خانه / بانک اطلاعات / کتب / معرفی کتاب / معرفی کوتاهی کتاب حجاب و عفاف

معرفی کوتاهی کتاب حجاب و عفاف

مؤسسه انتشارات بهار دلها کتاب حجاب و عفاف از سری کتابهای فقه و زندگی، نوشته سرکار خانم طاهره جباری را منتشر کرده است.

نویسنده در مقدمه به اهمیت پوشش در اجتماع پرداخته، در اهمیت حفظ حجاب چنین آورده است:

زن با رعایت حجاب اسلامی، علاوه بر اینکه روح خود را برای تزکیه، پالایش و قرب الهی آماده می نماید، زمینه رشد معنوی مردان و گسترش امنیت اجتماعی را فراهم می سازد. حفظ حریم میان مردان و زنان، روح و روان و اخلاق آنان را سامان دهی کرده، بر تحکیم نظام خانواده می افزاید. حال اگر کسانی با نگرش دینی-اسلامی یا با دید جامعه شناسانه و روان شناسانه به چنین تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیت اجتماعی پی ببرد برای اندیشه ها و رفتارهایشان دست به گزینش می زنند تا به کمال انسانی دست یابند. از این رو، به پوشش و عفاف نیز به عنوان یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، که مصونیت اخلاقی و خانوادگی و سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، می نگرند.

فصل اول درباره مسئله جایگاه و آزادی زن است و نویسنده در بخشی از این فصل درباره نقش و جایگاه زنان در انقلاب اسلامی گفته است، در سایه ایمان و آگاهی و به دور از منجلاب فسادی که دنیای غرب برای او درست کرده است می‌تواند نقش اول را در تحولات جهان داشته باشد و حتی در مواردی از مردان جلوتر گام بردارد. ولی با ظهور مُد و توجه به سرگرمی های مختلف، بسیاری از زنان از این جایگاه عقب افتاده‌اند.

نگارنده در فصل دوم به چگونگی حجاب در ادیان الهی مانند آیین زرتشت، یهود، مسیح و ایران باستان پرداخته است. و بیان کرده که حجاب نیز مانند سایر واجبات دارای مراتبی است و در بخشی از این کتاب این مراتب را چنین برشمرده است:

۱- حدود و میزان پوشش: بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده‌تر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نظاره‌گر ایفا می کند.

۲- کیفیت پوشش: میزان ضخامت و حتی کیفیت دوخت لباس، خود بخشی مهمی از حجاب را تشکیل می‌دهد. بدون شک لباس‌های نازک و تنگ و بدن‌نما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم های هرزه و آلوده و به فساد کشاننده جامعه است.

۳- رنگ پوشش: تردیدی نیست که برخی از رنگ‌ها چشم را خیره می‌سازد، و پاره‌ای دیگر نگاه‌ها را از خود دور می‌کند. اگرچه در روایات به پوشیدن لباس‌های روشن و مخصوص سفید سفارش شده است، از این رو در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) قرار گرفت؛ زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشتری می‌کردند.

۴- شیوه‌های رفتاری: طرز صحبت و چگونگی راه رفتن نیز بخشی از حجاب به معنای وسیع کلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشی را دارد که پوشش زن دارد و عدم رعایت آن نیز پیامدهایی چون برهنگی دارد.  از این رو قرآن مجید یکی از صفات خوب زنان مؤمن را در قالب داستان دختران شعیب، حیا و وقار می‌داند.

مؤسسه انتشارات بهار دلها کتاب حجاب و عفاف را در قطع رقعی و ۱۶۳ صفحه باشمارگان ۵۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۵۰۰تومان  منتشر کرده است.

جهت دانلود کتاب کلیک کنید.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *