خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / ترک استمنا و مرض احتلام

ترک استمنا و مرض احتلام

من جواني ۱۹ ساله كه بيش از سه سال استمناء را ترك كردم و الان به مرض خيلي مضر وآن هر دو سه روز احتلام يا همان احتلام در خواب براي من پيش مي شود ( كثير الاحتلام ) هستم لطفا جواب درمان مي خواهم.

پاسخ :پرسشگر گرامي از اين كه اين مجموعه را امين خود قرار داديد صميمانه سپاسگزاريم و قبل از پرداختن به مساله احتلام، روحيه تقوا، اراده قوي و همت بلند شما در ترك خودارضايي را مي ستاييم و به شما تبريك مي گوييم.

آنچه در مورد شما مي توانيم بگوييم اين است كه بدون شك استرس ناشي از اين مسئله خود باعث افزايش تعداد دفعات گرديده و اولين توصيه درماني ما كه شايد مهمترين توصيه نيز باشد، اين است كه نسبت به اين مساله، كاملا بي تفاوت باشيد و هنگام خوابيدن، اصلا به فكر اينكه نكند امشب محتلم بشوم يا نه، نباشيد؛ زيرا همين اضطراب باعث اختلال در سيستم اعصاب خودكار و بروز احتلام مي شود.

احتلام به صورت طبيعي در مردها قبل از ازدواج و حتي گاهي پس از آن وجود دارد و وجود احتلام در زندگي جوان پديده اي پذيرفته شده است و البته آنطور كه شما نوشته ايد مرض خيلي مضر نيست و اصلا مرض نيست؛ بلكه يك پديده طبيعي و سازگار با بدن انسان مي باشد كه فوايدي را نيز در پي دارد.

تعداد دفعات طبيعي احتلام از چند بار در هفته تا هر سه ماه يك بار متفاوت است و دوره تكرار آن به چندين عامل اساسي ارتباط پيدا مي كند و نمي توان براي تمام جوانان دوره هفته اي و كمتر و يا بيشتر معين نمود. سه گروه عوامل در ايجاد و زمان اين پديده مؤثرند:

۱- عوامل سرشتي و ژنتيكی

۲- عوامل محيطي

۳- تغذيه

توضيح:

۱- از بين عوامل فوق عامل سرشتي و ژنتيكي در اختيار شما نيست و به توانايي هاي به ارث رسيده كه ميزان نياز جنسي را رقم مي زند بستگي دارد يعني سيكل تكرار احتلام از ناحيه عامل ژني وابسته به ميزان نياز جنسي فرد است.

۲- عوامل محيطي: منظور از عوامل محيطي آن دسته از ديدني ها، شنيدني ها و پديده هاي محيطي ديگر است كه نيازهاي جنسي فرد را برمي انگيزد. بسيار از اوقات ديدن صحنه هاي محرك موجب به اوج رسيدن توان جنسي و تخليه آن در خواب مي گردد. شايد شخصي كه با اين پديده هاي تحريك كننده برخورد مي كند مرتكب گناه نشود يعني نگاه طبيعي و عاري از آلودگي داشته باشد ولي آن پديده به صورت قهري اثر خود را بر سيستم زيستي گذارده و توان جنسي را افزايش مي دهد و آن را سريع غني ساخته و نيازمند تخليه مي نمايد. بنابراين يك راه، تأثير عوامل محيطي تحريك كننده است و آدمي بر اين گروه عامل سلطه دارد و مي تواند مطابق هدف خود آنها را به كارگيرد هم مي تواند از اين عوامل بهره برداري كند و ميزان نياز جنسي را افزايش دهد و هم مي تواند با حذف پديده هاي محرك از محيط زندگي خود ميزان نياز جنسي و توان جنسي را كاهش داده و به تبع آن سيكل تخليه و احتلام را به عقب بياندازد. بر همين اساس توصيه ما آن است كه از تمام عوامل محيطي تحريك كننده پرهيز كنيد و چشم از محرك هاي چشمي، گوشي و محرك هاي شنيداري بسته داريد تا ميزان تأثير اين عامل را كاهش دهيد.

۳- عامل سوم تغذيه است. اين عامل همانند عوامل محيطي عاملي ارادي است و تأثير قهري زيستي دارد و با مصرف غذاهاي پرانرژي و افزاينده توان جنسي، سيكل احتلام كوچك گشته و تكرار پذيري سريع و زده پيدا مي كند، لذا توصيه مي شود از غذاهايي كه به سطح توان جنسي تأثير مثبت دارد و آنها را افزايش مي دهد اجتناب كنيد. مانند: پياز، تخم مرغ، ادويه هاي بسيار تند، غذاهاي پرچرب و مصرف نوشيدني در وسط غذا و گوشت قرمز ؛ و از طرف ديگر مصرف غذاهايي كه تأثير منفي دارند و توان جنسي را كاهش مي دهد بيشتر استفاده كنيد مانند سبزيجات، ماست و پنير كم چرب، گوشت دريايي و… در اينجا تذكر يك نكته ضروري است كه عوامل محيطي شامل عوامل برانگيزنده قوت تفكر و تخيل نيز مي شود. يعني شنيدن و ديدن صحنه ها و مطالب محرك و از جانب ديگر تفكر بر روي آنها موجب توجه ذهني و اشتغالات ذهني به اين گونه صحنه ها و مطالب خود به خود تأثير در افزايش توان جنسي دارد و بيشتر اوقات اين افكار موجب كوتاه شدن سيكل احتلام مي گردد از اين روي توصيه مي شود اكيدا ذهن و فكر خود را به اين گونه امور مشغول نسازيد كه فكر پريشان خواب پريشان مي آورد.

دوست عزيز؛ اگر احساس مي كنيد كه اين اتفاق بيش از اندازه براي شما مي افتد، با رعايت كردن راهكارهاي زير مي توانيد تعداد دفعات آن را كم كنيد:

۱٫ سعى كنيد به هنگام خواب، شكمتان بيش از حد معمول پر نباشد.

۲٫ از پوشيدن لباس‏هاى تنگ و چسبان اجتناب كنيد. همچنين لباس هاي زيرتان خيلي نرم و يا خيلي زبر نباشد.

۳٫ قبل از خواب حتماً به توالت برويد. نيمه شب هم اگر احساس كرديد مثانه تان پر است، از خواب برخواسته و آن را تخليه نماييد.

۴٫ از نگاه كردن به مناظر، فيلم‏ها و تصاوير تحريك كننده، خوددارى كنيد و تمرين كنيد كه به محض مواجهه با اين امور، چشم خود را بسته و يا به زمين و يا آسمان نگاه كنيد.

۵٫ از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخی‏هاى تحريك ‏كننده و فكر كردن در اين امور، دورى كنيد.

۶٫ از خوردن مواد غذايى محرك، مانند خرما، پياز، فلفل، تخم ‏مرغ، گوشت قرمز و غذاهاى پرچرب – اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا كنيد.

۷- سعى كنيد محل خواب شما گرم نباشد و حتي الامكان در جاي خنك بخوابيد.

۸٫ از نوشيدن افراط گونه آب و مايعات پرهيز كنيد (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابيدن).

۹٫ هيچ‏گاه كاملا عريان نشويد و به اندام عريان خود يا ديگري نگاه نكنيد.

۱۰٫ از دست‏ورزى با اندام جنسى خود، اجتناب نماييد.

۱۱- سعى كنيد با وضو بخوابيد و قبل از خواب كمي قرآن تلاوت نمائيد.

۱۲- اگر مي توانيد، بعد از اذان صبح و قبل از طلوع آفتاب از خواب بيدار شويد.

۱۳٫ سعي كنيد قبل از خواب نيروي تخيلتان را كنترل كنيد و به مسائل تحريك كننده و جنسي فكر نكنيد. هميشه موضوعاتي براي فكر كردن داشته باشيد تا در مواقع بيكاري و يا قبل از خواب به آنها بيانديشيد تا فرصت براي خيال پردازي هاي جنسي نداشته باشيد.

۱۴٫ به هنگام خواب، به روي شكم نخوابيد.

۱۵٫ به منظور تخليه انرژى زائد بدن، به طور منظم و زياد ورزش كنيد.

۱۶٫ هفته ‏اى يكى دو روز، روزه مستحبى مفيد است و اگر توان آن را نداريد، ميزان صَرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهيد و يا تعداد دفعات غذا را كاهش داده و به حداقل خوراك اكتفا كند.

۱۷٫ از سخن گفتن ملايمت ‏آميز، شوخى و خنده با نامحرمان خوددارى كنيد.

۱۸٫ قبل از خواب دعايي را كه براي جلوگيري از احتلام در مفاتيح الجنان آمده، بخوانيد. (دعاي جلوگيري از احتلام: أللهم إنّي أعوذ بك من الإحتلام و من سوء الأحلام و من أن يتلاعب بي الشيطان في اليقظه و المنام)

پيگيري دقيق و جدي اين دستورات به شما در كاهش احتلام كمك خواهد كرد. موفق و سربلند باشيد.

لینکهای مرتبط:

رابطه استمنا و باروری

عوامل عدم موفقیت در ترک استمنا

نگرانی از سختی ترک استمنا

دچار انزال سریع هستم…

آیا این ها عوارض خود ارضایی هست یا نه؟

آیا انزال زودرس قابل درمان است؟

مقاله نویس استمنا، بیمار استمنا

راه حل ترک استمنا چیست؟

عاشق جوراب زنانه ام!

چگونه با غرائز جنسی برخورد کنیم؟

رابطه استمنا و احتلام؟

آيا عوارض خود ارضايي با ترك خودارضايي بر ميگردد ؟؟

خودارضایی در کودکان

استمنا و لاغری بدن (ازمنظر طب سنتی)

استمنا و لاغری بدن(ازمنظراجتماعی)

ترک استمنا و مدیریت شهوت

مضرات انحرافات جنسی و راهکارهای پیشگیری و درمان

ترک استمنا و مرض احتلام

 

 

با ترک استمنا، عوارضی مثل عقیمی بر میگرده؟

آیا درمان خود ارضایی با کافور امکان پذیر است؟

خود ارضایی و لرزش دست؟

توصیه دختر مبتلا به خود ارضایی

آیا جلوگیری از خودارضایی، برای سلامتی خطرناک است؟

خود ارضائی به دلیل دیدن خانمهای بدحجاب

ایا خودارضایی باعث حواس پرتی میشه؟

خودارضایی و آسیب دیدن پرده بکارت؟

چگونه دوست پسرم را از استمنا ترک دهم؟

درد پا و سر از عوارض خودارضایی هست؟

آیا با ترک خودارضایی کمبود اعتماد به نفس از بین میرود؟

آیا سن استمناء در مضرات استمنا تاثیرگذار است؟

با عذاب وجدان و عوارض استمنا چه کنم؟

چگونه در حمام که هستم دست ازخود ارضای بکشم؟

انتقاد از سامانه عفت بدلیل انتشار مقاله مضرات انحرافات جنسی

زندگی و آرزوهایم دارد بر باد میرود…

آیا خودارضایی مشکلاتی را برای ازدواج بوجود می آورد؟

 

 

 

 

همچنین ببینید

کارگاه تربیت مربی کودک رشد

با حضور اساتید مطرح کشوری ویژه فعالین فرهنگی و علاقمندان به کار با کودک   ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *