خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر روانی / حجاب و آرامش روانی فردی و اجتماع

حجاب و آرامش روانی فردی و اجتماع

یکى از مسایل مهمى که هر دخترى در دوران زندگى خود باید آن را مدّ نظر قرار دهد،مسئله«حجاب»است .
قرآن کریم که بعنوان یکى از مهمترین سندهاى زنده الهی، در میان مردم به امانت گذاشته شده است، مسئله حجاب و حفظ دختران از دید نامحرمان را مورد تأکید قرارداده ومى ‎ فرماید :
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَمِنْها . [۱]
(و به زنان مؤمن بگو تا چشمهاى خود را (از نامحرم) و دامن و اندامشان (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت خود را جز آنچه ظاهر مى ‎ شود، بر بیگانگان آشکار نسازند . )
گروهى از زنان و دختران جوان، حجاب و پوشش اسلامى را مغایر با آزادى اجتماعى مى ‎ دانند، اما باید متوجه باشند که حفظ خود و دورى از نامحرم، هرگز دلیل بر سلب آزادى نیست، چه اینکه با رعایت حجاب و موازین شرعی، خود را از ملعبه‌ انسانهاى فاسد و مردان پست دور نگهداشته و در کمال آسایش و راحتى به زندگى شرافتمندانه ‎ اى ادامه مى ‎ دهند .
استاد مطهرى (ره) در کتاب ارزشمند «مسئله حجاب» به طور تفصیل به فلسفه حجاب پرداخته و به نکته فوق اشاره نموده است ایشان در قسمتى از این کتاب مى ‎ نویسد :

در اسلام زندان کردن زنها وجود ندارد حجاب در اسلام یک وظیفه است و وظیفه را نمى ‎ توان به عنوان محدودیت و بردگى و زندانى کردن نامید .
پوشیدگى زن تا حدّى که اسلام تجویز کرده است موجب کرامت و احترام بیشتر اوست؛ زیرا او را از تعرض افراد فاسد و دور از اخلاق بر حذر مى ‎ دارد ….. [۲]

دختران جوان باید این حقیقت را درک کنند که، افراد جامعه یکسان نیستند، خواه نا خواه گروهى پست و بى مایه، که هرگز طعم خوش تربیت اسلامى را نچشیده ‎ اند و در حاشیه اجتماع قرار دارند براى رسیدن به امیال حیوانى و ارضاء خواهشهاى نفسانى خود از هیچ جنایتى دریغ نمى ‎ کنند .

حال سؤال این است که اگر دخترى خود را با ظاهرى آراسته و بدون حجاب در معرض دید افراد جامعه قرار داد و سرانجام در دام خفت بار بى عفتى و تجاوز سقوط کرد چه کسى را باید ملامت کند؟
چه بسیار دخترانى که بر اثر عدم رعایت این اصل اصولى اسلام، در جامعه حاضر شدند و زمینه سقوط و انحطاط و بدبختى خود را فراهم نمودند، تا جایى که رسانه ‎ هاى گروهى از قبیل روزنامه ‎ ها و مجله ‎ هاى معروف، هزاران مورد آن را متذکر مى ‎ شوند و فریاد بى صدایشان به جایى نمى ‎ رسد .
گروهى از دختران جوان فکر مى ‎ کنند که زندانهاى موجود در جامعه ویژه پسران و مردان است؛ در حالى که اینها سخت در اشتباهند، چه بسیار افرادى که بر اثر بى ‎ عفتى و ترک حجاب از راه به در شدند و با وضع خفت بارى پشت میله ‎ هاى زندان جاى گرفتند .
عواقب خطرناک بى بند و بارى و عدم رعایت پوشش اسلامى آنقدر زیاد است که از حد گفتار و مقال گذشته است. یکى از مهمترین نتیجه ‎ هاى بى عفتى و تن ندادن به فرامین الهى در مورد مسئله حجاب، ایجاد اجتماعى فاسد و هرج و مرج اخلاقى است که دامنگیر افراد صالح و جوانان پاکدامن مى ‎ شود .
چه بسیار پسران جوانى که بر اثر محیط فاسد و مسموم از جهت اخلاقى دچار وساوس شیطانى شدند که بى حجابى زنان و دختران جامعه بعنوان سر سلسله علل آن محسوب مى ‎ شود .
اى کاش دختران جوان جامعه ما به این نکته توجه داشتند که اگر بخواهند با فردایى بهتر و آینده ‎ اى روشن به زندگى سعادتمند خود ادامه داده و راههاى موفقیت را یکى پس از دیگرى بپیمایند، نباید از حدّ و مرزهاى الهى و دستورات شرع سرپیچى کنند .
هزار و چهار صد سال قبل، دخت نبى اکرم حضرت زهرا سلام الله علیها به این حقیقت اشاره نموده است که: مصلحت زنان در این است که مردان آنان را ندیده و آنان نیز مردان را نبینند . [۳]
امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ نیز ضمن سفارشى به فرزند بزرگوارش امام حسن ـ علیه السّلام ـ مى ‎ فرماید :
به وسیله حجاب چشمان زنانتان را بپوشانید، زیرا حجاب و پرده نشینى هر چه بیشتر باشد، آنان از تبهکارى و فساد محفوظ مى ‎ مانند . [۴]
در روایت دیگرى آمده است: مردى خدمت رسول خدا ـ صلّى الله علیه و آله ـ رسید و عرض کرد :
مادرم از معاشرت با نامحرمان ابایى ندارد چه کنم؟
حضرت فرمود: از خارج شدن او ممانعت کن. گفت این کار را کرده ‎ ام .
حضرت فرمود مادرت را زنجیر کن؛ زیرا هیچ احسانى براى او بهتر از این نیست که او را از ارتکاب به حرام بازدارى . [۵]
با توجه به آنچه گذشت، دختران جوان مى ‎ توانند با رعایت حجاب و اهمیت دادن به آن، جامعه ‎ اى سالم و محیطى به دور از مفاسد اخلاقى را فراهم آورند و در کنار مصونیّت اجتماعى خود، زمینه ‎ های، شکوفایى استعدادهاى نهفته خود را ایجاد کنند .

