خانه / خبر و تحلیل / نخستین جشنواره مد و لباس فجر

نخستین جشنواره مد و لباس فجر

با تولد اولین جشنواره مد و لباس فجر ، فصل جشنواره‌های زمستانی فجر شلوغ‌تر می شود

نخستین جشنواره مد و لباس فجر، ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه امسال با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران برگزار می‌شود.

image

این خبری است که کیوان سهرابی، رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی،  اعلام کرد.

فراخوان شرکت در این جشنواره روز سه شنبه هفته جاری (۱۳ دی ماه ۱۳۹۰) در سایت اطلاع‌رسانی این جشنواره قرار می‌گیرد.

عیسی کشاورز، مدیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد نیز پیش از این در نشست خبری نخستین نمایشگاه ملی مد و لباس از برنامه‌ریزی وزارت ارشاد برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر خبر داده بود.

افزایش تعداد جشنواره‌های فجر

با تولد اولین جشنواره مد و لباس فجر، تعداد جشنواره‌هایی که به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شوند به شش جشنواره می‌رسد تا فصل جشنواره‌های زمستانی فجر شلوغ‌تر شود؛ در حال حاضر جشنواره‌های موسیقی، سینما، تئاتر، شعر و تجسمی با عنوان جشنواره فجر فعالیت می‌کنند.

آغاز به کار این جشنواره تحت عنوان جشنواره فجر و قرار گرفتن آن در کنار جشنواره‌های فرهنگی و هنری، نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مد و لباس را موضوعی فرهنگی می‌داند و به دنبال شیوه‌ای است که با استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان و فرهنگیان کشور مد و لباس را ساماندهی کند؛ البته باید در نظر گرفت که با توجه به حساسیت ویژه ایام دهه فجر، موفقیت این جشنواره نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و پرهیز از شیوه‌های آزمون و خطایی است.

ساماندهی مد و لباس در دستور کار دولت نهم و دهم

اردیبهشت سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی وارد بررسی طرح ساماندهی مد و لباس شد تا برای رفع نگرانی‌های بوجود آمده درباره نفوذ الگوهای غربی لباس و مد در کشور برنامه‌ریزی کند.

با تصویب این قانون در مجلس هفتم، ساماندهی مد و لباس در دستور کار دولت نهم قرار گرفت. دولت نهم در این‌باره تعدادی نشست و نمایشگاه فصلی نیز برگزار کرد.

بعد از آغاز به کار دولت دهم و افزایش انتقادات مراجع از رعایت نشدن الگوهای حجاب اسلامی در جامعه، ساماندهی مد و لباس بار دیگر در دستور کار دولت قرار گرفت و در نهایت منجر به برگزاری اولین نمایشگاه ملی مد و مانتو از ۲۸ آبان تا دوم آذر امسال در فرهنگسرای نیاوران شد.

بعد از برگزاری اولین نمایشگاه ملی مد و لباس که برآیند برگزاری چند نمایشگاه استانی و فعالیت چندین کارگروه دولتی و شرکت خصوصی بود، بحث و تبادل نظر بر سر چگونگی برگزاری نمایشگاه ملی مد و لباس به تصمیم درباره برگزاری جشنواره‌ای رسیده که در آن دغدغه‌های مسوولان و طراحان مد و لباس ایرانی مطرح شده باشد و در نهایت همین تصمیم موجب شد تا وزارت ارشاد اسلامی به برگزاری نخستین جشنواره مد و لباس فجر اقدام کند و از تمام فعالان این عرصه برای شرکت در این جشنواره دعوت کند.

جشنواره یا نمایشگاه فرقی ندارد

بهروز جعفری، نایب رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس با استقبال از برگزاری جشنواره مد و لباس، بر اهتمام مجلس و دولت برای ساماندهی مد و لباس در کشور تأکید می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه تا امروز حرکت‌های خوبی از منظر فرهنگی به موضوع لباس و پوشش افراد در یک کشور اسلامی اتفاق افتاده است و مجموعه مجلس و دولت نیز به دنبال این هستند تا موضوع مد و لباس را که رابطه تنگاتنگی با حجاب و عفاف دارد در بستری فرهنگی و با مشورت هنرمندان و فرهنگی‌های کشور ساماندهی کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با بیان این‌که برای ساماندهی مد و لباس تفاوتی بین برگزاری نمایشگاه یا برگزاری جشنواره وجود ندارد، تصریح کرد: آنچه برای مجموعه مدیران نظام مهم است، خروجی این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هاست، ما اصراری بر برگزاری جشنواره مد و لباس فجر نداریم و تنها به خروجی آن اهمیت می‌دهیم، هرچند از برگزاری جشنواره‌ای که قدرتمند باشد و خروجی بیشتری نسبت به سایر شکل‌ها داشته باشد، استقبال می‌کنیم.

wafa.ir

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب

🔶🔷🔆🔷🔶دوره تربیت مربی عفاف و حجاب🔆🔅قاصدان نجابت ۳ 🔅🔆🔺🔻حضوری و مجازی🔺🔻✅باحضور اساتید برجسته کشوری 🔴عناوین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *