اعتراض شدید مسلمانان هلند به قانون ممنوعیت حجاب
دى- بعد از ظهر: کد خبر:
یکى از رهبران مسلمانان هلند در رأس اعتراض مسلمانان این کشور به مسئله ممنوعیت حجاب، تصویب چنین قانونى را در هلند به شدت محکوم کرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتى «مسلم نیوز»، سهشنبه گذشته طرح «ممنوعیت حجاب زنان مسلمان هلند در اماکن عمومى» به تصویب پارلمان هلند رسید.
به موجب این قانون، از این پس زنان مسلمانان در اماکن عمومى حق استفاده از روبنده و یا ردایى که بدن آنها را کاملا بپوشاند، ندارند.
این مسئله، مسلمانان و گروههاى مدافع حقوق بشر را در کشور هلند به شدت خشمگین ساخته و اعتراض آنان را برانگیخته است.
به گفته مسلمانان تنها عدهمعدودى از زنان مسلمانان این کشور از ردا و روبنده استفاده مىکنند.
«آیهان تونکا» یکى از اعضاى سازمان سیاسى مسلمانان هلند معروف به OMC گفت: تصویب این قانون در واقع واکنشى بسیار افراطى و غیر معمول در برابر مشکل بسیار کوچک است زیرا بندرت زنى مسلمان در این کشور از ردا و روبنده استفاده مىکند.
وى افزود: تنها چیزى که مىتوانم بگویم این است که تصویب چنین قانونى واقعا مضحک و خندهدار است.
سال گذشته نیز دو زن مسلمان هلندى در شکایتى که برعلیه دانشگاه خود مطرح کرده بودند شکست خوردند. دانشگاه آنها را وادار کرده بود تا در هنگام گذراندن دورههاى آموزشى مربوط به کارهاى اجتماعى و مراقبت از کودکان از پوشیدن روبنده خوددارى کنند. دادگاه نیز ضمن محکوم ساختن این دو زن مسلمان از دانشگاه آنها خواسته بود تا این دو دانشجو را از واحدهاى مورد نظر بیندازد.
گرایش روزافزون دختران آمریکایى به حجاب
دى- بعد از ظهر: کد خبر:
علاقه رو به افزایش دختران جوان نیویورکى به پوشیدن لباسهایى که بخشهاى بیشترى از بدن را بپوشاند و کمتر آنها را در معرض دید دیگران قرار دهد، توجه محققان را به خود جلب کرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتى گروه تحقیقاتى GI که یک گروه تحلیل آمارى در مرکز نیویورک است، یافتههاى محققان این گروه نشان مىدهد که نسل جدید جوانان دختر نیویورکى برخلاف نسلهاى قبلى علاقهچندانى به خودنمایى و پوشیدن لباسهاى بدننما ندارند.
«ملسیا لاویجن» از محققان این گروه در توضیح این تحلیلهاى آمارى گروه خود مىافزاید: از نظر ما آمارهاى دریافتى از نسل جوان ما دختران نیویورک حاکى از آن است که مردم به پوشیدگى بیشتر روى آوردهاند.
او مىافزاید: علت اصلى این امر از نظر من نگاه ساده انگارانه و بىبند و بارى است که در چند سال اخیر با شعار همه چیز مىگذرد رایج شده بود و اکنون در عکسالعمل به آن موج بىبند و بارى گرایش به پوشیدگى بیشتر در میان دختران جوان و نوجوان اوج مىگیرید.
لاویجن معتقد است که پس از چندین سال از اوج فرهنگ خودنمایى و لباسهاى کوتاه و بدن نمایى که افراد را در کمترین میزان پوشش قرار مىداد، اکنون مردم به دنبال چیز متفاوتى هستند؛ چیزى که دیگر آن قدر بدن نمایانه نباشد.
محققان این گروه دلیل دیگر این روى آوردن دختران جوان را تمایل آنها به داشتن کنترل خویش و راحت بودن از آزار دیگران مىدانند و اضافه مىکنند: به طور کلى گرایش به مذهب، رفتن به کلیسا و مقابله در برابر فرهنگ عمومى بىبندوبارى علامت آن است که نسل جوان قصد دارد که خودش بر خود کنترل بهترى داشته باشد.
قانونى شدن حجاب در یک دبیرستان آمریکایى
دى- قبل از ظهر: کد خبر:
با اعتراض انجمن روابط اسلامى- آمریکایى نسبت به قانون منع استفاده از حجاب در مدارس دولتى، یکى از دبیرستانهاى دخترانه آمریکا این قانون را لغو کرده و به دانشآموزان مسلمان خود اجازه استفاده از حجاب اسلامى را داد.
به گزارش فارس، چندى پیش دختر مسلمان ۱۸ سالهاى به نام «امیلى اسمیت» در یک نامه الکترونیکى از انجمن روابط اسلامى- آمریکایى خواسته بود تا او را در رسیدن به حق مسلمش، یعنى پوشیدن حجاب اسلامى در مدرسه یارى کنند.
۳ روز بعد یعنى در تاریخ ۶ ژانویه در پى درخواست امیلى، این انجمن نامهاى اعتراضآمیز براى «چرى ددمون» مدیر مدرسه ایمیلى فرستاد و از او خواست تا نسبت به قانون منع استفاده از حجاب اسلامى تجدیدنظر کند، که به دنبال پافشارى و پیگیرىهاى مکرر انجمن روابطاسلامى- آمریکایى مسئولان این مدرسه قانون لباس فرمشان را تغییر داده تا به موجب آن دیگر امیلى براى پوشش اسلامىاش مشکلى نداشته باشد.
قانون منع حجاب، دامن راهبههاى آلمانى را هم مىگیرد
مهر- بعد از ظهر: کد خبر:
دادگاه ادارى فدرال آلمان در رابطه با ممنوعیت حضور زنان معلم مسلمان در کلاس درس با روسرى حکم تازهاى را صادر کرده است که به موجب آن زنان راهبه معلم هم در موقع تدریس نباید از روسرى استفاده کنند و منع بر سر داشتن روسرى در هنگام تدریس در مدارس دولتى شامل غیر مسلمانان هم مىشود.
منع قانونى بر سر داشتن روسرى براى زنان معلم هنگام حضور و تدریس در کلاس در مدارس دولتى شامل زنان راهبه هم مىشود.
بنا بر گزارش هفتهنامه سرشناس آلمانى «اشپیگل»، حکم قبلى دادگاه عالى آلمان در مورد منع استفاده از روسرى تنها زنان معلم مسلمان را که در ایالت بادن ورتمبرگ آلمان سرگرم کار هستند در بر نمىگیرد بلکه ادیان دیگر را نیز شامل مىشود.
هفتهنامه «اشپیگل» به نقل از حکم کتبى که به تازگى در پى اعتراض مسلمانان از طرف دادگاه ادارى فدرال آلمان صادر شده، گزارش مىدهد زنان راهبه مسیحى نیز که به کار تدریس هم اشتغال دارند باید در هنگام حضور در کلاس درس مدارس دولتى ایالت «بادن ورتمبرگ» پوشش راهبهاى خود را کنار بگذارند.
در این حکم آمده است هرگاه راهبههاى مدارس حاضر به تمکین از این حکم نباشند ناگزیر خواهند بود از شغل معلمى در مدارس دولتى کنار روند.
باید دانست که ایالت «بادن ورتمبرگ» در سال گذشته زنان مسلمان را که به عنوان معلم در استخدام وزارت فرهنگ این ایالت هستند از تدریس با داشتن روسرى منع کرده است.
این ممنوعیت در پى یک دعواى دادگاهى طولانى که سر انجام دیوان عالى قانون اساسى آلمان را هم به خود سرگرم کرده بود، صورت گرفت.
شاکى قضیه، فرشته لودین، یک زن معلم افغانتبار و تبعه آلمان بود که اصرار داشت با داشتن روسرى سنتى یک زن مسلمان، به تدریس ادامه دهد ولى دلایل او پس از طى همه مراحل قضایى رد شد.
نشریه «اشپیگل» در ادامه گزارش خود مىنویسد، با وجود حکم اخیر دادگاه ادارى فدرال، دولت ایالتى در نظر ندارد راهبههاى معلم را از داشتن پوشش دینى خود در کلاس درس محروم یا منع کند.
خانم آنته شاوان، وزیر فرهنگ این ایالت گفته است قانونى را که او به تصویب پارلمان ایالتى رسانده فقط شامل غیرقانونى بودن روسرى معلمهاى زن مسلمان مىشود و در برداشتن نشانههاى مسیحى در مدارس دولتى همچنان مجاز است.
