خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / چرا گناه؟(قسمت اول)

چرا گناه؟(قسمت اول)

گناه چیست و چرا ما انجام می دهیم ؟

ارسال شده توسط کاربران سایت /سایت کاربر:hejabe-eslamy.blogfa.com

چرا گناه

گناه چیست و چرا ما انجام می دهیم ؟

به هر کاری که مخالف دستوری انجام شود اشتباه گفته می شود و در زمینه ی الهیات به این اشتباه دستوری گناه می گویند .

حال این فرامین از جانب چه کسی صادر شده و چرا صادر شده است ؟ آیا انسانی است یا غیر انسانی ؟ آیا همه ی آنها برای ما مفید هستند ؟ اگر موافق این فرامین عمل کنیم چه می شود و اگر مخالف آنها را انجام دهیم چه خواهد شد ؟آیا انجام ندادن این دستورات با انجام دادن آنها به شکل عکس ، یک نتیجه خواهد داشت ؟ نتایج انجام دادن و ندادن این دستورات چه موقع بروز خواهند کرد ؟

آیا آن کسی که این فرامین را صادر کرده (مثلاً در دوتا سه هزار سال پیش ) قوانینش به درد انسان امروز هم می خورد ؟ آیا او به انسان امروز هم اشراف دارد ؟ چرا امروز دیگر قانون یا فرمانی صادر       نمی کند ؟ کی آخرین دستورات را صادر کرد ؟ آیا آخرین دستورات به انسان امروز اشرافیت دارد ؟ آیا آخرین دستورات برای انسان آینده هم مفید است ؟ چرا بعضی از فرامین انجامی است و بعضی غیر انجامی ؟ چرا بعضی حلال است ، بعضی مکروه و بعضی حرام ؟اینها و هزارن هزار سوال دیگر در این زمینه ذهن انسان را مشغول کرده و خواهد کرد و این انسان است که باید برای این سوالها ، جواب پیدا کند .

وقتی تاریخ اجتماعات بشری از آغاز تا کنون را ورق بزنیم (البته آن قسمت از تاریخ را که به دست ما رسیده چه مکتوب و چه غیر مکتوب) یا از آنها که این مطالعه را انجام داده اند بپرسیم که آیا روزی بوده که انسان تنها زندگی می کرده است ؟جواب نه می باشد چرا که آنچه به دست انسان رسیده شاهد آن است که انسان جمعی زندگی می کرده است هرچند این اجتماع فقط دو نفر باشد ولی باز هم همین دو نفر یک جمع هستند که بیشتر از یک است یا بهتر بگوییم ، دیگر یک نیست .

اگر بخواهد یک جمع حداقل دو نفره در کنار هم قرار داشته باشد ، آنچه مسلم است این است که اولین قانون گزاران تاریخ اولین جمع دو نفره ای بودند که تشکیل شده اند و می توان اولین قانونها را که این جمع دونفره گذاشتند ، چنین برشمرد : ساعت خوابیدن ، بیدار شدن ، خوردن ، محل رفع حاجات ، اذیت نکردن همدیگر ، عدم تعرض به جان هم ، کمک کردن به هم و …

در تمام این موارد ، هر دو نفر خود را ملزم به رعایت این قوانین می دانسته اند ، چرا که خود این قوانین را ایجاد کرده اند پس اگر رعایت نکنند به خود آسیب خواهند رساند . این را هر عقل سالمی       می پذیرد.

حال سوال این است که آیا قوانینی که آن دو ایجاد کرده اند ، همه ی آنها امروز نیز قابلیت اجرا دارد ؟ آیا به آن قوانین چیزی اضافه شده است ؟ آیا وقتی آن دو نفر تعدادشان زیاد شد هم ، همان قوانین باقی ماند یا اضافه شد ؟

اگر آن اجتماع خیلی بزرگ شود چه ؟در اجتماع دو نفره ، هر دو نفر با مشورت هم قوانین مرتبط با خود را تهیه می کردند اما در اجتماع ۱۰۰۰نفره چه ؟ اگر این اجتماع صد هزار نفر شود و اگر یک کشور شود ! آنوقت چه ؟

در اجتماع صد میلیونی چه ؟ آیا در این اجتماع هم ، همه کنار هم قرار می گیرند و هرکس قوانین خود را بیان می کند و همه ملزم به رعایت آن قوانین می شوند ؟ این قوانین که هر کس برای خود در این اجتماع مطرح خواهد کرد ، در کجا نگهداری می شود ؟ اگر فردی خواست به قوانین خود بندی را اضافه کند ، چگونه باید اقدام کند و اگر بخواهد بندی را کم کند چه ؟ و…

آیا قوانینی که هر فردی مطرح کرده با قوانینی که فردی دیگر در این اجتماع برا ی خود طراحی کرده در تضاد نخواهند بود ؟ اگر بودند ، قانون چه کسی را باید نوشته شود ؟ حق آن فرد دیگر چه        می شود؟

چگونه می شود قانوی فراهم آورد که همه از آن تبعیت داشته باشند و حق کسی ضایع نشود و از خطا هم دور باشد ؟

آنچه در دنیا از اول تا کنون قابل مشاهده بوده این است :  قوانینی که انسان برای خود قرار داده ، اولاً ثابت نمانده اند ، ثانیاً همه از آن تبعیت نکرده اند و برای حرف خود دلیل هم می آوردند که با اجرای این قانون حق آنها ضایع شده است ، ثالاً بسیاری از این قوانین به علت خطاهای محرز یا بعد از تصویب ، عوض شده اند  و یا به مرور که خطاهای آن قانون آشکارتر شده است ، نسبت به اصلاح آن اقدام        نموده اند.

پس چه قانونی ، از کجا و توسط چه کسی می تواند در این دنیای عصر ارتباطات یا دهکده ی جهانی حکم فرما شود و یا باشد .

حتی انسانهای مادی گرا هم اگر کمی انصاف به خرج بدهند و پا روی تعصبات خود بگذارند حتما اذعان خواهند داشت که : قانونی که از بیرون جامعه ی انسانی آمده باشد .

آنها شرمشان می آید بگویند قانون الهی و از سوی خدا .

اما حقیقت همین است و غیر از این نخواهد بود .

خدا

حال بر می گردیم به همان سوال بالا ، چرا گناه؟

اگر به همان قوانین بشری برگردیم و برخوردهای انسانی را در خصوص عدم رعایت قوانین مشاهده نماییم هرچند این قیاس قیاس مناسبی نیست ، اما مطلب ، مطلب آشکاری برایمان خواهد شد .

در صورتی که در این بین مجازاتهای خدا در نهایت عدالت بوده و هیچ خدشه ای به آن وارد نخواهد آمد اما مجازاتهای بشری به خصوص مجازاتهایی که بر اساس قوانین بشری نوشته شده اند ، در بسیاری از موارد خالی از بی عدالتی نبوده .قرار دادن هیاتهای منصفه ، وکلا، دادستانها و مشاوران حقوقی برای کم کردن این خلاهای عدالتی است .

ادامه مطلب بعدا

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *