خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر روانی / پوشش برتر از نگاه روان شناسان

پوشش برتر از نگاه روان شناسان

روان شناسی امروز می‏ گوید: «سیاه به معنای «نه‏» بوده و نقطه‏ ی مقابل «بله‏» یعنی سفید است‏» (۲) با این نگاه باید گفت: آن کس که در مقابل نامحرم سیاه می‏ پوشد، در واقع می‏ خواهد به او «نه‏» بگوید و آن کسی که رنگ جذاب می‏ پوشد، در واقع خواسته یا ناخواسته خود را در معرض نگاه‏ های هرزه و آلوده قرار می‏ دهد و وسیله‏ ی آلودگی و انحراف خود و جامعه را فراهم می‏ کند.

در روان‏شناسی رنگ‏ ها می‏ خوانیم که رنگ سیاه نمایان‏گر مرز مطلق است. (۱) لذا کسی که رنگ سیاه می‏ پوشد، می‏ خواهد نشان دهد که مرزی را ایجاد کرده است. اما این که این مرز برای چیست، در موقعیت‏ های مختلف، ممکن است متفاوت باشد. گاه لباس سیاه را در ماتم و عزا می‏ پوشند، برای آن که نشان دهند بین آن‏ها و عزیزشان فاصله افتاده و مرز زندگی آن‏ها را از هم جدا کرده است و یا برای آن که نشان دهند که در حریم خانه و خانواده‏ ی آن‏ها حادثه‏ ای رخ داده است که انجام برخی از کارهای معمولی که سایر خانواده‏ ها انجام می‏ دهند، برای آنان میسر نیست. اما گاهی هم سیاه می‏ پوشند، نه برای عزا و ماتم بلکه برای مشخص کردن مرزها و حریم‏ های اجتماعی؛ و حجاب یک خانم مسلمان با چادر سیاه از این دسته است. وقتی که خانمی چادر مشکی به سر می‏ کند و با وقار و متانت تمام، قدم به عرصه‏ ی اجتماع می‏ گذارد، با این نحوه‏ ی پوشش می‏ خواهد نشان دهد که هر کسی حق ندارد به این حریم پاک، مقدس و خصوصی وارد شود. این حریم، حریم حرمت، حیا و احترام است، نه جای هرزگی، آلودگی و هوس بازی. در واقع او با حجاب مشکی و چادر سیاه، بین خود و مردان نامحرم مرزی عاقلانه ایجاد می‏ کند، او با این سیاهی ظاهری اما ریشه دار در درون خود می‏ خواهد نگاه تیز و برنده‏ ی هرزگی و ابتذال را بشکند و نگذارد در حریم عفاف، پاکی و نجابت او نامحرمی وارد شود و حرمت او را از بین ببرد. لذا چادر مشکی به منزله‏ ی حرمت و احترام است. مرز ادب، کرامت، حیا و عفت است. مرز آداب است و نشان می‏ دهد که در این محدوده باید حریم را نگه داشت و به صاحب حرم با دیده‏ ی احترام و ادب نگریست. از نظر روانی نیز وقتی انسان پارچه‏ ی سیاهی را می‏ بیند، دیگر چندان رغبتی به نگاه کردن پیدا نمی‏ کند و خود به خود نظر را بر می‏ گرداند. نگاه به رنگ‏ های روشن چشم را باز و رغبت مشاهده و تمرکز بر دیدن را دو چندان می‏ کند، به عبارت دیگر از دیدگاه روان‏شناسی رنگ‏ ها، نگاه به رنگ‏ های تیره، به ویژه رنگ سیاه که بی رنگی مطلق است، تقریباً تمام رغبت‏ ها را از بین می‏ برد. روان شناسی امروز می‏ گوید: «سیاه به معنای «نه‏» بوده و نقطه‏ ی مقابل «بله‏» یعنی سفید است‏» (۲) با این نگاه باید گفت: آن کس که در مقابل نامحرم سیاه می‏ پوشد، در واقع می‏ خواهد به او «نه‏» بگوید و آن کسی که رنگ جذاب می‏ پوشد، در واقع خواسته یا ناخواسته خود را در معرض نگاه‏ های هرزه و آلوده قرار می‏ دهد و وسیله‏ ی آلودگی و انحراف خود و جامعه را فراهم می‏ کند. در روان‏شناسی رنگ‏ ها می‏ خوانیم که «سفید به صفحه‏ ی خالی می‏ ماند که داستان را باید روی آن نوشت، ولی سیاه نقطه پایانی است که در فراسوی آن هیچ چیز وجود ندارد»(۳) بنابراین زنی که در برابر نامحرم و در بیرون از خانه لباس سفید و رنگارنگ می‏ پوشد، از ایمنی کم‏تری برخوردار است، ولی زنی که چادر سیاه می‏ پوشد، حداکثر ایمنی را برای خود ایجاد کرده است و نشان می‏ دهد که این‏جا نقطه‏ ی پایان نگاه‏ های نامحرمان است و در فراسوی این حجاب، جایی برای نفوذ نگاه‏ ها و نیت‏ های ناپاک نیست. در جای دیگری در بحث روان‏شناسی رنگ‏ ها می‏ خوانیم که: «سیاه، نشان‏گر ترک علاقه یا انصراف نهایی بوده… و از تأثیر قوی بر هر رنگی که در همان گروه (در کنار آن) قرار گرفته باشد، برخوردار است و خصلت آن رنگ را مورد تأکید و اهمیت قرار می‏ دهد…»(۴) از این رو کسی که چادر مشکی می‏ پوشد، می‏ خواهد با رنگ سیاه چادر دائماً جلوه و نمای خود را نفی کند و خود را از نگاه‏ های دیگران دور نگه دارد. آن کس که چادر مشکی می‏ پوشد، رنگ مشکی چادر او نشان گر ترک علاقه یا انصراف نهایی است، یعنی چادر مشکی به نگاه‏ های نامحرم می‏ گوید هیچ جایگاهی برای نگاه شما در من وجود ندارد. بنابراین باید به روان‏شناسی و جامع نگری زن ایرانی آفرین گفت که برای حفظ حرمت، عفت و پاکی خود و هم‏چنین پاسداری از مرزهای خویش و جامعه‏ ی خویش و برای سالم سازی محیط اجتماعی خود، بهترین حجاب، یعنی چادر و مناسب‏ ترین رنگ یعنی مشکی را انتخاب کرده است. زنان و دختران نجیب ایرانی برای حفظ حرمت و احترام خود و برای سالم سازی محیط اجتماعی خویش و برای دورماندن خود و جامعه از آلودگی‏ ها، وقتی که از خانه بیرون می‏ آیند، چادر مشکی بر سر می‏ کنند و پس از انجام کارهای روزمره و ضروری خود با قلبی آرام و فکری آزاد و سالم وقتی که به خانه بر می‏ گردند، یا در محیطی که از نگاه‏ های مشکوک و آلوده به دور است قرار می‏ گیرند، چادر مشکی را از سر بر می‏ دارند و در حدود مرزها و مملکت‏ خویش با پوشیدن بهترین لباس‏ ها و با جذاب‏ ترین رنگ‏ها، طراوت، زیبایی، گرمی و شادابی خود را برای اهل خانه، برای همسر و همدم و مونس خویش به نمایش می‏ گذارند و به محیط خانه صمیمیت، صفا و آرامش می‏ بخشند و به شریک زندگی خود و یا به والدین خود با کمال سرافرازی و صداقت اعلام می‏ دارند که امانت وجودم را در صیانت صدف محکم چادر مشکی بدون دستبرد نگاه‏ های آلوده به خانه برگردانده‏ ام و منتظر دریافت نگاه‏ های گرم و محبت‏ آمیز صاحبان حرم خود هستم. بنابراین بهترین حجاب زنان در بیرون از خانه و در محیط اجتماع به طور کل در برابر نامحرمان، چادر مشکی است که علم تجربی روان شناسان روز نیز آن را تأیید می‏ کند. باید صمیمانه از مادران و والدین تشکر و سپاس‏گزاری کنیم که به برکت تقوای الهی و نورانیت تعالیم دین مبین اسلام، این گونه زیبا، به جا و دقیق، چادر مشکی را برای حجاب خود و دختران عفیف شان برگزیده ‏اند و در آن زمان که هنوز علم روان‏شناسی به شکل امروزی خود از مادر علم متولد نشده بود، با دیدی کارشناسانه و به عبارت دقیق‏ تر با دیدی الهی، روان شناختی و جامعه شناسانه با ما رفتار کرده و رفتار کردن را به ما آموخته ‏اند.

پی‏ نوشت‏ ها:

۱٫ ماکس بوشهر – روان‏شناسی رنگ‏ها – ترجمه ویدا ایزاده.

۲ و ۳ و ۴٫ همان حجاب بلاگفا

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *