خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / پاسخی به یک دلنوشته در مورد ارتباط دختر و پسر

پاسخی به یک دلنوشته در مورد ارتباط دختر و پسر

سوال:

بسیار دور از هم قد کشیده‌ایم . هر یک بر فراز صخره‌ای بلند و دره‌ای عمیق؛ میانمان که با هیچ خاکستری پر نخواهد شد. جدایمان کردند؛ از روز اول مهر. با پوشش‌های متفاوت مانتو و مقنعه و چادر تیره بر من پوشاندند و تو را با لباس فرم و کله‌ای تراشیده به ساختمانی دیگر فرستادند. من را به مدرسه‌ی دخترانه و تو را پسرانه .دانشگاه هم که رفتیم جدایمان کردند. با ردیف‌های دور از هم . نیمکت‌های خانم‌ها و آقایان. با درها و راهروها و ورودی‌ها و خروجی‌های خواهران و برادران جدایمان کردند و ما بسیار دور از هم قد کشیدیم . در اتوبوس با میله‌ها و در حرم و امامزاده با نرده‌ها و در دریاو ساحل با پارچه‌های برزنتی

آنقدر دور و غریب از هم بزرگ شدیم تا تو شدی راز درک ناشدنی‌ای برای من؛ و من شدم عقده‌ی جنسی سرکوب شده‌ای برای تو تا هر جا که دیگر نتوانستند جدایمان کنند، در تاکسی و خیابان، از زور نادانی و بیماری و عقده‌های جنسی، من در پی یک نگاه و توجه و متلک از تو باشم … و تو خود را به من بمالی و برهنگی ساق پایم حالی به حالی‌ات کند و نگاه حریص‌ات مانتو ام را بدرد جدا و بسیار دور از هم قد کشیدیم انقدر که تا پایین تنه هایمان معذب مان کرد خیال کردیم عاشق شده‌ایم و چون عاشق هستیم باید ازدواج کنیم وبعد هم با هزاران عقده‌ی بیدار و خفته به زیر یک سقف رفتیم بسیار دور از هم قد کشیدیم. انقدر که دیگر نگاه‌مان نیز یکدیگر را خوب و درست ندید و نگاه‌های انسانی جای خود را به نگاه جنسیتی دادند درهمه جا. در محل کار، در محافل فرهنگی و علمی و حتی جلسات سیاسی و من باید تقاص همه‌ی این فاصله ها را بپردازم . تقاص دوری از تو و بر صخره‌ای دیگر قدکشیدن را . تقاص تو را ندیدن و نشناختن را باید که تنم بلرزد وقتی هوا تاریک می‌شود و من تنها در خیابانم؛ وقتی دنبال کار می‌گردم؛ وقتی تاکسی سوار می شوم اینجا یک مستراح عمومی است به وسعت یک کشور بهتان بر نخورد… ـ آخر سالیان سال است که در همه جای دنیا، فقط مستراح‌ها را زنانه و مردانه کرده‌اند

 

واما پاسخ مشاور سامانه عفت:
با سلام خدمت شما بزرگوار و گرامی!

کلمات قطعه قطعه شده!!!


در دلـم بـود کـه بـی دوسـت نباشم هرگـز
چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود[۱]

۱٫ اگر بپذیریم که مرد و زن جدا از هم ناقص بوده و با یکدیگر کامل می شوند و از این جهت می توان قبول کرد که نیمه گم شده یکدیگرند؛ چون جبران نواقص و به کامل شدن خویش را در طرف مقابل می بیند، به سوی او گرایش پیدا کرده، گاهی دلبسته و عاشق وی می شود و وقتی بین خود و او دیواری می بیند که او را جدا کرده و نمی تواند به راحتی با وی ارتباط برقرار نماید، با ناراحتی تمام از زمین و زمان و هر چه محدودیت – از دین و دیندار- می یابد شکوه دارد.

بشنو از نی چون حکایت می کند از جدایی ها شکایت می کند
از نیستان چون مرا ببریــده انـد از نفیرم مرد و زن نالیده اند[۲]

اینجاست که منطق، صبر و عقل را به یک سونهاده، و چه بسا “غم عشق بیابون پرورش” می کند.

غـم عشقت بـیـابـون پرورم کـرد

هـوای وصـل بی بـال و پـرم کرد[۳]به مو گفتی صبوری کن صبوری

صبوری طُرفه خاکی برسرم کرد

و هنر خویش را غم عشق قرار می دهد؛

ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق

برو ای خواجۀ عافل هنری بهتر از این![۴]

۲٫ غافل از این که هر دو طرف فریب خورده و عشق طرف را با عشقِ ازل به اشتباه گرفته است.

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد [۵]

انسان باید به دنبال آب باشد و این نیاز تشنگی را با آن برطرف سازد، ولی نباید دلیسته و شیدای آب گردد؛ برطرف ساختن نیاز با آب، یک بحث، و عشق ورزی به آب بحث دیگراست. !!! خداوند غیور است هرکس غیر از او را عاشق گردد، ناامیدش خواهد ساخت و یا از همان عشق خویش دل زده خواهد شد!!! در حدیثی آمده جبرئیل علیه السّلام بر پیمبر صلّى اللَّه علیه و آله نازل شد، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله به او فرمود: مرا پند ده، اى جبرئیل، پس جبرئیل گفت: یا محمّد، … هر که‏ را خواهى‏ دوست بدار، که سرانجام از او جدا خواهى شد[۶]امّا دین عزیز ما !
دین اسلام هرگز مخالف بهم رسیدن زن و مرد و جدایی آنها از یکدیگر نیست؛ بلکه خود شدیدترین مشوّق پیوند آنهاست ؛ پیامبر اسلام می فرماید: هر هر کس‏ ازدواج‏ کند نیمى از دین خویش را نگاه داشته است، پس باید در حفظ نیمه دیگر آن تقوى پیشه کند».[۷] و فرمود: در اسلام کاخى که در نزد خدا محبوبتر از ازدواج باشد بر افراشته نشده[۸] و روایات فروان دیگر حکایت از به هم رسیدن این دو جزء دارد تا در کنار هم آرامش یابند.
امّا این به هم رسیدن می بایست به چه شیوه ای باشد؟ اگر به صورت هرکه هرکی باشد، نه تنها آدمی به کمال نمی رسد، بلکه در جامعه هرج و مرج حاکم بوده و اضطراب، جای آرامش را خواهد گرفت؛ بی بند و باری ها حکایت از همین سردگمی دارد، آیا خانواده هایی که روابط آزاد داشتند، به آرامش رسیده اند؟!!!!!!!!!

نی نی دل آرامش مخوان،

کز دل ببرد آرام را

اگر در جامعه زنان و دختران خود را – بدون هیچ ضوابط و شرائط و بدون هیچ محدودیتی- به مردان و پسران عرضه نمایند وهیچ حریمی برای محرم و نامحرم قائل نشویم، مردان بدون هیچ مسئولیتی از زنان سوء استفاده کرده و زیر بار مسئولیت و به دنبال ازدواج نخواهند رفت و در جواب این که : به جای این روابط ، چرا ازدواج نمی کنی ؟ خواهند گفت: ” وقتی همیشه و دم دست شیر تازه هست، خریدن گاو برای چه؟!” و وقتی هم که از قیافه افتادند، به سراغ کسی دیگری خواهند رفت؛ اگر قانون الهی – ناشی از خدا باوری- حاکم نباشد، تعهدی هم نخواهد بود.
پس باید این روابط در چارچوبی قرار گیر و چه روشی بهتر از شیوه حسنه ازدواج که عقل و شرع به آن حکم می کند.
البته در این میان نقش کج فهمان از دین را نباید به حساب دین گذاشت.اسلام با بسیاری از این سخت گیری ها و مانع تراشی ها که در عرف جامعه باب شده مخالف است؛ در اسلام برای رسیدن زن مرد به یکدیگر، هیچ نیاز به مسکن و ماشین و یا مهریه سرسام آوری نیست؛ نیازی به جشن ها و اسراف کاری های کمر شکن نیست؛ همین که دو نفر یکدیگر را پسندیدند و صیغه عقد جاری کردند، حتی ضرورتی به حضور فرد سوّمی – هر چند به عنوان شاهد ازدواج هم – نیست.اینها و هزاران مسائل امثال اینها موانعی است که ما خود به پای خود تنیده ایم.


من این حـروف نوشتم چنان که غیــر نداست
تو هم ز روی محبت چنان بخوان که تو دانی


[۱] . دیوان حافظ؛ ص ۲۴۹٫
[۲] . مثنوی مولوی؛ منتخب اشعار؛ ص ۱۳۹٫
[۳] . دوبیتی های بابا طاهر؛ رباعی ۴۶٫
[۴] . دیوان حافظ؛ ص ۴۸۵٫
[۵] . دیوان حافظ؛ ص۱۸۱٫
[۶] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِجَبْرَئِیلَ عِظْنِی فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّکَ مَیِّتٌ وَ أَحْبِبْ‏ مَا شِئْتَ‏ فَإِنَّکَ مُفَارِقُهُ وَ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّکَ مُلَاقِیه‏.الخصال؛ ج‏۱؛ص : ۷
[۷] . الحیاه / ترجمه احمد آرام؛ ج‏۶؛ ص ۴۴۴٫
[۸] . / مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى؛ ج‏۱؛ ۳۷۳؛ فصل اول(در رغبت به ازدواج)

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *