خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / مفاسد حب دنیا در کلام امام خمینی (ره)

مفاسد حب دنیا در کلام امام خمینی (ره)

  1. غفلت از خدا

حضرت امام خمینی(ره) مهم ترین مفسده حب دنیا را غفلت از خدا معرفی کرده، که سرمنشأ گناهان و غیره هم همین غفلت است که در نهایت ایمان را از آدمی سلب می کند.

اگر نفوس یکسره متوجه به دنیا و تعمیر آن باشند و منصرف از حق باشند، گر چه اعتقاد به مبدأ و معاد هم داشته باشند، منکوس هستند و میزان در انتکاس قلوب، غفلت از حق  و توجه به دنیا و تعمیر آن است و این اعتقاد با ایمان نیست … یا ایمان ناقص ناچیزی است … و ممکن است … خدای نخواسته این ایمان بی مغزی که در ملک بدن آن ها به هیچ وجه حکومت ندارد، زایل شود و با نفاق تمام، از دنیا منتقل شده، جزء منافقین محشور گردند.

در یابید که مأمور خداوند او را از محبوب و معشوق او جدا می کند، با دشمنی خدا و غضب و نفرت از او جل و علا کوچ کند و این عاقبت و پیامد حب دنیاست … شخصی متعبد و مورد وثوق نقل می کرد که ” بر بالین محتضری رفتم و او گفت : ظلمی را که خدا بر من می کند هیچ کس نکرده، او مرا از این بچه هایم که با خون دل پرورش دادم، می خواهد جدا کند و من برخاستم و رفتم و او جان داد “.

  1. سر منشأ گناهان و موجب زفقدان همه فضائل

امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند:

التذاذات هر چه بیشتر باشد، قلب از آن بیشتر تأثر پیدا می کند و تعلق و حبش بیشتر می گردد تا آن که تمام وجهه قلب به دنیا و زخارف آن گردد و این منشأ مفاسد بسیاری است. تمام خطاهای انسان و گرفتاری به معاصی و سیئات برای همین محبت و علاقه است.

هیچ دین و مذهب باطلی تأسیس در عالم نشده و هیچ فسادی در دنیا رخ نداده، مگر به واسطه این موبقه عظیمه، قتل و غارت و ظلم و تعدی، نتایج این خطیئه است، فجور و فحشاء و دزدی و سایر فجایع ، زاییده این جرثومه فساد است. انسان دارای این حب از جمیع فضائل معنویه بر کنار است: شجاعت، عفت، سخاوت و عدالت که مبدأ تمام فضائل نفسانیه است با حب دنیا جمع نمی شود. معارف الهیه، توحید در اسماء و صفات و افعال و ذات و حق جویی و حق بینی با حب دنیا متضادند.

حضرت امام صادق (ع) فرمودند:

مثل دنیا، مثل آب دریاست، هر چه تشنه از او بیاشامد، تشنگی را زیادتر کند و او را بکشد.

  1. ترس از مرگ

از نظر امام، کسی که دل بسته دنیا شده و به آبادی آن پرداخته و آخرت غافل شده و آن را خراب کرد، به طور طبیعی از مرگ می ترسد، زیرا مرگ را برابر با از دست دادن تمام هستی اش تصور کرده و خود را بیگانه با آخرت می یابد. در چنین شرایطی، به طور مسلم، هیچ دل بسته ای نمی خواهد که از علایق خود دل کنده و به جایی که به فکر آبادیش نبوده، سفر کند. از نظر امام، کسی که دل بسته دنیا شده و به آبادی آن پرداخته و از آخرت غافل شده و آن را خراب کرده، به طور طبیعی از مرگ می ترد، زیرا مرگ را برابر با از دست دادن تمام هستی اش تصور کرده و خود را بیگانه با آخرت می یابد. در چنین شرایطی، به طور مسلم، هیچ دلبسته ای نمی خواهد که از علایق خود دل کنده و به جایی که به فکر آبادیش نبوده سفر کند. از این رو، ایشان می فرمایند:

از مفاسد حب دنیا و تعلق به آن، این است که انسان را از مردن خائف کند … و عمده سختی مردن همین فشار رفع تعلقات و خوف از خود مرگ است، جناب محقق … داماد … می فرماید: “نترساند البته تو را مرگ، زیرا که تلخی آن در ترسناکی از اوست”.

  1. ضعف اراده و مانع عبادت

از دیگر مفاسد بزرگ حب دنیا آن است که انسان را از ریاضات شرعی و عبادات باز داشته، و جنبه طبیعت را قوت دهد و طبیعت بدن از اطاعت روح سرپیچی نماید و عزم انسانی را سست کند و اراده را ضعیف نماید. با این که یکی از اسرار بزرگ عبادات و ریاضات شرعی آن است که کم کم تقویت اراده نفس کرده، بدن و قوای طبیعی تابع و منقاد روح گردد و اراده نفس در آنها کارکن شود به طوری که بدن را به هر کاری که بخواهد وادار کرده و از هر کاری که بخواهد باز دارد، بدون آن که با تکلف و زحمت باشد.

از این رو، عبادات هر چه مشقت داشته باشد، بهتر است و “افضل الأعمال أحمزها”. مثلا در زمستان سرد، شب از خواب ناز گذشتن و به عبادت حق تعالی قیام کردن، روح را بر قوای بدن چیره نموده، اراده را قوی می کند. این اگر هم در اول امر، مقداری مشکل و ناگوار باشد، پی از اقدام کم کم زحمت کم شده و اطاعت بدن از نفس زیاد می شود و ثمره اش علاوه بر صورت خود عمل و نیز تقویت اراده این است که انسان کم کم با ذکر و فکر و عبادت مأنوس می شود.

  1. مانع حضور قلب
  2. پریشانی و سلب آرامش
  3. فقر و ذلت درونی

برگرفته از کتاب “دلبستگی در آثار امام خمینی (ره)” نوشته آقای یاسین کمالی وحدت موسسه چاپ و نشر عروج.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *