵۸۶، ح ۲۸۴۶٫
۶٫ مروارید عفاف، ص ۱۳۵، به نقل از تفسیر منهج الصادقین، ج ۶، ص ۲۹۲٫
۷٫ وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۴۱٫
۸٫ بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۶۱٫
۹٫ مروارید عفاف، ص ۱۳۵، به نقل از نهج الفصاحه، ص ۵۹۲٫
۱۰٫ میزان الحکمه، ج ۱۰، ص ۸۱٫
۱۱٫ همان، ص ۷۰٫
۱۲٫ همان، ج ۱، ص ۱۱۷٫
۱۳٫ مروارید عفاف، ص.
۱۴٫ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۶۷٫
۱۵٫ اقتباس از معراج السعاده، ص ۲۳۷٫
۱۶٫ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۰٫
۱۷٫ تحف العقول، ص ۱۸۳٫
۱۸٫ احزاب، ۳۲٫
۱۹٫ میزان الحکمه، ج ۸، ص ۴۵۱٫
۲۰٫ مستدرک، ج ۹، ص ۳۵۹ و الکافی، ج ۸، ص ۱۶۸٫
۲۱٫ مروارید عفاف، ص ۱۴۴ به نقل از مجله پاسدار اسلام، شماره ۷، ص ۸۲٫
۲۲٫ تحف العقول، ص ۴۵٫
۲۳٫ نهج البلاغه، خطبه ۱۵۷ و ۱۸۳٫
۲۴٫ میزان الحکمه، ج ۶، ص ۳۸٫
۲۵٫ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۵ و وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۵۶٫
نویسنده: حجه الاسلام و المسلمین دکتر یاسین کمالی وحدت
.[۱] توصیه میشود متن کامل حدیث را از کتاب بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۵ و وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۵۶ مطالعه فرمایید.