این در حالى است که به نوشته «اشپیگل»، قضات دادگاه ادارى معتقدند، ممنوعیت نشانههاى مذهبى بر طبق قانون اساسى، خود ایالت «بادن ورتمبرگ» همه ادیان را در بر مىگیرد و قائل شدن استثنا در مورد اشکال معینى از مذهب و یا نحوه اجراى این قانون در منطقه خاصى به عنوان استثنا فاقد وجاهت قانونى است.
انتظار مىرود، حکم اخیر دادگاه ادارى آلمان بحثهاى حقوقى تازهاى را در زمینه پوشش مذهبى در مدارس دولتى به دنبال داشته باشد.
طومار هزار امضایى براى لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاههاى ترکیه
دى- قبل از ظهر: کد خبر:
روزنامه «ایران» نوشت: انجمنهاى حمایت از حجاب در ترکیه خواهان لغو منع حجاب در دانشگاههاى این کشور شدند.
به نوشته روز نامه «البیان» (چاپ امارات)، نمایندگان این انجمنها با تقدیم طومارى با هزار امضا به «بلند ارینچ» رئیس مجلس ترکیه از پارلمان و حزب عدالت و توسعه خواستند مشکل منع حجاب در دانشگاهها و اماکن دولتى را حل کنند. بنابه قوانین ترکیه، زنان و دانشجویان محجبه دختر از ورود به دانشگاه و کار در ارگانهاى دولتى محرومند. بسیارى از مردم ترکیه امید زیادى داشتند که با روى کار آمدن حزب عدالت و توسعه معضل منع حجاب حل شود.
البیان افزود: با این حال، حزب هنوز این معضل را در دستور کار خود قرار نداده است. این معضل که از سال در ترکیه ایجاد شده، پس از روى کار آمدن حزب عدالت و توسعه ابعاد مختلفى به خود گرفته است، زیرا در بسیارى از محافل و مراسم رسمى و ویژه که در کاخ ریاست جمهورى برگزار مى شود، همسران محجبه مسؤولان دعوت نمى شوند. البیان گفت: از وزیر ترکیه، نفر از همسرانشان محجبه هستند که در رأس آنها، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر و عبدالله گل وزیر امور خارجه قرار دارند.
صدراعظم آلمان به دنبال ممنوع کردن حجاب در مدارس
آذر- قبل از ظهر: کد خبر:
صدر اعظم آلمان، خواستار منع حجاب در مدارس این کشور شد.
به گزارش سرویس بینالملل «بازتاب»، گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان، خواستار ممنوعیت حجاب اسلامى در مدارس این کشور شد.
سایت خبرى «محیط» با اعلام این خبر نوشت: شرودر، با این حال، اجازه پوشش حجاب در دیگر اماکن و ادارات را بلامانع دانست.
این سایت خبرى به نقل از صدراعظم آلمان افزود: مسلمانان مقیم آلمان، باید زبان آلمانى را خوب یاد بگیرند و خود را با جامعه آلمان وفق دهند تا بتوانند، قانون اساسى این کشور را به درستى بفهمند و فرصتهاى کارى مناسب را از دست ندهند.
«محیط» به نقل از روزنامه «الوفد» مصر نوشت: اتوشیلى، وزیر کشور آلمان، اعلام کرده است که دولت، از ژانویه آینده، اجراى سیاست اختلاط واقعى مسلمانان مقیم آلمان با مردم این کشور را آغاز خواهد کرد.
سرعت گسترش اسلام در اروپا، نتیجه انحصارگرایى لائیکهاى افراطى
جریان ضداسلامى در سوئد به جایى رسیده است که چندین مورد آتشسوزى مسجد، مدرسه و قدغن کردن پوشش و حجاب، انجام داده است.
آذر- بعد از ظهر: کد خبر:
در حالى که مقامات کشورهاى اروپایى، روز به روز با تصویب قوانین سختگیرانه و افزایش فشار، شرایط زندگى را براى مسلمانان مشکلتر مىکنند، جمعیت مسلمانان در این قاره، روز به روز افزایش مىیابد.
به گزارش سرویس بینالملل «بازتاب»، روزنامه «تایمز»- چاپ لندن- امروز در گزارشى نوشت: بنیادگرایان اسلامى، باعث و بانى برخورد بین تمدنها، برخورد بین مسلمانان و حکومتهاى دمکراتیک شدهاند.
در این گزارش آمده است: آلمان با سه میلیون مسلمان- که اکثرا ترکتبار هستند- و فرانسه با بیش از پنج میلیون نفر مسلمان که بیشتر آنان از زمانهاى دور از آفریقاى شمالى آمدهاند، در صدر آمار مسلمانان کشورهاى اروپایى هستند.
«تامیز» گفته سؤالبرانگیز «آنجلا مرکل»، رهبر مخالف دمکرات مسیحى آلمان را نقل کرده که گفته است: «مفهوم نظام چندفرهنگى»، معناى خود را از دست داده است. هرکس به اروپا وارد مىشود، باید به ساختار ما احترام گذارد و ریشههاى مسیحیت و غربى ما را بپذیرد و در مقابل آن، صبور باشد و تحمل کند.
۴۸% درصد ایتالیایىها معتقدند، برخورد بین تمدنها در رابطه با اسلام و غرب، در حال جریان است و اسلام را متعصبترین دین در میان بقیه مذاهب دانستهاند.
در این گزارش آمده است، جریان ضداسلامى در سوئد به جایى رسیده است که چندین مورد آتشسوزى مسجد، مدرسه و قدغن کردن پوشش و حجاب، انجام داده که این حرکات همچنان نیز ادامه دارد و اروپاییان، علت این برخوردها را «بنیادگرایان اسلامى» دانستهاند.
گفته مىشود، اعلام ممنوعیتهاى مربوط به حجاب در فرانسه سرمشق دیگر کشورهاى اروپایى نیز شده است.
اما، به رغم برخوردهاى گزارش شده، درصد رو به رشد و گرایش سریع مردم جامعه اسپانیا به اسلام، موجب شگفتى شده، به گونهاى که واکنشهایى هم از سوى مخالفان آنها در برابر ساختن مسجد در مرکز شهر «سویل» به وجود آمده است.
همچنین گفته شده که دولت اسپانیا در این شهر، پانصد نیروى اضافه بر ظرفیت پلیس را براى کنترل مبلغان و اجتماعات مسلمانان در مراسم مختلف، گماشته است.
مقامات آلمانى، تا جایى پیش رفتهاند که به تازگى، دوربینهاى مخفى در مسجد برلین جاسازى کردهاند و مدعى شدهاند که امام جماعت مسجد، خطاب به نمازگزاران گفته است که آلمانىها راهى جز جهنم ندارند، چراکه کافر و بىاعتقادند.
«نیکلاس سارکوزى»، رئیس حزب راستگراى فرانسه، مىگوید: چه بخواهیم، چه نخواهیم، اسلام، دومین مذهب بزرگ در فرانسه است، بنابراین، شما مجبورید با هرچه بیشتر فرانسوى کردن این مذهب را تنگتر کنید.
بر پایه آمار به دست آمده در ۲۹ نوامبر سال ۲۰۰۴، در میان جمعیت ۸/۱ میلیون نفرى مسلمان انگلیس، درصد اشتیاق و میل و گرایش به اسلام، از چنان رشدى برخوردار بوده است که انگلیسىها، آن را «موج اسلامگرایى» نامیدهاند.
گفته شده است، قوانین و طرحهاى در پیش گرفته شده پس از حملات یازده سپتامبر، موجبات نارضایتى و دلسردى نسل جوان مسلمان را فراهم آورده و باعث بروز خشم و خشونت و فاصله میان آنان شده است؛ چنان که مفسران انگلیسى آن را «شکاف بین نسلهاى مسلمان» دانستهاند.
پس از فروپاشى نظام امپراتورى در انگلستان، این کشور به مرکز تجمع مسلمانان از سراسر دنیا تبدیل شده که قسمت عمده این مسلمانان را پزشکان، حقوقدانان، نویسندگان و روزنامهنگاران تشکیل مىدهند.
رأىگیرىهاى اخیر، نشان مىدهد که ۳۳ درصد مسلمانان، خواستار حضور بیشتر در جریان تأثیرگذارى در جامعه انگلستان هستند
در حال حاضر اسلام، دومین دین اروپاست و نسلهاى دوم و سوم مسلمان این کشور، جلوه جدیدى از اسلام ارائه مىدهند که این نظرات آنان با ایدههاى اجداد و والدینشان فاصله داشته و برعکس اتصال بیشترى با محیط زندگىشان دارد.
گزارشهاى رسیده از لندن، حاکى از آن است که بزرگترین مسجد اروپا، در «رم» واقع شده که مرکز اصلى مسیحیان قدیمى بوده است.
دختران ایرانى بخوانند: برنامه یک دختر مسلمان آمریکایى
چشم همه آنان بدون استثنا به سمت سارا خیره مىشود که روسرى سرش کرده است و اگر سارا مىخواست، به این نگاهها توجهى کند، نمىتوانست به پوشش خود ادامه دهد. در بین کارکنان، فقط او باحجاب است. حجاب، پوششى است که مو، گوش و گردن زنان مسلمان را پوشیده نگه مىدارد. تناقض عجیبى بین سارا و اعضاى خانوادهاش که روبهروى مسجد بدون حجاب منتظرند، وجود دارد.
فروردین- بعد از ظهر: کد خبر:
در پشت پیشخوان یک اغذیهفروشى، دختر نوجوان محجبهاى به نام «سارا اسماعیل»، مشغول رسیدگى به درخواست مشتریان است. چشم همه آنان بدون استثنا به سمت سارا خیره مىشود که روسرى سرش کرده است و اگر سارا مىخواست، به این نگاهها توجهى کند، نمىتوانست به پوشش خود ادامه دهد.
به گزارش سرویس بینالملل «بازتاب»، روزنامه «کریستین ساینسمانیتور» نوشت: در برخورد با زن و شوهرها، مادران و بچههاى کوچکشان و پسرها، با همه یکجور رفتار مىکند و کارش را انجام مىدهد. در بین کارکنان، فقط او باحجاب است. حجاب، پوششى است که مو، گوش و گردن زنان مسلمان را پوشیده نگه مىدارد. تناقض عجیبى بین سارا و اعضاى خانوادهاش که روبهروى مسجد بدون حجاب منتظرند، وجود دارد.
تشخیص سارا در میان دیگر دوستان نوجوانش که دوستان غیرمسلمانش لفظ «حجابىها» را در مورد آنان به کار مىبرند، سخت است. این دخترها پس از خواندن نماز، به فروش کیک شکلاتى مىپردازند تا پول به دستآمده از آن را براى مسجد جمعآورى کنند و بعد از آن، وقت خود را به گفتوگو و خنده و بررسى SMS موبایلهاى خودشان صرف مىکنند. او دانشآموز سال آخر دبیرستان است و درباره حجاب خودش مىگوید: این تنها یک نوع پوشش نیست، بلکه نشاندهنده سبک زندگى و نشاندهنده هویت من است. او الکل نمىنوشد و سیگار نمىکشد و قرار ملاقات با پسرى نمىگذارد و پنج نوبت در روز، مشغول انجام هر کارى باشد، به نماز مىایستد. او یکى از تعداد رو به رشد نوجوانان آمریکایى مسلمان است که حجاب دارند. چیزى که در دوره متوجه سوءظنها و تردیدها به سمت اسلام پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، جاى تعجب دارد.
او با اینکه سال آخر دبیرستان است، تقاضانامههاى گوناگون از کالجهاى مختلف که اطمینان پذیرش در آنها را دارد. براى او مىرسد، ولى همچنان منتظر شنیدن پاسخ تقاضاهاى از گزینه برترش یعنى دانشگاه «بوستون» است.
سارا یک زندگى معمولى دارد و در اغذیهفروشى کار مىکند و به باشگاه ورزشى مىرود. شبهاى جمعه را در مسجد و تعطیلات آخر هفته را هم با دیگر دوستان باحجابش مىگذراند. همچنین با آنان بهرانندگى در بوستون مىپردازند و یا به گردش در میدانهاروارد در کمبریج مىروند.
سارا پایبند اصول اخلاقى و مصمم است و در عین خوشبرخورد بودن، نماینده ثابتقدم مذهبش است و توانایى این را دارد که از پس نگاهها و پرسشهاى دیگران برآید.
او به این سؤال که یک زن مسلمان بودن به چه نحوى است، پاسخ داده است، به گونهاى که خود سارا، تصمیم به انتخاب حجاب گرفت. در حالى که هیچکدام از خواهران دیگرش این کار را نکردند. وقتى او مسئله حجاب را مطرح کرد، مادر مصرى او از وى خواست که با دقت این موضوع را بررسى کند.
سارا تابستان همان سال به خواندن قرآن و حدیث پرداخت و خود را آماده انتقال از یک دبیرستان خصوصى اسلامى به یک دبیرستان عمومى کرد.
«سینتیا اندرس»، نویسنده مقاله «کریستین مانیتور» در تعریف «حجاب» مىگوید: در اسلام به حجب و اعتدال در پوشش و رفتار همه پیروان این دین تأکید شده است. زنانى که در محیط عمومى ظاهر مىشوند، دست، بازو و پاى خود را از دید مردان جامعه پوشیده نگه مىدارند.
سارا مىگوید: حجاب یک تذکر دایمى براى اوست که به خود و دیگران احترام بگذارد و این کار، او را به پایبندىاش بر اصول اسلامى، اطاعت و نیکوکارى و نوعدوستى تشویق مىکند. او ادامه مىدهد: شما باید همیشه خدا را در هر کارى که در حال انجامش هستید، در نظر بگیرید. هر کارى که مىکنید، باید خدا از آن راضى باشد. طرز رفتار سارا کاملا حسابشده و محدود است. او مىگوید: اگر مىخواهید از یک الگوى رفتارى متعادل و محترمانه پیروى کنید، باید خودتان باشید. البته باید گفت سارا تاکنون به خاطر حجابش مورد اذیت قرار نگرفته، چراکه بیشتر این امنیت را مرهون زنان مسلمان پیش از خودش است.
سارا دوستان غیرمسلمان هم دارد که در البته سطح معمولى است. او معتقد است در روابط به مرزهایى مىرسید که نباید پا را فراتر بگذارید؛ یعنى نوشیدن مشروب و پارتى رفتن در زندگى او وجود ندارد. او زندگى به همراه خانواده و شش خواهر و برادرش را ترجیح مىدهد. او همانگونه که در عکس نشان داده شده، سرگرم آهنگسازى با کامپیوتر است. او خود به اسلام روى آورده و در عین حال، خود را یک نوجوان آمریکایى مىداند که مىخواهد خودش باشد.
نظرات کاربران:
این خواهر مسلمان من را به یاد شعر معروف: چشمها را باید شست جور دیگر باید دید. مى اندازد. شاید اگر دختران این مرز و بوم هم از زاویه دید این دختر مسلمان به اسلام مینگریستند اینقدر شاهد بدحجابى و بى بند و بارى در جامعه نبودیم
به عنوان یک پسر مسلمان احساس غرور مى کنم که هنوز کسانى در گوشه و کنار این کره خاکى هستند که از ارزشها، باورها و هویت خود به نحو احسن حفاظت میکنند.
مى خواهم انانکه مى گویند نمیشود و نمى توان اینچنین بود این الگوى جوان را ببینند و …
حجاب همسر اردوغان، مانع رئیسجمهور شدنش مىشود؟
خرداد- بعد از ظهر: کد خبر:
امکانناپذیرى رسیدن «رجب طیب اردوغان» به مقام ریاستجمهورى ترکیه به دلیل محجبه بودن همسرش، موضوع بحث روز دوشنبه محافل سیاسى و خبرى ترکیه است.
به گزارش ایرنا، رئیسجمهورى ترکیه را مجلس این کشور انتخاب مىکند و قرار است در سال ۲۰۰۷ میلادى مجلس به جاى «احمد نجدت سزر» رئیسجمهورى فعلى، رئیس جدید جمهورى این کشور را انتخاب کند.
حزب حاکم عدالت و توسعه با در اختیار داشتن ۳۵۶ کرسى از مجموع ۵۵۰ کرسى مجلس ترکیه، در صورتى که بتواند کرسىهاى خود تا زمان انتخاب رئیس جدید جمهورى را حفظ کند، این امکان را دارد که رجب طیب اردوغان رهبر این حزب و نخستوزیر فعلى را در صندلى ریاست جمهورى ترکیه بنشاند.
وجود این احتمال و نگرانى محافل لائیک از این امر، از هم اکنون زمینه بحث در مورد این را که آیا اردوغان با داشتن همسر محجبه، خواهد توانست مقام ریاست جمهورى را از آن خود کند، در جامعه ترکیه فراهم آورده است.
روز گذشته خبرنگارى این موضوع را با «سلیمان دمیرل» رئیسجمهورى سابق و سیاستمدار کهنهکار ترکیه در میان گذاشت و از وى پرسید، «آیا حجاب همسر اردوغان، مانعى براى انتخاب وى به ریاستجمهورى خواهد بود؟»، دمیرل در پاسخ گفت: تاکنون هیچ یک از رؤساى جمهورى ترکیه همسر محجبه نداشتهاند و در قوانین ترکیه نیز در این مورد ماده مشخصى وجود ندارد.
دمیرل با زیرکى ادامه داد: براى ایجاد مانعى بر سر این راه، باید قانون تغییر یابد و ماده جدیدى در این مورد گنجانده شود.
مطبوعات روز دوشنبه ترکیه سخنان سلیمان دمیرل را به فراخور سیاستهاى خود ارزیابى کردند.
روزنامههاى اسلامگر و هوادار رجب طیب اردوغان به نقل از سلیمان دمیرل نوشتند که «قانون منعى براى احراز مقام ریاست جمهورى اردوغان ندارد» و روزنامههاى مخالف نیز به نقل از همین منبع نوشتند «براى جلوگیرى از احراز مقام ریاست جمهورى اردوغان، باید قانون انتخاب ریاست جمهورى تغییر یابد».
عبدالله گل؛ وزیر امور خارجه ترکیه امروز پیش از سفر به آمریکا با سوال خبرنگاران در این مورد روبهرو شد. وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ گفت: قانون فعلى انتخاب رئیسجمهورى ترکیه، مانعى براى ریاست جمهورى فردى که همسر محجبه دارد، در نظر نگرفته است.
بر اساس قوانین ترکیه، کارمندان دولت ترکیه حق استفاده از پوشش اسلامى را ندارند و ورود دانشجویان محجبه به مراکز دانشگاهى ممنوع است.
پدر زینب: نوبت دندانپزشکى دیپلمات ایرانى، مهمتر از محرومیت دخترم بود
پدر زینب ایمانى، دختر ایرانى که به خاطر حفظ حجاب در فرانسه از تحصیل محروم شد، با ارسال پیامى به «بازتاب»، از بىتوجهى وزارت خارجه و سفارت جمهورى اسلامى در پاریس به وضعیت دخترش، به شدت انتقاد کرد.
دى- قبل از ظهر: کد خبر:
پدر زینب ایمانى، دختر ایرانى که به خاطر حفظ حجاب در فرانسه از تحصیل محروم شد، با ارسال پیامى به «بازتاب»، از بىتوجهى وزارت خارجه و سفارت جمهورى اسلامى در پاریس به وضعیت دخترش، به شدت انتقاد کرد.
در پیام وى آمده است: بنده پدر این دانشآموز هستم و از شما به خاطر رساندن خبر مظلومیت یک مسلمان در کشورى غریب، تشکر مىکنم و از خداوند، موفقیت شما را استدعا دارم.
مىخواستم توضیحى خدمتتان عرض کنم و آن اینکه ما جز خدا، در غربت به کسى امیدى نداریم. براى روشن شدن بیشتر مطلب، مجبورم خدمتتان عرض کنم، بنده در بدو امر، یکى از مسئولان سفارت را در جریان گذاشتم تا شاید اقدامى انجام دهند، ولى ایشان با بىتوجهى وانمود کرد که به حرفهاى ما گوش مىدهد و به بهانه داشتن قرار با دندانپزشک، از ما خداحافظى کرد و بعد از آن هم هیچ سراغى از وضعیت ما نگرفت. ظاهرا ایشان نفر سوم سفارت محسوب مىشود. ما وقتى برخورد کشورهاى دیگر را با اتباع خودشان و بىتوجهى مسئولان کشورمان را با مسئلهاى به این مهمى مىبینیم، واقعا حسرت مىخوریم.
شما که در امور اخبار هستید همین چند روز پیش دیدید که چگونه تمام مسئولان فرانسوى از دو گرگان آزاد شده این کشور از عراق استقبال کردند. رئیسجمهور، نخستوزیر، رئیس مجلس و دهها شخصیت عالىرتبه این کشور، با وجود سرما و بارندگى برف و باران، به پاى هواپیماى حامل گروگانهاى آزادشده رفتند و در مدت ۱۲۳ اسارت آنها، همه روزه مقامات فرانسوى، پیگیر این قضیه بودند. البته شاید بیشتر این کارها، جنبه تبلیغاتى داشته باشد، ولى آنچه که مهم است، اینها مىخواهند به مردمشان بگویند که شما هر کجا باشید، ما به فکر شما بوده و در پى حل مشکل شما هستیم. این در حالى است که یک دانشآموز مسلمان ایرانى، براى حفظ یک ارزش با اتکا به خداوند متعال روزهاى پى در پى محرومیت را پشت سر گذاشته و هیچ حیلهاى را نمىپذیرد و تا آخرین مرحله آن، یعنى محرومیت دایم از تحصیل، پیش مىرود.
در حالى که همچون همه اولیا، از محرومیت فرزندم از تحصیل متأثر و غمناکم، ولى به ایمان فرزندم غبطه مىخورم. شاید مسئله حجاب براى بعضىها چندان مهم نباشد، ولى همگان مىدانند که این اصل، چیزى نیست که بتوان بر سر آن براى زندگى بهتر چند روزه معامله کرد. این ارزشى است که هزاران زن مسلمان به آن اعتقاد دارند و پرچمدار این ارزش، دخت رسول خدا (ص) بود. در زمان ما پس از گذشت سالیان درازى که استعمارگران به خیال خود این ارزش را در کشور ما محو کرده بودند، پیروان آن بانوى گرانقدر، بار دیگر این ارزش اصیل را با هزاران خون دل، زنده کرده و سرمشق هزاران زن مسلمان در جهان شدند.
جا داشت که سفارت جمهورى اسلامى ایران، به عنوان «امالقراى مسلمین» براى حفظ ظاهر، یک اعتراض لفظى کمخرج نسبت به این عمل منادیان حقوق بشر مىکرد.
وى در پیام دیگرى که صبح امروز به پستالکترونیک «بازتاب» رسید، اظهار کرد: پس از انعکاس این خبر، مسئولان وزارت خارجه تازه به دنبال پیگیرى این مسئله افتادهاند و تازه دیروز با ما تماس گرفتند و پرسیدند که مگر زینب، تابعیت ایرانى دارد؟ حال آنکه دختر من، شناسنامه ایرانى دارد و پرونده کامل او در کنسولگرى ایران موجود است.
وى اضافه کرده است: چگونه است که دولت نروژ در پى اعدام یک محکوم به مرگ در ایران، سفیر خود را فرا مىخواند، اما سخنگوى وزارت خارجه ایران حتى از محکوم کردن لفظى این عمل خوددارى مىکند و سفارت ایران در فرانسه سعى دارد با طرح ابهام در ایرانى بودن زینب، کوتاهى خود را توجیه کند؟!
گفتنى است، مسئولان آموزشوپرورش پاریس، پس از سه ماه تنبیه انضباطى زینب، دانشآموز ایرانى، حکم اخراج او را از تحصیل در فرانسه به دلیل داشتن پوشش اسلامى صادر کردند.
به گزارش خبرگزارى فارس، «زینب» که از دو سال پیش در یک کالج در پاریس مشغول تحصیل بود، با شروع سال تحصیلى جدید و در پى تصویب قوانین ضداسلامى در فرانسه، به جاى پوشش همیشگى خود از نوعى پوشش با نام «بندانا» که استفاده از آن براى زنان در کشورهاى غربى مرسوم است، استفاده کرد تا به این طریق هم موهاى خود را پوشانده باشد و هم اینکه امکان ادامه تحصیل داشته باشد.
اما مدیر مدرسه از حضور وى در مدرسه جلوگیرى نمود و اعلام کرد طبق قانون جدید فرانسه، داشتن هرگونه علامت مذهبى در مدرسه ممنوع مىباشد.
با وجود اعتراض این دانشآموز ایرانى مبنى بر اینکه وى هیچ گونه پوششى که معرف علامت مذهبى باشد نداشته و روسرى او که موسوم به «بندانا» مىباشد، مورد استفاده بسیارى از زنان و دختران فرانسوى است و نزد هیچ کس این روسرى، نشانه مذهبى تلقى نمىشود، مسئولان آموزش و پرورش پاریس از حضور این دانش آموز مسلمان ایرانى بر سر کلاسهاى درس جلوگیرى کردند.
مسئولان مدرسه نیز تا معلوم شدن تکلیف دانشآموز، اقدام به تنبیه او کرده و او را از رفتن سرکلاس محروم نمودند.
زینب هر روز در مدرسه به سالنى که معمولًا دانش آموزان خاطى و مسئلهدار را در آن نگهدارى مىکنند هدایت مىشد. این کار در مدت سه ماه گذشته ادامه داشت تا اینکه مدیر مدرسه به وى پیشنهاد داد که در صورتى که حاضر باشد گوشها و مقدارى از موهایش را از «بندانا» بیرون بگذارد، مىتواند سرکلاس حاضر شود.
اما این دانش آموز ایرانى اعلام کرد که براى او هیچ فرقى بین نشان دادن مقدارى از مو و گوشها با برداشتن کامل حجاب نیست.
در پى رد این درخواست و پس از سه ماه تنبیه انضباطى، مسئولان این کالج که در حومه پاریس واقع است، تشکیل جلسه دادند و حکم اخراج دائمى این دانش آموز ایرانى را از مدرسه به دلیل پوشش موهاى سر به خانواده وى اعلام کردند.
این اقدام ضد اسلامى دولت فرانسه در حالى است که پوشش مو به وسیله «بندانا» یک نوع پوشش مرسوم در غرب است که زنان و دختران فرانسوى از آن به عنوان مد استفاده مىکنند، ولى مسئولان فرانسوى بر سر داشتن همین پوشش توسط دانشآموزان مسلمان را به عنوان نشانهاى مذهبى قلمداد مىکنند.
در پى اتخاذ سیاستهاى کنترلى شدید فرانسه علیه مسلمانان، دانشآموزان مسلمان به جرم پوشاندن موى سر در این کشور مدعى مهد آزادى، خانهنشین شدهاند.
بر پایه آمار رسمى تلویزیون فرانسه، تاکنون تعداد ۴۳ نفر از دانش آموزان مسلمان به دلیل مشابه از مدارس فرانسه اخراج شدهاند.
قابل ذکر است که مادر زینب، فرانسوى است که مذهب شیعه را برگزیده و پدر وى ایرانى مىباشد.
وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون هیچ واکنشى در برابر این اقدام کشور فرانسه در مقابل اتباع ایرانى از خود نشان نداده است.
نظرات کاربران:
با سلام و ابراز همدردى با خانواده عزیز:
ابتدا در مورد دومین نظر نوشته شده خواهش میکنم این یک طرفه به قاضى رفتن ها و یک جانبه نگرى ها را بایداصلاح و ترک کرد.
و در ادامهما ایرانى هستیم و شیعه مذهب بى همانندى است که میگوید اگر در هر نقطه از این عالم وجود به مسلمانى ظلم شود، مثل آن است که به جامعه مسلمانان ظلم شده وا اسفا، وامصیبتا که تا کنون تاریخ خود را فروختیم و خون مذهب خود را خوردیم!
چرا مسئولین بى تفاوتند؟
چرا ما نسبت به مسئولین بى تفاوت شده ایم؟
یاد کلام مولایم مى افتم که پس از تجاوز هاى معاویه، در مورد خاصى که تجاوز به مال زن مسلمان بى پناهى بود به امتش گفت: اگر کسى از این خبر جان دهد ملامت نخواهد شد خطبه ۲۷ ام
و واى بر من ایرانى که داریوش خداى روى زمین من بود و حالا از ترس وحشى هاى خلیج نشین و افغان ها و ترک ها در خانه ام انتظار میکشم و گوشت خود را به کسانى سپرده ام که پرچم اسلام و فریدون را در دست دارند و به ۲ روز دنیا براى خود شاد اند و به فرداى ملت ایران وشیعه خود بى تفاوتند و اگر کارى کنند براى بقاى زالو صفتانه خود مى کنند!
و اعتقاد دارم که” ید الله مع الجماعه”
که على میگفت آنها در کفر خویش با هم متحد و شما در حق خود متفرقید!
به امید ایرانى آزاد و سربلند:)
آشفتگى در نوشته هایم را به خاطر نداشتن تمرکز ببخشید!
با سلام و احترام
نظر به اینکه بارها شاهد وضع قوانین ضد اسلامى از سوى کشورهاى غربى هستیم و فیلم هاى متعددى در جهت تخریب موازین شرعى از سوى بنگاههاى تبلیغاتى غرب ساخته مى شود پیشنهاد میگردد این سوژه یعنى اصول حجاب در اسلام و وفادارى اخیر دختر مسلمان ایرانى در فرانسه موضوع تهیه فیلم با جاذبه هاى هنرى باشد تا در این راستا ضمن تبیین فلسفه حجاب با جاذبه هاى هنرى آزادى بیان و عقاید در کشور فرانسه مورد نقد و بررسى قرارگیرد.
در خبر اخیر سایت شما تشکیل اتاق فکر در صدا و سیما مطرح گردید که بدنبال سوژه وبدنبال آن انجام فعالیتهاى هنرى هستند شاید سوژه فوق قابل تامل و بررسى باشد.
مستدعى است نظر خود را مرقوم فرمائید ارادتمند
باسلام
به منظور همدردى با این هموظن عزیز لازم است به عرض برسانم مشابه این کم توجهى از سوى مسئولین نهادهاى دولت جمهورى اسلامى در کشورهاى دیگر از جمله هند نیز مشهود است. مصداق عینى ان وضعیت حجم وسبعى دانشجوى ایرانى در شهرهاى مختلف هند است. در این خصوص مسئولین مربوطه به طور معمول علاقه به حل اساسى مشکلات نداشته تا یک بحران ایجاد گرددو یس از بروز بحران نیز در صدد توجیه ان بر میایند. جاى بسى تاسف است که برخى از مسئولین عالى رتبه کنسولگرى بمبئى اعلام مینمایند که بخش عمده و حساس وظیفه ما در این مقطع مسائل اقتصادى است و به عبارتى وضعیت دانشجویان (انهم حداقل حدود ۵۰۰ دانشجوى مقاطع فوق لیسانس و دکترى) حداقل به عنوان تبعه ایرانى انقدر از حساسیت برخوردار نیست.
حسین- هند
اگر ایشان در فرانسه خیلى ناراحت هستند تشریف بیاورند در ایران زندگى کنند.
اینجانب در چند کشور بوده ودر دو مورد نیازمند آن شدم که با سفارت ج. ا. ایران تماس بگیرم اما متاسفانه هیچ نوع مساعدتى از سوى انها دیده نشده و دیدم که ایرانیان از رفتار غیر مسولانه سفارت گله دارند. واقعا براى حفظ شان ایرانیان و حمایت از آنان وظیفه اى در وجود دستاندر کاران اکثر کارکنان ذیربط سفارتخانه ها دیده نمیشود.
بسمه تعالى
بحث حجاب که بحث این جناح وآن جناح نمى باشد که وزارت امرو خارجه را در وادادگى محض فرو برده است واین خیانت به اسلام ومسلمین مى باشد که ادعاى ام القراى جهان اسلام بودن را داشته باشیم وشعار آن را دائماً سر دهیم ولى در عمل فاقد رفتارى قاطع واصولى در خصوص دفاع از سیاست ها واصول دین مبین اسلام وبحث استرتژیک حجاب بوده و منفعل عمل نماییم. اگر این نحوه عمل و رفتار دیپلماتیک در چهار چوب سیاست هاى کلان جمهورى اسلامى صورت مى پذیرد- که مطمئناً چنین نیست- بیاید از دفاع از حقوق مردم فلسطین نیز دست برداشته وشعار ندهیم زیرا با رویه اى که در این خصوص اتخاذ شده- پرهیز از برخورد احتمالى فرانسه، کاهش سطح روابط ویا عدم صادرات چند قلم کالا، رها کردن پروژه هاى دردست اجرا و …- اگر در آمریکا وفلسطین نیز سفیر داشتیم و حافظ جمهورى اسلامى ومنافع آن بودیم مطمئناً، بهیچ عنوان در باب کشتار انسانها توسط آمریکا در عراق وافغانستان ویا کشتار فلسینى ها توسط اسرائیلیها شعار سر نمى دادیم وژست اصول گرایى در جهان نمى گرفتیم، مبادا که مجبور به قطع روابط یا فراخواندن سفیرگردیم ولى چون مى دانیم که آمریکا واسرائیل بعنوان خط قرمز در ارتباطات دیپلماتیک جمهورى اسلامى تعریف شده اند، شجاعانه!! فریادها سرمى دهیم و اگر واقعا این تحلیل ناصحیح وخطا مى باشد بیایید افکار عمومى را با اقدام ورفتار ى اصولى در دفاع از زینب ایمانى تصحیح نماییم حتى اگر به فراخوانى سفرا منجر شده وروابط دو کشور نازل گردد.
همچنین بعد از پیروزى انقلاب اسلامى به رهبرى امام خمینى رحمه الله علیه، تمام جهان اسلام چشم به رفتار و موضع ایران در قبال مسایل دینى ومذهبى و سیاسى مذهبى دوخته اند و ایران را پیشرو و آوانگارد دردفاع از حریم مکتب اسلام مى دانند و چه اسف بار خواهد بود که رفتار قاطع وصریحى را از ایران در خصوص حجاب زنان وخاصه ظلم انجام در خصوص پایمالى حقوق یک دختر محجبه ایرانى شاهد نباشند.
اگر عاجز از دفاع حقوق مسلم یک ایرانى مى باشیم دفاع از حقوق جهان اسلام پیش کش!!
به امام حاضر، آقا امام زمان (عج) چطور جوابگو خواهیم بود.
عظیم زاده
از این بى توجهى هاى سفراى ایران در خارج از ایران همه دیده و شنیده اند. آنان حتى حاضر به دیدن این افراد که با مشکل مواجه میشوند نمیشوند اقاى خرازى و دیگر وزرا خوب میدانند که اگر میخواهى در تهران جهت اخذ میزا به هر سفارتخانه اى بروى باید ساعت ها در خیابان و بیرون سفارت از سرما بلرزى
نیز این خارجیان ما را ادم حساب نمیکنند ولى در سفارتهاى ایران در خارج از ایران سفراى ما بهترین میوه ها را جلو ارباب رجوع میگذارند و شخصا سفیر ایران از ارباب رجوع تشکر میکند. آیا تا بحال وزارت امور خارجه سرى به جلو سفارتخانه هاى خارجى در تهران سر زده که به این وضع اعتراض بکنند. اقى ایمانى چه درخواستى از این اقازاده هاى مهترم که دو یا ۴ سالى جهت استراحت بعنوان سفیر خارج رفته اند انتظار دارند. اگر کسى این حرف ها را باور ندارد همین امروز در یکى از سفارتخانه هاى کشور هاى خارجى در تهران سر بزند و ببیند با یک ایرانى مثل یک حیوان برخورد میکنند. خاک بر سر خرازى و کسى که او را به اینکار گمارده است که نشان ما ایرانیان هستند.
اخراج دختر ایرانى به خاطر حفظ حجاب در فرانسه
دى- بعد از ظهر: کد خبر:
پس از سه ماه تنبیه انضباطى یک دانشآموز ایرانى، مسئولان آموزش و پرورش شهر پاریس حکم اخراج او را از تحصیل در فرانسه به دلیل داشتن پوشش اسلامى صادر کردند.
به گزارش خبرگزارى فارس، «زینب» که از دو سال پیش در یک کالج در پاریس مشغول تحصیل بود، با شروع سال تحصیلى جدید و در پى تصویب قوانین ضداسلامى در فرانسه، به جاى پوشش همیشگى خود از نوعى پوشش با نام «بندانا» که استفاده از آن براى زنان در کشورهاى غربى مرسوم است، استفاده کرد تا به این طریق هم موهاى خود را پوشانده باشد و هم اینکه امکان ادامه تحصیل داشته باشد.
اما مدیر مدرسه از حضور وى در مدرسه جلوگیرى نمود و اعلام کرد طبق قانون جدید فرانسه، داشتن هرگونه علامت مذهبى در مدرسه ممنوع مىباشد.
با وجود اعتراض این دانشآموز ایرانى مبنى بر اینکه وى هیچ گونه پوششى که معرف علامت مذهبى باشد نداشته و روسرى او که موسوم به «بندانا» مىباشد، مورد استفاده بسیارى از زنان و دختران فرانسوى است و نزد هیچ کس این روسرى، نشانه مذهبى تلقى نمىشود، مسئولان آموزش و پرورش پاریس از حضور این دانش آموز مسلمان ایرانى بر سر کلاسهاى درس جلوگیرى کردند.
مسئولان مدرسه نیز تا معلوم شدن تکلیف دانشآموز، اقدام به تنبیه او کرده و او را از رفتن سرکلاس محروم نمودند.
زینب هر روز در مدرسه به سالنى که معمولًا دانش آموزان خاطى و مسئلهدار را در آن نگهدارى مىکنند هدایت مىشد. این کار در مدت سه ماه گذشته ادامه داشت تا اینکه مدیر مدرسه به وى پیشنهاد داد که در صورتى که حاضر باشد گوشها و مقدارى از موهایش را از «بندانا» بیرون بگذارد، مىتواند سرکلاس حاضر شود.
اما این دانش آموز ایرانى اعلام کرد که براى او هیچ فرقى بین نشان دادن مقدارى از مو و گوشها با برداشتن کامل حجاب نیست.
در پى رد این درخواست و پس از سه ماه تنبیه انضباطى، مسئولان این کالج که در حومه پاریس واقع است، تشکیل جلسه دادند و حکم اخراج دائمى این دانشآموز ایرانى را از مدرسه به دلیل پوشش موهاى سر به خانواده وى اعلام کردند.
این اقدام ضد اسلامى دولت فرانسه در حالى است که پوشش مو به وسیله «بندانا» یک نوع پوشش مرسوم در غرب است که زنان و دختران فرانسوى از آن به عنوان مد استفاده مىکنند، ولى مسئولان فرانسوى بر سر داشتن همین پوشش توسط دانشآموزان مسلمان را به عنوان نشانهاى مذهبى قلمداد مىکنند.
در پى اتخاذ سیاستهاى کنترلى شدید فرانسه علیه مسلمانان، دانشآموزان مسلمان به جرم پوشاندن موى سر در این کشور مدعى مهد آزادى، خانهنشین شدهاند.
بر پایه آمار رسمى تلویزیون فرانسه، تاکنون تعداد ۴۳ نفر از دانش آموزان مسلمان به دلیل مشابه از مدارس فرانسه اخراج شدهاند.
قابل ذکر است که مادر زینب، فرانسوى است که مذهب شیعه را برگزیده و پدر وى ایرانى مىباشد.
وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون هیچ واکنشى در برابر این اقدام کشور فرانسه در مقابل اتباع ایرانى از خود نشان نداده است.
امامان جماعت زن، رهبران فرهنگى مسلمانان چین
«مریم دانپنگ» ۳۸ ساله، امام جماعت است، وى ژاکت ابریشمى سبز رنگ و شلوارى به همان رنگ بر تن کرده و حجاب، دور صورت او را گرفته است. او تحصیلات علوم قرآنى را در سال ۱۹۹۰ به پایان رساند و هماکنون امام جماعت است. او قرآن را به زبان عربى و فارسى در مسجد مشترک مسلمانان زن و مرد تدریس مىکند.
شهریور- بعد از ظهر: کد خبر:
زنان طلبه فعال چینى، در منطقه مسلماننشین این کشور ۳/۱ میلیاردى، مساجد بزرگى دارند که در آن به فعالت گسترده فرهنگى، مذهبى مىپردازد.
به گزارش سرویس بینالملل «بازتاب»، «گاردین» در گزارشى که از نواحى مسلماننشین چین منتشر کرده، به فعالیت گسترده این زنان در اقلیت پرداخته و تشریح کرده که آنان چگونه در این کشور، به ترویج منطقى و آرامآرام مذهب خود مىپردازند.
این زنان علاوه بر اینکه امامت جماعت مساجد ویژه زنان را بر عهده دارند، به زنان و دختران جوان، قرآن و احکام دینى را آموزش مىدهند.
در گزارش روزنامه انگلیسى «گاردین» آمده است: «هنان»، فقیرترین و پرجمعیتترین ایالت چین به شمار مىآید که صد میلیون نفر جمعیت دارد و اغلب، کشاورزند و از رونق اقتصادى محروم ماندهاند.
اما «ژنگژو»، مرکز این ایالت، از همه نمادها و نشانههاى مدرن برخوردار است. در حومه این شهر ساختمانها و برجهاى تازهساز به چشم مىخورد و بخشهاى دیگر شهر چندان قابل توجه نیستند.
به هر حال، هدف، قضاوت کردن در مورد جنبههاى زیباشناختى این شهر نیست، بلکه هدف، ملاقات با مسلمانانى است که سهم قابل توجهى از ساکنان ژنگژو را از آن خود کردهاند.
دو مسجد بزرگ شهر در خیابان آرامى در مرکز شهر وقاع شده است که دنیاى جداگانه خود را دارند. این مساجد، متعلق به فرقه «هویى»، یکى از بزرگترین تشکلهاى اسلامى در چین و داراى معمارى محلى و بومى است؛ ۱۰ میلیون مسلمان هویى در چندین ایالت پراکنده شدهاند. ۵/۱ میلیون نفر در هنان هستند که دولت آن را منطقه خودمختار هویى قلمداد کرده است.
تاریخ گسترش اسلام در چین شناختهشده نیست. در قرن هفتم، پس از اینکه خلیفه عثمانى، نخستین سفیر خود را به آنجا فرستاد، تجار، طلاب و دیپلماتهاى ایرانى و عرب، وارد چین شدند و به وجود آمدن طلاب دانشمند خبره چینى، عربى و ایرانى، موجب تثبیت نیروى مذهبى و فرهنگى چینىهاى مسلمان شد. از قرن دهم، این مسلمانان با زنان چینى ازدواج کرده و تشکیل خانواده دادند. فرزندان آنان هماکنون مسلمانان هویى و نوعى دیگر از جمعیت سنى هستند که نسبت به دیگر موارد موجود در جهان اسلام و خاورمیانه، استثنایىتر عمل مىکند. این عده از مسلمانان، سنتى را ابداع کردهاند که تقریبا در میان مسلمانان، امرى ناشناخته بوده و آن بنا نهادن مساجد خاص مسلمانان یا «نوسى» است؛ امامان جماعت این مساجد، زن هستند.
ساخت نخستین «نوسى» به قرن ۱۹ برمىگردد که تا زمان انقلاب کمونیستى چین، حدود ۳۲ نوسى در سراسر چین وجود داشت و هم اکنون تعداد آنها به ۲۹ مسجد رسیده است.
مسجد زنان در ژنگژو که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده، بیش از یک مکان مقدس عمل مىکند. دهها تن از زنان در جوى صمیمى و دوستانه در این مکان زندگى مىکنند و جز در مواقع به جا آوردن نمازهاى پنجگانه، مردان براى ورود به مسجد و عبادت، آزاد هستند. خانم «لو»، هشتاد ساله، امام مسجد که روسرى مشکى او سر و شانههایش را پوشانده است، مىگوید که از بچگى، وقت خود را صرف یادگیرى قرآن کرده و در نه سالگى، تحصیلات کامل خود را در مدرسه دینى گذرانده است و والدین او با امام جماعت شدن وى در آینده هیچ مخالفتى نمىکردند. وى در زمان انقلاب فرهنگى دهه ۶۰ که سپاهیان سرخ، کتابها را به آتش مىکشیدند، از مساجد، محافظت مىکرده است.
او همچنین ضرورت وجود مدرسان زن براى آموزش قرآن به زنان جوان علاقهمند را درک کرده بود و همین امر باعث شد مدارس ویژه زنان مسلمان در چین پایهگذارى شود.
از آنجا که مسلمانان، اقلیت مذهبى اصلى در چین به حساب مىآیند، وجود مسجد ویژه زنان به عنوان بخشى از جمعیت اقلیت، عاملى حیاتى به شمار مىرود. صدها نفر از مسلمانان هویى در «سانیو» که در احاطه رودخانه زرد است، زندگى مىکنند و در دیگر فعالیتهاى اصلى صنعتى منطقه در آنجا انجام مىپذیرد. روابط بین دو گروه هان و هویى در چین آسان نیست. هرچند مسلمانان چین از سال ۱۹۵۳ جایگاه اقلیت را در این کشور داشتهاند، با این حال، گاه آماج اتهامات و تحقیر و تمسخرها قرار گرفتهاند.
«مریم دانپنگ» ۳۸ ساله، امام جماعت است، وى ژاکت ابریشمى سبز رنگ و شلوارى به همان رنگ بر تن کرده و حجاب، دور صورت او را گرفته است. او تحصیلات علوم قرآنى را در سال ۱۹۹۰ به پایان رساند و هشت سال پیش با همسرش به سانیو آمد و هماکنون امام جماعت است. او قرآن را به زبان عربى و فارسى در مسجد مشترک مسلمانان زن و مرد تدریس مىکند و مىگوید: برابرى حقوق زن و مرد مسلمان در چین، حمایت مىشود و تبعیضى بین زنان و مردان مسلمان چین نیست. ما در یک کشور کمونیست زندگى مىکنیم، اما براى انجام اعمال مذهبى خود، آزاد هستیم. از دید ما، زندگى کردن در صلح با سیستم حاکم مهم است. جمهورى خلق چین، ما را وادار به کمونیست بودن نمىکند و ما را براى ایمان به خدا، آزاد مىگذارد و کمونیسم چین ما را مجبور نمىسازد که بردگان الحاد شویم. مریم مىگوید: درست است که جوانان حضور کمترى در مسجد پیدا مىکنند و اغلب در سنین چهل سال به بالا حضور بیشترى دارند اما جوانان، اسلام را بهتر درک مىکنند، در گذشته ما از این فرقه بودند، اما امروزه افراد خود را در یک جایگاه مذهبى خاص مىبینند.
او به تعداد بىشمارى از دانشجویان علاقهمند که براى تحصیلات دینى به کشورهاى اسلامى سفر مىکنند اشاره مىکند که تعداد جوانان مسلمان دختر و پسرى که تحصیلات دینى خود را در عربستان سعودى، ایران و مالزى تمام کردهاند، بسیار زیاد است. آنان با فهم بهترى از مطالب بازمىگردند، اما کسانى که به غرب رفتهاند، تحت تأثیر رفتارهاى غربى قرار گرفتهاند.
مریم مىگوید: زنان در آن کشورها با دامنهاى کوتاه و یا شاید عریان در خیابان راه مىروند، اما در اینجا زنان تشخیص دادهاند که ایده روابط جنسى آزاد، خلاف قوانین اسلام است، ولى در عین حال باید آزاد باشند تا با هر که بخواهند ازدواج کنند. به عقیده مریم، تعادل جامعه، وابسته به پوشش نامحسوس و محتاطانه زنان آن جامعه است.
او در اینباره مىگوید: ما افراد را تشویق مىکنیم که زندگى خود را منطبق با قوانین اسلامى قرار دهند. در چین، قوانین حزبى و گروهى را در این مورد نفى مىکنیم. مریم، رئیس مسجد ژنگژو با اشاره به موضوع بنلادن، تروریستها را محصول امپریالیسم آمریکا مىداند و مىگوید: آمریکا این افراد را وادار کرد که سلاح به دست گیرند؛ در طول جنگ ژاپن و چین نیز چینىها تروریست خوانده مىشدند.
«مکحلال» کار «مکدونالد» را کساد کرده است خانم «فیضا» بر خلاف ظاهرش که حجاب کمى هم دارد، مىگوید: من به اینجا مىآیم تا غذاى حلال بخورم. تعدادى از کارکنان، خانمهاى محجبهاى هستند که پیراهنهاى زرد یقهدار، پوشیدهاند … تلویزیون بالاى سر آنان، بخشهایى از فیلم «محمد رسولالله» را پخش مىکند.
شهریور- بعد از ظهر: کد خبر:
افزایش شدید تعداد مسلمانان مقیم اروپا، تأثیر خود را بر رستورانها هم گذاشته و از این پس غذاخورىهایى که به این قشر قدرتمند کمتوجهى کنند، ضرر مىکنند.
به گزارش سرویس بینالملل «بازتاب»، روزنامه «نیویورکتایمز» در گزارشى نوشت: همبرگرهاى رستوران «مسلم کینگ برگر»، بازار «مکدونالد» را کساد کرده است.
«فیضا گونینچ» و دیگر دوستان دبیرستانى وى، مجبورند هفتهاى یک بار از فستفودهاى مکدونالد استفاده کنند، اما این بار آنان ترجیح مىدهند که از ساندویچها و همبرگرهاى رستوران مسلمانان- که غذاى حلال تهیه مىکنند- بخرند؛ بنابراین، باید گفت که رستورانهاى زنجیرهاى موجود در آمریکا یا اروپا، جمعیت رو به گسترش مسلمان را در نظر نگرفتهاند و باید براى این قشر از مشتریان خود، تدبیرى بیندیشند. مثلا در فرانسه که از جمعیت چند میلیونى مسلمان برخوردار است، در بسیارى از محصولات مک دونالد از گوشت خوک استفاده شده است و مسلمانان آن را در رژیم غذایى خود ندارند. فرانسه که پنج میلیون مسلمان را در خود جاى داده، رستورانى با نام «مک حلال» متعلق به شخصى مسلمان است که همبرگرهاى حلال به مشتریان خود ارائه مىدهد؛ این قضیه که این رستورانها چندملیتى هستند، هم حائز اهمیت است.
«مسلم کینگ برگر» در ردیف رستورانهاى زنجیرهاى معروف همبرگر آمریکایى قرار گرفته است و غذاهاى آن به همان کیفیت و بستهبندى مطلوب مکدونالد سرو مىشود. یک فرد انگلیسى نیز غرفههاى فروش ساندویچ مرغ با ذبح شرعى در انگلستان و فرانسه دایر کرده است.
این رستورانها، همبرگرها و غذاهاى سرخ کردنى را تهیه مىکنند که با قوانین غذایى مسلمانان هماهنگى دارد. خانم «فیضا» که فرانسوى و الجزایرىتبار است، بر خلاف ظاهرش که حجاب کمى هم دارد، مىگوید: من به اینجا مىآیم تا غذاى حلال بخورم. رستورانهاى زنجیرهاى تهیه کننده غذاهاى سریع یا همان «فست فود»، منوى غذاهاى خود را بنا بر سلیقه و ذایقه و عادتهاى محلى رایج در دنیا تهیه مىکنند، اما این بازارها جمعیت رو به رشد مسلمان اروپا را از یاد بردهاند. در فرانسه رستوران زنجیرهاى «بور» که در زبان فرانسوى به معناى «عرب» است شناخته شده و آرم رستوران «بى. کى. ام» است؛ این حرف از اول نامهاى مؤسسان آن گرفته شده که به ترتیب «بن حمید»، «خطیر» و «مقدم» است. این حرکت از سوى نسل دوم مسلمانان متولد فرانسه بیشتر بوده است. به گفته حکیم بدعاوى، مدیر یکى از این رستورانها، در آینده سى نمایندگى دیگر از این رستورانها در فرانسه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. گفتنى است، در رستوران بدعاوى، تعدادى از کارکنان، خانمهاى محجبهاى هستند که پیراهنهاى زرد یقهدار، پوشیدهاند و آرم رستوران نیز بر پشت آنان حک شده است و همبرگرها را در کاغذ و جعبههاى مخصوص بستهبندى مىکنند. در عین حال تلویزیون بالاى سر آنان، بخشهایى از فیلم «محمد رسولالله» را پخش مىکند. «صبا کیلیجانسکى» که با شال کرم رنگى حجاب گرفته است، مىگوید: در اینجا احساس راحتى مىکند، چون حجاب مورد نظر خود را رعایت مىکند. جعبه غذاى بچههاى این رستوران مثل بستهبندىهاى مک دونالد با اسباببازىهاى رنگى تزئین شده است. او مىگوید، از اینکه در فرانسه- که حجاب در مدارس آن ممنوع شده است و زنان شاغل اجازه ندارند پوشش داشته باشند- و در این رستوران با حجاب کار مىکنند، خوشحال است. این رستورانها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب و روزهاى جمعه نیز از ۴ بعد از ظهر تا نیمه شب کار مىکنند. مهمترین نکته این است که رستورانهاى یادشده شدیدا بر طبق روش غذایى مسلمانان عمل مىکنند و استفاده از الکل و خون و گوشت خوک در آن ممنوع است. در آنجا براى تهیه ژامبون گوشت و چیزبرگر، از گوشت دودى بوقلمون استفاده مىشود. همچنین نمایندگانى از سوى یک مؤسسه مستقل صدور مجوز و تأیید در این کار نظارت دارد و سه بار در روز براى اطمینان از حلال بودن غذاها از این اماکن بازدید مىکنند.
نظرات کاربران:
ما به اصطلاح جوانهاى مسلمان ایرانى که در یک کشور به اصطلاح مسلمان زندگى مى کنیم بهتر است راه و روش زندگى کردن یک مسلمان واقعى را از مسلمانان خارج از ایران یاد بگیریم
مسلمان بودن و مسلمان ماندن در بین جماعت غیرمسلمان و متعهد به انجام و اجراى فریض و مقررات دین مبین بینى و بین الله هنر که هست هیچ شاهکاراست و دست مریزاد زیادى هم دارد. احسنت و هزار باریکلا هم رویش
من از کارمندان دولت هستم که هر از چندگاهى براى انجام ماموریت به خارج از کشور اعزام میشوم. معمولا” دغدغه اصلى مامورین پایبند به اصول مذهبى نوع غذا و نحوه تهیه آن است. بویژه در اروپا و شرق آسیا. ظاهرا” خوشبختانه با افتتاح اینگونه رستورانها مشکل تهیه غذاى حلال و شرعى بزودى مرتفع خواهد شد. این مسئله قطعا” با استقبال غیر مسلمانان هم روبرو خواهد شد.
بسمه تعالى
وقتى مطلب فوق را خواندم واقعا احساس غرور کردم وآفرین به اینهمه عزت نفس
واقعاً خوب است چنین مباحث و خبرهایى مطرح شود تا وضعیت مسلمانان در آنطرف آب هم معلوم شود. در یک جاى دنیا که کشورى غیر مسلمان است دخترى مسلمان رستورانى را مى پسندد که در آن بتواند حجابش را رعایت کند و در ایران دختر (شیعه اثنى عشرى) رستورانى را ترجیح مى دهد که در آن بتواند ولنگار تر غذا سرو کند. جداً به کجا مى رویم و عاقبتمان چه خواهد شد؟ خدا به خیر کند.
الحمدالله مسلمانان هر که متحد شوند مى توانند موفق باشند.
احسن بر این درایت وخوش فکرى
آوینى
حضور اولین زن با حجاب در یک رسانه غربى در سوئدیک زن مسلمان موفق شد تا کار خود را به عنوان گوینده با حجاب اسلامى در برابر چشم میلیونها بیننده در تلویزیون سوئد آغاز و با مخاطبان رودررو صحبت کند، بدون آنکه وحشتى داشته باشد. به دنبال تصمیم مقامات تلویزیون سوئد، از این پس آزادى مذهب و فرهنگ طبق قوانین جدید سوئد تضمین شده است و به این ترتیب، تلویزیون سوئد اولین رسانه غربى است که به یک زن مسلمان با حجاب اجازه داده تا در برابر چشم بینندگان مسیحى ظاهر شود و با آنها به زبان خودشان در مورد موضوعات گوناگون صحبت کند. تلویزیون سوئد در برخى موارد، با برخىرسانههاى غربى متفاوت عمل مىکند؛ براى مثال، پخش فیلمهاى غیراخلاقى در آن ممنوع است. در حال حاضر، در سوئد، زنان باحجاب در بخشهایى چون پستخانه، بیمارستانها و مراکز آموزشى مشغول به کار هستند. نادیا گابریل که اهل فلسطین است، قرار است در برنامه جدیدى در تلویزیون سوئد در مورد حضور مهاجران در جامعه سوئدى صحبت کند. وى در گفتوگویى با سایت گفت که از اینکه به او اجازه دادند، با حجاب اسلامى برنامه اجرا کند بسیار خوشحال است. وى متولد سوئد است و به هر دو زبان عربى و سوئدى مسلط است. او قرار است که در اوایل سال ۲۰۰۴ اجراى برنامه آشپزى جدیدى را نیز آغاز کند. طبق قوانین جدید سوئد، هر زن باحجابى که به دلیل داشتن حجاب مورد انتقاد قرار گیرد، یا حقى از اوضایع شود، مىتواند با مراجعه به محاکم قضایى شکایت کند. چندى پیش، یک دختر مسلمان به دلیل داشتن حجاب از یک فروشگاه اخراج شد. این دختر با مراجعه به دادگاه از کارفرمایش شکایت و دادگاه راى به بازگشت او به سرکار صادر کرد. در حال حاضر، در سوئد، زنان سوئدى یا غیرسوئدى مىتوانند بدون برداشتن حجاب، کارت شناسایى یا پاسپورت داشته باشند. آزادى زنان مسلمان در سوئد درست برعکس آن چیزى است که در حال حاضر، در سایر کشورهاى غربى از جمله بلژیک و فرانسه وجود دارد.