هر عاقلى تصدیق مى ‎ کند که حفظ اموال و اشیاء قیمتى از دستبرد دزدهاى پست امرى است ضرورى و تحسن برانگیز. به سخن دیگر هیچ عاقلی، شخصى را که از اموال و اشیاء‌ قیمتى خود محافظت مى ‎ کند، مورد مذمت و ملامت قرار نمى ‎ دهد. دختران جوان نیز باید همانگونه که در حفظ زر و زیور مادى خود مى ‎ کوشند، جمال و زیبایى خدا دادى خود را نیز از معرض دستبرد افراد فاسد و پلید حفظ نموده، و با توسل به معنویات و پیمودن راههاى صحیح اسلامى در زندگى خود، امکان موفقیت خویش را دو چندان کنند .
با مطالعه تاریخ زندگانى اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ، مى ‎ توان به این حقیقت دست یافت که آن بزرگواران در سیره و راه و روش زندگى خود نسبت به مسئله حجاب و دور نگه داشتن ناموس خود از دید نامحرمان بسیار حساس بودند .
و از آنجا که آنان بعنوان بزرگترین مربیان اخلاقى و الگوهاى تربیتى مى ‎ توانند زندگى سعادتمندى را براى تمام بشر به ارمغان آورند، بر ماست که با پیروى و اطاعت از سیره و فرامین الهى معصومان ـ علیهم السّلام ـ خود را متخلق به اخلاق اسلامى نموده و در جمع بندگان خاص خداوند و شیفتگان آن بزرگواران قرار دهیم .

آرامش خاطر
نبودن حریم میان زن و مرد و آزادى در معاشرتهای ممنوع و بی‎بند و بارى، هیجانها و التهابهاى جنسى را فزونى می‎بخشد و تقاضاى هر دو طرف را به صورت یک عطش روحى و یک خواست اشباع نشدنى در می‎آورد و این همان اختلاط روانى و روحى است. غریزه جنسى، قوه نیرومندى است که هر چه بیشتر از آن سپرى شود، طغیان و سرکشى او بیشتر می‎شود و ناگفته روشن است که اگر دختران و زنان یک اجتماع، پوشش لازم را نداشته باشند از آثار و پی آمدهاى طغیان و سرکشى این غریزه خطرناک در امان نخواهند ماند و سرانجام آرامش خاطر خود را به دریاى موّاج و خروشانى مبدّل می‎سازند.
شهید مطهرى (ره) در کتاب ارزشمند مسئله حجاب می‎نویسد:
چرا در دنیاى غرب این همه بیمارى روانى زیاد شده است؟ علتش آزادى اخلاقى جنسى (و بى بند بارى و عدم رعایت اصول اخلاقی) و تحریکات فراوان سکسى است که بوسیله جراید و مجلات و سینماها و تأترها و محافل و مجالس و… انجام می‎شود.(۶)
۲٫ استحکام پیوند خانوادگى
حجاب و پوشش اسلامى در استحکام پیوند خانوادگى نقش مهمى را ایفا می‎کند. اگر دختر یا زنى که در خانواده‎اى زندگى می‎کند، خود را صاحب جمال و نفس خویش بداند؛ هرگز حاضر نمی‎شود تا دیگرى او را آلت دست قرار داد، و مایه لذت خود را فراهم آورد.
و بر عکس کسانى که از این قانون الهى بهره نمی‎گیرند و در خیالات و اوهام شیطانى خود غوطه می‎خورند، فقط براى لحظاتی مایه کیف و لذت گروهى عیاش را فراهم کرده و از مالکیت بر جمال و نفس خود دست می‎کشند.
این گروه نباید فراموش کنند که با ایجاد کردن چنین اوضاع اسفبارى در جامعه، زمینه گسستن خانواده‎ها و کانون‎هاى کوچک صمیمى را بر هم می‎زنند. و همانگونه که گذشت سرانجام خود نیز دچار آن خواهند شد و روشن است که در چنین شرایطى از بهره‎مند شدن از استحکام در خانواده محروم خواهند ماند.
۳٫ ایجاد کردن محیطى سالم
یکی دیگر از آثار و فواید حجاب ایجاد کردن محیطى سالم و به دور از مفاسد اخلاقى است. از آنجا که انسان یک موجود اجتماعى است و بطور کلى قطع رابطه او با اجتماع امکان پذیر نیست، دختران جوان و زنان جامعه می‎توانند با رعایت این قانون الهی در فراهم آوردن محیطى سالم و ریشه کن نمودن مفاسد اخلاقى سهم بسزایى را داشته باشند.

[۱] . سوره نور، آیه ۳۱ .
[۲] . مسئله حجاب، شهید مطهری، ص ۱۰۱ .
[۳] . وسایل، ج ۱۴، س ۴۳، حدیث ۷ .
[۴] . سفینه البحار، ج ۲، ص ۵۸۷ .
[۵] . وسایل، ج ۱۸، ص ۴۱۴، حدیث ۱ ، باب ۴۸ .
[۶] . مسئله حجاب، ص ۸۸٫

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *