خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / شیوه‌های تبلیغی که مردم از آن زده شده‌اند!!!

شیوه‌های تبلیغی که مردم از آن زده شده‌اند!!!

به اعتقاد شما، مخاطب عام از چه چیزی در تبلیغ عفاف و حجاب زده شده و از چه شیوه‌های تبلیغی استقبال می‌کند؟

طبعاً حجاب و عفاف و داشتن حیاء در جامعه اسلامی ضروری است و طی سالیان اخیر اقدامات متعددی در حوزه تبلیغ و ترویج عفاف و حجاب صورت پذیرفته اما گاها این شیوه‌ها در نظر مردم کلیشه‌ای است و حقیقت امر این است که مردم ما از روش‌ها و شیوه‌هایی که مبلغین در این حوزه به کار می‌برند به نوعی خسته و زده شده‌اند.

به عنوان مثال برخی از مبلغان با حضور در مکان‌هایی که باید به تبلیغ بپردازند تنها به میان یکسری عبارات همیشگی بسنده کرده و می‌گویند اگر خانم‌ها حجاب خود را رعایت نکنند در قیامت، خداوند آنها را با موهایشان آویزان می‌کند و یا با استناد به آیات و احادیث از زنانی سخن می‌گویند که به علت زینت دادن خود و اعضای بدنشان برای مردان نامحرم در آخرت گوشت تن خود را می‌خورند. اگر چه ایجاد این نوع هراس‌ها وبیان این گونه روایات لازم و ضروری است اما نباید تمامی روش‌های تبلیغی حول همین محور بچرخد. بی شک روش‌های تبلیغی که مبلغان به کار می‌گیرند باید جاذبه داشته باشد نه دافعه اگر چه این نوع اظهارات درست است اما نباید این گونه آنها را بیان کرد. این شیوه‌های تبلیغی سالهاست که تکرار شده و نتوانسته مخاطب را با خود همراه سازد. بهتر است از خانم‌های مانتویی برای تبلیغ در عرصه حجاب و عفاف دعوت شود زیرا همواره این بانوان چادری بودند که به اطلاع‌رسانی در این حوزه پرداخته‌اند. اگر بانوان مانتویی که پوشش مناسبی دارند، دست به تبلیغ بزنند اثرگذاری بالاتری خواهد داشت و تا حدودی از ان حالت‌های کلیشه‌ای خارج می‌شود و مردم جذب شیوه‌های جدید تبلیغ شده و از آن استقبال می‌کنند.

لزوم حضور مبلغان در فضای مجازی

مبلغین در قالب فضای مجازی می‌توانند به مزیت‌های پوشش اشاره کرده و کانال‌های گسترده‌ای در این رابطه ایجاد کنند و از بانوان مانتویی که حجاب نامناسبی داشته و به مرور زمان به خاطر این نوع پوشش در جامعه دچار آسیب شده‌اند، دعوت شود تا به صورت داستان کوتاه یا در قالب یک متن ساده به بیان آسیب‌هایی که در این زمینه به آن دچار شده‌اند، بپردازند. بی‌تردید با اقدامات این چنینی بازخوردهای بهتری دریافت می‌شود، اکنون فضا تغییر کرده و مبلغان نباید به همان شیوه‌های سنتی دست به تبلیغ و اطلاع‌رسانی بزنند. همچنین فراموش نکنیم که در مسابقات المپیک «کیمیا علی‌زاده» با حجاب خود مدال دریافت کرد و بر روی سکوی افتخار قرار گرفت بنابراین مبلغان حجاب می‌توانند با مانور بر روی مسائل این چنینی بانوان جامعه را نسبت به اینکه حجاب نمی‌تواند مانع پیشرفت فرد شود، آگاه کنند.

البته باید به این مسئله هم اشاره داشت که تکیه تبلیغ‌کنندگان بر روی این مسائل می‌تواند به افرادی که به بهانه‌های مختلف حجاب درستی ندارند، نشان دهد که داشتن پوشش مناسب عاملی برای گسترش ارزش‌هاست.

برگرفته از گفت و گوی خانم مرضیه صاحبی با « حجت الاسلام علی جعفری» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ره) که از کارشناسان مسائل فرهنگی و پژوهشگر در حوزه مطالعات اجتماعی، پیرامون مسئله تبلیغ عفاف و حجاب و ابزار و تجهیزاتی که مبلغان باید به آن مجهز باشند تا بتوانند تبلیغی اثرگذار داشته باشند. متن کامل این گفت و گو در فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف به چاپ رسیده است.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *