خانه / بانک اطلاعات / کتب / معرفی کتاب / کتاب «بررسی حجاب بانوان از دیدگاه قرآن و عترت»

کتاب «بررسی حجاب بانوان از دیدگاه قرآن و عترت»

نویسنده این کتاب را در سه بخش: تهاجم فرهنگی، حیا و عفت، زیور زنان و ادله وجوب حجاب و عفت تنظیم کرده است.

حجاب و پوشش در دین مبین اسلام جایگاه خاصی دارد و اسلام که آخرین دین الهی است برای حفظ و فرد و جلوگیری جامعه از انحرافاتی که سرچشمه آنها بی‌حجابی و بی‌عفتی و رعایت نکردن پوشش صحیح است، برنامه‌هایی را برای پیشگیری از فساد اجتماعی و در اصل برای بازکردن زنجیر اسارت از دست و پای افراد جامعه به ویژه وزنان و در نتیجه رشد فکری و معنوی جامعه اسلامی را در نظر گرفته است؛ از این رو نویسنده در مقدمه این کتاب درباره لزوم پوشش، حجاب و عفت زنان چنین آورده است:

لزوم پوشش و حجاب زنان فقط برای حفظ عفت اوست، زیرا عفت و پاکدامنی از اوایل خلقت انسان با او آمیحته است. نفرت زنان مؤمنه از گناه کردن نشانگر این است که عفت در خلقت زن جایگاه بلندی داشته و ادیان الهی گذشته از تحریفاتی که در آنها وارد است، این ویژگی را از موجودی به نام زن می‌خواهند و در طول تاریخ ادیان زنان بسیاری بوده‌اند که گذشته از حفظ حجاب و پاکدامنی و عفت خود باعث تحولی عظیم درتاریخ بشریت شده‌اند تا آنجا که عفت و پاکدامنی آنان موجب تعالی روح و هم چنین ایفای مسؤولیت‌های فردی و اجتماعی در جامعه مدنی زمان خود شده‌اند.

نگارنده در بخش نخست به بررسی مطالبی همانند: تهاجم فرهنگی؛ اولین مهاجم فرهنگی و تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی پرداخته و در نتیجه گیری این فصل چنین نوشته است:

راه مقابله با شیطان که اولین مهاجم فرهنگی و رییس کل همه فاسدان عالم است، فقط آن است که معنویت را در جامعه و مخصوصا در بین جوانان رواج دهیم و مروجین معنویت اعم از والدین و معلمان و روحانیان بزرگوار و مدیران و مسؤولان تا خود لذت ارتباط با حضرت حق تعالی و راز نیاز و تضرع به درگاهش را درنیابند، کارشان چندان اثری نخواهد داشت.

زیور حیات، حجاب، مانع فساد بدترین فتنه‌ها، جلب توجه، کسب جایگاه، بد حجابی و انحرافات جنسی، طغیان غرایز و خود فراموشی، عامل فساد و تباهی، عفت در خانواده ، نگهداری نفس، غلبه بر شهوت و زن پاکدامن برخی از عناوینی است که نویسنده در بخش دوم به تبیین آنها پرداخته است.

همچنین برخی از مطالبی که نگارنده در بخش سوم به شرح انها پرداخته است، عبارتند از: فلسفه حجاب، پوشش و لباس تقوا، وجوب رعایت حجاب در اسلام، آیات حجاب و عفاف، روایات درباره حجاب، نگاه حرام، رعایت مرز آزادی زنان؛ حجاب و سلامت جسمانی و روانی، حجاب و جذابیت، امنیت و آرامش زن، حجاب سدی در برای فرهنگ مصرفی، حجاب و سلامت اقتصاد، حجاب و مسؤولیت‌های اجتماعی. بدون تردید یکی از علل بالا رفتن سن ازدواج که جوانان از تن دادن به تشکیل خانواده و احساس مسؤولیت شانه خالی می‌کنند، همان گسترش بدحجابی و بی بند وباری می‌باشد، از این رو نویسنده زیر عنوان « حجاب و جذابیت» در این باره چنین آورده است:

پوشش زن جذابیت او را در نظر جنس مخالف بیشتر کرده تلاش و پیگیری‌اش را برای وصال فزونی خواهد بخشد، شکوفایی ذوق‌هایی ادبی نگارش داستان‌هایی نظیر لیلی و مجنون و فرهاد و شیرین همه در سایه زن و مهجوری مرد تحقق یافته است. پس حتی اگر زنان خواهان تحکیم موقعیت و افزایش محبوبت خویشند؛ باید آن را در دنیای حجاب به دست آورند. زن امروزی با بی‌حجابی از جذابیت خود کاسته، هیچ گاه درعصر حاضر، چنین آثار ادبی به وجود نخواهد آمد و چنین کشش و جاذبه‌هایی تحقق نخواهد یافت.

اگرچه این زنان با جلوه‌گری و هرزگی و خودنمایی، نظر مردان را به سوی خود جلب می‌کنند و یاد خدا را از دل مردان، بیرون و یاد شهوات و منظره‌های جنسی و شهوت‌انگیز را در دل‌ها زنده می‌کنند، اما غافل از این هستند که مردان به همان اندازه و شاید بیشتر نسبت به جنس زن بدبینی پیدا می‌کنند و در مورد انتخاب همسر وسواس زیادی نشان می‌دهند و می‌گویند، از کجا بشناسیم یا اطمینیان کنیم همسر آینده‌مان خوب و صالح باشد. پس بی حجابی نوعی بی اعتمادی در مردان نسبت به زنان ایجاد می‌کند که نگرانی از آینده هم آرامش روحی و روانی جوانان و خانواده‌های آنان را بر هم می‌زند.

انتشارات نراقی، کتاب «حجاب بانوان از دیدگاه قرآن و عترت» را با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه در ۱۵۲ صفحه به قمیت ۴۸۰۰ تومان منتشر کرده است.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *